Ang Ryzen's spelprestanda (matchar 7700K idag, presterar bättre i morgondagen)

Permalänk
Medlem

Enligt Legit Reviews nya test ligger 1700X och 7700K lika i ett snitt av 14 spel där man också räknar med just Far Cry 4 som erkänt inte fungerar som det ska på Ryzen ännu:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Värt att observera är hur Ryzen nästan alltid lyckas leverera högre fps i högre upplösningar än 7700K. Det är en fenomen jag sett hålla i sig från massa olika recensenter och kanske kan ha något att göra med att den integrerade PCI-E kontrollern som ev är mer effektiv än den i Intel-cpu'er. Det väcker också ännu en tanke, hur Ryzen och Vega kommer prestera ihop med tanke på Infinity Fabric, men det återstår att se hur bra Vega blir först.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enigma:

Enligt Legit Reviews nya test ligger 1700X och 7700K lika i ett snitt av 14 spel där man också räknar med just Far Cry 4 som erkänt inte fungerar som det ska på Ryzen ännu:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Värt att observera är hur Ryzen nästan alltid lyckas leverera högre fps i högre upplösningar än 7700K. Det är en fenomen jag sett hålla i sig från massa olika recensenter och kanske kan ha något att göra med att den integrerade PCI-E kontrollern som ev är mer effektiv än den i Intel-cpu'er. Det väcker också ännu en tanke, hur Ryzen och Vega kommer prestera ihop med tanke på Infinity Fabric, men det återstår att se hur bra Vega blir först.

De flesta reviewers har överdrivit Spelprestanda "problemen" med Ryzen. den är jämnar med intel är vad folk tror och utnyttjas inte fullt ut. Dessa resultat liknar Jokers som han fick vid release. men hatare kommer hata.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

De flesta reviewers har överdrivit Spelprestanda "problemen" med Ryzen. den är jämnar med intel är vad folk tror och utnyttjas inte fullt ut. Dessa resultat liknar Jokers som han fick vid release. men hatare kommer hata.

Verkar tyvärr bara vara jag inklusive en minoritet som ser det och vill acceptera det. Dom flesta vid release tog ingen hänsyn över något alls gällande faktumet att det är en ny plattform och arkitektur med förbättringar att komma av minnestöd/bios, OS/mjukvarupatchar och dom flesta redaktioner testade med spel som systematiskt fungerade bättre på Intel och var/är i behov av en patch för att fungera väl på Ryzen. Förr i tiden när man såg olika arkitekturer så hade man då också patchar/code paths för att fungera på olika plattformar optimalt.

14 testade spel och är det inte för Far Cry 4 som INTE har någon uppdatering sedan Ryzen's lasering så är 1700X snabbare i snitt i 13 spel här. Computerbase visade samma sak som jag länkade till i denna tråden. Finns fler exempel på andra sidor länkat samt youtubekanaler som visade att Ryzen med snabbare minnen matchade eller gick om Kaby Lake på 5GHz.

Precis som du är inne på så kryllar det av fanboys och hatare. Jag gillar t.ex inte nvidia som företag på grund av isolerade ekosystem/standarder och hotande monopolism men deras 1080ti är dock ett sjukt potent kort (så från min sida så har det inget med fanboyism att göra), så jag sitter på ett sånt nu innan Vega kommer. Presterar inte Vega så behåller jag 1080Ti och slänger på vatten på det dessutom. Jag kan däremot finna det väldigt intressant att följa och spekulera kring AMD's produkter då dom lanseras mer sällan, har oftast större tekniska innovationer och dom har som ett mindre företag fortfarande en sjuk potential där man vart både stora och små och krigat på både CPU och GPU sidan. Intressanta tider väntar nu med Naples och sen Ryzen 2 samt även Vega, Volta, Navi osv...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv

För er som inte gjort det, ladda ner och installera de senaste chipsetdrivarna (17.10) från AMD. De har energiprofilen inbakat i denna. För mig så gav det en enorm prestandaboost i CPU-bundna spel. Ökade kanske 20-30% i prestanda i t.ex. Black Desert och så gott som allt stutter försvann. Det är som en ny dator.
Körde bara på de som kommer med Windows 10 Update innan.

Prestandamässigt så har min 6600K @4.5GHz inte en chans mot Ryzen 1600'an längre. I spel som utnyttjar många trådar (Black Desert, BF1, Wildlands etc.) så är skillnaden rejäl.
När jag byggde Ryzen riggen hade jag förväntat mig prestanda strax under 6600K i det mesta. Byggde mest för att det är kul att bygga nytt och för att stödja "the underdog".
Minst sagt förvånad över detta då det har sett ut som om Ryzen ligger aningen bakom Intel i alla prisklasser när det kommer till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Enligt Legit Reviews nya test ligger 1700X och 7700K lika i ett snitt av 14 spel där man också räknar med just Far Cry 4 som erkänt inte fungerar som det ska på Ryzen ännu:

http://www.legitreviews.com/intel-core-i7-7700k-versus-amd-ry...

Värt att observera är hur Ryzen nästan alltid lyckas leverera högre fps i högre upplösningar än 7700K. Det är en fenomen jag sett hålla i sig från massa olika recensenter och kanske kan ha något att göra med att den integrerade PCI-E kontrollern som ev är mer effektiv än den i Intel-cpu'er. Det väcker också ännu en tanke, hur Ryzen och Vega kommer prestera ihop med tanke på Infinity Fabric, men det återstår att se hur bra Vega blir först.

Hmm alla dessa tester med ett gtx 970... vet inte riktigt hur seriöst ja kan tolka resultaten med ett så pass gammalt kort.

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Hmm alla dessa tester med ett gtx 970... vet inte riktigt hur seriöst ja kan tolka resultaten med ett så pass gammalt kort.

jag förstår inte riktigt vad grafik kort har att göra med ett cpu test men visst om du säger det.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

jag förstår inte riktigt vad grafik kort har att göra med ett cpu test men visst om du säger det.

För ett 970 kan bara leverera ett visst antal i fps och speciellt i högre inställningar, så det blir inget test hur mycket cpun klarar utan testet visar att både Intel processorerna och AMD processorerna klarar ett 970. Jippii?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

För ett 970 kan bara leverera ett visst antal i fps och speciellt i högre inställningar, så det blir inget test hur mycket cpun klarar utan testet visar att både Intel processorerna och AMD processorerna klarar ett 970. Jippii?

så riktiga värld tester är alltså inge bra. Man ska vara så syntetiska som möjligt och få en skillnad som inte är relevant för vanliga användare

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

så riktiga värld tester är alltså inge bra. Man ska vara så syntetiska som möjligt och få en skillnad som inte är relevant för vanliga användare

"riktiga värld" tester är väl om man åtminstone testar hur processorn kommer rocka med ett mid-range om ett/ett par år.

780Ti - 970 prestanda
980Ti - 1070 prestanda
1080Ti - 2070 prestanda? Alltså mid-range.

..tänk 2-3 släpp framåt när det kanske blir dags att byta ut sitt 970.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Med tanke på alla diskussioner om framtidssäkert hos Ryzen så skapade jag en omröstning om hur ofta man byter dator. Omröstningen ligger i "Övrigt" avdelningen i processor delen av forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Med tanke på alla diskussioner om framtidssäkert hos Ryzen så skapade jag en omröstning om hur ofta man byter dator. Omröstningen ligger i "Övrigt" avdelningen i processor delen av forumet.

En sån omröstning är så beroende på hur marknaden sett ut. Nu har Intel styrt och det har i stort sett stått stilla. En överklockad 2600 står sig fortfarande grymt. Håller sig nu AMD kvar och vi kommer se företagen kriga om kunderna så kommer utvecklingen gå snabbare än den gjort de senaste åren och fler användare kommer uppgradera oftare. 5+ år kan helt plötsligt bli 3 år för någon om prestandahoppet är värt det.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

En sån omröstning är så beroende på hur marknaden sett ut. Nu har Intel styrt och det har i stort sett stått stilla. En överklockad 2600 står sig fortfarande grymt. Håller sig nu AMD kvar och vi kommer se företagen kriga om kunderna så kommer utvecklingen gå snabbare än den gjort de senaste åren och fler användare kommer uppgradera oftare. 5+ år kan helt plötsligt bli 3 år för någon om prestandahoppet är värt det.

Har väntat på 6c ska bli prisvärt och nu var det dags.
kört med en 4670k så länge och det började märkas

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

jag förstår inte riktigt vad grafik kort har att göra med ett cpu test men visst om du säger det.

Ett 970 i dom spelen med 1080p med rätt maxad grafik ger nog ut långt innan cpu'n gör det..

Visa signatur

ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frankoz:

Ett 970 i dom spelen med 1080p med rätt maxad grafik ger nog ut långt innan cpu'n gör det..

fast skiljer ju 1-10 fps sånnafall borde det väll inte skilja nåt?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"riktiga värld" tester är väl om man åtminstone testar hur processorn kommer rocka med ett mid-range om ett/ett par år.

780Ti - 970 prestanda
980Ti - 1070 prestanda
1080Ti - 2070 prestanda? Alltså mid-range.

..tänk 2-3 släpp framåt när det kanske blir dags att byta ut sitt 970.

Skrivet av Frankoz:

Ett 970 i dom spelen med 1080p med rätt maxad grafik ger nog ut långt innan cpu'n gör det..

Får jag fråga vilken upplösning ni siktar på att använda på lite sikt? Kommer ni stanna kvar på 1080p nu när 1440p och 4k alternativen börjar komma, eller kommer nu satsa på 720p? Och hur rör sig belastningen mellan CPU-GPU med högre upplösningar?

Permalänk
Medlem

Vad som är värt att notera är dock:
Ryzen 7 1800X - 5490kr
Intel Core i7 7700K - 3790kr

Så spelar man bara, är det värt att matcha 7700K och eventuellt få ut mer prestanda i framtiden för nästan 2000kr?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

@Beta:
Jag förstår inte riktigt din poäng, men jag ser 2 scenarier:
a. Antingen så menar du att du jämför processorerna i stock-konfig och att priset för 7700k är betydligt bättre. I det här scenariot vill jag bara ifrågasätta varför du inte väljer en i7-7700 med ett enklare moderkort som inte är överklockningsbart för att få ner priset du bara kan, kontra just 1800X, eller
b. Menar att du jämför prestanda vid överklockning, men då blir frågan den omvända, nämligen varför du inte tar den billigaste processorn som når upp till den prestandan ock jämför med, för då behöver du jämföra med en R7 1700 och då finns argumentet med billiga moderkort på AMDs sida.

Jag antar vidare att du endast bekymrar dig om din prestanda idag i spel och bryr dig inte några som helst andra potentiella, nutida eller framtida, behov/användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Får jag fråga vilken upplösning ni siktar på att använda på lite sikt? Kommer ni stanna kvar på 1080p nu när 1440p och 4k alternativen börjar komma, eller kommer nu satsa på 720p? Och hur rör sig belastningen mellan CPU-GPU med högre upplösningar?

Jag kommer hoppa över till 1440p när min skärm ger upp. Att man höjer upplösning samtidigt som grafikkorten blir kraftigare gör det verkligen inte till ett vettigt cpu-test med ett sketet 970. Hur kan någon ens argumentera för det?

Som jag skrev, testet visar att båda cpu'erna pallar ett 970. Bra så.

Skrivet av Gruarn:

Jag antar vidare att du endast bekymrar dig om din prestanda idag i spel och bryr dig inte några som helst andra potentiella, nutida eller framtida, behov/användningsområden.

Det är när man tycker ett cpu test är vettigt som använder sig av ett förra generationens mid-end grafikkort, som man endast verkar bry sig om nutid.

Jag har ingenting emot att dom använt ett svagt grafikkort, men man måste ju ta det för vad det är. Det är ingenting som visar vad processorerna går för.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gruarn:

Får jag fråga vilken upplösning ni siktar på att använda på lite sikt? Kommer ni stanna kvar på 1080p nu när 1440p och 4k alternativen börjar komma, eller kommer nu satsa på 720p? Och hur rör sig belastningen mellan CPU-GPU med högre upplösningar?

1440p idag.
4k blir det när 120+hz finns samt att priserna är lämpliga.
svårt att frångå 144hz till 60hz

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Beta:
Jag förstår inte riktigt din poäng, men jag ser 2 scenarier:
a. Antingen så menar du att du jämför processorerna i stock-konfig och att priset för 7700k är betydligt bättre. I det här scenariot vill jag bara ifrågasätta varför du inte väljer en i7-7700 med ett enklare moderkort som inte är överklockningsbart för att få ner priset du bara kan, kontra just 1800X, eller
b. Menar att du jämför prestanda vid överklockning, men då blir frågan den omvända, nämligen varför du inte tar den billigaste processorn som når upp till den prestandan ock jämför med, för då behöver du jämföra med en R7 1700 och då finns argumentet med billiga moderkort på AMDs sida.

Jag antar vidare att du endast bekymrar dig om din prestanda idag i spel och bryr dig inte några som helst andra potentiella, nutida eller framtida, behov/användningsområden.

Jämförde, precis som första tråden, 1800X mot 7700K i spelprestanda. Både stock och OC där båda ligger hyfsat jämt i dagsläget. Ifrågasatte bara varför man skulle välja en 1800X över en 7700K för spel.

Kan man få likadan spelprestanda i 1700 som 7700K, ja då är det ju en annan femma då dom ligger lika i prissättningen. Då får man ju bara välja vilken man trivs med.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beta:

Jämförde, precis som första tråden, 1800X mot 7700K i spelprestanda. Både stock och OC där båda ligger hyfsat jämt i dagsläget. Ifrågasatte bara varför man skulle välja en 1800X över en 7700K för spel.

Kan man få likadan spelprestanda i 1700 som 7700K, ja då är det ju en annan femma då dom ligger lika i prissättningen. Då får man ju bara välja vilken man trivs med.

folk tycker ju 5 år gamla prollar duger idag så förstår inte ens debatten.
efter 3 dagar med min 1600 3.8ghz så är det inte ens på kartan att stanna med 4 kärnor längre
spelar, editerar, mailar och surfar bättre än nånsin

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Vad som är värt att notera är dock:
Ryzen 7 1800X - 5490kr
Intel Core i7 7700K - 3790kr

Så spelar man bara, är det värt att matcha 7700K och eventuellt få ut mer prestanda i framtiden för nästan 2000kr?

1700X?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beta:

Vad som är värt att notera är dock:
Ryzen 7 1800X - 5490kr
Intel Core i7 7700K - 3790kr

Så spelar man bara, är det värt att matcha 7700K och eventuellt få ut mer prestanda i framtiden för nästan 2000kr?

ryzen 1600 2500kr + moderkort 1200kr = 3700kr
förstår inte ens att folk diskuterar vad man bör köpa.......

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

*1700

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:
Skrivet av Flopper:

ryzen 1600 2500kr + moderkort 1200kr = 3700kr
förstår inte ens att folk diskuterar vad man bör köpa.......

Japp, se mitt andra inlägg ovan. Jag menade bara jämförelsen 1800X mot 7700K i spel, precis som första inlägget i tråden tar upp.

#16794965

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Absolut, dock inte alla som vill överklocka även om 1700'an nästan ber om det.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Japp, se mitt andra inlägg ovan. Jag menade bara jämförelsen 1800X mot 7700K i spel, precis som första inlägget i tråden tar upp.

#16794965

Håller med prismässigt, var mer för att få en uppskattning kring hur Ryzen i allmänhet står sig mot den snabbaste spel-cpu'n från Intel. En 1600X är i samma prisbild och borde vara en mer rättfärdig jämförelse spelmässigt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

I mitt tycke är fynden i Ryzen R7 1700, R5 1600, och R5 1400, samtliga av dessa tre har oerhört bra prestanda per krona, dom gynnas av överklockning men inte heller det är nödvändigt, däremot är minnen viktiga och 2933MHz känns som minimum.

Wraith spire kylaren är super för att vara medföljande, och den är tyst samt sval i stock.

En annan stor fördel är att Ryzen är energieffektiv och snål, därmed så behövs det ej en särskild kraftfull VRM för att köra dem i stock, utan även det billigaste moderkortet klarar av en R7 eller R5 utan att strömförsörjningen blir för varm, det blir billigare totalt.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Håller med prismässigt, var mer för att få en uppskattning kring hur Ryzen i allmänhet står sig mot den snabbaste spel-cpu'n från Intel. En 1600X är i samma prisbild och borde vara en mer rättfärdig jämförelse spelmässigt.

Ja precis! Tycker det är grymt spännande att det kan bli lite konkurrens, hoppas verkligen att spelen framöver kommer börja använda Ryzen och 6/8-core bättre. I dagsläget ligger ju tyvärr 1600 en bit under 7700K i de flesta spel, men i t.ex. Wildlands som är hyffsat på att använda flera trådar ligger dom ganska nära.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Absolut, dock inte alla som vill överklocka även om 1700'an nästan ber om det.

Så lätt att klocka idags läget att det nästan är kriminellt att inte lära sig det lilla som behövs för en enkel boost. Drog upp min till 3.7ghz utan större ansträngning. Tyvärr fick jag pilla på volten vilket tyder på att jag troligtvis inte kommer mkt högre än 3.8-3.9ghz.
Får sätta på min nya dh n15 (eller vad den nu heter). Funderar att vänta med det tills ett bios där man kan få sina minnen att gå i 3200mhz, sitter fast i 2400mhz. Borde börja bli dags för ett nytt snart

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.