Moderkortsförsäljningen fortsätter minska under 2017

Permalänk
Melding Plague

Moderkortsförsäljningen fortsätter minska under 2017

Trenden med sjunkande försäljning på datorkomponentsmarknaden håller i sig, vilket dels uppges bero på stigande priser och ökat intresse för bärbara datorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hjälpsam

Vad de skall göra är givetvis att fixa fler moderkort till Ryzen.
Vi saknar mITX och WS-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Det görs så troligt många olika moderkort idag när nästan alla är likadana med marginell skillnad, så jag tycker att tillverkare kunde dra ner på vissa modeller, men det kostar säkert inte så mycket när det går att återanvända teknik och det gäller att ta ut mer pengar för de med fler finesser.

Annars att desktop minskas är inget konstigt och det är väl nästan bara användare som kör något kraftigare som köper dem?

Permalänk
Medlem

Det finns för dåligt med olika moderkort till Ryzen. Fler moderkort i fler formfaktorer hade varit önskvärt. Känns även som tillverkarna inte gör så mycket för att särprägla sig utan det är ganska same-same mellan dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Snusfri

När det finns 50-60 olika moderkort för samma sockel med samma chip och enbart minimala skillnader från samma tillverkare så blir konsumenten förvirrad.

Tex så har Asus 7st Asus Rog Strix Z270 moderkort, vilket är på tok för många.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Släpp ett ITX kort till Ryzen så kanske det kommer 1% ökning...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Trodde Intel såg till att man behövde uppgradera sitt moderkort varje år?

Permalänk
Medlem

Kanske beror på att för de flesta finns det ingen anledning att uppgradera om man sitter på sandy bridge eller nyare?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

sitter man med 5år gammal i5 med gtx970 och klarar alla spel bra så förstår man det är fallande. men ska inte säga att köp jävulen varit i mig och vilja köpa nytt bara för det är roligt

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Känns som allt står och stampar just nu.
Prestandahöjnikgen från gamla sandy brdige och uppåt är så liten att det i det stora hela inte är värt det.
På grafikkort så känns det som priset gått upp omotiverat specieölt nvidia 10-serie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

När en 3-4år gammal dator presterar några % sämre känns det inte värt att uppgradera ändå.
Då är det bättre att lägga pengarna på bättre grafikkort eller liknande.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av THB:

När det finns 50-60 olika moderkort för samma sockel med samma chip och enbart minimala skillnader från samma tillverkare så blir konsumenten förvirrad.

Tex så har Asus 7st Asus Rog Strix Z270 moderkort, vilket är på tok för många.

Vi har identifierat samma problem och minskat antalet modeller från Z170 till Z270 något. Tror vi har gått från 22 till 18 modeller. Ingen banbrytande skillnad men trenden pekar helt klart på att antalet modeller med valmöjligheter i olika prisklasser kommer att minska.

5st ROG Strix Z270-kort har vi

Permalänk
Medlem

Som de flesta redan sagt, konsumentdatorer har inte blivit speciellt bättre på 5-6 år, klart folk tröttnar på att uppgradera.
Själv har jag bara uppgraderat för att jag gillar pysslet, men jag hade varit lika produktiv med min Sandy Bridge ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kanske dags för producenterna att tillverka det vi koncumenter vill ha istället för att försöka tillverka 100 olika modeller till samma processortyp med minimala skillnader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kanske beror på att för de flesta finns det ingen anledning att uppgradera om man sitter på sandy bridge eller nyare?

Håller med för dålig prestanda skillnad, måste till snabbare processorer.

Permalänk
Avstängd

Jag ser ingen anledning till att uppgradera förrns grejerna pajjar eller ej klarar av att utföra det arbete jag utför. Har inte ens råd i nuläget.

Permalänk
Medlem

Blir så förvirrad av rapporterna. Ena gången är det att stationära PCn håller på att dö ut och nästa är det att gaming PC är mer populärt än någonsin och tillverkarna kommer satsar mera. Denna artikel säger relativt lite om hur försäljningen gått i olika segment. Ska man anta att PC-gaming är på väg nedåt också?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk

Inte så konstigt då LGA 1151 släpptes 2015 och AMD ännu bara har mATX samt ATX och plattformar räcker längre och längre.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Priserna på moderkort idag som är nåt att ha är på tok för höga!

Permalänk

jag gick nyss från en i7 950 till 7700k. Tänker sitta på den många år framöver.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ja, men det är ju som redan påpekats inte så värst konstigt. Jag köpte datorn i signaturen våren 2014. Om jag köper senaste generationens motsvarigheter idag så får jag över 100% snabbare grafikkort (GTX 1080 vs GTX 780) och ca 10-20% snabbare processor (7700K vs 4790K).

Det är ju knappast processorn/moderkortet man lägger uppgraderingspengarna på i ett sånt läge...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

sitter man med 5år gammal i5 med gtx970 och klarar alla spel bra så förstår man det är fallande. men ska inte säga att köp jävulen varit i mig och vilja köpa nytt bara för det är roligt

haha, det är samma här. nu har jag dock tröttnat på min gamla men helt fungerande dator, och ska börja bygga nytt bara för att det är kul som sagt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv

Jag blir lite nyfiken; hur går detta hand- i hand med ökade priser på RAM/SSD? Det är ju fabriker som aldrig kan producera tillräckligt, så priserna höjs. Vilket är sanningsenligt...eller har jag missat något?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teddis:

Blir så förvirrad av rapporterna. Ena gången är det att stationära PCn håller på att dö ut och nästa är det att gaming PC är mer populärt än någonsin och tillverkarna kommer satsar mera. Denna artikel säger relativt lite om hur försäljningen gått i olika segment. Ska man anta att PC-gaming är på väg nedåt också?

Fast det är ju inte en motsägelse. Till volym för stationär PC en tynande tillvaro, de som ändå väljer att köpa en ny stationär PC väljer i ökande utsträckning toppsegmentet både för CPU och GPU.

Såg någon online webbplats som nämnde relativ försäljning mellan olika CPU-modeller, har för mig att det såldes 4-5 i7-6700K på varje i5-6600K enligt den.

Skrev för tid sedan ett skript som laddade ner en par veckors postade resultat från 3D Mark API test. En sak som jag såg i där var att get gick ungefär 6 st i7-x700K på varje i5-x700K.

Ska man tro Steams HW-survey har det sålts fler 1070+1080 än 1060, det är definitivt ett steg upp i prisskalan jämfört med för ett år sedan där 970 totaldominerade bland Maxwell modellerna och den låg prismässigt där 1060 ligger idag.

Så vitt jag vet går det riktigt bra för PC-gaming, marknaden ökar i omsättning.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Alla är ju nöjda med sina i7 cpuer redan. Klart ingen köper nytt

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Priserna på moderkort idag som är nåt att ha är på tok för höga!

Priserna på nästan alla delar idag är på tok för höga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Vi har identifierat samma problem och minskat antalet modeller från Z170 till Z270 något. Tror vi har gått från 22 till 18 modeller. Ingen banbrytande skillnad men trenden pekar helt klart på att antalet modeller med valmöjligheter i olika prisklasser kommer att minska.

5st ROG Strix Z270-kort har vi

Jag hade helst sett max tre stycken (för samma formfaktor och chipset). Budget, mellan och entusiast. Eller ännu hellre ett riktigt bra kort och ett extremt bra.

Flertalet intetsägande modellbeteckningar, där flertalet har snarlik prislapp, är inte bara förvirrande för konsumenten. Det är ett tydligt tecken på att tillverkaren också är förvirrad och inte kan prioritera.

Asus är på intet sätt ensamma om detta utan det är en utbredd sjukdom.

Permalänk
Medlem

ja inte gynnar det moderkortsförsäljningen när AMD kör sin variant av Sagan om ringen.. One socket to rule them all 😜
men för oss konsumenter är det "kanske" bra.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad från förra generationen förutom med AMD processorer men de har väl köpt sina moderkort redan. Dollarpriset är också högt och kanske påverkar köpviljan, sen har vi elektronik skatten som trädde i kraft vid månadsskiftet men kanske inte slagit igenom på priserna ännu. Men intresse för bärbara datorer låter lite sådär, gjorde av med min för 2-3 år sen och tänker inte köpa en ny men några har väl nytta av sådana fortfarande.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkarna hade bråda dagar och inte fick tillräckligt med tid att släppa AM4 moderkort med bra BIOS eller vad det vad. Skall vi hoppas på Maj månad för lite fler moderkort till AM4 med Mini-ITX och M-ATX ? Jag har iofs ingen brådska då jag siktar på en uppgradering till Raven Ridge APU till ett M-ATX för min HTPC låda. Men jag har hört att en hel del frågar efter Mini-ITX.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz