Nytt lika billigt som begagnat?

Permalänk

Nytt lika billigt som begagnat?

Ger upp min gamla 486:a som server för den funkar skit.
Och som snål student hade tänkt att få tag på något begagnat istället, men som alla vet är det överdrivet dyrt på alla annonsplatser, och jag har inte fått tag på nått gamalt åbäke genom nån bekant heller. Men jag kom på att det blir ju iaf lika billigt (nästan) att köpa nytt som begagnat.
Det jag behöver är:
Låda
Moderkort
CPU
Minne
Har redan en 60GB HDD och TaiSol kylfläns. CD-rom, skärm, tgnbord,mus är överflödigt.
Plockade ihop detta på komplett.se:

Q-Tec Midi Tower ATX 6021CMD Silver
- Value Line, m/300W AMD/P4
406kr

Asus A7N266-VM Moderkort Socket A DDR
- nForce220D, ATA/100, M-ATX, ljud/LAN/VGA
722kr

AMD Duron 1.3 GHz OEM (200 MHz bus)
- Socket A processor
432kr

DDR-DIMM PC2100 256MB DDR CL2.5 (AMD OK)
- Minne 184-P (för DDR-PC266mhz)
257kr

Totalt: 1 817kr

Tycker detta verkar rätt billigt jämfört med en "jättesnabb" 200MMX för 2000kr på blocket.se som man inte ens vet om den funkar eller något. Visserligen ingår det lite mer tillbehör, men ändå.

Vad tycker ni, är detta något att satsa på? Eller köper man outdatade produkter till överpris?

Sen rent allmänt, tycker ni att det är värt att lägga ner massa pengar på en web/ftp/file/mm - server, har bara ADSL?

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk

Det finns ju andra annonsplatser än blocket, men rent allmänt verkar folk ta ut extrema överpriser på beg. datorer, förmodligen beroende på att inte köparna fattar vad grejerna är värda. Många sätter nog medvetet överpriser också, testa att pruta ner priset rejält.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp de prylarna, det är helt klart fina saker, Duronen är dock inte mycket att hänga i granen, lägg till 150:- och köp en 1700+ istället.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk

intelligens, Testade att pruta på en annons på blocket, men då sa han bara att det finns andra som är villiga att köpa för det priset han hade satt, och det finnns det säkerligen

Olit, Ja det kanske är värt det, fast då blir den ju nästan lika snabb som min vanliga dator
Funderar på att köpa en bättre Athlon XP-prolle, och sätta min gamla 1800+ i den blivande servern, men då blir det ju dyrare förstås.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze