Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
LOUQE
Skrivet av billyskate:

Visst är det denna ni rekommenderar https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1145031 ? för den nya har väl ett S på slutet?
Jag vill verkligen ha en ghost i framtiden, och nu när en kylare skall inhandlas så är det lika bra att köpa den ni gillar bäst
Kommer en i5 8600k med TDP på 95W funka i ett ghost föresten? Eller kommer det att bli för varmt? Den kommer troligtvis paras ihop med ett gtx 1060.

Måste säga det igen, Ghost är lätt det snyggaste och mest stilrena chassi jag sett. Har kört mac i vääääldigt många år nu och det här är ett av de få chassin som kan få mig att byta till hemmabyggt.

Så skönt att höra vad du tycker om det estetiska, det är EXAKT så jag känner. Med prototypen stående hemma igen är det till och med så att jag kikar in i "arbetsrummet" då och då bara för att vila ögonen ibland

Testet vi körde var med en 91W TDP Intel Core i7-7700K Kaby Lake och vi fick extremt låga temperaturer, nästan identiska med de resultat vi fick när vi testade allt på en "naken" spine. Aldrig några problem med throttling och goda temperaturmarginaler även om vi hade ställt fläktarna defensivt för ljudlös gång. Se resultaten här: AlphaTest
Resultaten är kanske svårtolkade och de är definitivt svåra att tro, självklart eftersom vi gjort testerna själva. Därför uppmanar vi er att titta extra noga på de temperaturresultat som förhoppningsvis kommer presenteras av våra reviewers inom kort. 95W TDP kan omöjligt bli problem med samma kylare.

Det finns många riktigt bra kylare på marknaden, vi har använt 4,5 st, NH-L9i stock fan (NF-A9x14), NH-L9i med NF-A9 (25mm), NH-L9ix65, ZALMAN CNPS8900 Quiet (förstår inte vad som hänt med ZALMAN, förr var de riktigt populära, nu inte alls. Kanske för att de är jobbiga att installera?) och L12:an. Alla utom den första fungerar riktigt bra men L12:an är favoriten av dessa alternativ - Den du länkar till är precis denna.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Tack!

Nu är den kylaren beställd
Mitt Node 304 får funka fram tills att ni har en färdig produkt att sälja.

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
LOUQE

Vi har uppdaterat hemsidan, en del kvar att göra, men ta gärna en titt och återvänd med feedback. Vi vet att vissa features inte är tydliga, exempelvis att man kan montera TopHats i botten (nämns endast i pdf-spec) men vi tror vi lyft det viktigaste. En kompatibilitetslista kommer även att läggas till när vi får tid att testa lite olika komponenter.

Permalänk

Angående dammfilter

@PaChalski:

Snyggt byggt! Ser extremt läckert ut, PWR-knappen gör sig riktigt bra så avskalad och minimalistisk, passar resten av chassit. En fråga som jag vet har varit återkommande; det nämns inget om dammfilter på sidan, är det fortfarande under utredning?

Permalänk
LOUQE

Vi har tagit det platta paketet vidare och förädlar nu konceptet. Vi kommer antagligen inte ha något klart att presentera innan lanseringen men håll till godo.

Nästa vecka ser ut att bli mindre intensiv. Vi skulle vilja göra något roligt och vi har avsatt en liten budget för det. Kom med förslag på vad ni skulle vilja se! Fler tester på Alpha prototypen, CPU-kylar-jämförelse, GPU-kompatibilitetstest, dual 120 AIO experiment, kom med förslag så ska vi se vad vi kan hitta på. Om ni är helt nöjda kanske vi kan lira lite CS:GO som jag nyligen upptäckt istället

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Carl Eriksson:

@PaChalski:

Snyggt byggt! Ser extremt läckert ut, PWR-knappen gör sig riktigt bra så avskalad och minimalistisk, passar resten av chassit. En fråga som jag vet har varit återkommande; det nämns inget om dammfilter på sidan, är det fortfarande under utredning?

Gällande dammfilter då, går det inte att limma fast nylonstrumpor på insidan av sidostyckena bara? Skämt åsido, vi har fokuserat på att lösa de direkt funktionella delarna och förberett för de övriga. Nu när det funktionella är på plats kommer vi fokusera på att lösa de något mindre kritiska områdena, så som dammfilter. Oklart om vi hinner ha en lösning på plats innan kickstartern, men vi gör vårt yttersta. Jag tror det nämnts tidigare, men tar det ändå, på insidan av sidostyckena är det en 2 mm försänkning över det ventilerade området. Dammfilter kommer alltså att pressas in i det utrymmet för sidoventilationen. I botten kommer vi kommer filtret ligga mellan bottenplattan och bladet. I toppen finns inga filter så det är här luften försvinner ut. Lägger man ett papper ovanpå toppen under last så flyger det bort.

Permalänk
Medlem

Vad blir priset som? Likadant som förra kickstarten eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tjena,

väntar med spänning på lite nya bilder

vore coolt med ett "storm-trooper" färgval (vit och svart)

exempel: (svart top, resten vitt typ? )

angående filter för sido panelen bör ett magnetiskt på insidan göra susen? likt vad fractal gör på sina top-hood.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
LOUQE
Skrivet av adrian_cool69:

angående filter för sido panelen bör ett magnetiskt på insidan göra susen? likt vad fractal gör på sina top-hood.

Utmaningen är att sidorna är gjorda av aluminium i vårt fall, annars hade detta varit perfekt!

Permalänk
Skrivet av PaChalski:

Utmaningen är att sidorna är gjorda av aluminium i vårt fall, annars hade detta varit perfekt!

aha, ja det går inte
om ni gör en kanal/armar då? som brukar finnas på filter under chassin nuförtiden (fast på insidan)
vet inte om det blir glapp men det kan ni säkert lösa för ni är bäst wink wink

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Ncase har också sidor av aluminium, men dom har ju en inre ram som är magnetisk, är det ett alternativ? Där medföljer ett stycke magnetiskt filter och 2 st som skruvas fast.

Om ni har råd eller får in det i priset vore ett par DEMCifilter riktigt fint om det medföljde, jag hade med lätthet betalat för det, dom kostar ett par hundra från Sydafrika.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE
Skrivet av adrian_cool69:

aha, ja det går inte
om ni gör en kanal/armar då? som brukar finnas på filter under chassin nuförtiden (fast på insidan)
vet inte om det blir glapp men det kan ni säkert lösa för ni är bäst wink wink

https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2015/06/DSC_19442.jpg

Haha, klart vi löser det! Gällande kanaler för filter så behöver vi ta hänsyn det begränsade djupet för CPU-kylare. Flera av er har redan införskaffat kylare som precis går in (66 mm), detta ställer höga krav på oss! Vi vill inte göra dem besvikna genom att säga filter eller 66 mm hög kylare. I den bästa av världar hittar vi en lösning som funkar utan att ta av utrymmet på insidan av panelerna och använder istället de 2 infällda millimeterna om finns.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Ncase har också sidor av aluminium, men dom har ju en inre ram som är magnetisk, är det ett alternativ? Där medföljer ett stycke magnetiskt filter och 2 st som skruvas fast.

Om ni har råd eller får in det i priset vore ett par DEMCifilter riktigt fint om det medföljde, jag hade med lätthet betalat för det, dom kostar ett par hundra från Sydafrika.

Mvh

Detta är ett alternativ som utvärderas, vi skulle kunna lägga in en stålram på insidan av sidostyckena för att göra dem magnetiska där det behövs. Något mer kostsamt och kommer potentiellt lägga beslag på en väsentlig del av våra dyrbara 2 mm.

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Om ni köper från DEMCifilter i volymer så kanske ni kan förhandla ner priset också? Det är ju indirekt marknadsföring även för dom om deras fina filter medföljer er premiumprodukt.

Där kan ni få filtren precis hur ni vill, dom är väldigt tillmötesgående när det kommer till specifikationer.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Om ni köper från DEMCifilter i volymer så kanske ni kan förhandla ner priset också? Det är ju indirekt marknadsföring även för dom om deras fina filter medföljer er premiumprodukt.

Där kan ni få filtren precis hur ni vill, dom är väldigt tillmötesgående när det kommer till specifikationer.

Mvh

Hjälp mig att förstå varför just dessa, vad gör dem bättre än andra? Hel enig om att det är en hälsosam korsmarknadsföring!

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Jag kan ej ge något konkret exempel annat än att dom har gott rykte på diverse SFFPC forum, Reddit, osv. Dom säljer redan idag skräddarsydda filter till flera chassin från Corsair och större tillverkare, samt mindre som Ncase. Jag har köpt ett dussin och kvalitén är superb, du får med en magnetisk böjbar remsa med klister på ena sidan, så att det kan monteras lätt och filtret därefter endast dras av när det skall rengöras. Ungefär som med ramen, skillnaden är att detta eftermonteras, på ex. aluminium, insidan går ju också bra.

Edit; Jag har ett par över som ni kan få för att utvärdera, kan posta dem isåfall : )

Mvh

Visa signatur

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Jag kan ej ge något konkret exempel annat än att dom har gott rykte på diverse SFFPC forum, Reddit, osv. Dom säljer redan idag skräddarsydda filter till flera chassin från Corsair och större tillverkare, samt mindre som Ncase. Jag har köpt ett dussin och kvalitén är superb, du får med en magnetisk böjbar remsa med klister på ena sidan, så att det kan monteras lätt och filtret därefter endast dras av när det skall rengöras. Ungefär som med ramen, skillnaden är att detta eftermonteras, på ex. aluminium, insidan går ju också bra.

Edit; Jag har ett par över som ni kan få för att utvärdera, kan posta dem isåfall : )

Mvh

Detta låter magiskt bra! De går alltså att montera på ickemagnetiska material tack vare remsan? Vi provar gärna! Skicka dem eller om du bor i huvudstaden så kan någon av oss svänga förbi. STORT tack!

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Jag förstår mig inte alls på det här med dammfilter, jag har inte haft det på många många år, trotts det har jag inga problem med damm i datorn?

Är det ett problem som ”alla” har eller ett problem med städning utanför chassit? Hmmm..

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Skicka adressuppgifter i PM så lägger jag det på lådan imorgon : )

Mvh

Visa signatur

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Nizr:

@PaChalski: Jag förstår mig inte alls på det här med dammfilter, jag har inte haft det på många många år, trotts det har jag inga problem med damm i datorn?

Är det ett problem som ”alla” har eller ett problem med städning utanför chassit? Hmmm..

Så roligt att du säger det, men jag känner båda parterna i den här frågan. I pojkrummet, i mitt illgröna Chieftech Full tower blev det sjukt dammigt och det krävde rengöring med 12-månaders intervall. Idag är det ett ickeproblem, datorn står står på ett skrivbord som i sin tur står i en betydligt renare miljö. Behoven är olika, om användaren kan välja efter sina så är det bäst.

Cons: Filter begränsar luftflöde och motverkar emittans = varmare och mer högljutt
Pros: Filter håller insidan renare, förlänger kanske livslängden på komponenterna och motverkar att fläktar och mekaniska komponenter börja väsnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Iaf på ett sådan här chassi som man har på skrivbordet. Det är dock skillnad med en tower nere på golvet.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Demciflex är väldigt restriktiva filter som kan höja temperaturerna en hel del. Dom gör skäl för namnet. Tror att det vore elegant med era "inpressade" filter i utrymmet ni pratar om, men givetvis bra att kunna utvärdera Demciflex också.

Mycket bra uppdatering av hemsidan förresten. Av någon anledning är dock era beskrivningstexter (dom grå texterna mot vit bakgrund) lite väl oskarpa på min skärm. Antagligen för att jag har en sunking 1080p TN skärm, eller ett fontrendingsproblem.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Mack4285:

Demciflex är väldigt restriktiva filter som kan höja temperaturerna en hel del. Dom gör skäl för namnet. Tror att det vore elegant med era "inpressade" filter i utrymmet ni pratar om, men givetvis bra att kunna utvärdera Demciflex också.

Filter som pressas in skulle kunna vara roliga att experimentera med estetiskt, olika färger eller grafik som skiner igenom hålen på ett pixeligt sätt.

Skrivet av Mack4285:

Mycket bra uppdatering av hemsidan förresten. Av någon anledning är dock era beskrivningstexter (dom grå texterna mot vit bakgrund) lite väl oskarpa på min skärm. Antagligen för att jag har en sunking 1080p TN skärm, eller ett fontrendingsproblem.

När du säger det så ser jag att texterna blir oskarpa även på min skärm, vi är på det nu!

Permalänk
LOUQE

Innan filterdiskussionen frågade jag om någon önskade se något mer test nästa vecka som ser ut att bli lugnare. Vi kan köpa in lite komponenter och göra något som skulle intressera er. Har ni några förslag på vad vi bör göra?

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Ta gärna reda på exakt hur stora grafikkort som får plats, ex i Ncase så är det inte endast längd som måste tas hänsyn till, utan även bredd/djup samt tjocklek, vilket är ovanligt i normala fall då längd är det som tillverkare av chassin samt GPUs normalt fokuserar på när dom anger speccs på produktsidor.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PaChalski: Hej!

Galet snyggt chassi. Har helt missat denna godis och ser att denna tråd, och stödet för den är fantastisk!
Har spontant skummat lite runt bland bilder och liknande och undrade, kan jag köra samma TopHat under, som över? Dvs skulle jag kunna köra 2x L tophad för att köra med 2x 240 radiatorer?

Tack på förhand!

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PaChalski:

Innan filterdiskussionen frågade jag om någon önskade se något mer test nästa vecka som ser ut att bli lugnare. Vi kan köpa in lite komponenter och göra något som skulle intressera er. Har ni några förslag på vad vi bör göra?

Ett test med en maxad ryzen-plattform ala 1700 i 4ghz?

Körde ni 7700k överklockad någon gång?

Edit: Är mycket intresserad av att se hur Thermalrights AXP-100 beter sig i chassit. Brukar vara lite dålig åtkomst på thermalrights kylare i Sverige dock.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
LOUQE
Skrivet av grimboso:

@PaChalski: Hej!

Galet snyggt chassi. Har helt missat denna godis och ser att denna tråd, och stödet för den är fantastisk!
Har spontant skummat lite runt bland bilder och liknande och undrade, kan jag köra samma TopHat under, som över? Dvs skulle jag kunna köra 2x L tophad för att köra med 2x 240 radiatorer?

Tack på förhand!

Välkommen! ja exakt, hattarna går att montera både ovanpå och undertill. Vi har ännu inte hunnit testa dubbla 240-radiatorer då bottenplattan då Alpha-prototypen inte hade spår att fästa radiatorn i. De enheter som tillverkas nu kommer ha dessa spår och vi kommer då kunna testa allt.

Permalänk
LOUQE
Skrivet av Aeig:

@PaChalski: Ta gärna reda på exakt hur stora grafikkort som får plats, ex i Ncase så är det inte endast längd som måste tas hänsyn till, utan även bredd/djup samt tjocklek, vilket är ovanligt i normala fall då längd är det som tillverkare av chassin samt GPUs normalt fokuserar på när dom anger speccs på produktsidor.

Mvh

På den uppdaterade hemsidan finns dessa mått angivna i specifikationsbladet. Men även om utrymmet går att mäta så är det inte alltid enkelt att på förhand veta om en specifik modell passar. Ett 1080ti FTW3 får i teorin plats men då strömkontakterna sitter allra högst upp på kortet så kommer det ändå inte att fungera utan en TopHat.

Graphic cards support (Max size): Dual-Slot 143 (H) x 45 (W) x 305 (D) mm

Permalänk
Medlem

Hej!

Ert chassi verkar utmärkt, jag överväger starkt att köpa när det blir möjligt. Har nyligen byggt en SFF PC i annat chassi. Ett problem jag uppmärksammat är att passiv diffundering av värme inte alltid räcker till. Detta gäller främst för min GPU, som jag tror stod och blåste runt varm luft, och fläktarnas varvtal kunde inte kompensera. Min tanke var först att bygga en fläkttunnel då det bara var ett fåtal cm mellan GPU-fläktar och chassits perforerade sida, men lyckades montera in chassifläktar i utrymmet istället vilket lindrade problemet. Så, till min fråga:

Hur stort är avståndet mellan fläktarna på ett grafikkort med eftermarknadskylare och chassisidan? På bilderna ser det ut som <2,5cm vilket skulle göra det svårt att montera in chassifläktar.
Följdfrågor blir vad era stresstester av GPU givit för resultat, om ni har testat med öppna kylarmodeller som släpper varmluften till chassits insida?
Dessutom, har ni experimenterat något med fläkttunnlar, för att kunna nyttja fläktar på grafikkort och CPU som både kylare och insug? Jag hade själv en idé om att använda ett halvstyvt gummiband som jag kunde klippa till i rätt tjocklek och sedan limma fast på grafikkort eller chassisida.