Problem att köra Acer 27 XB270HU till Nintendo switch får bara 1024x768 med HDMI

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Problem att köra Acer 27 XB270HU till Nintendo switch får bara 1024x768 med HDMI

Jag har köpt en startech adapter för att spela på min skärm. Det är inte den bästa lösningen men min brorsa ville ha det så. Kör med den här: Startech Adapter . Jag får ut endast 1024x768 med HDMI, har försökt ändra i Nintendo switch menyn samt skärmmenyn men kan inte få högre än 1024x768. Jag får bara två altenativ automatiskt och 480p i output menyn på switchen. Är konsolen handhållen får jag fler alternativ samma gäller med Acer X34:an.

Jag kör med nintendos hdmi som fanns med i kartongen samt Acers dp sladd. Jag har testat samma setup på en Acer X34 via DP inte hdmi och fått 1920x1080. Så samma sladd + adapter till två olika skärmar och jag får olika resultat.

Går det att få 1920x1080 på Acer 27 XB270HU?
Känns som det är random då andra har sagt att det inte alltid går.
Ska jag skicka tillbaka Startech adaptern (den är aktiv inte riktad) eller är det fel på skärmen läste att någon annan sa att det var skärmen som var problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tiamat: Låter som att omvandlaren inte ger korrekt EDID till Switchen och därmed aldrig meddelar vilka upplösningar som faktiskt fungerar. Såg tyvärr inget omedelbart sätt att lösa detta på i länken du skickade.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Laxpudding:

@Tiamat: Låter som att omvandlaren inte ger korrekt EDID till Switchen och därmed aldrig meddelar vilka upplösningar som faktiskt fungerar. Såg tyvärr inget omedelbart sätt att lösa detta på i länken du skickade.

Har läst igenom på amazon och har hittat en med linkande problem:

Does not output to 1080p. I was only able to get a max of 480p using a Nintendo Switch to a 1440p monitor. I tried testing it directly from my gtx 1080 in my pc to the same monitor and the highest resolution detected was a laughable 1024x768. Needless to say it's on it's way back to Amazon and I will steer clear from StarTech products in the future.
Källa

Av recensionerna så har ett flertal påpekat att den inte fungerar. Så jag antar att jag får lämna tillbaks den.