Någon som provat nya Synology DS218play?

Permalänk

@rubby det kommer funka att installera dem i den nya nasen och all data är kvar

Permalänk
Skrivet av rubby:

Jag har en gammal DS210 som nu skall uppdateras till en DS218play tänkte jag.
Hur gör jag med diskarna och allt som ligger på dom?
Är det bara att stoppa i dom gamla diskarna i nya hårdvaran eller skall dom formateras?
Är rädd om min data...

Jag såg till att ha backup på allt (använder Synology C2). Sen flyttade jag bara över dem till min 218play, den kände av att diskarna suttit i en annan synology och erbjöd sig att importera min konfiguration etc. Mycket smidigt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft min NAS i ca en månad. Skitsmidigt gränssnitt, enkel att konfigurera och sätta upp. Kan inte annat än att rekommendera den

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Passar på och lånar denna tråden för en enklare fråga och hoppas att det är okej.
Har inte skaffat någon NAS ännu men funderar starkt på Synology 1817+. Plats för 8 diskar. Min fråga är om det exempelvis går att börja med tex fyra diskar i RIAD5 och sedan fylla på med fler diskar i samma RAID-konfurigation? Eller kommer samtliga diskar behöva formateras om om man lägger till fler?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Vad var skillnaden mellan play och + är det värt att de extra pengarna om man bara streamar 1080p material? Såg att + modellen endast supportar 4k i 30 frames

Permalänk
Medlem

Jag köpte Play. Kommer ihåg att det var någon anledningn men jag kommer inte ihåg

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Jag köpte Play. Kommer ihåg att det var någon anledningn men jag kommer inte ihåg

Vad är det du streamar mest?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@8301a: Film och serier. 1080P och 720. Har ingen 4K tv annars hade nog testat det (den ska klara av det).
Som mest har tre personer streamat film samtidigt från olika platser i landet och det har funkat klockrent.

Älskar gränssnittet och applikationsstödet också.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@8301: Film och serier. 1080P och 720. Har ingen 4K tv annars hade nog testat det (den ska klara av det).
Som mest har tre personer streamat film samtidigt från olika platser i landet och det har funkat klockrent.

Älskar gränssnittet och applikationsstödet också.

Nice, jag har inget 4k material och planerar inte uppda. den gamla samlingen. Har kört linux/win server i snart ett decennium men först nu känns det som en NAS kan ersätta en gammal grå burk med överblivna delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får Youtuba lite videos så att du ser hur gränssnittet fungerar. Tror du gillart

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CrazyBanana:

Även jag sitter och funderar på just 218play och Plex främst. Som nämt funkar det tydligen inget vidare pga CPU men för mig som är okunnig så uppstår en fråga:

Kör i dagsläget Plex genom app i TVn och använder datorn som servern men vill gå över till NAS. Blir det någon skillnad om jag streamar genom TV med DS218 som server eller direkt kör med omkodning på NAS? Förstår jag koncepten rätt och hur det bör användas?

Sålänge din NAS inte behöver transkoda för "tungt" material som 4K, HDR/HEVC eller liknande kan det gå. Alltså Direct Play.
Nätverksansluten NAS och strömma som vanligt i TV'n. Se till att NAS'en har stöd för Plex..

Googla på det.