Streacom FC5 ALPHA frågor om heatpipsen etc

Permalänk
Avstängd

Cool, då får du vara testkanin

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nu har jag beställt 4k HDR projektor så nu börjar detta bli brådis. Z170 har ju också HDMI 2.0 och verkar ha mindre junk ovan CPU, även lite billigare än Z270 kortet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fick hem prylarna igår. Om jag hinner ska jag titta på det ikväll, annars förhoppningsvis imorrn.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Cool!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan med 99,9% säkerhet säga att det passar utan problem (annat än att den primära cpu-fläktkontakten delvis blir övertäckt, men det spelar ju noll roll i ett passivt chassi).

Kondensatorn jag oroade mig för är aningen högre än fläktkontakterna, men de två mittersta värmeledningsrören som passerar ovanför den är uppkrökta så det är gott om plats i höjdled.

Varför jag inte kan säga med 100% säkerhet är för att jag inte monterat än, jag är mitt i uppgraderingsjobbet och har tagit paus. Har "luftmonterat" dock, och ögonmåttet säger mig att det kommer fungera prima.

Återkommer med definitivt svar senare - jag måste först hitta en lösning på flytt av bottenmuttrarna för cpu-kylningsmonteringen som sitter fast med dubbelhäftande pads under gamla moderkortet. Har sett att det följer med en extra uppsättning till de nyaste Alpha-modellerna, men är osäker på om det följde med min "gamla" Evo.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Låter lovande, ingen stress min 4k setup är inte monterad än, väntar på ny receiver och lite grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag torrmonterat på prov och det är precis som jag trodde: inga som helst problem, gott om plats. De två första pinnarna på primära cpu-fläktkontakten täcks för (men det tar inte i), vilket som sagt inte spelar någon roll.

Hade glömt hur bökigt Streacoms kylarmonteringssystem är dock... de borde verkligen göra något åt det. Monteringen av muttrarna under moderkortet med dubbelhäftande pads är idiotiskt (de går i princip inte att flytta till annat moderkort, det förutsätts att klistret ska stå emot både rotation och nedåttryck vid iskruvning uppifrån och dessutom är muttrarna runda så de kan inte enkelt greppas fast). Gah! Tacka vet jag t.ex. Noctua.

Tyvärr följde det inte med någon extra uppsättning dubbelhäftande tabs med min Evo, så det är det jag krånglar med nu. Lyckades få loss dem från gamla moderkortet, men klistret är i praktiken förbrukat så de sitter knappt fast alls på nya moderkortet. Kommer måsta ta till en besvärlig alternativ manöver för att lösa det (dvs montering av de besvärligaste delarna på moderkortet innan det sätts in, och sedan justera för att få värmeledningsrören dikt an mot chassisidan). Den som köper nytt eller har extra pads slipper det problemet...

Hade fel, det är inte en pinne på primära cpu-fläktkontakten som täcks över, utan två. Men det är fortfarande inget som har någon betydelse i praktiken, som sagt.
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Cool blir nog köp av FC5 Alpha och det mobot då! Tror jag kör utan optiskläsare dock, verkar ju ändå inte finnas någon slim-spelare som fixar 4k?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett par foton från när kylningen kom på plats:

Rakt uppifrån (skituselt foto, förlåt):

Från sidan - försöker visa utrymmet under värmeledningsrören. Det ser ut som om kondensatorn är nära att ta i, men det är den inte (vilket är lite svårt att se i 2D):

Skrivet av CyberVillain:

Cool blir nog köp av FC5 Alpha och det mobot då! Tror jag kör utan optiskläsare dock, verkar ju ändå inte finnas någon slim-spelare som fixar 4k?

Precis, det finns ingen slim-spelare för UHD blu-ray än så länge, så vitt jag vet. Jag lät min gamla blu-ray-läsare sitta kvar, men kommer inte använda den.

Funderar på en stationär UHD blu-ray-spelare istället. Kanske en Oppo, om den inte vore så idiotiskt dyr i Europa bara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Fan va nice, hoppas Alpha har lite bättre lösning för monteringen då, låter lite meckigt med din äldre modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tittade igenom manualen till Alphan (finns som pdf hos Streacom) och det ser åtminstone lite enklare ut. De verkar ha skippat den dåliga idén med C-clips som man manuellt måste trycka fast på kylarskruvarna och har dem nu förmonterade och dessutom på ett smartare ställe. Och så följer det med reservpads som sagt, så ninjamanövern jag var tvungen ta till igår behövs inte.

Såg även att de förbättrat monteringsinstruktionerna, t.ex. nämner de nu hur många varv man bör dra åt kylarskruvarna. Det var ren gissning tidigare.

Har för övrigt tipsat Streacom att lägga till det här moderkortet i kompatibilitetslistan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Blir fint, måste ta och beställa snart.

Väntar som sagt på en Denon X3300 och sedan behöver jag även fixa en hylla eller liknande montering för projektorn. Funderar på att köpa denna,

https://www.hifiklubben.se/mobler/vm-acoustics-mobler/vm-acou...

Nackdelen är att VP-rören till dosan som matar projektorn med HDMI och spänning går rakt ner så det är risk man borrar och skruvar rakt genom dessa.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Tog ett tag för mig och beställa detta, men beställde för några veckor sedan, inte fått kortet än :/
Finns det inga andra 1151 kort idag, Mini-itx som funkar med 4k HDR?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Äntligen lyckades webhallen leverera moderkortet, kan verifiera att moderkortet fungerar bra även med senare generation av FC5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur