Sätta upp en liten server.

Permalänk
Medlem

Sätta upp en liten server.

Hoppas detta hamnar i rätt forums del, annars får admin flytta.

Tänkte sätta upp en liten server här hemma, och skulle behöva lite råd angående detta. Har inga krav på grafiken, kommer enbart använda den som ren server, det som ska köras på den är någon enstaka hemsida, och kanske någon irc-server. Dom enda kraven jag har på den är dessa:

1: Så tyst som möjligt.
2: Så liten som möjligt.
4: inte allt för dyr då jag enbart ska ha den att "leka" med. Max 4000:- .

Spelar ingen roll om det är SSD eller Sata disk. Bygger den gärna själv om jag får tips på delar då jag aldrig hållit på med "små" datorer.

Tack på förhand.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

raspberry pi med en sata-hårddisk + kabinett (usb)?

Permalänk
Inaktiv

Precis som @ono säger, en rpi? Beror på hur mycket du behöver. Annars, en intel NUC eller Asus Chromebox (ganska enkel att låsa upp och slänga in valfritt OS på)? Finns drösvis med "kina PCs" också som kan vara värt att kolla in (någon Nexbox eller liknande).

Permalänk
Medlem

En Raspberry Pi är ju såklart bra då den är billig. Vill du ha någonting lite kraftigare så finns dock t. ex. HP Microserver från 2 500:- (ex disk) på Dustin. Den största fördelen jag kan se med en x86 baserad server är mest om du vill experimentera med virtualisering, annars borde en RPi räcka gott och väl.

Permalänk
Medlem

@mindflow: Mac mini? Har fär mig det finns en "server" variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

En Raspberry Pi är ju såklart bra då den är billig. Vill du ha någonting lite kraftigare så finns dock t. ex. HP Microserver från 2 500:- (ex disk) på Dustin. Den största fördelen jag kan se med en x86 baserad server är mest om du vill experimentera med virtualisering, annars borde en RPi räcka gott och väl.

Håller med detta, vill du använda/lära dig virtualisering så köp dig / utvärdera en HP microserver oavsett generation, (Gen 8) självklart bättre men också något dyrare, N54L mycket fin den också för exempelvis Vmware ESXI - kan utökas med t.ex 16GB i Ram om man så vill.
Vill du bara ha något simpelt, så är RPI som de flesta rekommenderat det bästa & mest prisvärda du kan köpa

/R

Permalänk
Medlem

@mindflow: Från erfarenhet kan jag säga att du kommer aldrig få den "tyst" om du använder mekaniska diskar och om du vill/behöver raid kommer en ganska stor del av budgeten gå till bara diskar.