Forumdelen sponsras av

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Stödjer denna kabel 144hz?

hejsan

kort fråga

stödjer denna kabel 144hz på 1080p?

https://www.inet.se/produkt/8906039/displayport-ha-dvi-d-ha-s...

har kollat google, men tänkte fråga här så man är helt 100.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Nej, det är endast single link, du måste ha dual link för 144Hz. Då krävs en aktiv kabel och de kostar runt 1100kr.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Nej, det gör den inte. Den bygger på Dual-mode DisplayPort, vilket bara ger en enkel TMDS-länk och DVI klarar inte högre pixelklocka än 165 MHz, motsvarande 1920x1200@60 Hz, utan dubbellänk.

1080→1200

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
8700K@stock
1070 Ti@stock

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Andreaz1:

Nej, det är endast single link, du måste ha dual link för 144Hz. Då krävs en aktiv kabel och de kostar runt 1100kr.

1100kr för en kabel som driver 144hz på 1080p? you have my interrest.

DVI-D -> DVI-D kostar runt 150kr, vet inte precis vad det är TS behöver hjälp med, om han/hon kunde beskriva mer bara.

ASUS Crosshair VI Hero // AMD Ryzen 7 1700 @3.85GHz @ 1.35V // MSi RX 480 GAMING X // G.Skill Flare X 2x8GB 3200MHz // Noctua NH-D15// Samsung 960 EVO 1TB // Fractal Design Define R5 // 2x ASUS MG278Q

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015
Skrivet av Kokefa:

1100kr för en kabel som driver 144hz på 1080p? you have my interrest.

DVI-D -> DVI-D kostar runt 150kr, vet inte precis vad det är TS behöver hjälp med, om han/hon kunde beskriva mer bara.

En enkel kabel räcker inte, för dual link-DVI -> DP krävs en aktiv signalomvandlare och dessa är svindyra. Det är ett problem för många som köpt bl.a. BenQ XL2411 som saknar DP-input samtidigt som allt fler nya grafikkort saknar DVI-output. Jag kan inte det tekniska men @Laxpudding kanske har ett färdigt svar att bara kopiera in här vid det här laget.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Samsung S24D590L

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Japp: denna sida har jag väl länkat till en 30 ggr eller så sedan den skrevs.

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Vill man ha den tekniska förklaringen, läs också de föregående två avsnitten, 10 och 11.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Andreaz1:

En enkel kabel räcker inte, för dual link-DVI -> DP krävs en aktiv signalomvandlare och dessa är svindyra. Det är ett problem för många som köpt bl.a. BenQ XL2411 som saknar DP-input samtidigt som allt fler nya grafikkort saknar DVI-output. Jag kan inte det tekniska men @Laxpudding kanske har ett färdigt svar att bara kopiera in här vid det här laget.

Då är jag med, tänkte själv att DVI-D -> DVI-D kabel räcker för 1080p @ 144Hz, men om nu en DVI-D input saknas i skärmen så lär en omvandlare kosta lite mer än vanligt, låter som det är billigare att köpa en ny skärm för TS i så fall.

ASUS Crosshair VI Hero // AMD Ryzen 7 1700 @3.85GHz @ 1.35V // MSi RX 480 GAMING X // G.Skill Flare X 2x8GB 3200MHz // Noctua NH-D15// Samsung 960 EVO 1TB // Fractal Design Define R5 // 2x ASUS MG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Laxpudding:

Japp: denna sida har jag väl länkat till en 30 ggr eller så sedan den skrevs.

http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del...

Vill man ha den tekniska förklaringen, läs också de föregående två avsnitten, 10 och 11.

Ok tack då vet jag

Tänkte mest att kabel dragningen blev lättare då man kan göra mindre hål i bordet.
DVI "huvudet" är ju ganska stort så därav fråga jag.

Men tack får bli DVI - DVI.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Kokefa:

Då är jag med, tänkte själv att DVI-D -> DVI-D kabel räcker för 1080p @ 144Hz, men om nu en DVI-D input saknas i skärmen så lär en omvandlare kosta lite mer än vanligt, låter som det är billigare att köpa en ny skärm för TS i så fall.

DVI‑D betyder inte Dual Link. Det finns DVI‑D Single Link och DVI‑D Dual Link.

D står för Digital och betyder att kabeln/porten bara stöder digital signal. Det finns även DVI‑A, som är samma analoga signal som VGA, och DVI‑I, som är A och D i samma kabel/port.

TS problem verkar ju för övrigt vara att skärmen har DVI‑D Dual Link, men inte DisplayPort.

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.