Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Saandberg:

Blir med ens väldigt nyfiken då jag har gjort något liknande. Har kört strömkabel och HDMI till min projektor i taket i samma kabelkanal, denna. Är detta alltså mot svensk lag? Då kan man ju inte lägga samma två sladdar bredvid varandra längs en vägg heller utan att vara nojig? Tänker jag fel?

/S

Det handlar om vilken typ av installation det rör sig om, en tillfällig koppling som ansluts via stickkontakt eller nått permanent som skruvas fast. Man får inte utöka en befintlig installation genom att skruva fast nya uttag oavsett om de sitter på vägg eller i taket utan elbehörighet men att lägga en skarvsladd och en hdmikabel tillfälligt i en kabellist får man göra.
Det är ett hårdare regelverk för fasta installationer eftersom de kan bli kvar och användas långt över 50 år och användas av många olika personer som ska kunna förutsätta att installationen är säker och klarar av belastningen som de utsätter den för även efter många år.

Skrivet av biorrith:

Att man inte får ha ethernet och el i samma VP-rör i väggen, fine det kan jag köpa. För där drar man elkablar styckvis och dom tvinnas gärna runt varandra vilket främjar magnetisk induktion. Men en kabelkanal är ingen fast installation.

En kabelkanal kan vara en fast installation, kabeln kan även hänga "lös" och det är en fast installation, det handlar inte bara om huruvida kabeln kan röra sig eller inte utan även om vad som sitter i ändarna på den, är det kontakter eller är den fastskruvad. Kabelkanaler kan vara annat än de enkla plastlister man köper i byggvaruhuset och själv kan sätta upp, det finns tex mer avancerade typer som ofta används på kontor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En kabelkanal kan vara en fast installation, kabeln kan även hänga "lös" och det är en fast installation, det handlar inte bara om huruvida kabeln kan röra sig eller inte utan även om vad som sitter i ändarna på den, är det kontakter eller är den fastskruvad. Kabelkanaler kan vara annat än de enkla plastlister man köper i byggvaruhuset och själv kan sätta upp, det finns tex mer avancerade typer som ofta används på kontor.

Fast nu citerade du bara hälften. Jag ville mest betona biten med att både ethernet och en treledad strömkabel båda två är dubbel-isolerade och därför bör går bra att dra bredvid varandra.