Computer says no...
Räkna ut luftflöde/tryck vid varvtal
Visa signatur
Senast redigerat
Jag har tänkt byta ut mina CPU och chassifläktar men har väldigt svårt för att bestämma vilka. Jag söker efter fläktar med högt statiskt tryck (sitter filter där luften ska in/ut) och så låg ljudnivå som möjligt, svart är nästan ett krav.
När man läser specifikationer för fläktar på t ex Inet så är där listat både flöde och tryck men jag gissar på att det värdet är vid max varvtal och då är det ju rätt logiskt att en fläkt som spinner 3k rpm har högre tryck än den som spinner 1k rpm.
Jag undrar därför om det finns någon algoritm för att räkna ut hur en fläkt presterar vid ett visst varvtal? jag är ingen matematiker men jag misstänker att det inte är så lätt att bara dela ett värde med max varvtal för att få ut vätdet vid 1 rpm och sedan bara ta gånger så många varvtal man tänkt köra, exempelvis 800.
Om någon redan har svaret på vilka fläktar som är bäst är det ännu bättre. Behöver både 140mm och 120mm.
Skillnaden på temperaturen kommer vara minimal oavsett vilka fläktar du köper.
Köp Noctua, dom gör bra fläktar.
Computer says no...
I ideala fall så ändras luftflödet linjärt med varvtalet, medans det statiska trycket förändras kvadratiskt mot varvtalet.
Som exempel, så blir luftflödet dubbelt så stort medans trycket blir fyra gånger så stort vid dubbla varvtalet.
Dock så blir det nog inte så lätt, för luftflödet mäts då det inte finns några restriktioner för fläkten (utan friblåsande), medans statiska trycket mäts vid 100% blockerat flöde.
I normala fall så är man ju någon stans där emellan, och eftersom kurvan inte är linjär mellan dessa punkter (P/Q) så är det ju svårt att jämföra fläktar i realistiska fall om man saknar den informationen. Bara för att fläkt A har bättre flöde och tryck än B, betyder det inte att B har en "bättre" P/Q kurva vilket gör att den har bättre i normal drift.
Så lämpligaste är att hitta något ordentligt gjort test av en hög fläktar och se vad de rekommenderar. Dock är inte så stor skillnad mellan fläktar idag så som @Vimsig säger. Man kan helt enkelt säga att man får det man betalar för, satsar man på fläktar i en högre prisklass så bör man ju få det bästa möjliga.
Men som sagt, sök efter tester och se om det finns någon gemensam nämnare på fläktar som ofta hamnar nära toppen och gå på dem.
Skillnaden på temperaturen kommer vara minimal oavsett vilka fläktar du köper.
Köp Noctua, dom gör bra fläktar.
Jo jag förstår det.. anledningen till att jag vill byta är för att jag blåser ut luften i toppen på mitt chassi och luften går ut genom ganska små hål som det är filter på och just nu sitter där två noctua airflow fläktar. Lyfter jag bort toppen sjunker tempen vid load med 10, jag räknar inte med samma effekt oavsett fläkt med toppen på men jag tror det kan bli lite bättre.
Tror också det kommer in lite mer kallare luft i fronten där jag har en stock phanteks fläkt nu.
Jag har på kylaren ett par corsair med ledar på som jag köpte av någon konstig anledning, de funkar bra men det var inte riktigt så fräsigt med belysning i burken som jag trodde, man är ju trots allt 28 år nu
Tror det kommer bli Noctuas NF-A14 PWM
I ideala fall så ändras luftflödet linjärt med varvtalet, medans det statiska trycket förändras kvadratiskt mot varvtalet.
Som exempel, så blir luftflödet dubbelt så stort medans trycket blir fyra gånger så stort vid dubbla varvtalet.
Dock så blir det nog inte så lätt, för luftflödet mäts då det inte finns några restriktioner för fläkten (utan friblåsande), medans statiska trycket mäts vid 100% blockerat flöde.
I normala fall så är man ju någon stans där emellan, och eftersom kurvan inte är linjär mellan dessa punkter (P/Q) så är det ju svårt att jämföra fläktar i realistiska fall om man saknar den informationen. Bara för att fläkt A har bättre flöde och tryck än B, betyder det inte att B har en "bättre" P/Q kurva vilket gör att den har bättre i normal drift.
Så lämpligaste är att hitta något ordentligt gjort test av en hög fläktar och se vad de rekommenderar. Dock är inte så stor skillnad mellan fläktar idag så som @Vimsig säger. Man kan helt enkelt säga att man får det man betalar för, satsar man på fläktar i en högre prisklass så bör man ju få det bästa möjliga.
Men som sagt, sök efter tester och se om det finns någon gemensam nämnare på fläktar som ofta hamnar nära toppen och gå på dem.
Tack det klargör en hel del. Även fast det bara gäller vid vissa förhållanden gäller det ju alla fläktar så det borde vara ganska lätt att se om någon fläkt är åt helvete mycket sämre än resterande. Jag ska nog leta reda på några test för att se om det finns nåt mer prisvärt alternativ än Noctua.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.