Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk

Så coolt
Undrar nästan om jag kan flytta över alla mina delar från mitt Nano S chassi o trycka in det i detta fina exemplar till chassi ni bygger, tusen tummar upp,,,

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Misak Koim:

Ser riktigt bra ut temperaturmässigt, för mig skulle det bli S-varianten i vitt. Har man någon koll på när det kan tänkas bli lansering av chassit? Har inte läst igenom hela tråden så om det redan är svarat på så my bad att jag är lazy.

Det är inte långt kvar nu, nya ytbehandlade och uppdaterade enheter (baserat på utvärderingen av denna) kommer inom kort att tas fram för review sedan lansering.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Hanslar:

Gjordes det något test med grafikkort utan refernskylning? Vet att ni använde ett ROG kort i bilderna i början men det stod inget om det nu. Det hade varit interssant att vet hur ett sådant grafikkort står sig ljud- och temperaturmässigt mot resultatet ni fick nu och hur det påverkar resten av komponenterna.

Det var ett ROG-kort som användes vid testerna. Dock inte säker på vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Det var ett ROG-kort som användes vid testerna. Dock inte säker på vad du menar.

Tror han tänker på Blower kort vs Eftermarknadskort på Gpu.

För det först nämnda blåser ut den varma luften ur chassit medans det andra dumpar det i chassit och därför kammar designen är avgörande för dessa så inte chassit blir enormt hett.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Tror han tänker på Blower kort vs Eftermarknadskort på Gpu.

För det först nämnda blåser ut den varma luften ur chassit medans det andra dumpar det i chassit och därför kammar designen är avgörande för dessa så inte chassit blir enormt hett.

Blower-kort har vi inte testat med, håller med om att det vore intressant att se min gissning är att de kommer prestera sämre, speciellt ljudmässigt.

// P

Permalänk
Medlem

Har ni inte fler bilder på prototypen? Lite detaljbilder hade varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
LOUQE
Skrivet av napahlm:

Har ni inte fler bilder på prototypen? Lite detaljbilder hade varit trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Här kommer några fler.

Är det något speciellt ni vill se?

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Tack för dom, det ser väldigt trevligt ut. Är det en "feature" eller någon skada på/runt power-knappen? Eller det är något som speglar sig? Ser lite udda ut på bilden.

Kabeldragning är ju alltid intressant att se. Även den här 120-mm fläkten i botten som många skrivit om skulle jag vilja se. Den syns ju inte på bilder. Så lite bilder från olika vinklar utan sidopanelerna kanske?
Sitter fläkten på CPU-kylaren så den blåser in i chassit eller ut?

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja se en bild med 120 mm botten fläkten på plats och utrymme där.

Vad är det för strix kort ??? Får mitt 1080 kort plats i chassit ??

Får 2.5" SSD Plats och monteras vart ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av napahlm:

@PaChalski: Tack för dom, det ser väldigt trevligt ut. Är det en "feature" eller någon skada på/runt power-knappen? Eller det är något som speglar sig? Ser lite udda ut på bilden.

Kabeldragning är ju alltid intressant att se. Även den här 120-mm fläkten i botten som många skrivit om skulle jag vilja se. Den syns ju inte på bilder. Så lite bilder från olika vinklar utan sidopanelerna kanske?
Sitter fläkten på CPU-kylaren så den blåser in i chassit eller ut?

Power-knappen ej på plats på bilderna. Det som syns är "startkablar". Knappen kommer vi besluta om inom kort, en specialutvecklad knapp är kostsam då den kräver verktyg, både för toppen men även för silikonmembranet under. Beslutar vi oss för knappen på framsidan så kommer vi sannolikt ta denna investering till nästa beställning.

Tar fler bilder efter lunch.

CPU-fläkten drar luft nedåt mot moderkortet nu och under testerna, som den kommer monterad.

Permalänk
Medlem

Det hade varit kul med bilder från tomt chassi och lite steg för steg när komponenterna monteras in till slutresultatet (som vi sett ovan nu iofs), då ser man ju tex den där bottenfläkten också.

Permalänk
Medlem

@PaChalski

Är ni nöjda med prototypen? Förutser ni några förändringar framöver, eller svåra beslut?

Kommer ni erbjuda två kablar till nätagget, beroende på hur det monteras (upp eller ner)?

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Skulle gärna vilja se en bild med 120 mm botten fläkten på plats och utrymme där.

Kommer här:

Skrivet av Jonas79:

Vad är det för strix kort ??? Får mitt 1080 kort plats i chassit ??

1070 och 1080 strix-korten är geometriskt identiska så när som på strömkontakterna som är fler på 1080, se bild:

Skrivet av Jonas79:

Får 2.5" SSD Plats och monteras vart ?

2.5" monteras under PSU, där fläkten nu sitter så det är ett antingen-eller-tänk här. Vi har tagit fram en vagga för prototypen som rymmer 3 diskar, inte helt nöjda med den dock, utan vagga kan en disk monteras i botten.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

@PaChalski

Är ni nöjda med prototypen? Förutser ni några förändringar framöver, eller svåra beslut?

Vi är riktigt nöjda med prototypen, vi visste att vi inte skulle få allt den här gången. Den största överraskningen är hur gediget allt känns, precis som @Laine sa så är det en upplevelse. När jag håller i den så förs tankarna till AK-47, en solid nästan industriell känsla när delarna skjuts ihop med ett härligt ljud. Mycket annorlunda känsla i vilket fall.

Gällande justeringar etc så sitter alla hål, stand-offs och öppningar precis där de ska och all montering går att göra som vi hoppats. Det som återstår är egentligen att göra de justeringar som behövs för att på bästa sätt nyttja TopHats i botten, bl.a. kommer vi göra skjutbara hål i bottenplåten precis som i plåten ovan för en flexibel montering av AIOs, eventuellt förbereda för ett större handtag i bakkant för de som vill.

Skrivet av NaturMackan:

@PaChalski
Kommer ni erbjuda två kablar till nätagget, beroende på hur det monteras (upp eller ner)?

Vi hade endast tänkt leverera den längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi är riktigt nöjda med prototypen, vi visste att vi inte skulle få allt den här gången. Den största överraskningen är hur gediget allt känns, precis som @Laine sa så är det en upplevelse. När jag håller i den så förs tankarna till AK-47, en solid nästan industriell känsla när delarna skjuts ihop med ett härligt ljud. Mycket annorlunda känsla i vilket fall.

Gällande justeringar etc så sitter alla hål, stand-offs och öppningar precis där de ska och all montering går att göra som vi hoppats. Det som återstår är egentligen att göra de justeringar som behövs för att på bästa sätt nyttja TopHats i botten, bl.a. kommer vi göra skjutbara hål i bottenplåten precis som i plåten ovan för en flexibel montering av AIOs, eventuellt förbereda för ett större handtag i bakkant för de som vill.

Härligt, ser riktigt nice ut Lycka till nu med allt!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi är riktigt nöjda med prototypen, vi visste att vi inte skulle få allt den här gången. Den största överraskningen är hur gediget allt känns, precis som @Laine sa så är det en upplevelse. När jag håller i den så förs tankarna till AK-47, en solid nästan industriell känsla när delarna skjuts ihop med ett härligt ljud. Mycket annorlunda känsla i vilket fall.

Gällande justeringar etc så sitter alla hål, stand-offs och öppningar precis där de ska och all montering går att göra som vi hoppats. Det som återstår är egentligen att göra de justeringar som behövs för att på bästa sätt nyttja TopHats i botten, bl.a. kommer vi göra skjutbara hål i bottenplåten precis som i plåten ovan för en flexibel montering av AIOs, eventuellt förbereda för ett större handtag i bakkant för de som vill.

Låter bra. Intressant med ett handtag, det tror jag kommer uppskattas.

Skrivet av PaChalski:

Vi hade endast tänkt leverera den längre.

Ok. Kan antagligen leta rätt på en själv bara jag vet att ni monterar den baktill i chassit med någon ungefärlig "standard".

Är intresserad av att använda det fläktlösa SFX-L nätagget som kommer senare. Tänkte eventuellt vända upp och ner på det för att optimera kabeldragningarna. Får en reverterad SFX-L plats med strömkabeln under? Kontaktpluggen har ju viss höjd (plus att jag tror det finns olika pluggar med olika höjd).

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Ok. Kan antagligen leta rätt på en själv bara jag vet att ni monterar den baktill i chassit med någon ungefärlig "standard".

De extra 10 centimeterna kommer inte spela någon praktisk roll. Varför byta?

Skrivet av NaturMackan:

Är intresserad av att använda det fläktlösa SFX-L nätagget som kommer senare. Tänkte eventuellt vända upp och ner på det för att optimera kabeldragningarna. Får en reverterad SFX-L plats med strömkabeln under? Kontaktpluggen har ju viss höjd (plus att jag tror det finns olika pluggar med olika höjd).

Det ska fungera, avståndet till toppen i orientering A är samma som avståndet till botten i orientering B (29,5 mm) - kontaktpluggen har fått styra och vi har valt att gå på "worst case" här, finns betydligt lägre alternativ för den händige/kreativa.

Permalänk
Medlem

Detta chassi är intressant att ha som hemmaserver med ev. ser riktigt trevligt ut.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

De extra 10 centimeterna kommer inte spela någon praktisk roll. Varför byta?

Ser ut som att man kan halvera längden på den kabel ni visar upp i bilden, dvs mer än 10 cm. Hur som helst, anledningen är bara att jag tycker om optimerade kablar, då det ger möjlighet till ett rent inre. Samma anledning till att folk gör custom kablar till nätagget. En del bryr sig om detta, andra inte.

Permalänk
Proffsmoddare

Vilken prototyp! Taggad!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PaChalski:

Kommer här:

http://louqe.com/img/img/ext/ext/cc.png
http://louqe.com/img/img/ext/ext/cb.png
http://louqe.com/img/img/ext/ext/cd.png

1070 och 1080 strix-korten är geometriskt identiska så när som på strömkontakterna som är fler på 1080, se bild:

http://louqe.com/img/img/ext/ext/ca.png

2.5" monteras under PSU, där fläkten nu sitter så det är ett antingen-eller-tänk här. Vi har tagit fram en vagga för prototypen som rymmer 3 diskar, inte helt nöjda med den dock, utan vagga kan en disk monteras i botten.

Mycket snyggt!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av NaturMackan:

Ser ut som att man kan halvera längden på den kabel ni visar upp i bilden, dvs mer än 10 cm. Hur som helst, anledningen är bara att jag tycker om optimerade kablar, då det ger möjlighet till ett rent inre. Samma anledning till att folk gör custom kablar till nätagget. En del bryr sig om detta, andra inte.

Kunde tänka mig att det var anledningen Kontakten bak är en standardkontakt som går att köpa på ELFA

Permalänk
LOUQE

Idag är det en hel del kontorsbaserat arbete, förbereda feedback-möte med konstruktörerna etc. Imorgon tänkte vi göra en time lapse video med ett bygge. skulle det vara intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Idag är det en hel del kontorsbaserat arbete, förbereda feedback-möte med konstruktörerna etc. Imorgon tänkte vi göra en time lapse video med ett bygge. skulle det vara intressant?

självklart är det intressant

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Ja tack, hade varit grymt att få bygga ett system i denna till jul / januari : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Idag är det en hel del kontorsbaserat arbete, förbereda feedback-möte med konstruktörerna etc. Imorgon tänkte vi göra en time lapse video med ett bygge. skulle det vara intressant?

Totally!
Ju mer Ni vill bjuda på är intressant... keep it coming!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Blacksheep:

Så coolt
Undrar nästan om jag kan flytta över alla mina delar från mitt Nano S chassi o trycka in det i detta fina exemplar till chassi ni bygger, tusen tummar upp,,,

Ser ut att funka, du kommer behöva två TopHats för att få plats med båda vattenkylarna! En i botten och en i toppen.

Permalänk
Medlem

Chassit ser superintressant ut. Vilket jobb ni har gjort!

Jag skulle vilja ställa en "dum" fråga. Jag har inte engagerat mig i datorbyggande på 12-13 år så jag saknar kunskap om den tekniska utvecklingen. Det kanske är så att andra personer här på forumet kan hjälpa mig.

Jag ser att fläkten till processorkylaren är bortmonterad och att den sitter placerad under nätaggregatet. Jag antar att fläkten suger ut luft från chassit då. Är det luftflödet som skapas verkligen tillräckligt för att kyla processorn?

Keep on keepin' on!

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasee:

Chassit ser superintressant ut. Vilket jobb ni har gjort!

Jag skulle vilja ställa en "dum" fråga. Jag har inte engagerat mig i datorbyggande på 12-13 år så jag saknar kunskap om den tekniska utvecklingen. Det kanske är så att andra personer här på forumet kan hjälpa mig.

Jag ser att fläkten till processorkylaren är bortmonterad och att den sitter placerad under nätaggregatet. Jag antar att fläkten suger ut luft från chassit då. Är det luftflödet som skapas verkligen tillräckligt för att kyla processorn?

Keep on keepin' on!

Inge frågor är dumma inte. Jag tror att det är så lurigt att på just denna cpu-kylare så sitter fläkten mellan flänsen och cpun. Om du tittar noga på bilderna så kan man skymta cpu-fläkten under flänsen.

Men det skulle säkert också gå att skapa nog med ventilation med hjälp av chassifläktar. Beroende på vad av fläktar, flänsar, cpu osv.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
LOUQE

Byggfilm då. Ingen kanonproduktion... men syftet är att ge en förståelse för hur det är att bygg i lådan. Träffade även stora delar av SC-redaktionen igår och @JonasT sätter gärna lådan på prov när de sista uppdateringarna är på plats.