Använda destillerat vatten för att testa loop?

Permalänk
Medlem

Använda destillerat vatten för att testa loop?

Hej!

Ska testa om min ny byggda vattenkylning läcker.
Kan jag då använda biltemas destillerade vatten utan att behöva plocka ner och tömma hela systemet efteråt?
En kylare behöver jag plocka ut för att tömma och den sitter krångligt till.

Räcker det sedan med att köpa en tillsats och droppa i för att hålla vattnet bra i 6-12 mån?

Med vänlig hälsning

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk

teoretiskt sett är det ingen fara att köra ett tag på avjoniserat vatten så är det tätt kan du låta det vara kvar sen och bara slå i lite algdödare/antikorrosionsmedel efter testet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Tack för svaret!

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det jag brukar göra vid test av läckage är att köra på vanligt batterivatten i hela loopen men lämna större delar av reservoiren tom förutom där pumpen startar. När jag ser att loopen inte läcker så fyller jag resterande reservoiren med t.ex. EK Coolant (koncentrat) spätt med ytterligare lite batterivatten nästan ända upp till toppen. Jag brukar lämna cirka 2-3 cm fri för att tillåta att luften lämnar loopen.

Olika koncentrat kan vara kladdigt att hantera och därför kan det vara lättare att köra på enbart batterivatten vid påfyllning för att minska på kladdhantering om du måste göra justeringar i loopen.

Denna metod är enklare att använda med en liten större reservoir (t.ex. 150ml) då du kan blanda ut koncentratet med lite vatten. Det viktigaste är att du räknar ut hur mycket koncentrat du behöver i relation till det existerande vattnet i loopen samt med det du spär ut med i reservoiren.

Det finns säkert människor här som skulle rekommendera emot denna metod men jag har observerat att med tiden så kommer koncentratet du fyllt i reservoiren att spädas ut med resterande vatten i loopen. Särskilt alltefter de större mängderna luft lämnar loopen.

Och skulle du inte känna dig bekväm med denna metod så kan du alltid späda ut koncentratet med den stora mängden vatten redan från början.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99