Vilket grafikkort för spel i 1080p.

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort för spel i 1080p.

Tjena,

jag har en kort fråga. Sitter för närvarande med riggen i min sig. Som ni ser sticker grafikkortet ut som väldigt svagt. Har en 144hz skärm och skulle gärna vilja ha ett grafikkort som gör att jag kan köra spel i 144 fps på ultra i 1080p. Vad behöver jag för grafikkort? Räcker det med 1070 eller ska jag satsa på ett 1080? Värt att vänta på Volta?

En annan fråga - kommer jag uppleva någon boost genom att lägga till 8 GB extra RAM?

Tacksam för era synpunkter.

Visa signatur

Intel Core i5 6600k @ 4,6 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo |
Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz 2*4 GB | MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X 11 GB | Samsung 840 EVO Series 250 + 120 GB | WD Red 1 TB | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Skulle säga att 1070 räcker för 1080p, jag personligen hade dock lagt det lilla extra för ett 1080 om jag ändå skulle köpa i den prisklassen.
Det går alltid att vänta på nästa generation, vill du ha ett köp nu. Det är väl inte i dagsläget riktigt klart när volta ens kommer under 2018?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Nixon: Jag tänker nog generellt att kunna maxa i alla spel i 1080p. Av testerna verkar det ju dock som att 144 fps i 1080p i alla spel är en mindre omöjlighet om man inte går för ett 1080 Ti, vilket ju känns overkill i sammanhanget.

Visa signatur

Intel Core i5 6600k @ 4,6 Ghz | Cooler Master Hyper 212 Evo |
Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC17000/2133MHz 2*4 GB | MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X 11 GB | Samsung 840 EVO Series 250 + 120 GB | WD Red 1 TB | Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på antingen ett Vega 64 eller ett 1080.

1080Ti är overkill för 1080p-gaming.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Digital fyndjägare

Beror också på hur mycket man är redo att betala per FPS...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Om man vill ha 144fps och testerna säger att bara 1080 ti klarar detta så är väl 1080 ti inte overkill.

Permalänk
Avstängd

Volta kommer nog först om ett halvår i överkomliga modeller, tippar på att premium modellerna släpps något före de för den breda konsumentmarknaden, inget av dem är nog klart för lansering innan vår/sommar 2018 i vilket fall tror jag.

Det skiljer ca en tusenlapp eller mindre mellan 1070 och 1080 för de bättre modellerna i GTX.
ca 2k om man vill gå upp från 1080 till 1080 Ti, du vinner max 25% i vissa typer av tester med Ti.
Så det är inte så våldsam skillnad egentligen. Du har således nära 3K prisskillnad mellan 1070 och 1080 Ti. Dock är 1070 GTX ganska dyrt i nuvarande modeller så skillnaden är inte så stor mot 1080 om du köper nytt.

Nackdelen som någon sade i en annan tråd är att 1080 Ti kommer att vara föråldrat redan i mitten av 2018 även om det lär hålla något år till.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Om du bara sitter på 8gb ram och ska spela spel som Rust eller PUBG så kommer 8gb till göra väldigt mycket. Finns säkert mer spel som kan kräva datorns totala minnes användning över 8gb.

Vilket grafikkort du ska köpa beror väl helt på vilka spel du spelar och har tänkt dig att spela.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-P II | Intel Core i7 9700K | GTX 1070 | 16GB DDR4 2666MHz | Corsair RM750X | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Tjena, har ett Msi gtx 1080 ti och en i76700k.
Spelar endast 1080p 144hz och kan säga det är inget overkill. Finns många spel mitt grafikkort inte orkar med 144 fps på ultra. Bf1 ligger på gränsen. Får sänka allt till high och endå vid vissa scenarion droppar fpsen till 115-120.
GtaV får ja sänka till high på allt och endå droppar det ibland långt under 144fps.

Så har du pengarna köp ett TI annars blir du bog besviken ....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Fnysarn: Ska du ha 144fps så är 1080ti ditt enda val.. Det är overkill för 60fps i 1080p, men absolut inte för 144 i 1080p

Permalänk
Avstängd

Vid just detdär gör det nog faktiskt skillnad som du säger mellan 1080 och 1080 Ti.

Edit, såg att ovanstående postade samma sak strax innan jag tryckte på posta knappen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Volta lär nog faktiskt ge märkbar skillnad i just det segmentet när det kommer tror jag så de tär ff ett dilemma med just detdär...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Volta lär nog faktiskt ge märkbar skillnad i just det segmentet när det kommer tror jag så de tär ff ett dilemma med just detdär...

Jo så sant, men då kommer det nya spel med värre grafik och så är man tillbaka med att hårdvaran inte pallar igen, samma sak varje år
Det blir dyrt att uppgradera datorn varje halvår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

missade 144Hz biten. Ja ska du köra sån framerate och så höga inställningar som möljigt är 1080Ti det enda valet idag. beroende på titel såklart, men typ alla spel bortsett från CS:GO då

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fnysarn:

Jo så sant, men då kommer det nya spel med värre grafik och så är man tillbaka med att hårdvaran inte pallar igen, samma sak varje år
Det blir dyrt att uppgradera datorn varje halvår

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter just nu i exakt samma dilemma... Akut kris med nytt kort, men alla säger att man bör vänta med topkorten när man frågar, så jag vet inte heller...
Det verkar tyvärr mest vara vi 1080p hi end spelare som sitter i kläm just nu.

Kör man bara någon timma i veckan spelar det kanske ingen roll, men kör man proffsmatcher (på tiden jag gjorde det) är det drygt med prestandaproblem i toppskiktet då det ofta är små saker som styr...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Sitter just nu i exakt samma dilemma... Akut kris med nytt kort, men alla säger att man bör vänta med topkorten när man frågar, så jag vet inte heller...
Det verkar tyvärr mest vara vi 1080p hi end spelare som sitter i kläm just nu.

Kör man bara någon timma i veckan spelar det kanske ingen roll, men kör man proffsmatcher (på tiden jag gjorde det) är det drygt med prestandaproblem i toppskiktet då det ofta är små saker som styr...

Så är det ju, så var det då ja köpte 1080 kortet, alla sa att jag skulle vänta på TI men ja va tvunget ha ett kort som orkade med hyfsat i 144hz så det blev ett 1080, två månader senare kom TI. Sålde mitt 1080 för 4800kr som jag köpt för 8000
Sen va de ba punga ut ca 3500 kr för ett TI kändes surt då men det var de värt

Livet är hårt för dom hårda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju mest det att man vet att man kunde fått ett Titan X eller liknande för den totala summan man lagt ned då man inte får igen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number