Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PaChalski:

Vi kommer väga de uppdaterade prototyperna för att få en mer exakt siffra inom kort, nu går vi på datorns uträkningar. Ökningen beror främst på att den uppdaterade konstruktionen delvis består av stål. Vikten kommer dock gå ner en aning tack vare den minskade godstjockleken på "bladet" som just är av stål.

En viktökning på 1.0 kg verkar väldigt mycket för vad som ändå borde vara en måttligt stor plåtbit. Vikten är rätt viktig för mig, tänkte ha den som bärbar med skärmar på olika ställen.

Gillar inte riktigt tanken på stål. Aluminium borde vara lättare för samma styrka. Skillnaden i kostnad borde inte vara så stor och jag är helt klart beredd att betala lite mer för något som är lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

En viktökning på 1.0 kg verkar väldigt mycket för vad som ändå borde vara en måttligt stor plåtbit. Vikten är rätt viktig för mig, tänkte ha den som bärbar med skärmar på olika ställen.

Gillar inte riktigt tanken på stål. Aluminium borde vara lättare för samma styrka. Skillnaden i kostnad borde inte vara så stor och jag är helt klart beredd att betala lite mer för något som är lättare.

PaChalski postade detta för ett tag sedan:

Skrivet av PaChalski:

Spine

Här har det hänt en del, den uppdaterade Spinen är nu konstruerad av tre komponenter, fram- och bakgavel samt ett blad. Bladet är gjort i rostfritt stål, detta för att det ska gå att göra ordentliga gängor som sammanlänkar komponenterna.

Gängor i aluminium är kanske en risk då dom inte är lika hållbara. Dom 6 skruvar som håller fast stålbladet med fram- och bakgavel vill man antagligen inte ta några risker med, vilket låter klokt.

Personligen har inget problem med vikten, så länge det inte är överdrivet tungt. Det är ju rätt tjockt material i Ghost S1, vilket känns mycket trevligt jämfört med allt flimisigt material som vanliga chassin består av. Finns antagligen någon legering som är superstark som gör att man kan tunna ner chassit, men då kostar det nog för mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mack4285:

PaChalski postade detta för ett tag sedan:

Gängor i aluminium är kanske en risk då dom inte är lika hållbara. Dom 6 skruvar som håller fast stålbladet med fram- och bakgavel vill man antagligen inte ta några risker med, vilket låter klokt.

Personligen har inget problem med vikten, så länge det inte är överdrivet tungt. Det är ju rätt tjockt material i Ghost S1, vilket känns mycket trevligt jämfört med allt flimisigt material som vanliga chassin består av. Finns antagligen någon legering som är superstark som gör att man kan tunna ner chassit, men då kostar det nog för mycket.

Är det bara gängorna som skall vara starka så är det ju en väldigt lokaliserad belastning som får styra en rätt stor komponent. Ett alternativ kanske skulle vara att köra med ett par blindnitmuttrar, då får man mycket gods just där det behövs.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av FZL:

@PaChalski hur ser det ut gällandes de andra färgerna som presenterades tidigt (t.ex. Coral)? Kommer ni bara ha svart och vit till att börja med och släppa de andra färgerna senare, eller aldrig? Isåfall hade jag gärna sett en vit med silvertopp.

Ingenting är säkert, inte ens för oss. Visar det sig att detta blir en efterfrågad produkt så kommer vi ha utrymme att vidareutveckla. Färger är relativt enkelt att addera, utmaningen är snarare att nå minimikvantiteter med de mer exotiska färgalternativen.

Permalänk
Medlem

Några nya nyheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0nn4h:

Några nya nyheter?

Jag undrar samma, finns det nånstans där man kan signa upp med mailadress så man inte missar kickstartern?

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Jag hittade detta och skrev in min e-post. Kanske inte längre är relevant men här är hemsidan http://www.louqe.com/

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Freffo:

@BasseBaba: Jag hittade detta och skrev in min e-post. Kanske inte längre är relevant men här är hemsidan http://www.louqe.com/

Exakt, där kan ni skriva upp er för att få informationen direkt, vi kommer naturligtvis även droppa en del info här i tråden.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av n0nn4h:

Några nya nyheter?

Vi väntar nu på de uppdaterade enheterna som nu även kommer att vara ytbehandlade. Vi har utvärderat olika ytbehandlingar den sista tiden och kommit fram till att en glasblästrad anodiserad yta blir pissnygg! Det ger oss den matthet vi är ute efter på skalet, för grillen kommer vi ta fram olika alternativ för utvärdering inom någon vecka för att bestämma ytbehandling, finns lite olika alternativ.

Vi har även arbetat med hemsidan och börjar känna oss nöjda, publiceras inom kort.

Permalänk
LOUQE

Platt eller inte?

Med den uppdaterade designen har vi inga skrymmande komponenter kvar (det gamla skalet är borta), det ger oss möjligheten att skeppa produkten på IKEA-vis, som ett platt paket. Lådans volym gör att ”dim-vikten” (dimensionsvikten) styr – i vårt fall innebär det alltså att vi betalar för en försändelse som väger 7,5 kg för något som väger 3 kg. Om vi packar platt slipper vi "dim-vikt" och kommer ner ca 30% i transportkostnad. Vad säger ni om detta?

Nedsidan är att köparen själv kommer få dra några fler skruvar, 6 för att sätta ihop spine, 4 för power-knappen och 2 för risern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Platt eller inte?

Med den uppdaterade designen har vi inga skrymmande komponenter kvar (det gamla skalet är borta), det ger oss möjligheten att skeppa produkten på IKEA-vis, som ett platt paket. Lådans volym gör att ”dim-vikten” (dimensionsvikten) styr – i vårt fall innebär det alltså att vi betalar för en försändelse som väger 7,5 kg för något som väger 3 kg. Om vi packar platt slipper vi "dim-vikt" och kommer ner ca 30% i transportkostnad. Vad säger ni om detta?

Nedsidan är att köparen själv kommer få dra några fler skruvar, 6 för att sätta ihop spine, 4 för power-knappen och 2 för risern.

Ikea-tänk på en premiumprodukt, nja...
Även om det är 30% antar jag att det inte handlar om så många kronor; < 50?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Inte för oss i Sverige, men tänk att chassit kommer att fraktas över längre avstånd också. Om jag inte kommer ihåg fel läste jag kommentarer på något forum under kickstarterkampanjen om att fraktkostnaden upplevdes vara hög i förhållande till priset för chassit. Ett lägre totalpris ökar sannolikheten att projektet kommer kunna få tillräckligt efterfrågan.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Vissa ser kanske Ikeas paketering som något enbart negativt. Jag ser det som rätt häftigt att dom optimerar leverans på ett sådant sätt att det är maximalt miljövänliga transporter, att byrån iaf har en potentiell möjlighet att få plats i en personbil osv.

Jag tror att om man paketerar chassit på detta sätt så skall man trycka på vilken volym man sparar i transporter och därmed hur mycket effektivare transporten kan ske.

Kör dessutom själv runt med motorcykel och cykel överallt och ryggsäck på ryggen. Skulle tycka det var mycket enklare att få med mig ett platt paket i ryggan hem från utlämningsstället än något annat.

Det viktiga är väl att konstruktionen känns robust när man väl skruvat ihop den. Att skruvarna inte glappar så att konstruktionen skevar osv.

Men visst, man missar de coola unboxing-videosarna som en hel del verkar uppskatta

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Platt eller inte?

Sparar ni även in några kostnader på monteringskostnader hos er? Eller är det för marginellt för att märkas?

Jag är kluven: Platt paket känns å ena sidan svenskt praktiskt och förnuftigt (och mer miljövänligt), och å andra sidan lite billigt och "olyxigt"

Om man ska behöva skruva själv, så ställer det också ännu högre krav på att det är enkelt, smidigt, robust osv, och inte går att göra fel. Och i slutändan så kommer ni ändå antagligen behöva hantera kunder som har av någon kabel för powerknappen, eller slinter och repar chassit eller liknande...

Båda alternativen har nog sina poänger som jag ser det...

*edit*
Men jag röstar efter lite övervägning för platt paket. Smartare, och kan bli en liten snackis, vilket inte ska underskattas!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Röstar för platt paket

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Röstar också för platt paket. Klarar man att bygga en mITX-rigg så kan man nog klara av de 12 skruvarna till chassit också

Förstår inte riktigt argumentet med att det är "olyxigt" att skruva ihop själv när man som sagt ändå sitter och skruvar fast moderkort, kylning, PSU, lagring osv.

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Platt är både transportsmart och lite kul, så jag röstar på det. Risk finns förstås att eventuella icke-svenska (förtydligande: inte-IKEA-vana) recensenter (och förstås slutanvändare) kan komma att klanka ned på det ganska hårt. Särskilt amerikaner, som verkar ha extremt svårt för att montera ihop saker (omän datorentusiaster som köper chassi för DIY rimligen inte borde höra till den skaran av tankeutmanade individer).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Jag tycker att det skall vara platt, om förutsättningen är att; Det finns en tydlig och rejäl manual för montering. När jag köpte mitt Ncase M1 var detta den enda bristen som jag fann, och den var hyfsat stor, har användaren aldrig tidigare byggt i ett semi-custom chassi så är det inte helt självklart att klura ut hur och var allt ska monteras, och alla olika sätt det kan göras på.

Skicka isåfall med en platt svart-vit manual som är tydlig och utförlig, så tror jag på idén : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Expertgissare

Platt paket, miljösmart och annorlunda. håller inte med angående att det skulle vara "olyxigt", vad jag vet så kommer alla budget chassin färdigmonterade

En bra beskrivning som nämnts ovan, men också en sjyst video på hemsidan (alt på valfri videosajt) med instruktioner om hur man bygger i hop det, med lite tips och trixs för hur man kan göra bygget så smidigt och snyggt som möjligt. Ni vet ju hur man lättast/bäst bygger i lådan

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Avstängd

Ser intressant ut, men jag skulle inte köpa det utan att veta stt det finns någon bra lösning för dammfilter. Kanske det går att ordna att erbjuda ett specialanpassat magnetiskt dammfilter som tillval, typ nått sånt här? https://www.demcifilter.com/Filters-For-Your-Computer

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Platt ska det vara. Gör något utanför lådan som man säger.

Permalänk
LOUQE

Vilken fart det tog, tack för all input! Vi har hela tiden haft detta i bakhuvudet och tänkt att det är bra på flera sätt, miljö, annorlunda, en upplevelse att få hålla i de arbetade delarna för sig etc... men att det skulle vara relativt svårsålt till en början. Det vi läser här är att det mottas positivt!

Gällande unboxing-videos så är tanken att de ändå ska komma packat på ett elegant och smart sätt, kanske även skicka med en matta (typ musmatta) att montera allt på. Det finns en del tänk kring paketeringen och hur det skulle kunna bli en härlig känsla vid uppackning. Det vi överväger är alltså inte en hög skrot som levereras löst i en låda

Det har varit kul att läsa alla kommentarer, några som fick mig att skratta högt på tuben hem:

Skrivet av backfeed:

tankeutmanade individer).

Försiktigt med uttalanden kring amerikaner, det finns några som går in här och läser och de är en viktig marknad för oss

Skrivet av Aeig:

platt svart-vit manual

LOL!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av BrytaPlanka:

Ser intressant ut, men jag skulle inte köpa det utan att veta stt det finns någon bra lösning för dammfilter. Kanske det går att ordna att erbjuda ett specialanpassat magnetiskt dammfilter som tillval, typ nått sånt här? https://www.demcifilter.com/Filters-For-Your-Computer

Vi har inte prioriterat att lägga tid på att ta fram dessa än utan snarare fokuserat på att få till stånd själva lådan med de utmaningar som funnits. Nu när 99% av alla utmaningar är lösta kommer det finnas tid för att fokusera på filter. Det är förberett för filter i sidostyckena, det är nu en 2 mm djup försänkning över det ventilerade området som vi vill använda för att pressa in filter.

I termer av CPU-clearance innebär det att vi har 66mm + de 2 försjunkna millimeterna. för att kunna skjuta ner sidostycken kan de sista 2 millimeterna inte användas för kylare men väl för filter.

Permalänk
Medlem

Helt klart platt paket! Jag tror att den minskade frakten kommer hjälpa kickstarter kampanjen en hel del.

Permalänk
Proffsmobbare

För att dra en parallell till ett annat chassi. Hexgear kommer i platt förpackning och känns också samtidigt väldigt premium.

Jag kan inte tala för alla, men för mig höjdes upplevelsen av att få montera ihop chassit på egen hand. Det ger en chans att uppleva detaljarbetet som man annars tar för givet eller helt enkelt glömt bort.

Det behöver inte vara något negativt om det görs på rätt sätt!

Permalänk
Medlem

Håller med, platt låter rätt.

Skrivet av PaChalski:

Gällande unboxing-videos så är tanken att de ändå ska komma packat på ett elegant och smart sätt, kanske även skicka med en matta (typ musmatta) att montera allt på. Det finns en del tänk kring paketeringen och hur det skulle kunna bli en härlig känsla vid uppackning. Det vi överväger är alltså inte en hög skrot som levereras löst i en låda

Tror detta kommer uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Försiktigt med uttalanden kring amerikaner, det finns några som går in här och läser och de är en viktig marknad för oss

Jepp, det var en avsiktlig smygkänga till dem också.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
LOUQE

Ytterligare en liten men potentiellt viktig förändring som gjort rör knappen. Detta har varit ett känsligt ämne som det diskuterats på många håll med många åsikter där minimalism har vägts mot intetsägande.

Knappen är kvar på framsidan men ändringen innebär en knapp som tillverkas av samma material som exteriören, helt flush och med extrema toleranser som näst intill tar bort gapet mellan höljet och knappen. Knappen har ett silikonmembran och en dome-brytre mellan tryckytan och PCBn som ger en mjuk och distinkt känsla. Resultatet är en näst intill osynlig knapp som smälter in i skalet. Diametern på 12 mm behålls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Vi har väntat på att detta ska ske och att Noctua eventuellt tar bort 'original-L12:an' från hyllorna. Inte lysande då den uppdaterade versionen inte ryms och den gamla är lysande. men det händer mycket i den här nischen och vi väljer att tolka det som att vi inte ska konstruera ett chassi för att passa en specifik CPU-kylare.

Visst är det denna ni rekommenderar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1145031 ? för den nya har väl ett S på slutet?
Jag vill verkligen ha en ghost i framtiden, och nu när en kylare skall inhandlas så är det lika bra att köpa den ni gillar bäst
Kommer en i5 8600k med TDP på 95W funka i ett ghost föresten? Eller kommer det att bli för varmt? Den kommer troligtvis paras ihop med ett gtx 1060.

Måste säga det igen, Ghost är lätt det snyggaste och mest stilrena chassi jag sett. Har kört mac i vääääldigt många år nu och det här är ett av de få chassin som kan få mig att byta till hemmabyggt.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av billyskate:

Visst är det denna ni rekommenderar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1145031 ? för den nya har väl ett S på slutet?
Jag vill verkligen ha en ghost i framtiden, och nu när en kylare skall inhandlas så är det lika bra att köpa den ni gillar bäst
Kommer en i5 8600k med TDP på 95W funka i ett ghost föresten? Eller kommer det att bli för varmt? Den kommer troligtvis paras ihop med ett gtx 1060.

Måste säga det igen, Ghost är lätt det snyggaste och mest stilrena chassi jag sett. Har kört mac i vääääldigt många år nu och det här är ett av de få chassin som kan få mig att byta till hemmabyggt.

Det är den kylaren dom rekommenderar till Ghost som är i deras tester och passar precis.

Ser att butikerna lagrat upp lite xtra när alla köpte upp dom vid förra löningsdagen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.