Är ljudkort nödvändigt?

Permalänk

Är ljudkort nödvändigt?

Hejsan Sweclockers

Jag ska bygga en ny dator, en bra allround-dator i prisklassen ~13k. Tidigare tråd: [länk]

Jag gillar att lyssna på musik så det är ett viktigt nöje som jag använder datorn till. Jag är lite audiofil-intresserad skulle man kunna säga... men jag har inte riktigt så mycket pengar att bränna på ljudutrustning (än så länge är det en dröm).

Hursomhelst, vad jag undrar är:
Borde man skaffa ett ljudkort, eller nöja sig med det integrerade på moderkortet?
Vad ska ljudkortet klara av? Teknisk spec., anslutningar, utgångar m.m.
Vad är några bra ljudkort att välja mellan?
Många ljudkort på marknaden verkar vara inriktade mot "gaming" är de något att ha?

Permalänk

Jag personligen tycker inte det är något viktigt. Däremot så medföljer det ibland bra mjukvara. I Windows har man inte mycket att justera angående ljud.
Sen finns det många som påstår att man förlorar massa frekvenser hit o dit och att det blir så brusigt ljud med det inbyggda. Detta för mig är bara massa bullshit som inte märks.

Jag gillar mjukvaran men märker själv ingen skillnad. Skulle man ha två datorer bredvid sig och jämföra så kanske man skulle märka någon skillnad.
Spotify och det inbyggda ljudkortet i en smartphone duger ju till 99.9% av alla användare känns det som

Är det nödvändigt? Absolut inte
Kan det va kul att ha? Ja, why not. Skulle dock inte lägga några överdrivna slantar på det!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

@Parallels: jag skulle gissa att grafikkortets ljud är good enough. Jag har svårt att höra någon större skillnad med mina studiolurar om jag byter mellan moderkortets ljud, ljudutgången på skärmen som tar emot ljudet från grafikkortet och mitt dedikerade ljudkort jag har för musikproduktion. Men det kan hända att dedikerade ljudkort kan ge ett bättre "larger than life"-ljud till den anläggning du ska använda. Det är däremot inget jag skulle lägga pengar på enbart för lyssning.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det beror nog framförallt på vad du har för integrerad ljudkrets. Min bärbara Asus ROG jag köpte för ca ett år sedan (kostade drygt 25k) har t.ex. en horribelt dålig inbyggd ljudkrets, och där fick det bli en extern DAC för att överhuvudtaget mäkta med ljudåtergivningen.

I andra hand är det frågan om vad du ska spela upp ljudet på. Jag kör ganska ofta ut mitt ljud via analog kabel till en gammal NAD-förstärkare, och det är en otrolig skillnad mellan t.ex. min stationära dator (med Sound Blaster Zx) och andra enheter med 3.5 mm-utgång (t.ex. min iPhone 6S).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parallels:

Jag är lite audiofil-intresserad skulle man kunna säga... men jag har inte riktigt så mycket pengar att bränna på ljudutrustning (än så länge är det en dröm).

Audiofil blir du inte förrän du har spenderat för mycket pengar på ljud och måste ha en anledning att försvara dig

Ont: du kan alltid prova, och sen uppgradera om du inte är nöjd.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Jag använder ett par senheiser hörlurar när kag spelar och upplevde nog lite bättre ljud på asus ljudkortet jag har ist för det inbyggda.
Är ingen audiofil men det var en fet kontakt på hörlurarna som man fick ha i 3,5 adapter om jag ska köra i moderkortet medans ljudkortet har utgångarna för den grövlre kontakten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Creative Sound Blaster Z i några år, tycker det blir mycket bättre ljud av detta kort, både högre volym och alla detaljer blir mycket tydligare. Finns flera lägen för att göra te.x fotsteg tydligare när man spelar.

Permalänk
Medlem

Har du ett par lättdrivna hörlurar (låg impedans) så tror jag att moderkortets inbyggda digital till analog-omvandlare duger, i alla fall på nyare moderkort. Däremot om du har ett par tungdrivna hörlurar (hög impedans) så kommer inte moderkortets integrerade ljud duga då du behöver en förstärkare, t.ex. i form av ett ljudkort eller separat utanför datorn.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Njah skulle jag säga. Generellt behöver du inte det. Du kan dock få problem med störningar (gäller dock externa med) samt att ljudvolymen kan bli lite begränsad. Jag själv fick köpa ett ljudkort till min nuvarande rigg då det inbyggda inte klarade att ge någon vidare volym till hörlurarna. Man ska inte behöva använda 90% volym på den fysiska volymkontrollern och 100% i windows..

Efter bytet kör jag nu cirka 15% på samma volymkontroll och 100% i windows. Vågar helt ärligt inte dra på högsta volym sen jag bytte då det låter extremt högt redan runt 50-60%. Tämligen säker på att lurarna skulle gå sönder. Men någon ökad ljudkvalitét annan än kraftigare förstärkning har jag inte märkt av.

Men annars har det inbyggda funkat klockrent sedan jag övergav mitt Audigy 2 runt 2007. Ja, tills denna build då sen 2014~.

Herren/Kvinnan ovan mig gav ju en klart bättre förklaring...

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

För min del är det ett måste. Jag testar alltid onboard jag råkar ofta köpa moderkort som ska ha förbättrade ljudfunktioner men de håller inte måttet. Realtek kretsarna på min Z270H-gaming känns förvisso som bättre än på Z87 Prot men emellanåt får du oförklarligt en massa brus och det buggas här och där och ljudkvaliten lider ändå trots allt när man går tillbaks till mina externa DACar.

Har bara PCI ljudkort och de går tyvärr inte använda på moderna moderkort. externa Dacar är de säkraste för interference men har aldrig haft problem med ljudkort de löser de mesta av interferenceproblemen iaf.

Xonar U7 är den billigaste externa DACen jag har. Mäter sig inte med mina hifi dacar men klart bättre än onboard och inget strul någonstans.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

De flesta moderkort som stöder överklockning an Intel processorer brukar ha helt ok ljudkrets på moderkortet. I alla fall om man inte köper billigaste möjliga moderkort. Till dessa ljudkretsar brukar även mjukvara med manuellt inställbar equalizer ingå. Hur det är med AMD vet jag inte.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Tittade på din länk. Köp ett billigare nätaggregat för runt 1000 kr. Overkill att lägga så där mycket på nätaggregatet då du har en budget på 13k. 32 GB RAM är helt onödigt. 16 GB räcker gott och väl ännu så länge. I framtiden kan du ju annars alltid uppgradera till 32 GB om så skulle behövas. Med det grafikkortet du valt borde du ha råd med en i7-7700K med tillhörande Z270 moderkort inom budgeten.

Förutom detta borde du eventuellt köpa ett moderkort med lite bättre ljudkrets än det moderkort du tänkt på har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p