Permalänk
Medlem

Satte upp en Unify AP Lite idag hos föräldrarna som har en äldre Netgear router som kör ddwrt. Gav AP: n samma SSID och lösenord. Trots detta ser jag ingen automatisk handoff mellan routern och AP. Istället så ser jag nu två trådlösa nätverk som har samma namn och lösenord. Är detta normalt eller har jag missat något? Nu måste man ju logga in på två wifi nät på varje enhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Satte upp en Unify AP Lite idag hos föräldrarna som har en äldre Netgear router som kör ddwrt. Gav AP: n samma SSID och lösenord. Trots detta ser jag ingen automatisk handoff mellan routern och AP. Istället så ser jag nu två trådlösa nätverk som har samma namn och lösenord. Är detta normalt eller har jag missat något? Nu måste man ju logga in på två wifi nät på varje enhet?

Du måste missat något som gör dem olika. Kolla över krypteringen och namnet. Använd appen wifi-analyzer på Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Du måste missat något som gör dem olika. Kolla över krypteringen och namnet. Använd appen wifi-analyzer på Android.

Hmm jag har trippelkollat och allt är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm jag har trippelkollat och allt är samma.

Jag tänker att den ena skickar ut tkip-kryptering och aes, medan den andra bara skickar aes. Tkip är inget bra säkerhetsmässigt heller. Har inte testat så kan inte säga det det är lösningen, men en gissning.

Gör en copy-paste på ssid-namnet ifall något blivit knas där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hmm jag har trippelkollat och allt är samma.

Har dem alla samma SSID, Krypteringsval, Lösenord?

EDIT: läste nu bättre, men kolla krypteringsval, annars får du nog döpa om igen, kanske är dubbel mellanslag (långchansning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag tänker att den ena skickar ut tkip-kryptering och aes, medan den andra bara skickar aes. Tkip är inget bra säkerhetsmässigt heller. Har inte testat så kan inte säga det det är lösningen, men en gissning.

Gör en copy-paste på ssid-namnet ifall något blivit knas där

Jag ska dubbelkolla vilken säkerhet som används.

Det blir svårt att copy pastea från datorns webbläsare till appen på android dock, kanske kan mejla det till telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag ska dubbelkolla vilken säkerhet som används.

Det blir svårt att copy pastea från datorns webbläsare till appen på android dock, kanske kan mejla det till telefonen.

Du kan ju använd awebläsare i mobilen för att kopier lösenordet, se bara till att det inte blir något extra blanksteg eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Du kan ju använd awebläsare i mobilen för att kopier lösenordet, se bara till att det inte blir något extra blanksteg eller liknande.

Ja det är klart, jag som är lite trög idag.

Permalänk
Medlem

Det var nog bara wifi namnet som spökade. Döpte om det till ett enklare namn och nu fungerar allting som väntat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Varför en router även på övervåningen?

Gör istället såhär, en router på nedervåningen med så många portar du tycker behöver på undervåningen plus kabeln till övervåningen.
Sen sätter du en switch på övervåningen men så många portar du behöver för kabelanslutna enheter plus accesspunkter.

Men måste jag inte ha en router som delar ut ip både uppe och nere?

Jag blir ju tilldelad ett ip av Bahnhof som jag sedan måste dela alla mina enheter i huset på.
Jag har tre enheter uppe som behöver kabel och en dator nere som jag kör kabel på.
Sedan Wi-Fi för plattor och mobiler mm.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Men måste jag inte ha en router som delar ut ip både uppe och nere?

Jag blir ju tilldelad ett ip av Bahnhof som jag sedan måste dela alla mina enheter i huset på.
Jag har tre enheter uppe som behöver kabel och en dator nere som jag kör kabel på.
Sedan Wi-Fi för plattor och mobiler mm.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

Med en switch.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Men måste jag inte ha en router som delar ut ip både uppe och nere?

Jag blir ju tilldelad ett ip av Bahnhof som jag sedan måste dela alla mina enheter i huset på.
Jag har tre enheter uppe som behöver kabel och en dator nere som jag kör kabel på.
Sedan Wi-Fi för plattor och mobiler mm.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

Man ska bara ha en router i sitt hemma nätverk, den sköter tilldelning av alla enheter.
Sedan sätter du switchar där du vill ha fler trådbundna enheter.
AP där du vill ha wifi.

Fiber - Router - Switch/switchar - AP/APs.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Man ska bara ha en router i sitt hemma nätverk, den sköter tilldelning av alla enheter.
Sedan sätter du switchar där du vill ha fler trådbundna enheter.
AP där du vill ha wifi.

Fiber - Router - Switch/switchar - AP/APs.

Okej tack.
Då förstår jag lite mer hur det funkar

Är denna rätt väg att gå som en start?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843

Brukar dom komma ut på reor eller som nu blackfriday?
Kan inte minnas att jag sett dessa tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Okej tack.
Då förstår jag lite mer hur det funkar

Är denna rätt väg att gå som en start?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982843

Brukar dom komma ut på reor eller som nu blackfriday?
Kan inte minnas att jag sett dessa tidigare.

Det är en bra switch, förutom att den verkar bli varm. Så stäng inte in den i ett trångt skåp
Annars kan man köra med "dum" switchar om man inte har behov av POE. Ex Netgear GS serie.

Tveksam att den blir billigare på black friday, men håll utkik

Vad har du för övrig utrustning?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Cyber Monday deals på DM pro för 269euro ex moms

På Ubiquiti egna EU shop.
Kom ett mail med länk.
Rätt bra va?

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Cyber Monday deals på DM pro för 269euro ex moms

På Ubiquiti egna EU shop.
Kom ett mail med länk.
Rätt bra va?

Jag slog precis till på en, blir nog inte mer prisvärt tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Vad är grejen med Ubiquiti? Har ingen vidare koll på nätverk, men man ser ju att namnet dyker upp rätt ofta, så man blir ju nyfiken.

Dom kör en kontroller som styr all hårdvara. Du kan: uppdatera hela systemet via kontrollern. Ansluta tex en accesspunkt och kontrollern laddar ut alla inställningar.
Kontrollern styr även handover så att byte av accesspunkt sker sömlöst.
Finns mycket info på youtube.
Kontrollern är gratis och kan köras i win/mac rasberry pi, som jail eller docker på nas eller i detas egna cloud controller

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Enligt Ubiquitis store kommer det snart gå att köpa WiFi 6-accesspunkter, Unifi 6 LR och Unifi 6 Lite. Info om dem:

Unifi 6 Long Range
U6-LR is a high-performance Access Point leveraging advanced WiFi 6 technology to provide powerful wireless coverage to enterprise environments.
It delivers an aggregate radio rate of up to 3.0 Gbps with 5 GHz (4x4 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz 4x4 MIMO radios. The U6-LR seamlessly blends into any environment, and is capable of being mounted in indoor and semi-outdoor environments (IP54 rated).

Features:
1.3 GHz dual-core processor (now upgraded to support full-duplex 1 Gbps TCP/IP performance)
Four-stream high-efficiency Wi-Fi 6 technology
5 GHz band 4x4 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 2.4 Gbps
2.4 GHz band 4x4 MIMO with radio rate of 600 Mbps
Powered with 802.3at PoE

Pris: 149 euro ex moms

Unifi 6 Lite
Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.

UniFi 6 Lite is a 2x2 Wi-Fi 6 access point that delivers up to 1.5 Gbps aggregate radio rate with 5 GHz (MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz (MIMO) radios. Mount UniFi 6 Lite horizontally in the ceiling to cover a high-density environment, or mount it vertically on the wall to extend its range. UniFi 6 Lite has a compact and nano-sized design, so it can use nanoHD covers and mounting accessories.

Features:
2x2 high-efficiency Wi-Fi 6
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
Gigabit Ethernet, powered with 802.3af PoE
Compatible with UAP-nanoHD covers and recessed mounting bracket

Pris: 79 euro ex moms

Jag håller på bygga hus och har redan införskaffat mig en UDM-Pro. När dessa släpps kommer jag köpa någon av dem, frågan är bara vilken. Huset är på två plan á 90 kvm, första tanken var en Lite på varje våning. Men nu börjar jag tveka då Lite bara har 2x2 (MU-)MIMO. Jag tycker dock att det blir lite väl saftigt att köpa två LR då två Lite nästan kostar som en LR. Rimligtvis bör det bli bättre med två Lite än en LR, eller vad tror ni? Vad hade ni kört på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Enligt Ubiquitis store kommer det snart gå att köpa WiFi 6-accesspunkter, Unifi 6 LR och Unifi 6 Lite. Info om dem:

Unifi 6 Long Range
U6-LR is a high-performance Access Point leveraging advanced WiFi 6 technology to provide powerful wireless coverage to enterprise environments.
It delivers an aggregate radio rate of up to 3.0 Gbps with 5 GHz (4x4 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz 4x4 MIMO radios. The U6-LR seamlessly blends into any environment, and is capable of being mounted in indoor and semi-outdoor environments (IP54 rated).

Features:
1.3 GHz dual-core processor (now upgraded to support full-duplex 1 Gbps TCP/IP performance)
Four-stream high-efficiency Wi-Fi 6 technology
5 GHz band 4x4 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 2.4 Gbps
2.4 GHz band 4x4 MIMO with radio rate of 600 Mbps
Powered with 802.3at PoE

Pris: 149 euro ex moms

Unifi 6 Lite
Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.

UniFi 6 Lite is a 2x2 Wi-Fi 6 access point that delivers up to 1.5 Gbps aggregate radio rate with 5 GHz (MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz (MIMO) radios. Mount UniFi 6 Lite horizontally in the ceiling to cover a high-density environment, or mount it vertically on the wall to extend its range. UniFi 6 Lite has a compact and nano-sized design, so it can use nanoHD covers and mounting accessories.

Features:
2x2 high-efficiency Wi-Fi 6
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
Gigabit Ethernet, powered with 802.3af PoE
Compatible with UAP-nanoHD covers and recessed mounting bracket

Pris: 79 euro ex moms

Jag håller på bygga hus och har redan införskaffat mig en UDM-Pro. När dessa släpps kommer jag köpa någon av dem, frågan är bara vilken. Huset är på två plan á 90 kvm, första tanken var en Lite på varje våning. Men nu börjar jag tveka då Lite bara har 2x2 (MU-)MIMO. Jag tycker dock att det blir lite väl saftigt att köpa två LR då två Lite nästan kostar som en LR. Rimligtvis bör det bli bättre med två Lite än en LR, eller vad tror ni? Vad hade ni kört på?

Kör LR, Du vill väl säkert kunna ha lite trådlöst i trädgården också och i det stora hela är väl inte 3k så mycket mot vad ett helt hus kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Enligt Ubiquitis store kommer det snart gå att köpa WiFi 6-accesspunkter, Unifi 6 LR och Unifi 6 Lite. Info om dem:

Unifi 6 Long Range
U6-LR is a high-performance Access Point leveraging advanced WiFi 6 technology to provide powerful wireless coverage to enterprise environments.
It delivers an aggregate radio rate of up to 3.0 Gbps with 5 GHz (4x4 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz 4x4 MIMO radios. The U6-LR seamlessly blends into any environment, and is capable of being mounted in indoor and semi-outdoor environments (IP54 rated).

Features:
1.3 GHz dual-core processor (now upgraded to support full-duplex 1 Gbps TCP/IP performance)
Four-stream high-efficiency Wi-Fi 6 technology
5 GHz band 4x4 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 2.4 Gbps
2.4 GHz band 4x4 MIMO with radio rate of 600 Mbps
Powered with 802.3at PoE

Pris: 149 euro ex moms

Unifi 6 Lite
Wi-Fi 6 Access Point with dual-band 2x2 MIMO in a compact design for low-profile mounting.

UniFi 6 Lite is a 2x2 Wi-Fi 6 access point that delivers up to 1.5 Gbps aggregate radio rate with 5 GHz (MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz (MIMO) radios. Mount UniFi 6 Lite horizontally in the ceiling to cover a high-density environment, or mount it vertically on the wall to extend its range. UniFi 6 Lite has a compact and nano-sized design, so it can use nanoHD covers and mounting accessories.

Features:
2x2 high-efficiency Wi-Fi 6
5 GHz band 2x2 MU-MIMO and OFDMA with radio rate of 1.2 Gbps
2.4 GHz band 2x2 MIMO with radio rate of 300 Mbps
Gigabit Ethernet, powered with 802.3af PoE
Compatible with UAP-nanoHD covers and recessed mounting bracket

Pris: 79 euro ex moms

Jag håller på bygga hus och har redan införskaffat mig en UDM-Pro. När dessa släpps kommer jag köpa någon av dem, frågan är bara vilken. Huset är på två plan á 90 kvm, första tanken var en Lite på varje våning. Men nu börjar jag tveka då Lite bara har 2x2 (MU-)MIMO. Jag tycker dock att det blir lite väl saftigt att köpa två LR då två Lite nästan kostar som en LR. Rimligtvis bör det bli bättre med två Lite än en LR, eller vad tror ni? Vad hade ni kört på?

Två plan på 90m2 lär du lätt kunna täcka med en LR om du inte har blyväggar eller det är helt omöjligt att sätta den ganska centralt.

Mitt hus är ca 2x85 och jag började med en AC-LR, köpte till en andra bara för att kunna täcka hela tomten också (ca 2100m2).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag köpte för några år sedan en Lite som på håret inte lyckades täcka in hela huset (tre våningar, totalyta på drygt 350kvm), så beroende på förutsättningarna i ditt hus är det inte säkert att det behövs mer än en AP. Körde med två i några år, sedan bytte jag ut dem mot AC IW då de stör mig mindre rent utseendemässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Två plan på 90m2 lär du lätt kunna täcka med en LR om du inte har blyväggar eller det är helt omöjligt att sätta den ganska centralt.

Absolut, monteras på övre våningen så är han golden, MEN jag har också två våningar och en per våning och det är toppen. Familjen märker knappt när jag uppdaterar. (jaja, jag är super-nörd! )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det var en enig stämma om LR 😉. Då lutar det åt att börja med en sån. Ni som har klarat er på en AP med två eller fler plan, på vilket plan har ni monterat den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det var en enig stämma om LR 😉. Då lutar det åt att börja med en sån. Ni som har klarat er på en AP med två eller fler plan, på vilket plan har ni monterat den?

Jag har en AP AC Pro i taket på övervåningen. Trodde jag skulle behöva fler, men den täcker hela huset och en bit ut i trädgården.
Grannarna är inte så nära, så jag blåser på med full styrka och kanalbredd

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Hej!

Har köpt en AP AC LR för att förstäka wifi-signalen i huset.

Min uppfattning var att jag inte behövde en controller utan kunde köra APn som en stand alone device.

Däremot händer ingenting när jag försöker konfa APn.
Kollar jag i routern så dyker inte APn upp vilket innebär att den inte blir tilldelad en IP.
Kör en Telia router och misstänker att det är något där som spökar. Någon som är mer insatt i just Unifi som kan ge en klarare bild över problemet?

Tack.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av limpanboy:

Hej!

Har köpt en AP AC LR för att förstäka wifi-signalen i huset.

Min uppfattning var att jag inte behövde en controller utan kunde köra APn som en stand alone device.

Däremot händer ingenting när jag försöker konfa APn.
Kollar jag i routern så dyker inte APn upp vilket innebär att den inte blir tilldelad en IP.
Kör en Telia router och misstänker att det är något där som spökar. Någon som är mer insatt i just Unifi som kan ge en klarare bild över problemet?

Tack.

Hur ser setupen ut just och är det en router du har? Inte en tjänstefördelare?
Startar AP'n överhuvudtaget med blå eller vitt ljus?
En controller behövs för att styra den, controllern kan köras i telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Det var en enig stämma om LR 😉. Då lutar det åt att börja med en sån. Ni som har klarat er på en AP med två eller fler plan, på vilket plan har ni monterat den?

Högst upp, de strålar mest neråt, visst lite signal smiter uppåt, men designen är att stråla 180 grader neråt vid takmontering.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Hur ser setupen ut just och är det en router du har? Inte en tjänstefördelare?
Startar AP'n överhuvudtaget med blå eller vitt ljus?
En controller behövs för att styra den, controllern kan köras i telefon.

Just nu har jag kopplat in APn rakt in i routern. Är en standard router från Telia som nog räknas som tjänstefördelare. Alltså ingen trådad router.
APn startar utan problem och lyser vit.
Jag försöker konfa APn med UniFi Network appen där jag går till stand alone devices. Men eftersom APn inte dyker upp i routern så får den ingen IP av DHCP-servern och därav förblir osynlig.

Bättre svar
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av limpanboy:

Just nu har jag kopplat in APn rakt in i routern. Är en standard router från Telia som nog räknas som tjänstefördelare. Alltså ingen trådad router.
Jag försöker konfa APn med UniFi Network appen där jag går till stand alone devices. Men eftersom APn inte dyker upp i routern så får den ingen IP av DHCP-servern och därav förblir osynlig.

Och du får troligen bara en IPadress? Internet funkar på din dator med kabel? Det kan vara ett adresslås, om så är fallet behöver du vänta allt från några minuter till timmar innan det släpps alternativt använda ipconfig /release på datorn.

Men varför använd du inte en router så du kan ansluta fler enheter? Betydligt bättre och säkrare..

Permalänk
Inaktiv

Tips för er som kör vLAN ni kan köra samtliga vLan mot en SSID för att sedan fördela dom till rätt vLAN genom RADIUS på MAC adressen.