Bästa butiken för glasögon online?

Permalänk
Medlem

Bästa butiken för glasögon online?

Börjar bli dags att införskaffa nya brillor igen och ska göra ett syntest imorgon och sedan beställa på nätet. Har tidigare köpt av https://www.smartbuyglasses.se och varit mycket nöjd men jag undrar bara var ni andra brukar köpa glasögon online? Finns det kanske något som är bättre eller billigare?

Permalänk
Medlem

Misterspex? (hette tidigare lensstore) Jag köper mina linser därifrån när de börjar ta slut. Använder dock ej glasögon.
https://www.misterspex.se/glasogon/herrglasogon

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Aliexpress om du kan vänta.
Jag hade ett par silouette för typ 6k tills "titan"skalmen gick av efter typ 2 års användning. 600:-
för en ny och sen gick den andra efter ytterligare ett år...
Tröttnade på kvalitet utan garanti och kör kina sedan dess. Köper 2-3 olika par varje gång, med och utan fotokromatiska linser, för en spottstyver. Ingen av kina skalmarna har hittills gått av. Och dom kostar 2-300:-...

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Aliexpress om du kan vänta.
Jag hade ett par silouette för typ 6k tills "titan"skalmen gick av efter typ 2 års användning. 600:-
för en ny och sen gick den andra efter ytterligare ett år...
Tröttnade på kvalitet utan garanti och kör kina sedan dess. Köper 2-3 olika par varje gång, med och utan fotokromatiska linser, för en spottstyver. Ingen av kina skalmarna har hittills gått av. Och dom kostar 2-300:-...

Några säljare som du kan rekommendera? Är glasen bra? Jag menar rätt styrka. anti reflex och sådant?

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Snackade faktiskt med optikern som fixade receptet till mig om kinaglasögon, och han var också nyfiken. Så när jag fått dom gick jag tillbaks och visade dom, han mätte styrkan på dom för att se hur nogranna dom var och dom var exakta.
Dom jag beställt är toppen. Något par jag fått har varit lite skrevt i näsbryggan, men inget jag kunnat rätta till själv.
Har 4 par och presis beställt två till.
Dom första paren jag beställde var billiga; 2-250:-/st, men dom jag väntar på nu är lite mer 'påkostade', 4-450:-/st ^.^
Fotokromatiska kostar typ inget!

Dessa beställde jag ifrån denna gången: https://toptical.aliexpress.com/store/2665096
Lite bra att tänka på:
* säljare med minst 97%, helst 98-99%
* säljare med en eller flera diamanter
* kolla så glasögonen går att få med linser
* linser köps i regel för sig
* skriv receptet enkelt och tydligt

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, mitt synfel kanske är för stort men jag hade aldrig vågat köpa glasögon på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Varför det?

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem

@kundun: Jag har rätt stort synfel så jag behöver alltid köpa specialglas och de ska passa rätt i bågarna samtidigt som de inte blir för tjocka och lite allt möjligt. Det är ett väldigt pyssel varje gång jag går igenom den processen känns det som och endast glasen landar alltid på någon tusenlapp i kostnad. Jag hade inte vågat köpa dem i någon random butik på nätet, speciellt inte utländsk sådan faktiskt. Det är helt nödvändigt för min del att om något inte stämmer kan jag gå tillbaks till optikern och be dem kolla på det. Att skicka tillbaks dem någonstans hade inte fungerat eftersom jag inte klarar mig utan glasögonen. Sen kanske de här nätbutikerna är mer avancerade än jag tror, jag har faktiskt inte läst på om dem men jag ser framför mig hur precis allt som kan gå fel gör det.

Hade man haft lättare synfel kan jag tänka mig att det här är lockande och ett sätt att spara pengar men jag hade helt enkelt inte vågat faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Börjar bli dags att införskaffa nya brillor igen och ska göra ett syntest imorgon och sedan beställa på nätet. Har tidigare köpt av https://www.smartbuyglasses.se och varit mycket nöjd men jag undrar bara var ni andra brukar köpa glasögon online? Finns det kanske något som är bättre eller billigare?

Mitt huvud har så konstig form så jag hade aldrig vågat köpa glasögon på nätet, illa nog att gå runt och prova allt som finns hois optikern för att se vad som passar. Sist fick jag gå till barnavdelningen för att få rätt bredd och sedan korta skalmen mer än glasögonen var gjorda för för att få till längden.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

@Baxtex: Snackade faktiskt med optikern som fixade receptet till mig om kinaglasögon, och han var också nyfiken. Så när jag fått dom gick jag tillbaks och visade dom, han mätte styrkan på dom för att se hur nogranna dom var och dom var exakta.
Dom jag beställt är toppen. Något par jag fått har varit lite skrevt i näsbryggan, men inget jag kunnat rätta till själv.
Har 4 par och presis beställt två till.
Dom första paren jag beställde var billiga; 2-250:-/st, men dom jag väntar på nu är lite mer 'påkostade', 4-450:-/st ^.^
Fotokromatiska kostar typ inget!

Dessa beställde jag ifrån denna gången: https://toptical.aliexpress.com/store/2665096
Lite bra att tänka på:
* säljare med minst 97%, helst 98-99%
* säljare med en eller flera diamanter
* kolla så glasögonen går att få med linser
* linser köps i regel för sig
* skriv receptet enkelt och tydligt

Kanske blir att testa då! Funkar det inte så är ju inte 500kr hela världen. Kanske blir att beställa solglasögon också. Har alltid velat ha det men inte riktigt kunnat motivera kostnaden.

Edit: Undrar bara lite hur det funkar rent praktiskt. Med affären du länkade ska man köpa glasen och bågarna separat? Skickar man sitt recept i pm?

Skrivet av Andreaz1:

Hm, mitt synfel kanske är för stort men jag hade aldrig vågat köpa glasögon på nätet

Skickades från m.sweclockers.com

Har ganska grovt synfel själv men har inte upplevt några problem med smartbuyglasses. Gäller bara att välja så tunna glas som möjligt, blir sjukt tjocka annars.
Mitt recept:

Hö Sfär: -3,75, Cyl: -2, Axel: 34
Vä Sfär: -4, Cyl: -1,75, Axel: 142

Skrivet av gaminggirl:

Mitt huvud har så konstig form så jag hade aldrig vågat köpa glasögon på nätet, illa nog att gå runt och prova allt som finns hois optikern för att se vad som passar. Sist fick jag gå till barnavdelningen för att få rätt bredd och sedan korta skalmen mer än glasögonen var gjorda för för att få till längden.

Om du har några som passar är det väl bara att ta måtten på dem? Vissa butiker har ju ganska bra retur policies också, men visst ska man skicka tillbaka 100 par blir det ju jobbigt. Alternativt om du är nöjd med några bågar är det bara att beställa glas för en tredjedel av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

@kundun: Jag har rätt stort synfel så jag behöver alltid köpa specialglas och de ska passa rätt i bågarna samtidigt som de inte blir för tjocka och lite allt möjligt. Det är ett väldigt pyssel varje gång jag går igenom den processen känns det som och endast glasen landar alltid på någon tusenlapp i kostnad. Jag hade inte vågat köpa dem i någon random butik på nätet, speciellt inte utländsk sådan faktiskt. Det är helt nödvändigt för min del att om något inte stämmer kan jag gå tillbaks till optikern och be dem kolla på det. Att skicka tillbaks dem någonstans hade inte fungerat eftersom jag inte klarar mig utan glasögonen. Sen kanske de här nätbutikerna är mer avancerade än jag tror, jag har faktiskt inte läst på om dem men jag ser framför mig hur precis allt som kan gå fel gör det.

Hade man haft lättare synfel kan jag tänka mig att det här är lockande och ett sätt att spara pengar men jag hade helt enkelt inte vågat faktiskt.

Ah, dom brukar skriva i vilket span dom kan göra linserna. Tror att över +/-5 så kan man inte välja vissa linser.
Fast hade jag varit dig hade jag nog testat.
Jag menar, vad har du att förlora? 2-300:-?
Och funkar drt bra så har du ju chans att välja flera olika och med solglas också.
Dom jag beställde från nu pratar bra engelska, skicka ditt recept till dom och fråga om dom kan göra tillverka dom!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Har ganska grovt synfel själv men har inte upplevt några problem med smartbuyglasses. Gäller bara att välja så tunna glas som möjligt, blir sjukt tjocka annars.
Mitt recept:

Hö Sfär: -3,75, Cyl: -2, Axel: 34
Vä Sfär: -4, Cyl: -1,75, Axel: 142

Skrivet av kundun:

Ah, dom brukar skriva i vilket span dom kan göra linserna. Tror att över +/-5 så kan man inte välja vissa linser.
Fast hade jag varit dig hade jag nog testat.
Jag menar, vad har du att förlora? 2-300:-?
Och funkar drt bra så har du ju chans att välja flera olika och med solglas också.
Dom jag beställde från nu pratar bra engelska, skicka ditt recept till dom och fråga om dom kan göra tillverka dom!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har -9 och -8,5 på mina ögon så urvalet med glas är klart sagt begränsat. Vet inte hur urvalet på sidorna ser ut men jag vet helt enkelt inte om jag har råd att chansa, jag tror aldrig jag har betalt mindre än 1500 kronor för bara glasen hos optikern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag har -9 och -8,5 på mina ögon så urvalet med glas är klart sagt begränsat. Vet inte hur urvalet på sidorna ser ut men jag vet helt enkelt inte om jag har råd att chansa, jag tror aldrig jag har betalt mindre än 1500 kronor för bara glasen hos optikern.

Då finns ju allt att vinna på att fråga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Såg din edit nu
Så här gjorde jag:

Valde dessa bågar: https://www.aliexpress.com/item/Bestseller-lightest-flexible-...
Tänk på att bågarna ska nämna typ 'subscription', 'RX', 'optical', 'prescription' etc för att dom ska gå att beställa med glas

Valde denna lins: https://www.aliexpress.com/item/1-61-MR-8-High-Quality-Custom...
Det finns olika linser, för tex bifocal, progressive osv jag har 'vanligt' synfel så myopia för mig
OBS att 1st = 2 linser, om det inte står annat
OBS väljer man rimless så kan man välja formen på linsen

I kommentaren, precis innan man lägger ordern, anger jag Sphere, Cyl, Axis och PD, samt ev. linsform(brukar finnas ett nummer)

9/10 gånger brukar dom återkoppla och bekräfta ordern

@Andreaz1:Har du ditt recept så kan jag fråga dom jag köpte av, om du vill?

Fick svar från optikern när jag frågade om styrkor:
Lens Selection Suggestion:
+/-(0.00D ~ 3.00D) Recommend index 1.56
+/-(3.00D ~ 5.00D) Recommend index 1.61
+/-(5.00D ~ 7.00D) Recommend index 1.67
+/-(7.00D ~ Higher) Recommend index 1.74

Rimless or Sport frame: Recommend to buy anti-break Polycarbonate,Trivex or MR-8 lens

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Jag använder främst linser men har även ett par glasögon som är över 10 år gamla som jag använder på kvällen, och som har fel styrka då min syn blivit sämre än dess. Linserna är dock rätt styrka. Är det samma "mått" på glasögon som på linser? Ska man alltså speca samma styrka, Axel och dia som när man köper linser online?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Jag använder främst linser men har även ett par glasögon som är över 10 år gamla som jag använder på kvällen, och som har fel styrka då min syn blivit sämre än dess. Linserna är dock rätt styrka. Är det samma "mått" på glasögon som på linser? Ska man alltså speca samma styrka, Axel och dia som när man köper linser online?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det är olika men är osäker. Optiker i sverige brukar ju ha separata synundersökningar för glasögon och linser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Börjar bli dags att införskaffa nya brillor igen och ska göra ett syntest imorgon och sedan beställa på nätet. Har tidigare köpt av https://www.smartbuyglasses.se och varit mycket nöjd men jag undrar bara var ni andra brukar köpa glasögon online? Finns det kanske något som är bättre eller billigare?

Jag brukar köpa mina glasögon från Lensway, finns glasögon där från 99kr oavsett synfel med enkelslipade glas och bågar inklusive frakten!
Vill man köra på märkesbågar såsom Lyle & Scott eller Rayban, så har jag hittat glasögon från 300kr och uppåt.

Varit nöjd varje gång jag beställt därifrån, snabb leverans och tycker glasen är väldigt tunna och lätta. Värt att kolla in iallafall, ska även finnas nöjdhetsgaranti så du får skicka tillbaka om du inte är nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tror det är olika men är osäker. Optiker i sverige brukar ju ha separata synundersökningar för glasögon och linser.

Jag har inte astigmatism, ser bara dåligt på långt håll. Eftersom både cylinder och axel verkar handla om astigmatism så antar jag att jag kan välja noll där. När jag köper linser anger jag bara styrka, BC och dia, men dessa egenskaper är bara storlek och kuvighet på linsen, förutom styrkan då. Så då är frågan om man ska ha samma styrka på linser och glasögon...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Butikerna köper/beställer själv glaset från asien, därför tar det alltid 1 vecka att få de.
Åker ni till asien där typ alla har glasögon tar det max 1 dag att få de.
Priserna ligger på några hundra, annars går butikerna i konkurs, konkuransen är större i asien än i sverige där alla butiker är kedjor.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Inaktiv

Glasögon (och i viss mån linser) samt skor är något jag undviker köpa online tyvärr. Väldigt viktigt att allt passar som det ska. Linser köper jag online då min optiker förstås säljer dessa med. Men skulle inte köpa hos någon random-butik.

Men priserna som nämns på kinabågarna var väldigt bra ändå. Helt klart ett alternativ att titta närmare på för den som vill chansa på att få ner priset rejält, eller ha som extraglasögon.
Mina glasögon är från ett halvt liv sedan, använt linser i nästan tio år i streck och även innan till och från. Skulle behöva byta ut de jag har då de används när jag är förkyld och när jag har vila från mina månadslinser.

Permalänk
Medlem

Tackar för denna tråden!

Beställde enkelslipade datorglasögon från AliExpress.
De där närprogressiva jag fick via jobbet från optikern funkar inte, blir ju bara skärpa på en liten del av skärmen och orkar inte gå till den där nedrans optikern igen, de fattar inte vad jag vill ha (eller låtsas inte förstå eftersom de tjänar mindre på enkelslipade).

Fick klura lite, jämföra gamla och nya glasögonrecept. Hade ett ADD-värde för mina ögon på 2,00 vid läsavstånd (jag är 50+ så närseendet är kass). Mätte upp läsavståndet till ca 35 cm på mina vanliga progressiva glasögon. Hittade ett gammalt recept där de skrivit ADD 1,75 40 cm och Add2 för 60 cm 1,25. Jag har bara brytningsfel och åldersförsämring så sfär är 0,00 på båda ögonen vid långt håll. Brytningsfelet är samma på alla avstånd.

Eftersom 60 cm är aningen för nära och då jag tyckte terminalglasögonen från optikern var för starka så tänker jag att 1,25 blir nog lagom vid datorn (bör väl ge sisådär 60-70 cm fokusavstånd). Har ett par riktigt gamla terminalglasögon på +0,75 som är aningen för långt håll när hag har skärpa så någonstans 1,00 - 1,25 borde bli lagom. Ögonen blir knappast bättre med åren så jag väljer därför 1,25.

Vt att man får ge 75 kr extra till postnords kinapaketkontroll plus 25 % moms. Men ett par glasögon enkelslipade enligt mitt recept kostade $12,60. Jag beställde tre par så kan jag ha ett vid stationära datorn, ett vid bärbara hemma och ett par på jobbet utan att behöva bära med dem hem och glömma hemma eller på jobbet. AliExpress lade på sisådär 15 kr för att jag betalade med Paypal. Det var fri frakt. Bankutdraget säger att jag betalat 390 kr för dessa tre par glasögon tillsammans. Lägger vi på moms plus postnord tullavgift blir det 563 kr totalt. 188 kr per par är så billigt att jag tvekar på kvaliteten men vi får se hur det blir. Bör väl duga när man sitter vid datorn tänker jag.

Dessa blev det. Tog den blå varianten:
https://bit.ly/36leUYX

Om det här funkar bra så blir det nog slipade solglasögon att ha i bilen vid nästa beställning

EDIT: Skulle det inte bli helt rätt så är de så billiga att jag bara beställer nya med justerade värden. Tänker att jag inte sitter lika nära vid stationära datorn så behöver kanske gå ner i styrka i värsta fall. Eller tvärtom om det blir för svagt vid bärbara datorn.

Permalänk
Medlem

Är det någon typ av specialglasögon ni har/köper eller är det vanliga enkelslipade?

För mig som linsbärare så har jag klarat mig bra på specsavers billiga glasögon de ibland erbjuder, eller har erbjudit, i samband med synundersökningar. Tror jag fick mitt senaste par gratis (antingen så var glasögonen eller så var undersökningen gratis, men samma pris oavsett).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Är det någon typ av specialglasögon ni har/köper eller är det vanliga enkelslipade?

För mig som linsbärare så har jag klarat mig bra på specsavers billiga glasögon de ibland erbjuder, eller har erbjudit, i samband med synundersökningar. Tror jag fick mitt senaste par gratis (antingen så var glasögonen eller så var undersökningen gratis, men samma pris oavsett).

Jag fick synundersökningen gratis vid köp av glasögon men glasögonen kostar hos specsavers. Fick i och för sig ett extra par glasögon gratis från specsavers men de var ju precis likadana så det kändes lite onödigt. Kanske kunde jag fått terminalglasögon på andra paret? Tänkte inte på det. Jobbet betalar dock för ett par datorglasögon men behöver ju hemma också och funkar inte att ta med dem hem.

Jag har brytningsfel och ålderssynhet så normalt har jag progressiva glasögon. Men vid datorn vill jag ha enkelslipade som funkar på lagom avstånd från skärmen och som fixar brytningsfelet. Linser har jag inte provat ännu. Sägs att de inte blir lika bra i skärpan som glasögon?

Men de vanliga progressiva glasögonen är värdelösa vid datorn, man får vrida huvudet uppåt och titta lite neråt på skärmen med då blir det bara skarpt på en mycket liten del av skärmen. De närprogressiva glasögonen är tvärtom, jag får sätta hakan i bröstet och titta uppåt på skärmen. Känns inte bekvämt. Alternativt sitta 45-50 cm framför skärmen för att kunna titta rakt fram men får då vrida runt huvudet istället för att bara vrida på ögonen lite som man gör längre ifrån. Tangentbordet kommer för nära då. Antar jag behöver få dessa glasögon utbytta av optikern till lägre styrka men som sagt var orka gå tillbaka till en optiker igen som inte riktigt verkar kunna sitt jobb... Ingetdera av progressiva / närprogressiva glasögon funkar bra för mig vid datorn och köper nu enkelslipade istället och ska testa mig fram till en styrka som fungerar. Blir en kompromiss vad man än väljer känner jag. Mina närprogressiva glasögon fungerar bra som läsglasögon så helt bortkastade är de inte.

En kollega på jobbet har också brytningsfel men han har linser som fixar brytningsfelet och läsglasögon från bensinmacken typ för läsning. Men jag tycker det verkar otäckt att sätta något i ögat. Och behöver man ändå glasögon plus linser förstår jag inte vitsen med linserna om man kan ha glasögon som fixar alltihopa. Möjligen att man slipper glasögon på långt håll men så fort man tar fram mobilen så blir det ju glasögon på. Kanske finns progressiva linser också men då är det ju ändå det där med att ha saker i ögonen och att det kanske inte blir lika skarpt som glasögon. Och hur gör man då vid datorn, byter till enkelslipade / närprogressiva linser?

Permalänk
Medlem

Idag kom glasögonen jag beställde från Kina (se några inlägg upp). Fick aldrig någon Kinapaketavgift från postnord men på paketet stod det att det var skickat från Estland. Så ungefär 3 veckor i leveranstid.

Hur som helst de verkar ha lyckats bra med slipningen för jag ser bra med glasögonen. Helt klart nöjd! Kostade 389 kr totalt för tre par glasögon. 130 kr paret.

Permalänk
Medlem

Nu är det dags igen och har en fundering kring vilken tjocklek man ska ta. De vanligaste man kan välja mellan är ju dessa:

1.56 index is ideal for power less than -2.00,
1.61 index is ideal for power less than -4.00,
1.67 is ideal for power less than -6.00,
1.74 index is ideal for power less than -8.00

Mitt recept har -4.25 och de flesta återförsäljare rekommenderar då 1.67. Detta är vad jag tog förra gången och var nöjd men det hade inte skadat om det hade varit lite tunnare ändå. Nu tänkte jag beställa ett par som har aningen tunnare ram så att jag skulle vilja ha det tunnaste som går. Men då lyder frågan: kommer 1.74 göra någon skillnad för mig eller är det pengar ut i sjön? Det verkar ju som att man ser större skillnad ju större brytningsfel man har: https://www.youtube.com/watch?v=EeJeLDqAW1o

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

@Baxtex: Såg din edit nu
Så här gjorde jag:

Valde dessa bågar: https://www.aliexpress.com/item/Bestseller-lightest-flexible-...
Tänk på att bågarna ska nämna typ 'subscription', 'RX', 'optical', 'prescription' etc för att dom ska gå att beställa med glas

Valde denna lins: https://www.aliexpress.com/item/1-61-MR-8-High-Quality-Custom...
Det finns olika linser, för tex bifocal, progressive osv jag har 'vanligt' synfel så myopia för mig
OBS att 1st = 2 linser, om det inte står annat
OBS väljer man rimless så kan man välja formen på linsen

I kommentaren, precis innan man lägger ordern, anger jag Sphere, Cyl, Axis och PD, samt ev. linsform(brukar finnas ett nummer)

9/10 gånger brukar dom återkoppla och bekräfta ordern

@Andreaz1:Har du ditt recept så kan jag fråga dom jag köpte av, om du vill?

Fick svar från optikern när jag frågade om styrkor:
Lens Selection Suggestion:
+/-(0.00D ~ 3.00D) Recommend index 1.56
+/-(3.00D ~ 5.00D) Recommend index 1.61
+/-(5.00D ~ 7.00D) Recommend index 1.67
+/-(7.00D ~ Higher) Recommend index 1.74

Rimless or Sport frame: Recommend to buy anti-break Polycarbonate,Trivex or MR-8 lens

Skrivet av ronnylov:

Tackar för denna tråden!

Beställde enkelslipade datorglasögon från AliExpress.
De där närprogressiva jag fick via jobbet från optikern funkar inte, blir ju bara skärpa på en liten del av skärmen och orkar inte gå till den där nedrans optikern igen, de fattar inte vad jag vill ha (eller låtsas inte förstå eftersom de tjänar mindre på enkelslipade).

Fick klura lite, jämföra gamla och nya glasögonrecept. Hade ett ADD-värde för mina ögon på 2,00 vid läsavstånd (jag är 50+ så närseendet är kass). Mätte upp läsavståndet till ca 35 cm på mina vanliga progressiva glasögon. Hittade ett gammalt recept där de skrivit ADD 1,75 40 cm och Add2 för 60 cm 1,25. Jag har bara brytningsfel och åldersförsämring så sfär är 0,00 på båda ögonen vid långt håll. Brytningsfelet är samma på alla avstånd.

Eftersom 60 cm är aningen för nära och då jag tyckte terminalglasögonen från optikern var för starka så tänker jag att 1,25 blir nog lagom vid datorn (bör väl ge sisådär 60-70 cm fokusavstånd). Har ett par riktigt gamla terminalglasögon på +0,75 som är aningen för långt håll när hag har skärpa så någonstans 1,00 - 1,25 borde bli lagom. Ögonen blir knappast bättre med åren så jag väljer därför 1,25.

Vt att man får ge 75 kr extra till postnords kinapaketkontroll plus 25 % moms. Men ett par glasögon enkelslipade enligt mitt recept kostade $12,60. Jag beställde tre par så kan jag ha ett vid stationära datorn, ett vid bärbara hemma och ett par på jobbet utan att behöva bära med dem hem och glömma hemma eller på jobbet. AliExpress lade på sisådär 15 kr för att jag betalade med Paypal. Det var fri frakt. Bankutdraget säger att jag betalat 390 kr för dessa tre par glasögon tillsammans. Lägger vi på moms plus postnord tullavgift blir det 563 kr totalt. 188 kr per par är så billigt att jag tvekar på kvaliteten men vi får se hur det blir. Bör väl duga när man sitter vid datorn tänker jag.

Dessa blev det. Tog den blå varianten:
https://bit.ly/36leUYX

Om det här funkar bra så blir det nog slipade solglasögon att ha i bilen vid nästa beställning

EDIT: Skulle det inte bli helt rätt så är de så billiga att jag bara beställer nya med justerade värden. Tänker att jag inte sitter lika nära vid stationära datorn så behöver kanske gå ner i styrka i värsta fall. Eller tvärtom om det blir för svagt vid bärbara datorn.

Några tips på vad man kan söka på på ali? Skulle behöva ett par solglasögon i bilen men vill inte ge 3000Kr för ett par solbrillor med styrka när ingen ser mig ändå. Typ "Prescription glasses" eller liknande? Har letat en del men tycker det är svårt att hitta något vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Några tips på vad man kan söka på på ali? Skulle behöva ett par solglasögon i bilen men vill inte ge 3000Kr för ett par solbrillor med styrka när ingen ser mig ändå. Typ "Prescription glasses" eller liknande? Har letat en del men tycker det är svårt att hitta något vettigt.

Oftast på Ali så köper du var för sig, dvs bågen för sig och linserna för sig. Var noga med att kolla att bågen är för 'prescription' eller 'Rx' linser. Och köp från samma säljare så att dom monterar lins och båge. Ange ditt recept som ordermeddelande.
Linserna du ska välja ska också dom ha antingen 'prescription' eller 'Rx' i rubrik/beskrivning.
Du kan välja mellan photocromatic eller polarized linser (förutom vanliga såklart).
Photocromatic blir mörkare ju mer ljus som träffar dom, dvs dom är som vanliga glasögon inomhus och som solglasögon utomhus. Tänk på att dom reagerar på direkt ljus så om du sitter i bilen så kommer dom inte att bli mörkare, om du inte har solen direkt i ansiktet. Men är du ute så funkar det fint.
Polarized är tintade hela tiden och bättre om du ska köra med dom.

Polarized har jag inte testat, men photocromatic kör jag ofta med.

När jag letar så brukar jag kolla efter en butik som har både den bågen och den linsen som jag vill ha.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Oftast på Ali så köper du var för sig, dvs bågen för sig och linserna för sig. Var noga med att kolla att bågen är för 'prescription' eller 'Rx' linser. Och köp från samma säljare så att dom monterar lins och båge. Ange ditt recept som ordermeddelande.
Linserna du ska välja ska också dom ha antingen 'prescription' eller 'Rx' i rubrik/beskrivning.
Du kan välja mellan photocromatic eller polarized linser (förutom vanliga såklart).
Photocromatic blir mörkare ju mer ljus som träffar dom, dvs dom är som vanliga glasögon inomhus och som solglasögon utomhus. Tänk på att dom reagerar på direkt ljus så om du sitter i bilen så kommer dom inte att bli mörkare, om du inte har solen direkt i ansiktet. Men är du ute så funkar det fint.
Polarized är tintade hela tiden och bättre om du ska köra med dom.

Polarized har jag inte testat, men photocromatic kör jag ofta med.

När jag letar så brukar jag kolla efter en butik som har både den bågen och den linsen som jag vill ha.

Letade en timme eller två igår men hittade inget som såg snyggt ut.

Om man köper bågen i sverige men beställer glas från Ali, kan en svensk optiker montera glases då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Letade en timme eller två igår men hittade inget som såg snyggt ut.

Om man köper bågen i sverige men beställer glas från Ali, kan en svensk optiker montera glases då?

Och hur ska det gå till tycker du? De kan inte mäta av din båge du köpt i Sverige och skickar de råmaterialet så måste det slipas så det passar din båge. Lär vara optiker som kan göra det men du lär få ett nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Och hur ska det gå till tycker du? De kan inte mäta av din båge du köpt i Sverige och skickar de råmaterialet så måste det slipas så det passar din båge. Lär vara optiker som kan göra det men du lär få ett nej

Man får ju ta med sig bågen. Man kan ju ta en gammal båge och sätta i nytt glas om man tycker det är lönt t ex. Tänkte att det bara är att slipa ner kanterna så att det passar? Kostar såklart lite att göra men blir kanske billigare om det är möjligt, vad vet jag, är ingen optiker.