Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Köp en UDM PRO, då ingår en cloud key också. USG är gammal hårdvara.

Kan tillägga att även vanliga UDM har integrerad cloud key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Köp en UDM PRO, då ingår en cloud key också. USG är gammal hårdvara.

Känner mig övertalad, klickar en hem sån då. Tack!

Permalänk

Någon som vet var man kan se en tabell där man jämför olika Unifi Access Points? Vad är skillnaden mellan en Unifi 6 Lite AC och en Unifi AC Lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet var man kan se en tabell där man jämför olika Unifi Access Points?

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360008036574-UniFi-Acce...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet var man kan se en tabell där man jämför olika Unifi Access Points? Vad är skillnaden mellan en Unifi 6 Lite AC och en Unifi AC Lite?

Unifi 6 Lite AC är deras nya AP med den nya Wi-Fi 6 standarden än föregångaren Wi-Fi 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Någon som vet var man kan se en tabell där man jämför olika Unifi Access Points? Vad är skillnaden mellan en Unifi 6 Lite AC och en Unifi AC Lite?

Kanske inte vad du undrar om men eftersom jag fick hem en Wifi 6 AP igår så kan jag säga att den är nästan dubbelt så tung som min gamla AP AC Lite.

Permalänk
Skrivet av Azodan:

Kanske inte vad du undrar om men eftersom jag fick hem en Wifi 6 AP igår så kan jag säga att den är nästan dubbelt så tung som min gamla AP AC Lite.

Nja! Det säger verkligen ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Tänk bara på att den har 2x2. En nanoHD har 4x4. Jag körde på NanoHD när jag bytte från Asus till UDMP, Switchar och AP Nanohd.

Vad jag förstår så finns det knappt några enheter som kör 4x4. "99%" av alla vardagliga enheter kör på 2x2. Sen vet vi inte vad framtiden har att erbjuda men i dagsläget.

Permalänk
Medlem

En stor skillnad mellan nanoHD och Lite är att nanoHD tillhör wave 2. Det möjliggör att flera enheter kan kommunicera utan att vänta på varandra.

Här är en bra sammanställning mellan skillnaderna i vad de olika modellerna stödjer. WiFi 6 modellerna är ej med än men sidan uppdateras regelbundet.

https://evanmccann.net/blog/unifi-ap-breakdown

Jag väntar i dagsläget på att nästa icke Lite variant ska släppas inom WiFi 6 standardarden. Annars skulle jag idag handla en nanoHD.

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

En stor skillnad mellan nanoHD och Lite är att nanoHD tillhör wave 2. Det möjliggör att flera enheter kan kommunicera utan att vänta på varandra.

Här är en bra sammanställning mellan skillnaderna i vad de olika modellerna stödjer. WiFi 6 modellerna är ej med än men sidan uppdateras regelbundet.

https://evanmccann.net/blog/unifi-ap-breakdown

Jag väntar i dagsläget på att nästa icke Lite variant ska släppas inom WiFi 6 standardarden. Annars skulle jag idag handla en nanoHD.

Mvh
z

Precis, har för mig att Wifi 6 LR är 4x4. Dock tror jag inte den är släppt ännu.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Jag blir lite fundersam på vad de tänkt man ska koppla till "UniFi 6 Switch 24" som finns i EA. De nya wifi6 accesspunkterna verkar ju bara ha vanlig gigabit ethernet, så känns som det ska komma nya AP:s med 2.5gbit längre fram?

Avvaktar nog med nya AP's för egen del till andra generation wifi6 i sådana fall, inte som jag har en massa enheter som kan utnyttja det heller.

Permalänk
Medlem

Jag kör vidare med Wifi 5. 6 känns inte som att det ger så mycket så kan lika gärna vänta tills 6E kommer.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Vad jag förstår så finns det knappt några enheter som kör 4x4. "99%" av alla vardagliga enheter kör på 2x2. Sen vet vi inte vad framtiden har att erbjuda men i dagsläget.

Ja, så är det men samtidigt kan en 4x4 AP bättre hantera flera enheter med höga brandbreddskrav samtidigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, så där det men samtidigt kan en 4x4 AP bättre hantera flera enheter med höga brandbreddskrav samtidigt.

Absolut! Jag har själv en nanoHD. Mycket handlar ju om behovet. Jag skulle gissa på att i de flesta "Svensson-hus" har kanske alla just inte behov av det. Men helt klart en bra synpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mfzombie:

Känner mig övertalad, klickar en hem sån då. Tack!

Vissa Grejer man kunde konfa i USG via en json config , Igmp proxy etc, stöds inte på UDM. Så har du separate vlans för typ iot , Sonos etc blir det mer komplicerad.

Nått tänka på innan man går på UDM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1ppo:

Absolut! Jag har själv en nanoHD. Mycket handlar ju om behovet. Jag skulle gissa på att i de flesta "Svensson-hus" har kanske alla just inte behov av det. Men helt klart en bra synpunkt.

Ja, har man inte så många enheter som kräver mycket brandbredd så klarar man sig nog med 2x2 dock, men för en krävande familj skulle jag nog satsa på 4x4.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Vissa Grejer man kunde konfa i USG via en json config , Igmp proxy etc, stöds inte på UDM. Så har du separate vlans för typ iot , Sonos etc blir det mer komplicerad.

Nått tänka på innan man går på UDM

Behöver man en mer än en relativt simpel brandvägg så ska man nog skippa UniFi helt och satsa på pfSense eller liknande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Behöver man en mer än en relativt simpel brandvägg så ska man nog skippa UniFi helt och satsa på pfSense eller liknande istället.

Sant , dok om man vil ha all mgmt i UniFi och inte behöver ids, ips , funkar USG fint til den prisen.

Permalänk
Samsung Sverige

Jag tänkte ta ett helhetsgrepp om nätverket på gården till våren, det är lite för mycket trådlös uplink nu, som ger lite instabil uppkoppling. Men i samma vända tänkte jag montera upp några kameror. Tänkte att jag börjar testa G3 Flex. I samma vända funderar jag på Cloudkey G2+ för lite enklare hantering och inspelning. Någon som har erfarenhet av den?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tänkte ta ett helhetsgrepp om nätverket på gården till våren, det är lite för mycket trådlös uplink nu, som ger lite instabil uppkoppling. Men i samma vända tänkte jag montera upp några kameror. Tänkte att jag börjar testa G3 Flex. I samma vända funderar jag på Cloudkey G2+ för lite enklare hantering och inspelning. Någon som har erfarenhet av den?

Inte mer än att den fungerar utmärkt

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Pimmp:

Inte mer än att den fungerar utmärkt

Det är nog så bra att få höra. Använder du den som kontroller?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är nog så bra att få höra. Använder du den som kontroller?

Ja, jag har en site där den huvudsakliga uppgiften är kontroller åt en USG4 pro, 48 portars POE switch samt 5 st Nano HD.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tänkte ta ett helhetsgrepp om nätverket på gården till våren, det är lite för mycket trådlös uplink nu, som ger lite instabil uppkoppling. Men i samma vända tänkte jag montera upp några kameror. Tänkte att jag börjar testa G3 Flex. I samma vända funderar jag på Cloudkey G2+ för lite enklare hantering och inspelning. Någon som har erfarenhet av den?

Jag kör en gen 2 plus som controller samt spelar in från mina kameror, aldrig haft problem med den och är hur nöjd som helst.
Enda nackdelen är att du kan bara använda 2,5" hårddiskar så storleken och utbudet blir lidande, hade personligen hellre tagit en större formfaktor med stöd för vanliga hårddiskar.

Permalänk

Kikar på att uppgradera hela hemnätverket ordentligt som i nuvarande form består av en asus router med ett gäng år på nacken samt en netgear 4p switch.

Kikar på Ubiquiti för att kunna bygga nätverket modulärt och efter behov även om det verkar kosta en slant Jag är inte beroende av kameror då jag kör Arlo2 som funkar utmärkt.

Nuvarande hus är 102 m2 i ett plan (med planer på en till våning) samt ett garage 5-6 meter från huset. Huset är försett med Cat5e kablar & uttag i alla rum.

Funderar på att införskaffa en Dream machine och 2 eller 3 AP's. Dock så vill jag gärna framtidssäkra med Wifi 6, vilket jag förstår att dream machine saknar... Finns det något alternativ till Dream machine som har wifi 6 för hemmabruk?

Några förslag på setup?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Kikar på att uppgradera hela hemnätverket ordentligt som i nuvarande form består av en asus router med ett gäng år på nacken samt en netgear 4p switch.

Kikar på Ubiquiti för att kunna bygga nätverket modulärt och efter behov även om det verkar kosta en slant Jag är inte beroende av kameror då jag kör Arlo2 som funkar utmärkt.

Nuvarande hus är 102 m2 i ett plan (med planer på en till våning) samt ett garage 5-6 meter från huset. Huset är försett med Cat5e kablar & uttag i alla rum.

Funderar på att införskaffa en Dream machine och 2 eller 3 AP's. Dock så vill jag gärna framtidssäkra med Wifi 6, vilket jag förstår att dream machine saknar... Finns det något alternativ till Dream machine som har wifi 6 för hemmabruk?

Några förslag på setup?

Det har precis släppts två olika Wifi 6 APs, men de är det endast som finns om du ska gå på UniFi. Om du har plats finns Dream Machine Pro som inte har inbyggd AP, den kan du såklart komplettera med vilka APs du vill. Har dock svårt att tänka mig att du skulle behövas så många som 3-4 APs om man räknar med den i vanliga Dream Machine såvida du inte har betongväggar överallt i huset.

Jag vet väldigt lite om AmpliFi, men den serien är ju riktad mot konsumenter så den är nog som alla andra hemmagrejer skulle jag tro. I den serien finns iaf Wifi 6-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det har precis släppts två olika Wifi 6 APs, men de är det endast som finns om du ska gå på UniFi. Om du har plats finns Dream Machine Pro som inte har inbyggd AP, den kan du såklart komplettera med vilka APs du vill. Har dock svårt att tänka mig att du skulle behövas så många som 3-4 APs om man räknar med den i vanliga Dream Machine såvida du inte har betongväggar överallt i huset.

Jag vet väldigt lite om AmpliFi, men den serien är ju riktad mot konsumenter så den är nog som alla andra hemmagrejer skulle jag tro. I den serien finns iaf Wifi 6-system.

Finns 3 olika på dansk sida med priser. Börjar dyka upp fler sidor nu för "lite".
https://www.licotronic.com/search/s_3?kw=unifi+6

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

Funderar på att införskaffa en Dream machine och 2 eller 3 AP's.

Varför ska du ha så många accesspunkter? Det räcker med UDM + ev 1 NanoHD/FlexHD om du nu inte har betongväggar överallt. Jag täcker ett hus på 140 m2 i två plan med bara en UDM centralt på övervåningen.

Permalänk

Tack för många bra svar. Självklart dyker det upp ännu fler frågor när man fått bra svar

UDM som jag förstod det går inte att få wifi 6 på öht? Då känns det som ett smartare val att gå på UDM pro (så länge den får plats i nätverksskåpet )

Kunde inte läsa mig till om UDM pro har poe eller om jag måste få in ström någonstans på ethernet om jag vill stoppa in en AP?

WiFi 6 AP verkar heller inte gå att få tag på än på 6 månader så kanske får köpa mig en äldre AP till att börja med...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SkyThread:

Finns 3 olika på dansk sida med priser. Börjar dyka upp fler sidor nu för "lite".
https://www.licotronic.com/search/s_3?kw=unifi+6

Två på den listan är Lite:en, det finns än så länge bara Lite och LR att köpa i EU. Ta en titt på Ubiquitis EU store istället.

Skrivet av rickard64:

Tack för många bra svar. Självklart dyker det upp ännu fler frågor när man fått bra svar

UDM som jag förstod det går inte att få wifi 6 på öht? Då känns det som ett smartare val att gå på UDM pro (så länge den får plats i nätverksskåpet )

Kunde inte läsa mig till om UDM pro har poe eller om jag måste få in ström någonstans på ethernet om jag vill stoppa in en AP?

WiFi 6 AP verkar heller inte gå att få tag på än på 6 månader så kanske får köpa mig en äldre AP till att börja med...

UDM Pro har tyvärr inte POE, så du måste antingen ha en POE-switch eller POE-injector.

Nu är både Unifi 6 Lite och LR slut i Ubiquitis EU store (eu.store.ui.com), men Lite fanns i lager där tills bara för någon dag sedan. LR däremot tog slut direkt när de släppte den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rickard64:

WiFi 6 AP verkar heller inte gå att få tag på än på 6 månader så kanske får köpa mig en äldre AP till att börja med...

Frågan är varför du måste ha WiFi 6? Har du några trådlösa enheter med stöd för WiFi 6 som kräver mer prestanda än vad AC Wave 2 kan leverera?

Om man vill "framtidssäkra" är det WiFi 6E med 6GHz man kanske ska vänta på. Sådana APs lär börja dyka upp under nästa år, Ubiquitis kanske ännu senare.