Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Frågade detta själv tidigare i tråden alltså KS i Oktober när denna avsluta i November någon gång + 8-10 veckor.

Så optimistiskt om planen hålls 17 Januari

Okej, det var alltså så lång tid efter kampanjen. Tack!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Noctua L12 innan de tar slut....

Permalänk

vagga

Skrivet av PaChalski:

Kommer här:

http://louqe.com/img/img/ext/ext/cc.png
http://louqe.com/img/img/ext/ext/cb.png
http://louqe.com/img/img/ext/ext/cd.png

1070 och 1080 strix-korten är geometriskt identiska så när som på strömkontakterna som är fler på 1080, se bild:

http://louqe.com/img/img/ext/ext/ca.png

2.5" monteras under PSU, där fläkten nu sitter så det är ett antingen-eller-tänk här. Vi har tagit fram en vagga för prototypen som rymmer 3 diskar, inte helt nöjda med den dock, utan vagga kan en disk monteras i botten.

Hej!
Kommer ni omarbeta vaggan eller ni kommer skippa den?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MkIII | AMD 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-I | 2x2TB Samsung 990 Pro | Inno3D 5070 Ti | G.Skill 64GB DDR5 6000MHz | Noctua NH-L12 | Corsair SF750 | Samsung Odyssey G7

Permalänk
LOUQE
Skrivet av lundensaren:

Hej!
Kommer ni omarbeta vaggan eller ni kommer skippa den?

Vi lutar åt att ta bort den till standardversionen, istället erbjuda en variant som monteras i 120mm-slots och därmed kommer gå att montera både i botten av lådan och i TopHats. En av justeringarna som gjorts är att de spår som finns i den överliggande plåten återfinns i bottenplåten för att kunna montera komponenter i en eventuell bottenhatt, det kommer bli tydligare när vi visar detta.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Frågade detta själv tidigare i tråden alltså KS i Oktober när denna avsluta i November någon gång + 8-10 veckor.

Så optimistiskt om planen hålls 17 Januari

17:e januari är något optimistiskt. Andra halvan Q1 är en rimlig bedömning.

Permalänk

Kommer det komma en uppdaterad version med usb c när det är vanligare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
LOUQE

Nu har vi uppdaterat OP:n med ny Spec och annat

Gå till förstasidan

Permalänk
Medlem

När går den att beställa?

Permalänk
Medlem

God morgon från Spanien. Jag skulle vilja veta om bredden på datorlådan är 140 mm eftersom jag var intresserad av att sätta in TOP HAT L Aquaero men är 148 mm bred och jag är lite orolig.

Tack och ledsen om jag skrev dåligt på ditt språk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Gå till förstasidan

Nice! Ser dock lite konstigt ut med den tredje sista bilden där modellerna är mer av färgerna svart/grå istället för Ash grey/Arctic white

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Ser finemang ut! Vill gärna se bilder på hur det ser ut med dammfilter, om det nu är möjligt att ha.

Vet ni om det finns möjlighet att köpa samtliga top-hats i ett kit tillsammans med ett chassi eller kommer det gå att skaffa dem separat under tiden då kickstarter pågår?

Permalänk
Medlem

Hur stor är grafikkortskammaren, längd, bredd och höjd?
Om man inte använder ett grafikkort, kan man få plats med en AIO inkl fläktar där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Gå till förstasidan

riktigt snygga bilder som ger en bra översikt, tycker dom blev betydligt bättre än tidigare. ni får gärna fixa en ny bild med alla invändiga mått

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Gå till förstasidan

Det ser jäkligt fint ut, måste jag säga. Vad exakt är det ni har reviderat efter prototypen? Jag ser att toppmönstret har fått lite större ram, vilket ser bättre ut än tidigare (och förhoppningsvis inte påverkar luftflödet nämnvärt).

Jag förstår att ni visar bilder med dom vanliga konfigurationerna/användningsfallen. Men om ni nu börjar promota med dessa bilder så skulle jag se till att det blir mera komplett, så att ni verkligen visar upp all flexibilitet. Det skulle kunna innebära:

• Uttryckligen visa bild med reverterad nätagg. Kanske t.om nämna det kommande fläktlösa SFX-L som fin kandidat för denna position, med bra kabeldragning och ultimat tysthet.

• Ni stödjer officiellt en AIO, men visa gärna bilder som demonstrerar teoretisk custom loop, pump placering, etc. Ni skulle kunna anlita någon professionell vattenbyggare här på Sweclockers som kan verifiera att en sådan loop är möjlig.

• TopHats i botten förstås, och hur det kan användas, dvs fläktar, pumpar, etc. Associera den bilden med "oslagbar chassikylning" eller liknande slogan. Förutsatt att ni valde att stödja TopHats där, men det tror jag ni gjorde.

• Stackning av TopHats. Finns det något riktigt bra exempel som är värt att visas upp?

• Era "plattor" i toppen och botten, och exempel på hur olika saker kan monteras på dom. Nu syns dom inte riktigt, och er prototyp visade på en annan design/perforering än vad som visats tidigare.

Andra justeringar/förtydligande:

• Räcker verkligen 56.5mm för största TopHatten? Fläkt 25mm + 30mm radiator får plats, men det är vanligt att folk monterar vibrationsdämpare på fläktar, samt "shrouds" mellan fläkt och radiator för att minska luftläckage. Kanske är ca 62mm bättre, och ger lite säkerhetsmarginal.

• Går det att ha ett reverterat SFX-L nätagg och fortfarande dra tuber genom övre öppningen i spinen som ni har?

• Fläktfilter kommer säkert många fortsätta undra över. Vet att ni funderar vidare på detta.

• Rätt höjd på fötterna? 5mm låter som rätt restriktivt för luftflöde.

• Hur det blev med ytterligare IO portar. Vet att det är en svårt nöt att knäcka.

• Överväg att påpeka vissa subtila men trevliga saker i designen (som andra inte har lyckats med). T.ex att nätagget är relativt avskärmat från grafikkortet och dess värme.

• Kanske förtydligande att det är anodizering av färgerna som gäller.

• Kommer hålstorleken för powerknappen också passa en vandal switch för dom som vill byta?

Skrivet av Freffo:

@PaChalski: Ser finemang ut! Vill gärna se bilder på hur det ser ut med dammfilter, om det nu är möjligt att ha.

Vet ni om det finns möjlighet att köpa samtliga top-hats i ett kit tillsammans med ett chassi eller kommer det gå att skaffa dem separat under tiden då kickstarter pågår?

Också intresserad av hur era tankar går angående vad ni kommer erbjuda på kickstarter vs. i efterhand. Kan man bara välja en TopHat? Eller två, eller flera? Hur blir det med TopHats i botten? Personligen skulle jag nog vara intresserad av att skaffa 4, (antagligen dyrt...), två stycken mindre, och två stycken större, för att kunna experimentera med bygget. Vill helst lyckas med ett vattenbygge.

Permalänk
Medlem

@Mack4285: Ska faktiskt köra ett vattenbygge med detta chassi också. Blir första gången jag försöker med vattenkylning, så det ska bli intressant.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Dagwed:

När går den att beställa?

Om ett par veckor när vi fått lådorna recenserade så kör vi igång kampanjen.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av n0nn4h:

God morgon från Spanien. Jag skulle vilja veta om bredden på datorlådan är 140 mm eftersom jag var intresserad av att sätta in TOP HAT L Aquaero men är 148 mm bred och jag är lite orolig.

Tack och ledsen om jag skrev dåligt på ditt språk.

God morgon från Stockholm! Inga problem med språket.

Lådans bredd (yttermått) är 140 mm, detta gäller naturligtvis även TopHats så det kommer tyvärr inte gå att få in en Aquaero på framsidan av en L TopHat.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av noyce:

Nice! Ser dock lite konstigt ut med den tredje sista bilden där modellerna är mer av färgerna svart/grå istället för Ash grey/Arctic white

Du har rätt, det har med ljusets infallsvinklar och annat att göra Vi justerar det snart, inte bra om det blir otydligt och skapar frågetecken.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Freffo:

Utmaningen med Kickstarter är att det behöver skapas en "reward" för varje kombination vilket snabbt blir rörigt.

Om det finns ett stort intresse för att ha flera olika TopHats skulle vi kunna diskutera möjligheten att sälja dessa separat via någon av de befintliga återförsäljarna i norden med ett pre-order-upplägg och synkroniserar leveranserna. Alternativet är att vi säljer TopHats och andra tillbehör via hemsidan.

Hur stort är intresset för detta? Är det några enstaka individer så löser vi det på något enklare pragmatiskt sätt.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av napahlm:

Hur stor är grafikkortskammaren, längd, bredd och höjd?
Om man inte använder ett grafikkort, kan man få plats med en AIO inkl fläktar där?

Invändiga måtten av GPU-kammaren är: 316,20 x 51,75 x 181,50

Detta är maxmåtten, i hörnen finns en del gods på gavlarna som stjäl en del utrymme, det är inte en fullständig kub så att säga.

Huruvida en AIO går att placera här vågar jag inte svara på, min erfarenhet är att slangarna ofta skapar utmaningar och behöver lite svängrum.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av fax110:

riktigt snygga bilder som ger en bra översikt, tycker dom blev betydligt bättre än tidigare. ni får gärna fixa en ny bild med alla invändiga mått

Ska bli!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Mack4285:

Det ser jäkligt fint ut, måste jag säga. Vad exakt är det ni har reviderat efter prototypen? Jag ser att toppmönstret har fått lite större ram, vilket ser bättre ut än tidigare (och förhoppningsvis inte påverkar luftflödet nämnvärt).

Uppmärksam som alltid, detta med att yttersta raderna och kolumnerna i hålmönstret i grillen har tagits bort är en av de tydligaste uppdateringarna, flera av hålen var ändå täckta av gavlarna och såg helt enkelt inte så snyggt ut när de syntes igenom. Det finns ett gäng småjusteringar som sannolikt är mindre intressanta, några som implementerats:

- Kragen som grillen faller ner i har minskats, från 2 till 1,5mm, på undersidan har den ökats från 1 till 1,5mm för att skapa symetri
- Bladets öppning för vattenslangarna har lagts närmare gaveln av estetiska skäl
- Spår för infästning av 120 mm fläktar har lagts till i bottenplåten vid användning av TopHats i botten
- En del gods har tagits bort från TopHat i hörnen för bättre åtkomst till monteringsskruvar
- Sidopanelerna har fått vertikala och gängade hål även i toppen för att det inte ska spela någon roll åt vilket håll de stoppas ner
- Bladets tjocklek har reducerats från 3 till 2,5 mm
- Hålmönstret i topplåten har harmoniserats med hålmönstret i grillen för att minimera "täckta hål"
- Avståndet från kanten till hålen i grillen är samma från sidorna som fram och bak

Små justeringar som sagt.

Skrivet av Mack4285:

Jag förstår att ni visar bilder med dom vanliga konfigurationerna/användningsfallen. Men om ni nu börjar promota med dessa bilder så skulle jag se till att det blir mera komplett, så att ni verkligen visar upp all flexibilitet. Det skulle kunna innebära:

• Uttryckligen visa bild med reverterad nätagg. Kanske t.om nämna det kommande fläktlösa SFX-L som fin kandidat för denna position, med bra kabeldragning och ultimat tysthet.

• Ni stödjer officiellt en AIO, men visa gärna bilder som demonstrerar teoretisk custom loop, pump placering, etc. Ni skulle kunna anlita någon professionell vattenbyggare här på Sweclockers som kan verifiera att en sådan loop är möjlig.

• TopHats i botten förstås, och hur det kan användas, dvs fläktar, pumpar, etc. Associera den bilden med "oslagbar chassikylning" eller liknande slogan. Förutsatt att ni valde att stödja TopHats där, men det tror jag ni gjorde.

• Stackning av TopHats. Finns det något riktigt bra exempel som är värt att visas upp?

• Era "plattor" i toppen och botten, och exempel på hur olika saker kan monteras på dom. Nu syns dom inte riktigt, och er prototyp visade på en annan design/perforering än vad som visats tidigare.

Lysande, detta har givit oss många idéer till bilder som nu ligger i produktionspipan!

Skrivet av Mack4285:

Andra justeringar/förtydligande:

• Räcker verkligen 56.5mm för största TopHatten? Fläkt 25mm + 30mm radiator får plats, men det är vanligt att folk monterar vibrationsdämpare på fläktar, samt "shrouds" mellan fläkt och radiator för att minska luftläckage. Kanske är ca 62mm bättre, och ger lite säkerhetsmarginal.

• Går det att ha ett reverterat SFX-L nätagg och fortfarande dra tuber genom övre öppningen i spinen som ni har?

• Fläktfilter kommer säkert många fortsätta undra över. Vet att ni funderar vidare på detta.

• Rätt höjd på fötterna? 5mm låter som rätt restriktivt för luftflöde.

• Hur det blev med ytterligare IO portar. Vet att det är en svårt nöt att knäcka.

• Överväg att påpeka vissa subtila men trevliga saker i designen (som andra inte har lyckats med). T.ex att nätagget är relativt avskärmat från grafikkortet och dess värme.

• Kanske förtydligande att det är anodizering av färgerna som gäller.

• Kommer hålstorleken för powerknappen också passa en vandal switch för dom som vill byta?

- Höjden på största hatten, detta blir en avvägning mellan volym och funktion. Vi tror att vi har hittat en nivå som fungerar bra, möjligen kan den ökas någon millimeter för vibrationsdämpare.

- SFX-L i stående orientering lämnar 20,5 mm för slangar och 28,0 mm i hängande orientering, det är tightare men fungerar

- Fläktfilter har vi inte löst helt än

- Höjden på fötterna, i de flesta fall kommer det primära luftflödet komma från sidorna. Monteras kylare i botten kan det finnas anledning att höja lådan. Låt oss fundera på om vi ska skicka med fler uppsättningar med tassar

- I/O-paneler i TopHats kräver en del sourcing-arbete och kommer därför senare

- De subtila fördelarna är många, det bästa är nog om reviews nämner några av dem. Det kan bli för detaljerat för att ha med på hemsidan - i slutändan är det helhetens prestanda som kommer uppskattas. Men vi tar med oss det

- Ytbehandlingen ska tydliggöras

- Hålstorleken på powerknappen är 12 mm, det finns sådana vandalknappar men de sticker ut mer på baksidan och gör att fläkt inte går att montera bakom

Stort tack för all input @Mack4285, du förtjänar alla TopHattar du vill ha

Permalänk
Medlem

Börjar se riktigt bra ut. Dock tycker jag personligen att färgvalen skär sig lite, varför inte en mattsilver topp på den vita. Tänker mig samma finish som används för MacBook . Att använda samma topp på både den vita och svarta kan jag förstå ur penga och tillverkningsaspekt (billigare att bara behöva använda en topp). Kändes som det var så sjukt viktigt att få bort portarna i fronten för att det skulle bli cleant och sen sparas det in på finish?
Kanske kan köra en tvåfärgad top? Ena färgen silver och andra färgen svart? Dyrare men då får kunden välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

En liten fundering varför väger Ghost S1 1.7 kg när Dan A4 väger 1.25 kg på samma volym.

Använder Lian Li tunnare skal eller lättare Aluminium sidor, topp & front.

Skrivet av PaChalski:

Ghost är konstruerad av tjockare material, 2,5mm mot 1mm. Samtidigt använder vi oss av aluminium rakt igenom istället för en blandning av plåt och aluminium.

Såg att slutprodukten gick upp i vikt till 2.7 Kg.

Istället för 1.7 Kg som var erat mål.

Vad beror detta på ?? Många som väljer dessa chassin vill ha lätta byggen som är smidiga att bära med sig.

Sedan tror jag att det vita färgvalet också behöver var detta i takplåten för att få den enhetlig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@PaChalski

Tack för detaljerade svar.

Skrivet av PaChalski:

- Höjden på största hatten, detta blir en avvägning mellan volym och funktion. Vi tror att vi har hittat en nivå som fungerar bra, möjligen kan den ökas någon millimeter för vibrationsdämpare.

Vid behov så använder jag t.ex denna "radiator gasket" från XSPC:

Radiator Gasket

Den tar ju upp 2-3mm ungefär. Här är några tunna radiator kandidater som ryms inom 30mm tjocklek:

• MagiCool G2 Slim - 27mm

• MagiCool Slim Copper - 30mm

• HWLabs GTS Nemesis 29.6mm

• HWLabs LS series 29.6mm

• BitsPower Leviathan Slim 29.6mm

• Darkside LP240 27.5mm

• EK-CoolStream SE - 26mm

Radiator FPI, och avstånd från fläkt till radiator spelar också roll för prestanda och ljudprofil. Min personliga favorit är dock HWLabs på grund av deras kvalitet, och dom ligger ju på 30mm. Dock är dom väldigt restriktiva, så för att undkomma det kan det vara bättre med en MagiCool eller en X-flow variant av HWLabs. Därav att jag också gärna ser en aningen högre TopHat. Användning av tjockare radiatorer måste naturligtvis lösas med en stackning av hattar. Personlig favorit är även där HWLabs, SR2 på sina 60mm tjocklek.

Det kommer antagligen uppskattas om ni innan launch listar upp kompatibla/rekommenderade komponenter för Ghost S1 i vissa kategorier, t.ex på er hemsida. Tänkte att de ovan nämnda radiatorerna kan matchas mot konfigurationen custom loop/max TopHat, om nu detta blir möjligt.

Tysta favoritfläktar är för övrigt Noctua eller Be Quiet (Pure Wings 2 för vattenkylning, svarta dessutom). Dessa har oftast inte något tickande ljud för sig, vilket är viktigt för den ljudmedvetne.

Skrivet av PaChalski:

- De subtila fördelarna är många, det bästa är nog om reviews nämner några av dem. Det kan bli för detaljerat för att ha med på hemsidan - i slutändan är det helhetens prestanda som kommer uppskattas. Men vi tar med oss det

Håller med. Men kvalitén på recensioner varierar beroende på hur kunning/intresserad recensören är. Vi får hoppas det går bra.

Permalänk
Skrivet av pellen:

Verkar som att Noctua.at precis släppt ny variant av L12 som passar low profile (inkl AM4-stöd), 120-fläkt på undersidan 😀

http://www.guru3d.com/news-story/noctua-presents-nh-l9a-am4-a...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av PaChalski:

Vi har väntat på att detta ska ske och att Noctua eventuellt tar bort 'original-L12:an' från hyllorna. Inte lysande då den uppdaterade versionen inte ryms och den gamla är lysande. men det händer mycket i den här nischen och vi väljer att tolka det som att vi inte ska konstruera ett chassi för att passa en specifik CPU-kylare.

Skrivet av pellen:

Ahhhhhh, den är 4mm högre. Vad tråkigt!

Finns som sagt andra bra alternativ men för de som väldigt gärna vill ha den där L12an så finns det nog goda möjligheter att köpa den utomlands.

https://www.amazon.de/Noctua-11000236-NH-L12/dp/B007D8AXK4/
32 olika säljare "32 neu ab EUR 49,39"
Vet inte hur välfyllda deras respektive lager är dock... Jacob Elektronik som förr fanns listade på Prisjakt visar
" Noch 23 Stück verfügbar "

Sen var den slut hos de stora svenska affärerna (Inet, Komplett, Dustin, Webhallen), men Komplett skulle få in en ny sändning
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1145031&c=all
24 st på väg in 14.okt.2017. Datumet är bekräftat.

Danska Proshop visar 15 st i lager (men det är hos leverantören)

Men fixera er inte så mycket vid just den här kylaren, det finns nog ett antal som fungerar riktigt bra och fläkt på kylflänsen behöver inte alltid vara ett måste.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
LOUQE
Skrivet av alexander_s:

Börjar se riktigt bra ut. Dock tycker jag personligen att färgvalen skär sig lite, varför inte en mattsilver topp på den vita. Tänker mig samma finish som används för MacBook . Att använda samma topp på både den vita och svarta kan jag förstå ur penga och tillverkningsaspekt (billigare att bara behöva använda en topp). Kändes som det var så sjukt viktigt att få bort portarna i fronten för att det skulle bli cleant och sen sparas det in på finish?
Kanske kan köra en tvåfärgad top? Ena färgen silver och andra färgen svart? Dyrare men då får kunden välja.

Vi utreder att göra två olika färger på dessa. Kommentarer och åsikter kring detta delas på flera håll och det kan vara värt några kronor extra.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Jonas79:

Såg att slutprodukten gick upp i vikt till 2.7 Kg.

Istället för 1.7 Kg som var erat mål.

Vad beror detta på ?? Många som väljer dessa chassin vill ha lätta byggen som är smidiga att bära med sig.

Vi kommer väga de uppdaterade prototyperna för att få en mer exakt siffra inom kort, nu går vi på datorns uträkningar. Ökningen beror främst på att den uppdaterade konstruktionen delvis består av stål. Vikten kommer dock gå ner en aning tack vare den minskade godstjockleken på "bladet" som just är av stål.

Permalänk
Medlem

@PaChalski hur ser det ut gällandes de andra färgerna som presenterades tidigt (t.ex. Coral)? Kommer ni bara ha svart och vit till att börja med och släppa de andra färgerna senare, eller aldrig? Isåfall hade jag gärna sett en vit med silvertopp.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk

Otroligt fint chassi. Ser ut som något jag har väntat väldigt länge på.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0