Station med fler touchskärmar till samma dator?

Permalänk

Station med fler touchskärmar till samma dator?

Jag jobbar på ett mindre företag där vi har en bred tredelad monteringsstation. Det har pratats lite lätt om det skulle gå att modernisera stationen och få bort massa pärmar genom att installera en datorn med touchskärmar. På skärmarna ska man egentligen bara bläddra bland pdf:er med ritningar. Men för att kunna övertala ledningen måste lösningen vara så billig som möjligt och vi har ingen på företaget som är särskilt insatt i datorer. Vad jag har funderat lite på är om det är möjligt att ha en uppsättning med en dator kopplad till 3 touchskärmar med utvidgat skrivbord där jag lägger ut en mapp med pdf:erna på vardera skärm. Är detta ens möjligt? Måste det kopplas på något särskilt sätt?

Tacksam för alla svarm, hoppas någon kan ha några idéer!

Permalänk
Medlem

Tänker mig någon Linux-distro med flera separata X-sessioner, en per skärm. Då får du en separat muspekare på varje. Går rätt enkelt att skripta upp en lösning där PDFen öppnas automatiskt vid uppstart och sätts i fullskärm på varje skärm, om det är det man vill. Om inte varje skärm har varsin muspekare blir det nog svårt att använda flera skärmar samtidigt.

En annan variant är väl separata virtuella maskiner med PCIe forwarding, men då behöver du ett grafikkort per skärm. Med det första alternativet borde det gå att använda flera skärmar på samma grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Tänker mig någon Linux-distro med flera separata X-sessioner, en per skärm. Då får du en separat muspekare på varje. Går rätt enkelt att skripta upp en lösning där PDFen öppnas automatiskt vid uppstart och sätts i fullskärm på varje skärm, om det är det man vill. Om inte varje skärm har varsin muspekare blir det nog svårt att använda flera skärmar samtidigt.

En annan variant är väl separata virtuella maskiner med PCIe forwarding, men då behöver du ett grafikkort per skärm. Med det första alternativet borde det gå att använda flera skärmar på samma grafikkort.

Borde väl räcka att köra extended desktop i windows med 3 skärmar (förutsatt att man har ett grafikkort som har stöd för det).
Är det touch så är det ju inte heller några problem att det är på "samma" desktop då varje skärm har separat touch-input.

Lägg sedan upp foldrarna med ritningarna på respektive skärm så att man enkelt kommer åt och kan öppna dessa.

Visa signatur

: )

Permalänk

Varför inte bara köpa tre tablets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Varför inte bara köpa tre tablets?

Spontant känns detta som bästa idén. Tre tablets (går nog att komma undan relativt billigt om touch och pdf stöd är enda kravet)

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Skrivet av s0sdaf:

Tänker mig någon Linux-distro med flera separata X-sessioner, en per skärm. Då får du en separat muspekare på varje. Går rätt enkelt att skripta upp en lösning där PDFen öppnas automatiskt vid uppstart och sätts i fullskärm på varje skärm, om det är det man vill. Om inte varje skärm har varsin muspekare blir det nog svårt att använda flera skärmar samtidigt.

En annan variant är väl separata virtuella maskiner med PCIe forwarding, men då behöver du ett grafikkort per skärm. Med det första alternativet borde det gå att använda flera skärmar på samma grafikkort.

Låter som en idé som skulle kunna fungera bra om vi hade någon med lite mer kunskap på företaget, känns som det kan gå fel om någon utan större kunskap ska ta sig an detta. Men bra förslag!

Skrivet av raexxlol:

Borde väl räcka att köra extended desktop i windows med 3 skärmar (förutsatt att man har ett grafikkort som har stöd för det).
Är det touch så är det ju inte heller några problem att det är på "samma" desktop då varje skärm har separat touch-input.

Lägg sedan upp foldrarna med ritningarna på respektive skärm så att man enkelt kommer åt och kan öppna dessa.

Är detta scenario som jag hoppas ska fungera, vore drömmen om det vore så enkelt, skönt att någon till tror på det. Kanske till och med att den med första skärm kan vara med mus så man kan ta en befintlig gammal skärm.

Skrivet av boomhowler:

Varför inte bara köpa tre tablets?

För att få upp skärmstorleken, vill komma upp till ca 20" så att man slipper stå med näsan mot skärmen för att se och läsa ordentligt. Annars vore det absolut lämpligast.

Permalänk
Inaktiv

@Tomilainen https://www.alibaba.com/product-detail/20-inch-free-sample-ta...

Inte en aning om den har det du söker men det är 21" iallafall

Permalänk
Medlem

Här har du en lista på skärmar med touchstöd och VESA-fäste på prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s320291405&o=produkt_p...

Är inte VESA ett måste så kan finns det till exempel denna för ett riktigt bra pris:
https://www.dustinhome.se/product/5010961021/thinkvision-t236...

Visa signatur

: )

Permalänk

Tack för alla svar, nu har jag nog allt jag behöver för att lägga fram lite förslag. Jättebra jobbat allihop, riktigt bra forum!