Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016

Råd/tips om skärm plus GPU sökes

Ännu en amatör som söker råd och tips. Tänkte införskaffa skärm och GPU som lirar ihop. Dvs g-sync eller freesync. Kanske lägga mindre på skärm utan sync och mer på GPU? Visst känner man sig något förvirrad...Det är ingen större brådska och jag kan invänta vega.

När jag kikade på freesync-skärmen iiyamas ProLite XB2788QS-B1 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4243831 är uppdateringsfrekvensen 75 Hz. Iiyamas hemsida säger "vertical sync 55-75" men också "FreeSync™ Technology, HDMI&DisplayPort: 2560x1440@60Hz"

Varför får man inte 75 Hz med freesync? Eller är uppgifterna fel? Har tänkt mig minimum 75 Hz. Enda pangaren som spelas är PUBG så 144 Hz är inget krav. Däremot är 2560x1440 ett måste. Max 27 tum, helst en IPS.

Runt 10 lakan för grejerna hade jag tänkt mig. CDON hade Acer XF270HUAbmiidprzx för fem papp nyligen men slog aldrig till. Rådfrågar först expertisen här på forumet.

Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

I år kommer skärmar med HDR, om det är något som intresserar dig så kanske det är värt att vänta.

|Intel i5 4670K@4.4GHz| |Asus Z97-A| |A-Data 16GB CL9 1600MHz| |ASUS GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC| |Samsung 850 Evo 500GB| |Samsung 840 Evo 250GB| |WD Green 3TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG IPS Display@74Hz|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011

Vad har du för cpu?

Work in Progress 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av GoldenFan:

Vad har du för cpu?

En i7 4770K @4,3 GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Devil May Cry:

I år kommer skärmar med HDR, om det är något som intresserar dig så kanske det är värt att vänta.

HDR är inget jag läst på om. Worth waiting for? Ska läsa lite på momangen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av REWplayFF:

HDR är inget jag läst på om. Worth waiting for? Ska läsa lite på momangen.

Ska du köpa något nytt som inte är budget är det väl lika bra att testa något nytt! Sen är ju frågan om det kommer fungera som det ska och inte kosta en förmögenhet.

Work in Progress 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av GoldenFan:

Ska du köpa något nytt som inte är budget är det väl lika bra att testa något nytt! Sen är ju frågan om det kommer fungera som det ska och inte kosta en förmögenhet.

Har en 1080p IPS budgetskärm idag. Enligt specsen ska den ligga på 75 Hz https://www.asus.com/Monitors/VS229HV/specifications/
I nvidias program står att skärmen har 60 Hz. Vet inte vad jag ska tro på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

I nuläget skulle jag lägga lite mer på en UHD eller 4K skärm. Siktar mig in på en 4K IPS curved själv, ska bara ha pengarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Varberg
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av REWplayFF:

Har en 1080p IPS budgetskärm idag. Enligt specsen ska den ligga på 75 Hz https://www.asus.com/Monitors/VS229HV/specifications/
I nvidias program står att skärmen har 60 Hz. Vet inte vad jag ska tro på.

Så som jag fattat de är de den maximala uppdateringsfrekensen, om du använder FreeSync.

Kylpasta på bilden...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av GoldenFan:

Så som jag fattat de är de den maximala uppdateringsfrekensen, om du använder FreeSync.

Vill klargöra lite bara. Min nuvarande budgetskärm https://www.asus.com/Monitors/VS229HV/specifications/ som enligt specsen har 75 Hz, men nvidias program visar 60 Hz.

Iiyamas freesync-skärm https://iiyama.com/gb_en/products/prolite-xb2788qs-b1/ är en jag kollat på. Här får man enligt hemsidan 75 Hz men endast 60 Hz med freesync. Då är den mindre intressant. Någon som har erfarenhet eller vetskap om det japanska företagets skärmar? Tunt med tester...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012

Förklaring till varför dem specificerar 75Hz men sedan WxH@60Hz till exempel.

@REWplayFF

Skärmarna i fråga stödjer 75Hz men inte i full upplösning. Står i manualen vilka upplösningar och frekvenser som hör ihop. Anledningen till begränsningen är billiga kontrollerkort för skärmarna. Panelen i sig klarar högre frekvens men elektroniken i skärmen klarar bara av ett visst antal pixlar per sekund. Du kan troligen testa själv genom att sänka upplösningen i botten så ska du se att 75Hz kommer upp som alternativ.

EDIT: Se "Supported Timings List 3-8" i din manual

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av philipborg:

@REWplayFF

Skärmarna i fråga stödjer 75Hz men inte i full upplösning. Står i manualen vilka upplösningar och frekvenser som hör ihop. Anledningen till begränsningen är billiga kontrollerkort för skärmarna. Panelen i sig klarar högre frekvens men elektroniken i skärmen klarar bara av ett visst antal pixlar per sekund. Du kan troligen testa själv genom att sänka upplösningen i botten så ska du se att 75Hz kommer upp som alternativ.

EDIT: Se "Supported Timings List 3-8" i din manual

Hur fanken ska en vanlig typ begripa det här? Står det 1080p 75 Hz antar man att så är fallet. Måste köra 1280x1024 för uppnå 75 Hz om jag tolkar tabellen korrekt. Jag tackar ödmjukaste för upplysningen.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av REWplayFF:

Hur fanken ska en vanlig typ begripa det här? Står det 1080p 75 Hz antar man att så är fallet. Måste köra 1280x1024 för uppnå 75 Hz om jag tolkar tabellen korrekt. Jag tackar ödmjukaste för upplysningen.

Tar upp det i bildskärmsguiden men det är förstås lätt att missa i den stora mängden av information:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

En bit ned under "Specifikation missuppfattas (ofta)". Det vill säga att ifall du kör någon gammal signal/timing upplösning från CRT-tiden, likt just 1280x1024 i 75 Hz är det troligt att skärmen ändå bara stannar kring 60+ Hz och hoppar över bildrutor.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarKöpguide för skärmPixelklockanDVI & VGAHDMITVLjusstyrkaTV 2016/17TV-priser

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2016
Skrivet av Laxpudding:

Tar upp det i bildskärmsguiden men det är förstås lätt att missa i den stora mängden av information:

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

En bit ned under "Specifikation missuppfattas (ofta)". Det vill säga att ifall du kör någon gammal signal/timing upplösning från CRT-tiden, likt just 1280x1024 i 75 Hz är det troligt att skärmen ändå bara stannar kring 60+ Hz och hoppar över bildrutor.

Plöjt igenom en del av guiden. Väldigt givande. Invänta HDR eller inte...Ska grotta ned mig lite i det också innan jag bestämmer mig. Låter fantastiskt, eller som vilken skärm som helst. Har aldrig läst om en medioker skärm på någon återförsäljares eller tillverkares hemsida. Kristallklar bild med superteknik för bästa upplevelsen osv.

Måste testa dra ned brightness i mörkare omgivning. Aldrig slagit mig...Stort tack för guiden Thomas, uppskattas av en äldre rookie.