Spel/Streaming/media dator runt max 21k? - finputsning behövs

Permalänk
Medlem

Spel/Streaming/media dator runt max 21k? - finputsning behövs

Hejsan, min nuvarande burk(grafikkort) verkar inte ha överlevt senaste flyttningen, så letar efter en primär gaming/media dator, och ganska snarast det också då jag sitter på en pekplatta som bäst för tillfället.

slängde ihop denna:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10853024/namnlos

något som inte ser bra ut och bör ändras?

är en 500gb ssd värt det?
sitter på en "samsung ssd 840 evo" och en "wdc wd2003fzex" som jag kan ta ifrån min nuvarande burk, ska jag gå ner till en 250gb ssd istället?

övriga anmärkningar?

notera* alla delar är valda av saker som finns i lager, valde även komponenter emot ett "tyst" tema.

Permalänk
Medlem

Du har inte tänkt fixa din gamla dator eller eventuellt bara byta ut grafikkortet?

Annars ser inköpslistan bra ut.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Du har inte tänkt fixa din gamla dator eller eventuellt bara byta ut grafikkortet?

Annars ser inköpslistan bra ut.

Well, den är 4-5 år gammal nu, så börjar bli dags att inskaffa sig en uppgradering ändå, och den är ett ihop bygg av delar ifrån min föregående dator den med så är ju inte "top notch" so to speak.

några anmärkningar gällande 500gb ssd över 250gb? prisvärt?

Permalänk
Medlem

@polo2005: Som vanligt, ska du streama, så kanske du bör kontemplera Ryzen... Men funkar säkert bra med intel också... Men alltid gött att ha några trådar extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overwatch:

@polo2005: Som vanligt, ska du streama, så kanske du bör kontemplera Ryzen... Men funkar säkert bra med intel också... Men alltid gött att ha några trådar extra

spelar tyvärr en del Poe(path of exile) har ett par polare med ryzen och de har en väldigt ostabil spelprestanda, och även väldigt många som klagar på amd för just detta spelet. Ser tyvärr inte att det är lönt att bytta till amd ifall det skulle krångla även om man kan gå ner lite i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

Well, den är 4-5 år gammal nu, så börjar bli dags att inskaffa sig en uppgradering ändå, och den är ett ihop bygg av delar ifrån min föregående dator den med så är ju inte "top notch" so to speak.

några anmärkningar gällande 500gb ssd över 250gb? prisvärt?

Hur stora är hårddiskarna du redan hade? Om 840 EVOn är på 250gb och HDDn på 2TB borde det ju räcka

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Hur stora är hårddiskarna du redan hade? Om 840 EVOn är på 250gb och HDDn på 2TB borde det ju räcka

Yep, 250 och 2tb. Tänkte lyxa till det med en separat ssd till spel, men kanske är onödigt med en 500gb?

Bonus fråga hur är det med ljudkort I moderna moderkort? Behöver jag köpa till ett internt/externt ifall jag vill använda mina lurar eller ljudanläggning? Hade ett internt i min förra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@polo2005: Skulle rekomendera att skaffa en lite biffigare kylare till processorn, inget måste men det är ändå 6 kärnor med HT som skall kylas.

Två exempel

Noctua-NH-D15 799 kr
be quiet! Dark Rock 3 699 kr

Det känns som att om du ändå lägger dryga tjugotusen så har du kanske råd att lägga ner ~ tre-fyrahundra extra som garanterat klarar av att kyla monstret

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

Yep, 250 och 2tb. Tänkte lyxa till det med en separat ssd till spel, men kanske är onödigt med en 500gb?

Bonus fråga hur är det med ljudkort I moderna moderkort? Behöver jag köpa till ett internt/externt ifall jag vill använda mina lurar eller ljudanläggning? Hade ett internt i min förra.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du ska köpa en till SSD tycker jag att du borde köpa 500GB, det är värt de extra hundralapparna över 250GB. Tror däremot inte att du kommer märka särskilt stor skillnad i spel när det gäller SSD mot HDD, möjligtvis i vissa spel med långa laddningstider men de är så få att du borde få plats med dem på 250GB-disken som du redan har. Märker t.ex. själv skillnad på laddningstider med SSD på några sekunder i CS:GO, men i princip inget i PUBG, Civilization V eller GTA V som har ännu längre.

Jag själv bytte ut min 1TB HDD mot en 500GB SSD, så nu har jag bara SSDer i min dator. Detta delvis för att jag vill ha datorn tyst och att jag inte behöver mer utrymme än 750GB samt för att det blir trångt med 3.5" enheter i min dator. Sen fick jag den för ett bra pris också.

När det gäller ljudkort skulle jag säga att det inbyggda räcker, om du nu inte har några väldigt tungdrivna lurar, men då skulle jag rekommendera en extern DAC/AMP kombo istället för ett annat internt ljudkort.

EDIT: Håller med Davisho ovan när det gäller kylningen också.

Du skulle kunna välja det nyare Define C istället för Define R5 dessutom, det är så onödigt stort.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

@polo2005: Skulle rekomendera att skaffa en lite biffigare kylare till processorn, inget måste men det är ändå 6 kärnor med HT som skall kylas.

Två exempel

Noctua-NH-D15 799 kr
be quiet! Dark Rock 3 699 kr

Det känns som att om du ändå lägger dryga tjugotusen så har du kanske råd att lägga ner ~ tre-fyrahundra extra som garanterat klarar av att kyla monstret

Vilken hade du valt? Såg att noctua var några mm större, kan det bli problem med plats, eller spelar de 5mm ingen roll?

Skrivet av FZL:

Om du ska köpa en till SSD tycker jag att du borde köpa 500GB, det är värt de extra hundralapparna över 250GB. Tror däremot inte att du kommer märka särskilt stor skillnad i spel när det gäller SSD mot HDD, möjligtvis i vissa spel med långa laddningstider men de är så få att du borde få plats med dem på 250GB-disken som du redan har. Märker t.ex. själv skillnad på laddningstider med SSD på några sekunder i CS:GO, men i princip inget i PUBG, Civilization V eller GTA V som har ännu längre.

Jag själv bytte ut min 1TB HDD mot en 500GB SSD, så nu har jag bara SSDer i min dator. Detta delvis för att jag vill ha datorn tyst och att jag inte behöver mer utrymme än 750GB samt för att det blir trångt med 3.5" enheter i min dator. Sen fick jag den för ett bra pris också.

När det gäller ljudkort skulle jag säga att det inbyggda räcker, om du nu inte har några väldigt tungdrivna lurar, men då skulle jag rekommendera en extern DAC/AMP kombo istället för ett annat internt ljudkort.

EDIT: Håller med Davisho ovan när det gäller kylningen också.

Du skulle kunna välja det nyare Define C istället för Define R5 dessutom, det är så onödigt stort.

Tar nog och stannar på 500 ssd, vem vet, spelen om några år kanske är jättestora med långa loading screens.

Sitter på ett par sennheiser 550.

Får allt plats i ett mindre chassi? Är det inte bättre att ha gott om plats för luft cirkulationen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@polo2005: Noctuas kylare har en höjd av 165mm och enligt Fractal Designs specifikationer skall Define C ha kylare upp till 170 mm. Så det ska gå.

Om du ska ha fönster kör be quiet! och om du kör utan kör Noctua, det är iallafall min åsikt Tycker själv Noctuas kylare är relativt ful men om den inte syns så gör det inget och den är ju kungen av luftkylare så en hundring mer är värt.

EDIT: Grafikkortet passar också (298mm av 315mm max)

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Inaktiv

Jag har bara kikat på inköpslistan men inga kommentarer, så det kanske redan har nämnts. Det blir ett riktigt fint bygge, men pricken över i'et vore nog att slänga dit 8GB ram till så du kommer upp i 16. Kommer inte ihåg på rak arm vilket / vilka, men det finns spel med 16GB rekommenderad RAM.

Permalänk
Medlem

@Unknown: Det är 16 GB i listan

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Davisho:

@Unknown: Det är 16 GB i listan

Nu skiter jag i det här. Dags för kaffe tror jag

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen gubbar
Tar och byter till det mindre chassit och noctua

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@polo2005 Hoppas du får njuta av din nya dator. Har du funderat på det här med överklocka? Vore kul vad du skulle få för klock vid vettiga temperaturer med din i7-8700K

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Davisho:

@polo2005: Skulle rekomendera att skaffa en lite biffigare kylare till processorn, inget måste men det är ändå 6 kärnor med HT som skall kylas.

Två exempel

Noctua-NH-D15 799 kr
be quiet! Dark Rock 3 699 kr

Det känns som att om du ändå lägger dryga tjugotusen så har du kanske råd att lägga ner ~ tre-fyrahundra extra som garanterat klarar av att kyla monstret

Båda alternativen är för tunga, Inet har en viktgräns på ~750g om datorn ska skickas.

Skrivet av polo2005:

Vilken hade du valt? Såg att noctua var några mm större, kan det bli problem med plats, eller spelar de 5mm ingen roll?

Ingen utav dom, Inet har en viktgräns på ~750g om datorn ska skickas. Du klara dig fint på den Be Quiet Pure Rock kylaren du valt.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Båda alternativen är för tunga, Inet har en viktgräns på ~750g om datorn ska skickas.

Ingen utav dom, Inet har en viktgräns på ~750g om datorn ska skickas. Du klara dig fint på den Be Quiet Pure Rock kylaren du valt.

Jaha, hade jag ingen aning om, dock förståeligt, man vill ju inte knäcka moderkortet

EDIT: Dock så om polo2005 hämtar ut datorn i butik istället för att frakta så borde inte det vara något problem, om polo kan göra det.

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Jaha, hade jag ingen aning om, dock förståeligt, man vill ju inte knäcka moderkortet

EDIT: Dock så om polo2005 hämtar ut datorn i butik istället för att frakta så borde inte det vara något problem, om polo kan göra det.

Hmm, är en timme eller så bilfärd till närmaste Inet, ar noctua så mkt bättre så det är värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

Hmm, är en timme eller så bilfärd till närmaste Inet, ar noctua så mkt bättre så det är värt det?

Tveksamt, skulle endast säga att det var det ifall du har något du ska göra och ändå passerar eller nästan är där.

Kan kolla om det finns en lite lättare kylare med lite högre prestanda, vattenkylning funkar ju iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem

@polo2005 I din situation så verkar det som att den kylare som är vald är den bästa luftkylaren för dig eftersom den går att frakta.

Alternativet är ju vattenkylning, vilket jag själv bara har bra erfarenheter från, men många tycker det verkar "läskigt", "riskabelt" eller liknande så det är upp till dig om det är ett alternativ eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

@polo2005 I din situation så verkar det som att den kylare som är vald är den bästa luftkylaren för dig eftersom den går att frakta.

Alternativet är ju vattenkylning, vilket jag själv bara har bra erfarenheter från, men många tycker det verkar "läskigt", "riskabelt" eller liknande så det är upp till dig om det är ett alternativ eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Ehh, tar den jag har, blir nog enklast så. Skulle det vara svårt att byta en cpu fläkt senare? Aldrig av monterat en förutom när man plockar av överdelen för kylarpasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo2005:

Ehh, tar den jag har, blir nog enklast så. Skulle det vara svårt att byta en cpu fläkt senare? Aldrig av monterat en förutom när man plockar av överdelen för kylarpasta

Oftast är det en precis eller väldigt likadan procedur som att byta kylpasta. Byta kylare är nog det lättaste du kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davisho:

Oftast är det en precis eller väldigt likadan procedur som att bytq kylpasta. Byta kylare är nog det lättaste du kan göra

Skickades från m.sweclockers.com

Då blir det en be quiet, så kan jag alltid byta upp mig senare!

Tackar igen gubz och möjlighet gummor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av polo2005:

Hmm, är en timme eller så bilfärd till närmaste Inet, ar noctua så mkt bättre så det är värt det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, bättre att satsa på en CoolerMaster 212 evo eller Cryorig H7.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Sista kål innan köp - modekort: MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION vs ASUS PRIME Z370-A

Hejsan, hade en tråd för ett par veckor sedan då jag bestämde mig för att köpa en ny dator, men bestämde att vänta på löningen samt black friday.

Hade tänk att köpa en MSI Z370 KRAIT GAMING men den har osäkert leveransdatum. Vilket av dessa 2 hade varit bäst som ett ersättande modekort?
https://www.inet.se/produkt/1900214/msi-z270a-s02-inet-gaming...
https://www.inet.se/produkt/1900463/asus-prime-z370-a

övriga delar:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11072524/

*då jag bestämde att hämta datorn i butik, så kan fläkten väga över 750gram.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan inte använda Z270 till en 8700K så du har egentligen inget val, av de två måste du ta ASUS-kortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@polo2005: Z370 korten är de enda som fungerar med Coffee lake processorer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Andreaz1 @Peppar2014

Jamen då var det ju ett enkelt val ¯\_(ツ)_/¯

om jag gick upp lite i pris då för ett:
"ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING" - https://www.inet.se/produkt/1900458/asus-rog-strix-z370-h-gam...
värt det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av polo2005:

@Andreaz1 @Peppar2014

Jamen då var det ju ett enkelt val ¯\_(ツ)_/¯

om jag gick upp lite i pris då för ett:
"ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING" - https://www.inet.se/produkt/1900458/asus-rog-strix-z370-h-gam...
värt det?

Kan bara du själv svara på. ROG korten brukar ha bättre ljudkretsar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|