Ryzen 7 + RX 480 | Budget 16k |Exempel build !NO_RBG!

Permalänk
Medlem

Ryzen 7 + RX 480 | Budget 16k |Exempel build !NO_RBG!

Sitter o längtar efter Vega och passade på att bygga ihop en dator, datorn är inriktad mot gamers som inte är rädda att överklocka lite för att få ut max prestanda av sina prylar, men inte direkt vill pusha några benchmarks, inte riktigt förstått varför man ska köra en 580, men listan är tänkt att byggas på lite så kom gärna med förslag och konstruktiv kritik.
Kanske kan det även hjälpa någon att hitta en bra build att köra på direkt.

Det är alltså:
Chassi: Fractal Design Define R5 (Titan) Stilren, bra med utrymme, gillar titan looken.
Moderkort: Asus Prime B350-Plus Vad jag kunde hitta bästa OC moderkortet för Ryzen just nu. Pga riktigt bra vrm.
CPU: AMD Ryzen 7 1700 3,0 GHz Funderat länge och väl mellan Ryzen 5 och Ryzen 7, men bestämde mig för att why not!
CPU kylare: Be Quiet! Dark Rock 3 Stod mellan denna och NH-D15 då NH-U14s inte verkar ha kommit till AM4. För mig så vägde (pun intended) viktskillnaden in mer än vad ljudet och effektiviteten gjorde. Från sweclockers tester.
GPU: Asus Radeon RX 480 Strix Gaming OC 2xHDMI 2xDP 8GB Hittade att ASUS ska vara bland de bättre på RX 480 och alltid gillat ASUS.
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 PC25600/3200MHz CL16 2x8GB, Röda, Svarta. Tyckte att röd och svart passade bra med looken på moderkortet, nu är datorn utan fönster, men det går att ta av sidopanelen för att se hur det ser ut inuti! Prestanda mässigt så visar alla tester att Ryzen benifittar väldigt bra från snabbare minnen.
SSD M.2: Samsung 960 EVO Series MZ-V6E250BW 250GB Bra prestanda overall och i spel enligt NHW.se tester. Tänkt till Windows och primära spel.
SSD 2,5": Samsung 850 EVO Series MZ-75E250B 250GB Samma anledning som ovan, billigare pris/GB.
PSU: Corsair CX650M 650W Ser inget behov av 80+ Guld eller bättre, builden är inte tänkt att köra CF/SLI i framtiden, ny CX serien är riktigt bra.

Hoppas verkligen inte jag glömt något, vad tycker ni?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

 

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Överpris på RX480, annars ser det väl ut som bra val för det du vill få ut.

Själv skulle jag nog ta valfritt RX 580 för att få minst samma prestanda för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

@GuuFi: Ja jäklar, missade det, när jag la till den från början låg den på 2400kr, gissar på att det var en mindre butik som jag nu sorterat bort!
Får kanske ta o leta upp en annan 480 runt det priset jag tänkte från början!

RX 480 kan du ju få för 2000-2400kr, 580 verkar ligga runt 300kr högre, skulle du ändå köra 580? Varför?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@GuuFi: Ja jäklar, missade det, när jag la till den från början låg den på 2400kr, gissar på att det var en mindre butik som jag nu sorterat bort!
Får kanske ta o leta upp en annan 480 runt det priset jag tänkte från början!

RX 480 kan du ju få för 2000-2400kr, 580 verkar ligga runt 300kr högre, skulle du ändå köra 580? Varför?

Får du ett 480 för 2000kr så är det ju bra pris, vet att Asus Dual OC har varit under 2k flera gånger, men det är 4GB versionen.

Fördelen är väl att man får bättre garanterad prestanda med 580, relativt bättre effektförbrukning, 480 drar ju iväg riktigt ordentligt när man klockar samt att det skiljer sig enormt mellan olika tillverkare och deras modeller.

Permalänk
Medlem

@Purrfected
Om du ska ha ett RX 480 8GB för 2500 får du köpa från antingen Datapryl eller Databyrån.

Är det tänkt att Vega ska åka in senare? I så fall är det bättre om du tar ett billigt grafikkort sålänge eller något gammalt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Får du ett 480 för 2000kr så är det ju bra pris, vet att Asus Dual OC har varit under 2k flera gånger, men det är 4GB versionen.

Fördelen är väl att man får bättre garanterad prestanda med 580, relativt bättre effektförbrukning, 480 drar ju iväg riktigt ordentligt när man klockar samt att det skiljer sig enormt mellan olika tillverkare och deras modeller.

Skrivet av GilbertG:

@Purrfected
Om du ska ha ett RX 480 8GB för 2500 får du köpa från antingen Datapryl eller Databyrån.

Är det tänkt att Vega ska åka in senare? I så fall är det bättre om du tar ett billigt grafikkort sålänge eller något gammalt.

Ah där ser man, skulle gjort bättre research då! Får ta o uppdatera den, har ni förslag på något bra 580?
Tanken är inte Vega i denna build, det är mer om man vill ha något istället för o vänta 1-2 månader på Vega

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Cpu kylare ingår ju till ryzen 1700 , klarar väl lättare överklockning tror jag

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@solifer68:
Sånt håller vi inte på med här...:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

varför 580 när man kan få in ett 1080 i samma budget? bara att byta ut cpu och mb till ryzen 7 om man vill det, kanske skaffa bättre ram då ryzen verkar gilla bra ram

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3381852&view=l

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods