Super Mario Odyssey-tråden

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli längre, beställde Odyssey ikväll. Får se om det kommer fram innan helgen, marionörden i mig vill spela så fort som möjligt. Dock vill jag klara the fractured but whole så det inte hamnar i backloggen.

Det är många år sen jag hade för mycket att spela, allt tack vare nintendo switch

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Har bara spelat det en enda session, är väl uppe i 40 månar och jag började helt ärligt tycka det kändes litet dumbed-out. Kanske är det på tok för tidigt för mig att säga något, med så kort bana spelad. Men is this all there is?

Med alla belöningar överallt - hela tiden - ja, vartän jag än går eller kastar hatten så hoppar det ut glada stjärnor och månar som belönar mig. Jag har haft svårt att hindra tankarna från det South Park avsnitt där Jimmy får alla barnen att bli besatta av ett "Freemium game". Nintendo har (än så länge) haft sans nog att avstå micro-transaktioner men jag kan skarpt tycka att Super Mario Odyssey är litet som en grafiskt upphottat variant av Candy Crush Saga. Bara inte "freemium", utan 600 kronor lagda direkt i engångskostnad. Kanske just det att jag sitter med en liten surfplatta (och joycons i handen) gör den liknelsen ännu mer tydlig. Men jag riktar den kritiken ens helt utan att någonsin ha spelat det jämförda spelet "Candy Crush" Det är nästintill omöjligt att få game over. Mynt finns i överflöd och precis överallt, det kostar 10 mynt att dö men jag hittar normalt sett 30 mynt omedelbart där jag vaknar upp. Runtom i varje hörn ligger alltid nånting som lurar mig att jag var duktig -- men jag kan verkligen inte känna mig duktig, man får tvärtom anstränga sig hårt för att inte kliva rakt in i belöningar, bonusar och positiv förstärkning. Jag har inte ens spenderat någon tid på att försöka förstå vad jag gör, jag bara flummar runt och vinner ändå. De bossar som jag mött är blott väldigt korta repriser av klassiska tv-spelsbossar som Nintendo redan visat i äldre spel. Dessa kanske känns mer utmanande för den yngre publiken, själv hann jag nätt och jämnt förstå att det var en boss där innan jag besegrat den.

Jag vill absolut framhålla min oerhörda glädje över en grej, mitt i all kritik: att jag som var så djupt besviken på Zelda BotW, kan äntligen känna att den nya Nintendokonsolen bjuder på litet av den där dynamiska rumble som man skrytit så förbaskat mycket om. De enda spelen som verkar visa sig här är "1-2 Switch" (som jag aldrig kommit i kontakt med) och nu förstås "Super Mario Odyssey"... Varför Zelda aldrig bjöd på denna bättre rumble begriper jag inte alls. För i det ögonblick jag krossade vattenelefantbossen och kontrollen fick frispel i ett never ending zudd!-zudd!-bonanza så lade jag bara bort kontrollen och önskade med innerlig förtvivlan och med helt bortblåst intresse av storyn att den satans mellansekvensen bara ville gå över och vara färdig. I motsats till Zelda har alltså Odyssey riktigt bra rumble. Om än att storyn säkert inte är alls lika genomtänkt som den av Zelda, så kommer du aldrig sitta på ett liknande vis och önska att en cutscene ska gå klart för att dess rumble stör skiten ur dig.

Medan joyconsens rumble här är trevlig så är det tyvärr litet av ett måste att spela med joyconsen löskopplade, just eftersom hatten når mycket längre och får auto-aim när man skakar litet med handen. Medan jag inte gillar motion control tycker jag det är väldigt synd att detta auto-aim och extra räckvidd inte går att aktivera genom någon av kontrollernas knappar. Särskilt synd eftersom hälften av knapparna redan är mappade till att göra exakt samma sak som en annan knapp. Så det lilla (snedplacerade) stödbenet på baksidan till trots så skulle jag faktiskt inte få för mig att spela Odyssey t.ex. på tåget eller på flyget. Jag prövade det hemma och kände mig en aning handikappad med joy-consen fastmonterade på speldosan. Jag har däremot inte testat procontrollern, men jag törs lova att den inte är ett bra val för just Odyssey.

Super Mario Odyssey är helt klart en aning underhållande och det ger trots allt precis vad man hoppas få om man spelade Mario64 och har saknat ett ordentligt Mariospel sedan dess. Det verkar däremot sagt inte riktigt vara Mario 64, eftersom Mario 64 faktiskt bitvis bjöd på litet utmaning. Har du redan en Nintendo Switch tycker jag ändå att Super Mario Odyssey är ett uppenbart köp. Ett av få spel som verkligen behövdes till den nya konsollen.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av greendevil:

ZA är billiga på de flesta spel, av någon anledning. Jag har själv inte testat nåt annat land, vill helst slippa pillet med användarprofil och så.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok. Nu kanske jag har missat det i tråden, men köper ni eShop Prepaid kort för att handla i Sydafrikansk store? Eller hur gör ni själva betalningen?

Permalänk
Medlem

Det är något som skaver här.

Super Mario 64. Jag och min bror spelade i månader och jag har för mig att vi köpte en spelguide (detta var innan internet blev var mans egendom) för att kunna hitta alla 120 stjärnor. Belöningen var kanske inte så fantastisk, men det kändes ändå JÄVLIGT bra att klara hela spelet fullt ut!

Super Mario Sunshine. Jag köpte en bundle i Nordstan i Göteborg. En Gamecube tillsammans med Super Mario Sunshine. Jag bodde i egen lägenhet och hade inget jobb just då. Jag var helt fast och förlorade mig i den färgglada världen i flera veckor. Jag minns inte om jag hittade alla "shine sprites", men jag låste upp det mesta. Spelet förförde mig direkt och jag har fortfarande minnen som ger mig gåshud så här många år senare.

Super Mario Galaxy. Wow. Nintendo hade "gjort det" och överträffat Sunshine med råge. Jag var återigen arbetslös och spenderade ohälsamt mycket tid med detta spelet. Samlade alla stjärnor med både Mario och Luigi. Idiotiskt, jag vet, eftersom enda skillnaden var att gubben man styrde var grön istället för röd. Efter några dagar gav jag upp den sista idiotsvåra banan som jag hade låst upp. Det gick ju bara inte. Jag står än idag med skammen.

Super Mario Galaxy 2. Jomenvisst. Same shit but still fun. Orkade väl inte köra lika stenhårt med att samla ALLT men vad jag minns så spelade jag en hel del under några veckor. Att jag gifte mig och flyttade ihop med min fru i samma veva påverkade antal timmar jag kunde lägga på spelet också..

Super Mario 3D World. Grabben var två år gammal och han hade precis fått en lillebror. Men vi spelade väldigt mycket tillsammans ett tag och detta var det första spelet som jag spelade på allvar med min son (han började tidigt).
Han gav mig alltid kontrollen när det blev lite klurigt eller var dags för en boss. Jag skulle gissa på att vi gav spelet 2-3 månader innan vi tröttnade.

Super Mario Oddysey. Äldsta sonen är sex år nu. Han spöade Bowser efter 2 dagar och tröttnade sedan, tyckte det var för lätt. Själv är jag på sista världen och känner bara "orkar jag fortsätta"? Ganska tråkiga världar, New Donk City var ju kul, men.... jo, har ju läst hur mycket man kan göra efter Bowser. Men jag såg ju på när grabben spöade honom. Ska jag verkligen.. jo, jag känner att jag är skyldig att göra det på något sätt. Spelet är kul, visst. Glättigt, ytligt. Men kul? Jo.. eller?

Frågan jag ställer mig är: Har jag blivit för gammal för Mario eller erbjuder Oddyssey inte samma upplevelse som de tidigare spelen?

Vad har ni för tankar om Super Mario Oddyssey?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av solemn:

Super Mario Oddysey. Äldsta sonen är sex år nu. Han spöade Bowser efter 2 dagar och tröttnade sedan, tyckte det var för lätt. Själv är jag på sista världen och känner bara "orkar jag fortsätta"? Ganska tråkiga världar, New Donk City var ju kul, men.... jo, har ju läst hur mycket man kan göra efter Bowser. Men jag såg ju på när grabben spöade honom. Ska jag verkligen.. jo, jag känner att jag är skyldig att göra det på något sätt. Spelet är kul, visst. Glättigt, ytligt. Men kul? Jo.. eller?

Frågan jag ställer mig är: Har jag blivit för gammal för Mario eller erbjuder Oddyssey inte samma upplevelse som de tidigare spelen?

Vad har ni för tankar om Super Mario Oddyssey?

Jag håller med dig spelet är alldeles för lätt och tråkigt samma visa igen och igen. Visst det är inte lätt att få 100% men det är sällan lätt på något spel Binding Isaac 600 timmar har inte 100%, Cuphead pissvårt jämfört med de flesta spel. BOTW visst göra alla shrines och korok seed tappade lusten ganska snabbt.

Alla dessa 100% completion gör att man blir väldigt avtrubbad jag måste välja mellan att lägga så mycket tid och det är sällan värt det. Speciellt om man har familj med ungar.

Spelet var kul i en timma sen så kom jag på just varför jag inte gillade Mario hade 8-bits när det släpptes och jag var aldrig fast i just Mario spelen. Visst jag älskade Mario adventureland på game boy (den utan färg hade jag). Tillika har jag inte ägt en Nintendo konsol på ca 30 år sista konsol jag ägde var Sega megadrive.

I mitt fall när jag spelar om spel så blir jag sällan nostalgisk vilket säkert beror på att jag har blivit en konsumtions människa där allt konsumeras i en rasande fart så jag hinner knappt njuta av resans gång i ett spel. Jag tänker mer va sopigt spel hur kunde jag älska att spela det. Med en reservation för att inte trampa någon på tårna så antar jag att det finns ett ord för detta d v s att bli vuxen. När jag är vuxen har jag inte samma smak som när jag var barn.

Skrivet av B:

När jag var barn, talade jag såsom ett barn, mitt sinne var såsom ett barns, jag hade barnsliga tankar; men sedan jag blev man, har jag lagt bort vad barnsligt var.

Ps vad som sabbade Mario Odyssey var åka med taxin och rörelse styrningen på pro-kontrollen ett flertal ggr så gjorde den saker med hatten som jag inte gjorde med flit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Det är något som skaver här.

Super Mario 64. Jag och min bror spelade i månader och jag har för mig att vi köpte en spelguide (detta var innan internet blev var mans egendom) för att kunna hitta alla 120 stjärnor. Belöningen var kanske inte så fantastisk, men det kändes ändå JÄVLIGT bra att klara hela spelet fullt ut!

Super Mario Sunshine. Jag köpte en bundle i Nordstan i Göteborg. En Gamecube tillsammans med Super Mario Sunshine. Jag bodde i egen lägenhet och hade inget jobb just då. Jag var helt fast och förlorade mig i den färgglada världen i flera veckor. Jag minns inte om jag hittade alla "shine sprites", men jag låste upp det mesta. Spelet förförde mig direkt och jag har fortfarande minnen som ger mig gåshud så här många år senare.

Super Mario Galaxy. Wow. Nintendo hade "gjort det" och överträffat Sunshine med råge. Jag var återigen arbetslös och spenderade ohälsamt mycket tid med detta spelet. Samlade alla stjärnor med både Mario och Luigi. Idiotiskt, jag vet, eftersom enda skillnaden var att gubben man styrde var grön istället för röd. Efter några dagar gav jag upp den sista idiotsvåra banan som jag hade låst upp. Det gick ju bara inte. Jag står än idag med skammen.

Super Mario Galaxy 2. Jomenvisst. Same shit but still fun. Orkade väl inte köra lika stenhårt med att samla ALLT men vad jag minns så spelade jag en hel del under några veckor. Att jag gifte mig och flyttade ihop med min fru i samma veva påverkade antal timmar jag kunde lägga på spelet också..

Super Mario 3D World. Grabben var två år gammal och han hade precis fått en lillebror. Men vi spelade väldigt mycket tillsammans ett tag och detta var det första spelet som jag spelade på allvar med min son (han började tidigt).
Han gav mig alltid kontrollen när det blev lite klurigt eller var dags för en boss. Jag skulle gissa på att vi gav spelet 2-3 månader innan vi tröttnade.

Super Mario Oddysey. Äldsta sonen är sex år nu. Han spöade Bowser efter 2 dagar och tröttnade sedan, tyckte det var för lätt. Själv är jag på sista världen och känner bara "orkar jag fortsätta"? Ganska tråkiga världar, New Donk City var ju kul, men.... jo, har ju läst hur mycket man kan göra efter Bowser. Men jag såg ju på när grabben spöade honom. Ska jag verkligen.. jo, jag känner att jag är skyldig att göra det på något sätt. Spelet är kul, visst. Glättigt, ytligt. Men kul? Jo.. eller?

Frågan jag ställer mig är: Har jag blivit för gammal för Mario eller erbjuder Oddyssey inte samma upplevelse som de tidigare spelen?

Vad har ni för tankar om Super Mario Oddyssey?

Post game gillar jag skarpt, trodde jag skulle få anledning att hoppa tillbaks till Stardew Valley men blir att skjuta upp lite till. 193 månar av 600 så finns en hel del kvar att hitta med.

Som @Tiamat är inne på ovan så har du åldrats. När du spelade exempelvis Super Mario 64 var du ju betydligt yngre och hade förmodligen inte spelat så mycket spel innan. Du bombarderades inte av upplevelse likt unga idag gör. Spelen man spelade var gjorda att räcka länge, och man hade inte råd att skaffa spel i den omsättning man gör i vuxen ålder. Under de 20 år som gått sedan SM64 har otroligt mycket hänt med.

Jag gillar Odyssey skarpt, haft lite svårt att placera spelet efter nästan 30 år med Mario-spel men den ligger tätt efter Super Mario 64 för mig. Super Mario 64 var långt ifrån det första spel jag spelat eller för den delen första Mario-spelet. Men upplevelsen var helt nytt mot vad som fanns innan, och ofta efter. Det är en måttstock för vad som kommer och då det är ett spel jag återvänder till då och då så tycker jag att spelet även håller extremt bra. Jag hade älskat en remaster av spelet med Mario Odysseys spelmotor faktiskt.

För övrigt föredrar jag 3D-spelen i serien efter Super Mario 64. 2D spelen innan SM64 gillar jag med men aldrig riktigt gillat de i mitt tycke alltför flytande kontrollerna New-spelen har. Inte spelat Super Mario Maker så kan inte uttala mig om just det spelet.

Permalänk
Inaktiv

Klarade spelet 100% för några dagar sedan, hade säkert blivit klar tidigare om det inte vore för allt annat man måste göra i vuxenlivet.

Att 100% Super Mario Odyssey var bland det enklaste och snabbaste jag gjort om man bortser från det där momentet att hoppa hopprep 100 gånger i New Donk City, men tack vare min kära Hori Switch Pad med Turbo funktion kunde jag ställa in så att Mario gjorde så korta hopp som möjligt och äntligen ta den sista "officiella" Power Moon till 880 innan jag köpte resterande 119 för totalt 999 Power Moons.

Spelet bjöd verkligen på massvis av innehåll men jag måste nog ändå säga så här i efterhand att det var alldeles på tok för kort, Power Moons överallt utan större utmaning.

Och sedan det här med att köpa 119 Power Moons bara för att komma upp till 999 var bara löjligt, för guds skull bara där hade dem kunnat göra 2 världar till att utforska med det antalet.

Första timmarna i spelet var verkligen en WOW-faktor, sedan blev det som med Breath of the Wild's 900 Korok Seeds, uttjatat till förbannelse.

Känner inte att jag vill spela igenom det i första taget och det lär nog dröja tills nästa gång.

Min systerson på 11 år sov över från 3/11 - 5/11 och när han skulle åka hem hade han tagit långt över 700+ Power Moons, på så kort tid hade han plöjt igenom så gott som hela spelet.

Spelet var lätt även för honom och han brukar ge upp ganska lätt om det blir för svårt.

Vet inte vad jag ska säga mer ärligt talat, alla äldre Mario-spel kan jag lätt plöja igenom flera gånger men det är för att dem bjuder på utmaningar och håller längre.

Det känns inte som att nyare spel är tänkt att hålla länge idag, vips så har du klarat spelet utan någon egentlig tillfredsställelse efteråt bara en dålig eftersmak.

Jag är strax 32 år om några veckor, kanske nyare spel inte är något för mig utan jag kanske ska hålla mig till det jag är bäst på, retro-spel.

Permalänk
Medlem

Har spöat bowser nu iaf och gillar spelet skarpt. Enda kritiken är egentligen att det var för lätt.
Men kommer åka tillbaka i världarna och försöka samla på mig mer månar iaf(siktar inte på 100%) då det kan vara lite skoj.
Innan jag gör det dock så ska jag återuppta min Zelda-session som fick sig ett avbrott iom Mario.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Klarade spelet 100% för några dagar sedan, hade säkert blivit klar tidigare om det inte vore för allt annat man måste göra i vuxenlivet.

Att 100% Super Mario Odyssey var bland det enklaste och snabbaste jag gjort om man bortser från det där momentet att hoppa hopprep 100 gånger i New Donk City, men tack vare min kära Hori Switch Pad med Turbo funktion kunde jag ställa in så att Mario gjorde så korta hopp som möjligt och äntligen ta den sista "officiella" Power Moon till 880 innan jag köpte resterande 119 för totalt 999 Power Moons.

Spelet bjöd verkligen på massvis av innehåll men jag måste nog ändå säga så här i efterhand att det var alldeles på tok för kort, Power Moons överallt utan större utmaning.

Och sedan det här med att köpa 119 Power Moons bara för att komma upp till 999 var bara löjligt, för guds skull bara där hade dem kunnat göra 2 världar till att utforska med det antalet.

Första timmarna i spelet var verkligen en WOW-faktor, sedan blev det som med Breath of the Wild's 900 Korok Seeds, uttjatat till förbannelse.

Känner inte att jag vill spela igenom det i första taget och det lär nog dröja tills nästa gång.

Min systerson på 11 år sov över från 3/11 - 5/11 och när han skulle åka hem hade han tagit långt över 700+ Power Moons, på så kort tid hade han plöjt igenom så gott som hela spelet.

Spelet var lätt även för honom och han brukar ge upp ganska lätt om det blir för svårt.

Vet inte vad jag ska säga mer ärligt talat, alla äldre Mario-spel kan jag lätt plöja igenom flera gånger men det är för att dem bjuder på utmaningar och håller längre.

Det känns inte som att nyare spel är tänkt att hålla länge idag, vips så har du klarat spelet utan någon egentlig tillfredsställelse efteråt bara en dålig eftersmak.

Jag är strax 32 år om några veckor, kanske nyare spel inte är något för mig utan jag kanske ska hålla mig till det jag är bäst på, retro-spel.

Intressant läsning!
Du nämner "dålig eftersmak", innebär det att du inte gillade spelet alls så här i efterhand?

Permalänk
Inaktiv

@Swe.Stars

Tack för ditt svar!

Hade tänkt komma tillbaka till tråden och säga att så här i efterhand kanske mitt inlägg lät lite väl negativt när man har läst igenom det några gånger (kan mycket väl bli så att detta inlägg låter ännu mer negativt)

Jag älskar Super Mario och äger i princip allihop idag vilket jag är stolt över, började spela Super Mario hemma hos min kusin en kall vinterdag 1989 och har sedan dess inte kunnat sluta spela denna framgångssaga.

Men jag har under de senaste åren känt att Super Mario håller på att bli något annat än det jag växt upp med, lite för mycket handhållning emellanåt och Super Mario Odyssey är inget undantag.

Man kan dö i spelet jovisst och det har hänt flera gånger, men Game Over, nej det existerar inte ens.

För att citera ett bortglömt skitspel till PC, Big Rigs: Over the Road Racing - "You're winner!"
Du kan aldrig förlora i Super Mario Odyssey vilket är tråkigt om man jämför med till exempel dem äldre spelen.

Super Mario Odyssey's variant av senare års upplagor av Champion's Road var en liten utmaning vilket jag gillade och hade verkligen sett mer svåra världar och banor i spelet som hade kunnat fyllas med de 119 Power Moons man man kan köpa i slutet.

Men istället lägger dem in ett billigt moment med att hoppa hopprep 100 gånger som är bland det svåraste jag gjort i ett Super Mario spel på grund av att du måste ha millisekund precision i dina hopp, utmanande jovisst men ibland trodde jag spelet drev med mig.

New Super Luigi U är perfekt, svårt men inte Lost Levels svårt och man känner en viss ära och stolthet i att ha 100% ett sådant spel.

Men nog om detta, för att svara på din fråga, JO jag gillade spelet och det var mysigt emellanåt men det var nog inte något för mig.

Jag hade förväntat mig utmaning men fick nästan allt serverat på silverfat, men vill jag ha utmaning kan jag alltid spela Super Mario Maker, där visas verkligen sann kreativitet från vissa spelare.

Permalänk
Medlem

Ja, Mario Odyssey var tyvärr en besvikelse. Som någon skrev, en wow-känsla de första timmarna, men sen..
Magin finns där ibland, men.. jag hade förväntat mig att spelet skulle hålla i månader (Zelda Breath Of the Wild spelade jag av och till under ett halvår innan jag tröttnade), men två dagar? TVÅ dagar?

Jag har alltid hyllat Mario-spelen, ända sedan Mario 64 (nej, jag är inte så förtjust i 2D-spel helt enkelt, även om jag växte upp med dom). Men nu vetefan hur det kommer att bli när dom annonserar nästa titel om några år. Jag kommer att vara mycket skeptisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

@Swe.Stars

Tack för ditt svar!

Hade tänkt komma tillbaka till tråden och säga att så här i efterhand kanske mitt inlägg lät lite väl negativt när man har läst igenom det några gånger (kan mycket väl bli så att detta inlägg låter ännu mer negativt)

Jag älskar Super Mario och äger i princip allihop idag vilket jag är stolt över, började spela Super Mario hemma hos min kusin en kall vinterdag 1989 och har sedan dess inte kunnat sluta spela denna framgångssaga.

Men jag har under de senaste åren känt att Super Mario håller på att bli något annat än det jag växt upp med, lite för mycket handhållning emellanåt och Super Mario Odyssey är inget undantag.

Man kan dö i spelet jovisst och det har hänt flera gånger, men Game Over, nej det existerar inte ens.

För att citera ett bortglömt skitspel till PC, Big Rigs: Over the Road Racing - "You're winner!"
Du kan aldrig förlora i Super Mario Odyssey vilket är tråkigt om man jämför med till exempel dem äldre spelen.

Super Mario Odyssey's variant av senare års upplagor av Champion's Road var en liten utmaning vilket jag gillade och hade verkligen sett mer svåra världar och banor i spelet som hade kunnat fyllas med de 119 Power Moons man man kan köpa i slutet.

Men istället lägger dem in ett billigt moment med att hoppa hopprep 100 gånger som är bland det svåraste jag gjort i ett Super Mario spel på grund av att du måste ha millisekund precision i dina hopp, utmanande jovisst men ibland trodde jag spelet drev med mig.

New Super Luigi U är perfekt, svårt men inte Lost Levels svårt och man känner en viss ära och stolthet i att ha 100% ett sådant spel.

Men nog om detta, för att svara på din fråga, JO jag gillade spelet och det var mysigt emellanåt men det var nog inte något för mig.

Jag hade förväntat mig utmaning men fick nästan allt serverat på silverfat, men vill jag ha utmaning kan jag alltid spela Super Mario Maker, där visas verkligen sann kreativitet från vissa spelare.

I do see your point

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solemn:

Ja, Mario Odyssey var tyvärr en besvikelse. Som någon skrev, en wow-känsla de första timmarna, men sen..
Magin finns där ibland, men.. jag hade förväntat mig att spelet skulle hålla i månader (Zelda Breath Of the Wild spelade jag av och till under ett halvår innan jag tröttnade), men två dagar? TVÅ dagar?

Jag har alltid hyllat Mario-spelen, ända sedan Mario 64 (nej, jag är inte så förtjust i 2D-spel helt enkelt, även om jag växte upp med dom). Men nu vetefan hur det kommer att bli när dom annonserar nästa titel om några år. Jag kommer att vara mycket skeptisk.

Vi får tyvärr inse att mycket har hänt på över 30 år och detta gäller inte bara Super Mario utan spel rent allmänt.

Nu fick vi ju i och för sig New Super Luigi U för några år sedan som är en riktig guldklimp men vi kan nog inte räkna med att få se ett Super Mario i samma stil som Lost Levels igen där ens skills verkligen sätts på prov (innerst inne tror jag många spelare vill ha mer utmaning)

Om Nintendo skulle göra det idag skulle det inte sluta väl tror jag, men jag hoppas verkligen att dem skapar ett mellanting i framtiden där svårighetsgraden stegvis ökar och svårare världar och banor blir upplåsta efter slutet.

Det finns så mycket dem hade kunnat göra med de där sista 119 Power Moons att bara skyarna sätter gränser för det och det kan mycket väl vara så att dem hade planer för något sådant men på grund av tidsskäl inte hann med.

Men men det är vad det är antar jag.

Jag upptäckte en lustig sak faktiskt med det där hoppreps momentet i New Donk City, kanske inte så många av er som spelat igenom Super Mario RPG men i det spelet måste du göra 30 Super Jumps för att få Attack Scarf och 100 Super Jumps för Super Suit vilket påminner lite om timingen med hoppen du måste ha i Odyssey.

I Super Mario Odyssey måste du hoppa hopprep 30 gånger för att få den första Power Moon och 100 gånger för den andra Power Moon.

Det finns säkert ingen koppling här till Super Mario RPG, men tyckte det var ett lustig sammanträffande i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Jag ligger på lite över 300 månar i mitt spel sedan lanseringen. Det här med att man klarar av spelet helt på två dagar är ganska överdrivet i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag ligger på lite över 300 månar i mitt spel sedan lanseringen. Det här med att man klarar av spelet helt på två dagar är ganska överdrivet i mitt tycke.

Skickades från m.sweclockers.com

För mig var det mer som att det roliga tog slut efter 2-3 dagar, när man klarat Bowser och skulle backtracka tillbaka till redan besökta världar (som inte var så roliga ens från början). Sonen tröttnade på spelet när helgen var slut.
Det här var inte vad jag ville ha. Inte alls. Jag ville ha känslan "yes! en stjärna/power moon/whatever!" och inte "Jaha.. och där var en till gömd bakom hörnet ja.. okej...".

Jag gillar inte ban-designen och svårighetsgraden är obefintlig (för det mesta). Men styrningen och grafiken är skön så där blir det plus.

Permalänk
Medlem

Bästa deal någonsin? Super Mario Odyssey till Switch för 300 kr hos Ica.se obs slutsåld på nätet men finns att hämta i 22 butiker i landet! https://www.icahemma.se/Super-Mario-Odyssey-Switch--p-47885.a... Erbjudandet släpptes igår