Permalänk

Bra dammsugare? prisvärda?

Hej

Jag letar dammsugare ännu en gång efter att ha provat några så har jag fortfarande inte hittat något vettigt. Jag börjar bli irriterad och arg över att dammsugare är så värdelösa, de låter mer än vad de jobbar.

Det jag är ute efter är en REJÄL dammsugare som tar bort allt i vägen, det ska inte va någon fjuttig dammsugare som bara låter och inte tar ett skit. Jag kan inget om dammsugare överhuvudtaget.

Pris är inte superviktigt bara de ligger runt 1-2 tusen.

Det enda 2 viktiga kriterierna jag har är:
Den ska vara kraftfull, ta allt skit som är i vägen man ska inte behöva stå och dra 5 gånger på samma ställe.
Den ska funka länge, den ska inte funka bra i 1 år och sedan sluta fungera.

Den får gärna INTE låta som en traktor också, men jag har hellre något som låter mycket och faktiskt dammsuger än något som är knäpptyst och inte gör någon nytta.

Har ni tips? kan ni rekomendera någon? Vad ska man akta sig för?

Kanske är detta inte rätt forum att ställa denna fråga men varför inte!

Tackar för mig!

Permalänk
Medlem

Köpte ny dammsugare för ett par månader sedan. Slog på stort och tog det "bästa" jag kunde hitta. Av och på med en knapp på handtaget. Står jag still en stund stänger den av sig själv, tänk start stop på moderna bilar. Ledljus där nere, trodde det skulle vara en gimmick men jäklar vad man ser skiten lättare när en stark lampa lyser direkt i golvnivå.
Den är rätt mycket över din budget men det är fan nästan ett nöje att dammsuga nu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2832112

Det enda jag har att klaga på är att slangen är lite hård.

Edit: Såg nu att det inte är den modellen jag har. Ska kolla igen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ELECTROLUX ZUOGREEN+ DAMMSUGARE när Power.se hade erbjudande på den för 1299kr.
Är väldigt nöjd med den. Jämför jag med min gamla från 2001 så är den både väldigt tyst och suger bättre. Bra ergonomi, enkelt att förlänga/förminska längden på röret mellan munstycke och handtaget.

Permalänk
Medlem

Jag köpte dammsugare för några månader sedan och är toknöjd.
Den är knäpptyst, såpass att jag inte var säker på om den var igång första gången.
Man behöver inte gå över samma ställe flera gånger.
Alla slangar och munstycken sitter fast med "knapplås" som gör att den blir lätt att hantera. Istället för att slita loss munstycket som på gamla dammsugare så trycker man bara på en knapp.

Vet inte hur livslängden är men det får tiden utvisa för min del

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_halsa/241373-electrol...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk

Jag har en Miele som jag är mycket nöjd med. Tysk kvalitet i mina ögon. Låter inte mycket och riktigt bra drag i.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2752800

Permalänk
Medlem

Jag har en Electrolux Classic Silence dammsugare som jag köpte på Ica Maxi. Den är nästan alltid nedsatt i pris till 1000 kr. Skulle absolut inte köpa den för 2000 kr dock som den verkar vara på nu. Den är väldigt tyst och trycket är helt OK.

https://www.icahemma.se/dammsugare-classic-silence-zcs2100wel...

Permalänk

Som övriga skriver. Satsa på en Electrolux, de tillverkar kvalitetsmaskiner. Tror knappast du blir missnöjd. Till och med en begagnad Electrolux är bättre än det mesta där ute.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Håller också med om Electrolux. Hade en Whirlpool som pajade efter ca. 7 månader fick en ny på garantin vilken sedan höll litet över 1 år. Köpte sedan en Electrolux Ultra Silencer. Fet nöjd med den!

Permalänk
Medlem

Den här är billig, har bra recensioner av användare.
Funderat på den själv då jag behöver en ny, men frågan är ju - är det kvalitet som räcker länge?
https://www.komplett.se/product/894891/hem-hushaall/hushaalle...

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Undrar om det där inte är någon slags budget, Asien dammsugare? Tror mer på denna i så fall?

https://www.komplett.se/product/866174/hem-hushaall/hushaalle...

Permalänk
Medlem

Jag vill upplysa om Nilfisk men de ligger i en annan prisklass (av en anledning). Fick up ögonen för dessa i min ungdom då jag arbetade i en järnaffär och en dam kom in och behövde en reservdel till en maskin från femtiotalet. Klart det fanns.
Det finns många anledningar att köpa Nilfisk. Deras normala filter är godkänd av astmaförbundet men de har även maskiner som har bättre filter.
Vet dock att de har börjat med billigare maskiner men undvik dessa.

Permalänk

En REJÄL dammsugare kostar, Har en eletrolux för typisch 2,5k. Men den är ju inget mot Kirbyn för 30k som jag lånar av far när jag ska våtdammsuga soffan osv

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av Subzero299:

Köpte ny dammsugare för ett par månader sedan. Slog på stort och tog det "bästa" jag kunde hitta. Av och på med en knapp på handtaget. Står jag still en stund stänger den av sig själv, tänk start stop på moderna bilar. Ledljus där nere, trodde det skulle vara en gimmick men jäklar vad man ser skiten lättare när en stark lampa lyser direkt i golvnivå.
Den är rätt mycket över din budget men det är fan nästan ett nöje att dammsuga nu.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2832112

Det enda jag har att klaga på är att slangen är lite hård.

Edit: Såg nu att det inte är den modellen jag har. Ska kolla igen.

Denna såg verkligen intressant, om den verkligen är så bra kanske den till och med är värd priset? Det jag är ute efter är bra grejer, så jag betalar gärna lite mer för något bra än mindre för något dåligare.

Skrivet av Pake:

Jag köpte en ELECTROLUX ZUOGREEN+ DAMMSUGARE när Power.se hade erbjudande på den för 1299kr.
Är väldigt nöjd med den. Jämför jag med min gamla från 2001 så är den både väldigt tyst och suger bättre. Bra ergonomi, enkelt att förlänga/förminska längden på röret mellan munstycke och handtaget.

Denna har jag kikat på, får absolut kolla på denna i butik.

Skrivet av Bmannu:

Jag köpte dammsugare för några månader sedan och är toknöjd.
Den är knäpptyst, såpass att jag inte var säker på om den var igång första gången.
Man behöver inte gå över samma ställe flera gånger.
Alla slangar och munstycken sitter fast med "knapplås" som gör att den blir lätt att hantera. Istället för att slita loss munstycket som på gamla dammsugare så trycker man bara på en knapp.

Vet inte hur livslängden är men det får tiden utvisa för min del

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_halsa/241373-electrol...

Ska kika på denna, tackar.

Skrivet av Kungsnugge:

Jag har en Miele som jag är mycket nöjd med. Tysk kvalitet i mina ögon. Låter inte mycket och riktigt bra drag i.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2752800

Även jag har kikat på Miele, har dock inga erfarenheter av dem. Kanske är detta något man ska satsa på? Får titta på om det finns något i butik då jag gärna vill känna och klämma innan jag köper något.

Skrivet av Landmark90:

Jag har en Electrolux Classic Silence dammsugare som jag köpte på Ica Maxi. Den är nästan alltid nedsatt i pris till 1000 kr. Skulle absolut inte köpa den för 2000 kr dock som den verkar vara på nu. Den är väldigt tyst och trycket är helt OK.

https://www.icahemma.se/dammsugare-classic-silence-zcs2100wel...

Får hålla ögonen öppna ifall jag ser den på rea.

Skrivet av Anonymous FTW:

Som övriga skriver. Satsa på en Electrolux, de tillverkar kvalitetsmaskiner. Tror knappast du blir missnöjd. Till och med en begagnad Electrolux är bättre än det mesta där ute.

Jo jag känner så även jag, det verkar vara de mest populära och även ha bra omdömen. Jag har haft några tidigare ifrån Electrolux, jag har dock tyckt att de låter enormt mycket, men kanske var de bara en av de dåligare varianterna.

Skrivet av goranpaa:

Håller också med om Electrolux. Hade en Whirlpool som pajade efter ca. 7 månader fick en ny på garantin vilken sedan höll litet över 1 år. Köpte sedan en Electrolux Ultra Silencer. Fet nöjd med den!

Farsan har ju en electrolux han haft i över 20 år och den går än idag. Som det ser ut nu blir det nog en Electrolux.

Skrivet av Näbbdjuret:

Den här är billig, har bra recensioner av användare.
Funderat på den själv då jag behöver en ny, men frågan är ju - är det kvalitet som räcker länge?
https://www.komplett.se/product/894891/hem-hushaall/hushaalle...

Jag är nog mer inne på att betala lite mer för att vara säker på att man får något vettigt. Det skulle ju kunna vara ett kap, men det skulle även kunna vara en fälla.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Jag vill upplysa om Nilfisk men de ligger i en annan prisklass (av en anledning). Fick up ögonen för dessa i min ungdom då jag arbetade i en järnaffär och en dam kom in och behövde en reservdel till en maskin från femtiotalet. Klart det fanns.
Det finns många anledningar att köpa Nilfisk. Deras normala filter är godkänd av astmaförbundet men de har även maskiner som har bättre filter.
Vet dock att de har börjat med billigare maskiner men undvik dessa.

Jo men dessa har jag faktiskt testat, men de känns mer som att de är till för arbetsplatser.

Permalänk

Köpte själv denna ;

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348862

Suger så laminatet nästan kommer med och behövs inga påsar vilket är najs. Silent skulle jag dock inte säga att den är precis

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Om rejäla dammsugare efterfrågas så är mina rekommendationer Miele, Bosch & Nilfisk. Electrolux är inte lika bra som förr, ibland gör de jättebra produkter, ibland tyvärr skit.
Våra erfarenheter, ex. kaffemaskin där vattenbehållaren smälte(!) vid vanlig användning och där köksfläkten har underdimensionerade kondensatorer som var designade att sluta fungera efter garantin.

detta är min subjektiva erfarenhet.

Däremot är dammsugare med vattenbehållare det bästa när det gäller att fånga alla partiklar! Spelar ingen roll om dammsugaren är topp Miele med HEPA filter, dammpartiklar går ändå igenom och det känns. För att slippa sprida dammet man suger upp så är vattenbaserade dammsugare (som fungerar utan dammsugepåsar) de bästa alternativet.
Tyvärr är det mera bök efter varje användning med sådana typer, inte riktigt "plug and play".

Vill du få upp allt så måste du köra moppning efter dammsugning. Finns annars ingen dammsugare som kan fånga upp all smuts oavsett styrka, såvida den inte kan tvätta golvet med vatten som en mopp kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Som övriga skriver. Satsa på en Electrolux, de tillverkar kvalitetsmaskiner. Tror knappast du blir missnöjd. Till och med en begagnad Electrolux är bättre än det mesta där ute.

Håller med. Kvalité behöver inte vara speciellt dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att så länge den ligger på minst 2000W och suger ordentligt så spelar inte resten så stor roll Kört med någon billig i 10 år nu...

Permalänk
Entusiast

Electrolux är plastiga och har en förmåga att gå sönder. Specialrör med plastkoppling så munstycket lossar så du behöver tejpa fast det. Fjärrkontroll på handtaget är smidigt med den har en förmåga att börja glappa efter ett tag. Satsa på en Miele C3. Enkel och stabil, inte massa onödigt trams som bar går sönder. Finns ett antal olika varianter beroende på vad du prioriterar. Vissa är kraftigare och andra är tystare. Finns lite olika typer av filter också.

Edit: Kan tillägga att det inte bara är personlig erfarenhet utan även kommentarer från försäljare när jag kollade på dammsugare för ett år sedan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Vi köpte en Electrolux Dammsugare UltraSilencer ZEN Green ZUSGREEN58 för ett par månader sen. Jag blev överimponerad hur tyst den var och ändå suger som den ska. Synd bara att de munstycken som följer med är stora som traktorskopor och inte kommer under en normal soffa, dessa går bort så fort dammsugaren kommer hem och byts ut till ett twin munstycke. På denna var man då tvungen att köpa en adapter för Electrolux hade börjat med lite kantigare rör. Låter lite mer med detta munstycke men så mycket enklare att dammsuga när man kommer åt.
Säger iallafall tanten som använder den

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har haft våran Elextrolux Ultrasilencer i flera år nu och den suger... väldigt bra.

Inga problem med den.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

1 september 2017 skärps lagkraven på motoreffekten på dammsugare så att de maximalt får dra 900 W, det har däremot inget absolut samband med sugförmågan utan tvingar bara fram bättre design.
https://www.energimyndigheten.se/globalassets/energieffektivi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Jag köpte dammsugare för några månader sedan och är toknöjd.
Den är knäpptyst, såpass att jag inte var säker på om den var igång första gången.
Man behöver inte gå över samma ställe flera gånger.
Alla slangar och munstycken sitter fast med "knapplås" som gör att den blir lätt att hantera. Istället för att slita loss munstycket som på gamla dammsugare så trycker man bara på en knapp.

Vet inte hur livslängden är men det får tiden utvisa för min del

https://www.webhallen.com/se-sv/hem_och_halsa/241373-electrol...

Köpte en lika dan för någon vecka sen oxå på webbhallen, vansinnigt tyst

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

det är för att få bort de här 2000wattsugarna från rusta som låter illa, suger dåligt, blir onödigt varma, men är billiga förstås.

till ts. köp en electrolux ultra one tycker jag trevliga saker.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

senast jag köpte dammsugare kikade jag råd o rön testlistan

http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/dammsugare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1 september 2017 skärps lagkraven på motoreffekten på dammsugare så att de maximalt får dra 900 W, det har däremot inget absolut samband med sugförmågan utan tvingar bara fram bättre design.
https://www.energimyndigheten.se/globalassets/energieffektivi...

Det har garanterat något med sugförmågan att göra...
Du är inte i närheten med de nya dammsugarna hur vissa gamla monster presterar. iofs är det ofta onödigt, har en 1,8kW dammsugare som får med sig mattor när man suger. De nya är inte i närheten av dessa.

Mitt tips för ny dammsugare är att köpa en med bra utblåsfilter och påslös.

Permalänk
Medlem

Miele utan tvekan.
Gjorda av återvinnande delar från Mercedes-Benz enligt säker källa.
Stabila, låter ej mycket och prisvärda. Du får en rejäl dammsugare som lär hålla i minst 10 år, till skillnad mot Electrolux-skiten som enbart känns plastig och labil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

En REJÄL dammsugare kostar, Har en eletrolux för typisch 2,5k. Men den är ju inget mot Kirbyn för 30k som jag lånar av far när jag ska våtdammsuga soffan osv

Kirby är ju värsta skiten. Så sjukt överpris på dom. Och deras försäljningssätt är ju ännu värre.

Permalänk
Medlem

Har tröttnat rejält på hemmadammsugare, nu är min helt slut pga att körde lite slipdam efter jag renoverade en vägg (Ultrasilence classic). Nästa kommer bli en Festool instegsmodell, men de funkar mer än väl för att använda hemma i garage eller som hushållssugare. Givetvis kan man stapla systainers på den vilket är perfekt att förvara andra städprylar när man behöver köra en runda.

Dessutom behöver man inte vara minsta rädd att köra gips, slip eller spån i den då den är byggd för detta och går att koppla ihop med sina elverktyg på automatkörning.

Förutom det ingår det fri reparationsservice i 3 år inklusive slitagedelar. Stöldskyddsförsäkring i tre år. Garanterad reservdelstillgänglighet i 10år, annars ersätts man av en ny maskin kostnadsfritt.

Jämfört med de bästa konsumentmaskinerna är faktiskt inte instegsmodellerna så mycket dyrare. Borstfria motorer och ett luftflöde som man inte får på vanliga dammsugare.

Permalänk
Medlem

Det är alltid svårt att veta vad man har för referenser och förväntningar på saker. Jag har själv svårt att se att man skulle behöva mycket värre än den Elektrolux Zuogreen+ som vi har för normalt hemmabruk. Det är sällan den den går på mer än halvfart och den är väldigt tyst. Kanske inte tystast på marknaden men väldigt tyst.
Det finns ju dyrare modeller i Elektrolux produktlinje men oftast är det bara "lull" man betalar för som fjärrstyrning från handtaget osv.

Ser att den är en del som rekommenderar Miele, Bosch osv. Jag måste säga att det är en smula lustigt att företag som är så kompetenta och inovativa inte fattar att folk har trösklar hemma. Det funkar "sådär" att köra över trösklar med små hjul med 10-15mm i diameter. Helt plötsligt ligger dammsugaren där som en skalbagge på rygg.
Det är möjligt att de är tekniskt bra men de är en pina i röven att faktiskt använda.
Med untantag för enskilda modeller är det nästan bara Elektrolux och Philips av de maskiner som säljs på den svenska marknaden där man har fattat att de ska användas i verkligehten åxå.

Skrivet av Dunde:

Det har garanterat något med sugförmågan att göra...
Du är inte i närheten med de nya dammsugarna hur vissa gamla monster presterar. iofs är det ofta onödigt, har en 1,8kW dammsugare som får med sig mattor när man suger. De nya är inte i närheten av dessa.

Mitt tips för ny dammsugare är att köpa en med bra utblåsfilter och påslös.

Allt annat lika så är det klart att mer effekt suger bättre men nyare dammsugare har ofta bättre teknik och suger avsevärt bättre med samma effekt än en dammsugare som är några år gammal.
Verkningsgraden på många "gamla" dammsugare är rätt värdelös. Pumpar man in 2000+W så får man ut 200-300W sugeffekt.

Vi köpte en UltraOne Zuogreen+ med motor på 750W som ersatte en Siemens nånting på 2000W och den nya utklassar den gamla. Faktum är att om man har den på full effekt så suger den sig fast så hårt i mattor att den blir i stort sett omöjligt att flytta munstycket utan att lyfta det från mattan. Det är sällan jag använder den på mer än halvfart.
Och då låter den nya så lite så att man ibland undrar om den verkligen är igång. Den låter mindre på max än vad den gamla gjorde på min.

Edit: 750W ska det vara och inget annat. Slant på tangenterna.