Billiga grafikkort från Wish (utbruten tråd)

Permalänk
Medlem

Kan man beställa typ 5 kort och få 50% på hela priset? Borde ju kunna säljas i Sverige sen
Såg den länken som stod i första inlägget, då kostade 1080Ti endast 2488kr? - Vad ligger frakten på? Har ju säkert ett wish-konto redan, kan man göra ett nytt med samma adress o så?

edit, när man väl nu klickat in o skapat konto o haft sig så visade det sig att 1080ti kostade 12800kr, det var 1050ti som kostade 2488kr, framgick inte alls av bilden i början där

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Bildexpert 📺

Har tagit bort inlägg som handlar egen försäljning, byte, köpes etc. All sådan aktivitet ska ske i marknaden!

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Kan man beställa typ 5 kort och få 50% på hela priset? Borde ju kunna säljas i Sverige sen
Såg den länken som stod i första inlägget, då kostade 1080Ti endast 2488kr? - Vad ligger frakten på? Har ju säkert ett wish-konto redan, kan man göra ett nytt med samma adress o så?

Yes det är 50% på första köpet.

Frakten för mitt 1070 låg på 115kr.

Du får göra ett nytt konto då det bara gäller första köpet.
Du behöver en ny mejl och kanske en ny enhet eller bluestacks(android emulator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Ekonomin ska det inte vara några problem med. Det är bara skriva under då?

Wait. En kreditupplysning ska du inte behöva skriva under på? Det är redan tagit på dig - vare sig du vill eller inte.
I alla fall så har det varit så för mig när jag beställt från nätsidor då och då (NetonNet, Sportamore, Dustin mm.).

Permalänk
Medlem

@seraj5: Då är det bara att hålla tummarna och vänta, hade man haft en låg kreditvärdighet/skuld hos Kronofogden så kanske Klarna hade nekat fakturaköpet därav fått sin beställning annullerat.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Kan man beställa typ 5 kort och få 50% på hela priset? Borde ju kunna säljas i Sverige sen
Såg den länken som stod i första inlägget, då kostade 1080Ti endast 2488kr? - Vad ligger frakten på? Har ju säkert ett wish-konto redan, kan man göra ett nytt med samma adress o så?

Nej... det måste vara fel. 2 488 fick TS aldrig 1080Ti för. Kolla igen.
Nu får du räkna med att betala ~5500-6700 kr för det kortet. Frakt + moms inkluderad (med en 50% kod).

Permalänk
Medlem

Jag har nog kommit fram till vad som gör att jag får högre pris än i kundvagnen. Jah har den prissatt på 8000kr men den har inte uppdaterat till det nya priset som är 12000 i min kundvagn, men när jag går vidare till slutför köp och räknar ut rabatterna så matchar mitt slutpris 12000kr..

Permalänk
Medlem

Signerat under nu iallafall och nu har jag tydligen ett konto hos Kivra. Aldrig hållt på med kreditupplysning tidigare så visste inte riktigt vad det handlade om. Som jag förstått nu är det att Klarna använder sig av Kivra för att kolla om man verkligen kan betala pengarna som kommer på fakturan?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Wait. En kreditupplysning ska du inte behöva skriva under på? Det är redan tagit på dig - vare sig du vill eller inte.
I alla fall så har det varit så för mig när jag beställt från nätsidor då och då (NetonNet, Sportamore, Dustin mm.).

Skrivet av seraj5:

Signerat under nu iallafall och nu har jag tydligen ett konto hos Kivra. Aldrig hållt på med kreditupplysning tidigare så visste inte riktigt vad det handlade om. Som jag förstått nu är det att Klarna använder sig av Kivra för att kolla om man verkligen kan betala pengarna som kommer på fakturan?

Du ska inte behöva göra något.
Lagen säger att om någon begär en kreditupplysning på dig så måste de skicka en kopia till dig.
Klarna använder sig av Kivra för kreditupplysningar, ja.

Permalänk
Medlem

@seraj5: Kivra är en digital brevlåda

Permalänk
Skrivet av seraj5:

Signerat under nu iallafall och nu har jag tydligen ett konto hos Kivra. Aldrig hållt på med kreditupplysning tidigare så visste inte riktigt vad det handlade om. Som jag förstått nu är det att Klarna använder sig av Kivra för att kolla om man verkligen kan betala pengarna som kommer på fakturan?

Kivra har ingenting med själva kreditupplysningen att göra. Kivra är en tjänst som fungerar som en digital brevlåda för post från många myndigheter och företag. Klarna tar en kreditupplysning på dig vid köpet, UC som är det företag som genomför kreditupplysningen skickar sedan den till Kivra istället för att du får hem besked per post om att kollen är gjord.

Kan själv tipsa om Kivra, tycker det är riktigt smidigt att få en stor del av den viktiga posten digitalt istället för i brevlådan där den kan tappas bort på vägen

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av seraj5:

Signerat under nu iallafall och nu har jag tydligen ett konto hos Kivra. Aldrig hållt på med kreditupplysning tidigare så visste inte riktigt vad det handlade om. Som jag förstått nu är det att Klarna använder sig av Kivra för att kolla om man verkligen kan betala pengarna som kommer på fakturan?

Kreditupplysning visar på betalförmåga. Efter vissa belopp , t ex 50.000:- så brukar manuella bedömningar ske utifrån angiven prövning.
Kreditupplysning tas i samband med att man godtycker ett köp normalt sett. Om du har Klarna som kreditgivare så undertecknar du per automatik i och med att du väljer Klarna som kreditgivare. Du samtycker alltså omgående, det är ingenting man skriver på eller dylikt.

Man undviker kreditupplysning när man gör direktbetalning. Kreditupplysning belastar oftast mer för individer som är ute efter att låna en större summa för bil/hus eller annat. Mindre köp och mindre skala köpa per månad/år påverkar inte kreditvärdigheten nämnvärt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av seraj5:

Signerat under nu iallafall och nu har jag tydligen ett konto hos Kivra. Aldrig hållt på med kreditupplysning tidigare så visste inte riktigt vad det handlade om. Som jag förstått nu är det att Klarna använder sig av Kivra för att kolla om man verkligen kan betala pengarna som kommer på fakturan?

Nej, Klarna tar en kreditupplysning på dig och använder kreditupplysningen för att kontrollera din betalningsförmåga.
Kivra är en digital brevlåda som används för att delge att en kreditupplysning har gjorts. På så sätt slipper klarna pröjsa och skicka ut info om att kreditupplysning har gjorts. Du slipper även papper i brevlådan som slängs på direkten.

Se Kivra som en digital brevlåda, för det är vad det är. Du kan även få t ex skattedelklarationen i Kivra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Kreditupplysning visar på betalförmåga. Efter vissa belopp , t ex 50.000:- så brukar manuella bedömningar ske utifrån angiven prövning.
Kreditupplysning tas i samband med att man godtycker ett köp normalt sett. Om du har Klarna som kreditgivare så undertecknar du per automatik i och med att du väljer Klarna som kreditgivare. Du samtycker alltså omgående, det är ingenting man skriver på eller dylikt.

Man undviker kreditupplysning när man gör direktbetalning. Kreditupplysning belastar oftast mer för individer som är ute efter att låna en större summa för bil/hus eller annat. Mindre köp och mindre skala köpa per månad/år påverkar inte kreditvärdigheten nämnvärt.

har swedbank som bank så kanske är därför jag var tvungen att logga in med bankid. Tog ju klarna faktura bara för säkerheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ILTotoRiina:

Du ska inte behöva göra något.
Lagen säger att om någon begär en kreditupplysning på dig så måste de skicka en kopia till dig.
Klarna använder sig av Kivra för kreditupplysningar, ja.

CreditSafe menar du nu väl. Kivra är något annat

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Off topic: Dude.

"Dom har höjt priset på 1080 Ti allt eftersom beställningarna trillat in. När jag beställde kostade det 3400:- inkl moms."

Det är ett ställningstagande. Du säger att "x är så eftersom beställningarna trillat in".
Eller har jag fel?

Om du insisterar så visst, vi försöker igen

Läs dessa:
https://www.synonymer.se/sv-syn/allteftersom
https://sv.wiktionary.org/wiki/allt_eftersom

Jag menar inte att priset höjts "EFTERSOM" beställningarna har lagts utan "allt eftersom" beställningarna har lagts.
Allt eftersom = Medan, I takt med etc.. (LÄS: inte "på grund av")

Du TROR att jag menar "Eftersom", läs här:
https://www.synonymer.se/sv-syn/eftersom

Förstår du nu då?
Vill du fortsätta envisas så är du välkommen att ta det i PM istället.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Fick precis mail från wish att jag kommer få mitt kort.

Köpte det för 3729kr tidigt igår morse med klarna faktura (betala i nov), fick bekräftelse direkt.
Ingen faktura på klarna än, men de har gjort en upplysning på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av seraj5:

har swedbank som bank så kanske är därför jag var tvungen att logga in med bankid. Tog ju klarna faktura bara för säkerheten.

Nej du var tvungen att logga in med BankID för att det är så du loggar in i din digitala brevlåda på Kivra, precis som du loggar in med BankID på flera andra ställen...

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Är du säker på det? Jag liknande siffror i min kundvagn, där står det exkl moms sen när jag går vidare för att slutföra få blir slutsumman 5480 inkl moms står det. 55% rabatt.

Fick precis bekräftat via klarna Support att priset är inkl moms. 3723 kr med moms och frakt.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Min order är som bortblåst fastän jag har fått order bekräftelse igår. Någon som vet vad man kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror du var den första som begräftat att ordern har försvunnit trots orderbekräftelse. Väntar bara på att min försvinner nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Min order är som bortblåst fastän jag har fått order bekräftelse igår. Någon som vet vad man kan göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Kontakta Wish och kolla vad de säger. De var jävligt snabba med att svara gällande min order.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe.Stars:

Off topic: Dude.

"Dom har höjt priset på 1080 Ti allt eftersom beställningarna trillat in. När jag beställde kostade det 3400:- inkl moms."

Det är ett ställningstagande. Du säger att "x är så eftersom beställningarna trillat in".
Eller har jag fel?

Eftersom kan här bytas ut med i takt med eller vartefter, det är inte ett eftersom som pekar på orsak.

edit: inte orsaksadverb alltså

Permalänk

Någon som hittat något annat än grafikkort att beställa har själv håvat en hårddisk men funderar på lite allt möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaRcotize:

Tjoflöjt,
beställde GTX1070 via Wish igår och fick efter nån timma "Your order is now confirmed." och ordern ändrades i appen till "Processing". Jag insåg efter det att man hade 100poängs koden som gav ytterligare 5% men det gick inte att applicera i efterhand, jaja 45% rabatt är helt ok i mina öron.

Valde Klarna 14dagars fakturering och hörde idag av mig till Klarna via chatt och de bekräftade att beloppet var draget igår gentemot mitt person nr. Kortet landade på 2000SEK för GTX1070 och sen vid nästa steg ökade det till runt 2500SEK vilket ganska exakt landade på +25% moms

Vill passa på att på förhand tacka för tipset oavsett hur det blir med leveransen! Lycka till alla lyckosökare!

Jag tog ett snack genom Klarna chatt och där fick jag detta som svar:

"Hej! ni har två köp från wish på 3792,60 SEK samt 59,85 SEK"

Skrev Klarna att ditt blev 500kr utöver vad Wish skrev? D.V.S. att jag skippade att betala moms ju?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av acandell:

Tror du var den första som begräftat att ordern har försvunnit trots orderbekräftelse. Väntar bara på att min försvinner nu.

Nja, de personer som fått sina ordrar annullerade har väl fått en orderbrkräftelse med statusen "Avvaktar order"? Eller har jag missförstått det?

@Deerhall Vilken status hade din order direkt efter beställningen?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Zapa:

Jag tog ett snack genom Klarna chatt och där fick jag detta som svar:

"Hej! ni har två köp från wish på 3792,60 SEK samt 59,85 SEK"

Skrev Klarna att ditt blev 500kr utöver vad Wish skrev? D.V.S. att jag skippade att betala moms ju?

Mitt blev enl. Klarnas info på öret mot vad det stod i min slutspec. i Wish-appen/bekräftelsemailet. Dock verkade det ju som att momsen lades på redan i min kundkorg till skillnad från dig.

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

CreditSafe menar du nu väl. Kivra är något annat

Har för mig att jag har sett namnet kivra på kuverten eller nåt så har alltid associerat dem med kreditupplysning men now I know👍🏿

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wish tog bort min order. Det står ingenting längre när man kollar orderhistorik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Fick precis mail från wish att jag kommer få mitt kort.

Köpte det för 3729kr tidigt igår morse med klarna faktura (betala i nov), fick bekräftelse direkt.
Ingen faktura på klarna än, men de har gjort en upplysning på mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken säljare beställde du ifrån, samt vad har du nu för orderstatus på wish?

Formulering
Permalänk
Medlem

Men det är ju solklart vad som pågår med momsen. Koderna gäller över hela planeten eller hur, det är inte så att en svensk kund får en sorts kod och en annan går till kunder i kanada. Olika länder, olika syn på moms. Eftersom vi alla bara sitter och slumpar fram rabattkoder drabbas vi då av detta.

//Disclaimer: Jag har ingen aning om detta stämmer men sitter på jobbet och väntar på att en server ska patcha klart så jag kan åka hem.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.