Permalänk
Medlem

Inget internet - DNS server

tjena sweclockers.

Internet fungerar inte och windows troubleshoot säger "Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen primär DNS-server". Detta är ett problem som har kommit upp många gånger på sweclockers forum, däremot så slutar alla trådar likadant "det hoppade igång av sig själv igen, vad bra".

Internet fungerar varken på 3 mobiltelefoner, 3 ipads och två datorer. Internet hoppar igång om jag stänger av och sätter på routern, och fungerar i cirka 20min-2h därefter (tiden varierar hela tiden).

Tror det inte är problem med levrantören (Junet) p.g.a det alltid fungerar en stund efter man stängt av och satt på routern.

Testade saker de nämnt i liknande trådar med samma problem. Jag testade att köra ipconfig /flushdns därefter ipconfig /release och sist /ipconfig renew. Detta hjälpte inte något. Däremot efter jag kört dessa ipconfig så får jag "media state... media disconnected". Hoppas att någon här kan komma i fund med problemet och lösa det en gång för alla, för denna tråden har jag märkt dyker upp på sweclockers gång på gång men ingen har lyckats lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcpocket:

tjena sweclockers.

Internet fungerar inte och windows troubleshoot säger "Det går inte att kommunicera med enheten eller resursen primär DNS-server". Detta är ett problem som har kommit upp många gånger på sweclockers forum, däremot så slutar alla trådar likadant "det hoppade igång av sig själv igen, vad bra".

Internet fungerar varken på 3 mobiltelefoner, 3 ipads och två datorer. Internet hoppar igång om jag stänger av och sätter på routern, och fungerar i cirka 20min-2h därefter (tiden varierar hela tiden).

Tror det inte är problem med levrantören (Junet) p.g.a det alltid fungerar en stund efter man stängt av och satt på routern.

Testade saker de nämnt i liknande trådar med samma problem. Jag testade att köra ipconfig /flushdns därefter ipconfig /release och sist /ipconfig renew. Detta hjälpte inte något. Däremot efter jag kört dessa ipconfig så får jag "media state... media disconnected". Hoppas att någon här kan komma i fund med problemet och lösa det en gång för alla, för denna tråden har jag märkt dyker upp på sweclockers gång på gång men ingen har lyckats lösa det.

Testa pinga 8.8.8.8 och om det fungerar men du inte kan pinga tex google.se då vet vi att problemet ligger i dns server sen om de ligger i routern eller din operatör är en annan femma.
Då kan du testa byta dns servern på den datorn till t.ex. adressen jag skrev ovan vilket är google dns för att utesluta problem med routerns dns eller leverantörens.

https://www.lifewire.com/how-to-change-dns-servers-in-windows...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

@BaZZe: jag har redan ändrat till 8.8.8.8, så det kan tyvärr inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

@BaZZe: ändrade till 8.8.8.8 så fort jag fick datorn, och har inte haft något problem, tills nu

Permalänk
Medlem

Som @BaZZe skrev så är ett tips att testa en ping mot en Google DNS, det gör du i kommandotolken precis som ipconfig-kommandona. Ex: "ping 8.8.8.8".

Om du får svar där samtidigt som du har problem med internet så är problematiken mycket riktigt DNS-baserad. Antingen ligger problemet hos din internetleverantör, eller i din router. Om det fungerar att pinga 8.8.8.8 så kan du ändra vilka DNS-inställningar din router ska dela ut. Kontrollera vad de delar ut just nu, skriv ner dem och ändra sedan till 8.8.8.8 (primär) samt 8.8.4.4 (sekundär).

Om problemet återkommer trots att du har ändrat DNS-servrar så ligger problemet antagligen i din router. Testa gärna att pinga din default-gateway (sannolikt 192.168.0.1 eller 192.168.1.1) för att kontrollera om du över huvud taget kommer åt din router.

Om problemet inte återkommer efter förändringen så känns det som att problemet ligger i de DNS-servrar du använde tidigare. Om de är tilldelade av din internetleverantör, kontakta dem. Alternativt kan du behålla Googles DNS-servrar och vara glad över att det fungerar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcpocket:

@BaZZe: ändrade till 8.8.8.8 så fort jag fick datorn, och har inte haft något problem, tills nu

Hann inte se dina nya inlägg, så bortse från de delar du redan gjort och utför de andra kontrollerna.

Permalänk
Medlem

Att windows klagar på dns servern är för att den märker att länken är uppe, men den kan inte kontakta dns'en för att översätta domännamnen. det betyder i majoriteten av fallen at du inte har internet alls. särskilt när det är på flera olika enheter. Om det fungerar att starta om routern så är det något fel i routern. en bra början är att återställa routern med hjälp av den lilla resetknappen som oftast finns på baksidan. fungerar det inte då skulle jag ringa din leverantör.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.