Linux på en ASUS X205TA, problem vid installation av OS

Permalänk

Linux på en ASUS X205TA, problem vid installation av OS

Hej på er!

Efter flera år bestämde jag mig för att installera Linux på en mindre värdefull dator för att leka lite. Detta är första gången jag använder Linux på egen hand, så något gick uppenbarligen fel.

Jag lyckades att boota upp datorn i testläge med Ubuntu 16.04 via USB. Allt funkade inte som det skulle, bland annat funkar inte mitt interna wi-fi, men jag kände att jag kör ändå. När jag inledde installationen så valde jag att radera Windows då jag inte hade några tankar om att kunna köra dual boot. När installationen var klar fick jag ett meddelande om att "grub-efi-ia32" misslyckades med att installeras på /target/.

Jag har googlat efter lösningar och förstått att Grub inte kan installeras, vilket innebär att OS inte kan boota. Inga av lösningarna på diverse forum har fungerat. Jag har försökt skapa en ny partition som Grub kan installeras på, men GParted låter mig inte göra det. Inga av de kommandon som jag uppmanas skriva i terminalen funkar. Jag har även laddat ner Boot-Repair och installerat på en USB via Rufus, men den vill inte boota. Jag kan se filerna när jag är inne i testläget, men vet inte hur jag får igång dem. Många av lösningarna kräver en anslutning till internet, men då jag saknar wifi samt den klassiska kabelingången, funkar det inte för mig.

Är det någon som har en lösning på mitt problem?

Permalänk
Medlem

Har du testat en nyare version av Ubuntu? 16.04 är ju en gammal version, 17.04 är den senaste.

Permalänk
Avstängd

Ubuntu 16.04.3 är den senaste LTS versionen.

Testa även Antergos eller Fedora:
https://antergos.com/
https://getfedora.org/sv/

Permalänk
Medlem
Skrivet av konstanton:

Hej på er!

Efter flera år bestämde jag mig för att installera Linux på en mindre värdefull dator för att leka lite. Detta är första gången jag använder Linux på egen hand, så något gick uppenbarligen fel.

Jag lyckades att boota upp datorn i testläge med Ubuntu 16.04 via USB. Allt funkade inte som det skulle, bland annat funkar inte mitt interna wi-fi, men jag kände att jag kör ändå. När jag inledde installationen så valde jag att radera Windows då jag inte hade några tankar om att kunna köra dual boot. När installationen var klar fick jag ett meddelande om att "grub-efi-ia32" misslyckades med att installeras på /target/.

Jag har googlat efter lösningar och förstått att Grub inte kan installeras, vilket innebär att OS inte kan boota. Inga av lösningarna på diverse forum har fungerat. Jag har försökt skapa en ny partition som Grub kan installeras på, men GParted låter mig inte göra det. Inga av de kommandon som jag uppmanas skriva i terminalen funkar. Jag har även laddat ner Boot-Repair och installerat på en USB via Rufus, men den vill inte boota. Jag kan se filerna när jag är inne i testläget, men vet inte hur jag får igång dem. Många av lösningarna kräver en anslutning till internet, men då jag saknar wifi samt den klassiska kabelingången, funkar det inte för mig.

Är det någon som har en lösning på mitt problem?

Grattis!
Ett av de tråkigaste objekten du valt att börja med som nybörjare!

Skulle tro att roten till problemet ligger i att 64-bits Ubuntu förutsätter att datorn är utrustad med en 64-bits EFI. (Vilket är den normala scenariot)
Det finns dock en hel del budget laptopar och plattor som har 32-bits EFI (efi-ia32) trots att systemet i övrigt är 64-bits.
Det är lite av ett mög men det går att lösa om man lägger in en egen EFI folder på installationsmediet och lägger in en bootia32.efi fil där.

Guide nedan:

https://askubuntu.com/questions/392719/32-bit-uefi-boot-support#392775

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konstanton:

Hej på er!

Efter flera år bestämde jag mig för att installera Linux på en mindre värdefull dator för att leka lite. Detta är första gången jag använder Linux på egen hand, så något gick uppenbarligen fel.

Jag lyckades att boota upp datorn i testläge med Ubuntu 16.04 via USB. Allt funkade inte som det skulle, bland annat funkar inte mitt interna wi-fi, men jag kände att jag kör ändå. När jag inledde installationen så valde jag att radera Windows då jag inte hade några tankar om att kunna köra dual boot. När installationen var klar fick jag ett meddelande om att "grub-efi-ia32" misslyckades med att installeras på /target/.

Jag har googlat efter lösningar och förstått att Grub inte kan installeras, vilket innebär att OS inte kan boota. Inga av lösningarna på diverse forum har fungerat. Jag har försökt skapa en ny partition som Grub kan installeras på, men GParted låter mig inte göra det. Inga av de kommandon som jag uppmanas skriva i terminalen funkar. Jag har även laddat ner Boot-Repair och installerat på en USB via Rufus, men den vill inte boota. Jag kan se filerna när jag är inne i testläget, men vet inte hur jag får igång dem. Många av lösningarna kräver en anslutning till internet, men då jag saknar wifi samt den klassiska kabelingången, funkar det inte för mig.

Är det någon som har en lösning på mitt problem?

Hej!

Kör inte Ubuntu men om din HDD/SDD inte är större an 2TB så prova partitionera om den till MBR, du behöver ev ställa in i MBR-mode i BIOS. Sen om Ubuntu ändå envisas med att det ska vara efi, så prova en annan eller äldre distro.
Annars tipsas det om man kan komma runt det med manuell installation av grub, men antar du redan testat det.