Mobilt bredband, JARFT 4g antenn problem.

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband, JARFT 4g antenn problem.

Hejsan allihopa, Filip heter jag och har ett irriterande problem som jag inte blir klok på.

Det är så att jag är tvungen att köra på mobilt bredband då vi varken har telefonkabel eller möjlighet till fiber. Hastigheten på detta mobila bredband som är en speciell nätverksrouter med dubbla små antenner brukar ligga på 8-10 Mbit dagtid och under 4 kvällstid. Uppladdning ca 12-15 dagtid och 6-8 kväll.

Men då nätverket springer ibland ner under 1 Mbit på kvällen så bestämde vi oss för att skaffa en bättre antenn och efter mycket läsning så tog vi en JARFT 4g lte antenn mimo 17 dbi 2600MHz.

Då sprang hastigheten i nedladdning till 35-40 Mbit vilket var underbart men uppladdning ner till 0,2 Mbit vilket inte fungerar för oss alls. Ibland försvinner uppkopplingen helt i några minuter. Vi har provat att sänka till 900 bandet men ingen förbättring.

Så nu vänder vi oss till er och hoppas att någon kanske vet med sig någon lösning på detta problem?

Vi har Telenors dlink router dwr-923 lte 4g

Visa signatur

Laptop ASUS G53SX-S1139V PROC: i7 2670QM GC: GTX 560 2 048 MB RAM: 8GB HD: 500GB Sata 3 MUS: Steelseries Sensei Keyboard: Steelseries 7G Black

Playernames: Zio, DeathEye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip88:

Då sprang hastigheten i nedladdning till 35-40 Mbit vilket var underbart men uppladdning ner till 0,2 Mbit vilket inte fungerar för oss alls. Ibland försvinner uppkopplingen helt i några minuter. Vi har provat att sänka till 900 bandet men ingen förbättring.

Det är tyvärr så det är på 2600Mhz, nerladdning är upp till 80 Mbit, men uppladdning är typ max 2 Mbit.

Skrivet av Filip88:

Vi har provat att sänka till 900 bandet men ingen förbättring.

Den antennen verkar bara vara för 2600Mhz bandet, så för att kunna köra på 900Mhz bandet måste du ha en antenn som har det bandet.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip88:

Hejsan allihopa, Filip heter jag och har ett irriterande problem som jag inte blir klok på.

Det är så att jag är tvungen att köra på mobilt bredband då vi varken har telefonkabel eller möjlighet till fiber. Hastigheten på detta mobila bredband som är en speciell nätverksrouter med dubbla små antenner brukar ligga på 8-10 Mbit dagtid och under 4 kvällstid. Uppladdning ca 12-15 dagtid och 6-8 kväll.

Men då nätverket springer ibland ner under 1 Mbit på kvällen så bestämde vi oss för att skaffa en bättre antenn och efter mycket läsning så tog vi en JARFT 4g lte antenn mimo 17 dbi 2600MHz.

Då sprang hastigheten i nedladdning till 35-40 Mbit vilket var underbart men uppladdning ner till 0,2 Mbit vilket inte fungerar för oss alls. Ibland försvinner uppkopplingen helt i några minuter. Vi har provat att sänka till 900 bandet men ingen förbättring.

Så nu vänder vi oss till er och hoppas att någon kanske vet med sig någon lösning på detta problem?

Vi har Telenors dlink router dwr-923 lte 4g

Den routern du har är ökänd. Helt helt hopplös.
Skaffa en annan router innan du gör något.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@Belzader: stämmer inte riktigt, när jag kör 4g på 2600 bandet med riktantenn kommer jag upp i runt 80/40 när jag har -63 dB

Får nästan 100/43 med mobilen där jag bor. Bild

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM:
Jag flyttar ut till hus nu i helgen där varken telelina eller fiber finns.
Har tänkt hoppa på Tele2 unlimited abonnemanget och köpa router samt antenn. Eftersom du fått så bra hastighet undrar jag bara vad du använder för utrustning.
Jag var ute på plats och mätte med min mobil och blev mindre glad över resultatet, 11 mbit/s ner och 13 mbit/s upp. Inne i stan uppmätte jag 150 mbit/s ner och 20 mbit/s upp.
Tips och tricks som kan boosta min kontakt är varmt välkomna.

Permalänk
Medlem

Om du orkar så kan du följa detta inlägg för att ta reda på hur du ligger till i förhållande till masten:
#17004435

Om du har fri sikt till masten så brukar ett par riktantenner av Yagi typ som de från Kjell ge bra resultat.
Om det inte är fri sikt kan en rundstrålande antenn ibland bli bättre.

För att få upp farten på Yagi antenner behövs 2 st. En som är monterad horisontellt och en vertikalt.
Tänk på att ha så kort antennsladd som möjligt.
USB sladden kan ju förlängas rätt rejält så USB modemet och routern behöver inte sitta på samma ställe.

Gick från 3/1 till 20-75 ner och 3-10 upp vilket är ok.
Får 150/40 med Telia men det gör ju bara att surfpotten tar slut snabbare.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@nikurr: Körde på en Zyxel LTE3301-Q222 router och en https://www.amazon.de/17dBi-Outdoor-Panel-Antenna-1800MHz/dp/... fast gjord för 2600 bandet orkar inte googla efter rätt på min telefon.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Tack! Ska kolla upp det!

Permalänk
Avstängd

Det kan ju vara så att basstationen du ansluter till är hårt belastad och din beskrivning tyder på det.

Då spelar det ingen roll om du byter antenn eftersom alla anslutna delar på basstationens upload.

Telenors support om du kommer fram till nätfolket har koll på det (det brukar vara svårt att nå riktig support )

Sen kan du ha alternativa basstationer, själv hade jag två nära mig och den ena funkade klart bättre (det vet också Telenors support var basstationerna är placerade).

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Telenor och Tele2 delar antenner.
I mitt länkade inlägg finns en länk till en sida där man kan se var masterna finns.
Det är långt ifrån alltid den närmaste är den bästa. Fri sikt till antennen är alltid bäst.

Min hastighet varierar rätt mycket beroende på både väder och tid på dynget.
Med 11/13 som utgångs hastighet finns det gott hopp riktigt goda värden med en bra antenn.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W