Datorn startar såfort jag sätter på(0->I) nätagget

Permalänk

Datorn startar såfort jag sätter på(0->I) nätagget

Hej,

Jag har byggt en ny dator och jag har problrm med att dattorn startar såfort jag sätter på(0->I) nätagget. Jag har inte ens power(on) knappen i kopplad..?

Den statar dock som vanligt.

När jag kopplar bort cpu kontakten(4 pin) på moderkortet så startar den ej av sig själv.

Har ni några ideer på vad det kan bero? Samt vad kan jag försöka med att göra för att fixa det?

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Inaktiv

Om du inte har kopplat in power on knappen är väll det problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

Om du inte har kopplat in power on knappen är väll det problemet?

mja, den ska väl fortfarande behöva en startsignal för att starta, att den startar av sig självt låter inte bra

aldrig varit med om, nya grejer?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laggzor:

mja, den ska väl fortfarande behöva en startsignal för att starta, att den startar av sig självt låter inte bra

aldrig varit med om, nya grejer?

Troligen, jag kan inte allt för mycket om detta, men eftersom koppla in powerknappen är något som ska göras ändå så tänkte jag bara att de var första saken att testa

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

mja, den ska väl fortfarande behöva en startsignal för att starta, att den startar av sig självt låter inte bra

aldrig varit med om, nya grejer?

Nope de är ihopplockade från lite olika datorer men jag vet att allting funkar förutom nätagget som jag inte använt på ett tag.

En lite parantes så kopplae jag in usb 3 kabeln. Men den var ivägen för grafikkortet så jag försökte ts loss den. Men av någon anledninc så vägrar den hoppa ur. Jag har tagit i rätt hår så nästan hela kontakten höll på att lossna från moderkorrte. Kan e va nått som påverkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att den är inställd på att boota så fort strömmen slås på till moderkortet? Brukar finnas ett alternativ inne i UEFI/BIOS som heter något liknande "After Power Loss" och där kan du välja hur datorn ska bete sig när strömmen kommer tillbaka.

Permalänk
Skrivet av anon273333:

Troligen, jag kan inte allt för mycket om detta, men eftersom koppla in powerknappen är något som ska göras ändå så tänkte jag bara att de var första saken att testa

Jo kan pröva men känns som den inte bör dtarta utan de. Brukar inte va så tror jag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av megamats:

Kan det vara så att den är inställd på att boota så fort strömmen slås på till moderkortet? Brukar finnas ett alternativ inne i UEFI/BIOS som heter något liknande "After Power Loss" och där kan du välja hur datorn ska bete sig när strömmen kommer tillbaka.

Jag prövade deta och tyvärr fungerade det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Medlem

Sitter det något skit i moderkortet där powersladden ska kopplas in som kortsluter automatiskt?

Permalänk
Skrivet av Flaccid:

Sitter det något skit i moderkortet där powersladden ska kopplas in som kortsluter automatiskt?

menar du där powerknappen sitter? eller atx kabelm?

jag ska kika

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**

Permalänk
Skrivet av longbottom:

menar du där powerknappen sitter? eller atx kabelm?

jag ska kika

nej verkar inte så..

Visa signatur

**commodore 64** Processor: MOS Technology 6510 @ 0,985 MHz ** Grafik: MOS 6569/8569 ** Ram: 64 KiB (65536 bytes) ** Ljudhårdvara: MOS Technology 6581/8580 "SID" med Oscillatorsynkronisering**