EA: "Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

Permalänk
Medlem

Om man har sett filmerna eller tv-serierna så kan man se direkt att det finns en stor potential i cosmetics allt från raser till olika färger. Speciellt nu när dom i 2an har lagt till Clone Wars, både klonerna och robotarna finns i diverse olika färger och annan kosmetika som färgade ränder, m.m.
Men istället så försöker dom få det att låta som att folk vill ha en vit eller rosa Darth Vader.

Permalänk
Inaktiv

Varken lootboxes, mikrotransaktioner, specialutgåvor eller hela spel hackat upp i tusen season passes/dlc's passar in i ett spel som man måste betala 600kr för. Gör det då F2P.

Finns absolut inget försvar utav EA!

Permalänk

Fast de som vill ha kosmetisk mikro-transaktioner, det är lite sjukt i sig tycker jag. Det är som att be att få ett sämre spel för de andra alterantiven är ännu sämre. När Bethesda släppte horse-dlcn så var det kalabalik, nu så ber folk om att få kosmetiska miktro-transaktioner. Snart går väl alla spel över till månadskostnad plus baskostnad, och då kommer alla be om mikro-transaktioner. Det blir fan bara värre.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Du kan köpa vad du vill med bright dust ( MÅNGA bright engrams ), annars får du leva med random drops som 1/50 gånger droppar något du inte redan hade.

Samt att Bungie är senaste samtalsämnet då de fipplat med XP och nu gjort det ännu värre genom att stänga av skalningen av XP och fördubblat kraven för varje engram.

Destiny 2 har bland de sämsta modellerna man kan ha.

Nu pratar jag om det kosmetiska i form av... ja det kosmetiska.

Ändringar av utseende som inte är rosa eller opassande.

Permalänk
Medlem

I specifikt fallet Lord Vader som ikonisk figur så håller jag. Men i övrigt, rent BS att det inte skulle gå. Någon som vill dra igenom filmerna och räkna olika utstyrslar på bara Luke, Han, Leia m.fl? Sorry EA/DICE, men det håller inte.

DICE var nog mångas favoritstudio förr efter många bra spel men det känns rätt uppenbart idag att det är ett skal av en svunnen tid. Fast i ett corporate hell och helt tappat symbiosen med sina konsumenter/fans.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så sjukt löjliga argument han drog upp. Ingen förväntade sig någonsin en vit Darth Maul, Rosa Vader eller varför inte dra vidare hans pinsamma påstående och ta en kvinnlig Luke Skywalker?
EA går från nya bottennivåer gång på gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EA passar inte in i Star Wars-universumet.
Hoppas Disney bryter helt med dem, de trampar ju sönder hela varumärket.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Nu pratar jag om det kosmetiska i form av... ja det kosmetiska.

Ändringar av utseende som inte är rosa eller opassande.

Allt förutom XP-boosters är kosmetiska från Eververse i Destiny 2 och enda man kan köpa för riktiga pengar utöver spelet.

Så jag vet inte riktigt vad du menar, det är exakt samma modell som andra miktotransaktioner med lotteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Är det bara jag som håller med dem i sak? Påhittade kosmetiska prylar hade inte passat in, punkt.

Däremot ser jag inte hur det motiverar p2w...

jodå som någon annan sa i tråden, det funkar om man gör det på rätt sätt t.ex storm troopers vita armor kan man göra till "battle-scarred" eller något liknande så den ser lite mer sliten ut eller något i den stilen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Allt förutom XP-boosters är kosmetiska från Eververse i Destiny 2 och enda man kan köpa för riktiga pengar utöver spelet.

Så jag vet inte riktigt vad du menar, det är exakt samma modell som andra miktotransaktioner med lotteri.

Du verkar saknar läsförståelse. Jag märker att du inte förstår vad jag menar. Du har fastnat helt i att jag skriver om pengar trots att jag inte nämnt det överhuvudtaget.

Jag skriver enbart om de kosmetiska förändringarna i spelet (vapen, skepp, fordon, utrustning).
Kosmetiska förändringar behöver inte betyda clown-skor eller liknande.
Att ge spelarna lite möjlighet gällande färgval och utseende ger en mer personlig upplevelse.

Att DICE/EA tycker att man inte kan göra kosmetiska förändringar i ett Star Wars-spel handlar troligtvis om något helt annat än deras ursäkt.

CITAT: The one thing we're very focused on and they are extremely focused on is not violating the canon of Star Wars.

Att det ska betyda att allt ska se identiskt ut är ju bara lathet.

Permalänk
Medlem

@Gelantious: Är väl en viss skillnad.
Då SWTOR i stort sätt är en oskriven bok.

Jag hade INTE gillat om man kunde köpa ett Röd, vit eller lila lightsaber till Luke skywalker.

Medans att köpa en vit hjälm till Lord Malgus inte gjort något.

Tyvärr har väl BF 2 andra stora problem/brister än just lootlådor. Hade det inte varit star wars och så förbannat snyggt hade jag nog avinstallerat spelat

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Uttalandet "Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet" är befängt och visar hur lite EA/Dice brytt sig om att försöka ta fram tillägg man faktiskt är beredd att betala för. Helt klart har de valt genvägen "betala för att få övertag". Hur kan det annars komma sig att man inte kan få XP bonusar och annat. Om vi tittar noggrannare på "kosmetiska föremål", så finner man ganska snabbt att det finns en uppsjö av möjligheter, ta uniformer i olika filmer som exempel, emblem, vapen kamoflage etc.

Det verkar som att de flesta här är luttrade på EA.
Jag är det och kommer att bojkotta alla deras produkter.
Det finns andra spelsproducenter som ser sina kunder som lite mer än mjölkkossor.

Lägg till att det verkar som att EA vill att alla spel skall följa samma mall; ingen/minimal singleplayer, multiplayer, grinding, använda Frostbite-motorn, mikrotransaktioner, bara EA-ägda servrar, ingen modding...

Det ursprungliga BF2 har mer innehåll....

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Du verkar saknar läsförståelse. Jag märker att du inte förstår vad jag menar. Du har fastnat helt i att jag skriver om pengar trots att jag inte nämnt det överhuvudtaget.

Jag skriver enbart om de kosmetiska förändringarna i spelet (vapen, skepp, fordon, utrustning).
Kosmetiska förändringar behöver inte betyda clown-skor eller liknande.
Att ge spelarna lite möjlighet gällande färgval och utseende ger en mer personlig upplevelse.

Att DICE/EA tycker att man inte kan göra kosmetiska förändringar i ett Star Wars-spel handlar troligtvis om något helt annat än deras ursäkt.

CITAT: The one thing we're very focused on and they are extremely focused on is not violating the canon of Star Wars.

Att det ska betyda att allt ska se identiskt ut är ju bara lathet.

Jag har inte skrivit att du menar pengar, antog det då artikeln i grund och botten handlar om det och är inte den första artikeln om skitstormen.

Men du skriver om att Destiny 2 kosmetiska prylar faktiskt är bättre?

Det är en bråkdel av samma armor, character, weapon och ship models som i Destiny 1 fast reskinnade, och sen får du köpa till färger, sjukt stor variation...

WOW var ungefär min första känsla när jag såg det i spelet... Inte.

Ska gå samla lite tokens med min rosa Titan nu så jag kan få rosa vapen också.

Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan köpt spelet om man kunde springa runt som en rosa Vader...
Hade även köpt en dlc med Hello Kitty stickers till Vader.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

För mig kommer microtransaktioner i ett fullpris spel allrig vara ok, släpp det gratis då kan jag gå med på det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

*Tittar på swtor och alla kosmetiska föremål dom tjänar pengar på där*

mmmmhmmmm.....

SWTOR är pre-Disney

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jag har inte skrivit att du menar pengar, antog det då artikeln i grund och botten handlar om det och är inte den första artikeln om skitstormen.

Men du skriver om att Destiny 2 kosmetiska prylar faktiskt är bättre?

Det är en bråkdel av samma armor, character, weapon och ship models som i Destiny 1 fast reskinnade, och sen får du köpa till färger, sjukt stor variation...

WOW var ungefär min första känsla när jag såg det i spelet... Inte.

Ska gå samla lite tokens med min rosa Titan nu så jag kan få rosa vapen också.

Har du ens läst artikeln?

Jag tycker för övrigt att det inte ska vara stor variation, lite det som är grejen när man vill hålla spelet på en seriös nivå, men att antyda att man inte kan göra några kosmetiska förändring för att varumärket inte tillåter det är trams.

Du behöver iof inte försöka svara på detta då jag kommer ignorera dina irrelevanta inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Har du ens läst artikeln?

Jag tycker för övrigt att det inte ska vara stor variation, lite det som är grejen när man vill hålla spelet på en seriös nivå, men att antyda att man inte kan göra några kosmetiska förändring för att varumärket inte tillåter det är trams.

Du behöver iof inte försöka svara på detta då jag kommer ignorera dina irrelevanta inlägg.

Ja, har läst artikeln och den är direkt relaterad till "skandalen" med loot-lådor och mikrotransaktioner som också nämns i artikeln, det som citeras är deras ursäkt och försök till att undvika erkänna att de själva fuckat upp hela modellen med lådorna i spelet och Disney antagligen vill att huvuden ska rulla hos EA.

Irrelevant är det inte.

Destiny 2 är fortfarande ett fyllt av återvunnet material från 1:an och dessutom mindre valmöjligheter, t.o.m. alla exotics är re-skins av vanliga prylar.

Och om det nu verkligen skulle vara på riktigt att varumärket inte tillåter det, då måste man följa det, precis som när Ferrari säger att deras bilar bara får visas upp i vissa färger i bilspel som har varit fallet i flera titlar.

Bara för att återgå till Destiny så har de inga sådana restriktioner, de är bara lata och har aktivt valt att inte introducera något nytt när det gäller det kosmetiska i spelet.

Päron och äpplen, även om båda är ruttna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

"Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

BULLSHIT

Klart att kosmestiska föremål skulle passa in i Star Wars-universumet, OM man gör det på rätt sätt! Det finns ju en massa olika komsetiska föremål man skulle kunna skapa.

Två snabbt framtagna exempel:

  • Battledamaged armor (Helmet, chestplate, legs) för olika troopers, Darth Vader m.fl.

  • Olika typer av armor (se på skillnaderna på t.ex. olika typer av troopers i klon-armén)

Allt bling-bling a lá Call of Duty behöver man inte ta med, nej, men är man KREATIV nog så kan man ta fram kosmetiska saker som KAN passa i Star Wars universumet. Det här luktar lathet och girighet.

Mycket dålig ursäkt, EA!

Exakt så jag tänker!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av Bonovox85:

Varför? Cus money.

Ingen annan anledning direkt.

Men gör det F2P i så fall. Så kommer folk inte hata dom.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man hamnat i ett läge där microtransaktioner är avgörande för ens framtid så vore det på sin plats att göra bättre spel från början. Det är väldigt dåligt det som nu sker.

OK att man inom hårdvarutillverkning tar genvägar och lever efter "good enough" principen, men det går ju helt enkelt inte med spel där själva upplevelsen är allt. Om folk betalar för en fantastisk upplevelse så får man ju se till att ge dem det. Alternativet är ju att göra ett mycket billigare spel men då vara ärlig och säga att det här är ett "OK men inte mer" spel.

Man kan inte ta premium för ett "OK" spel och sedan vänta sig att folk dessutom skall fortsätta fylla ens plånbok. Sådant genomskådas vanligtvis ganska snabbt.

Helt rätt tänk här.

Fortsätter på samma boll. Varför har spelmarknaden statiska priser?! Nya PC spel, ca 500 och konsol ca 600kr som tak. Det är ju som att alla handelsvaror skulle kosta 500 kr oavsett mängd eller kvalité. För ett spel med lite innehåll tycker jag det är skrämmande att betala lika mycket som för ex. Witcher 3. Jag säger bara att ”spel” inte längre är en produkt utan idag är det en herrans massa underkategorier som borde vara fristående från varandra.
Ja, till viss del är det så idag, ex Dota, Hots etc, vilka verkar klara sig bra...
...men att sälja ett AAA spel och i samma andetag säga att du kan köpa mer saker i spelet, nope. Tänk om och skapa något gör oss välvilliga till att köpa extra innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Alltså jag förstå deras tanke och jag håller helt med, höll på att kräkas i Battlefront när man i början kunde välja att spela som Stormtrooper utan hjälm. MEN om man nu brydde sig om canon så himla mycket, varför har dom då gjort valet att hjältarna inte är låsta till den era som de tillhör? stör mig något fruktansvärt på det.

Permalänk
Medlem

EA har bestämt sig för att de vill ha pay-to-win lootboxar, och körde stenhårt på det tills Disney tvingade dem att backa. Det är klart att de kunde kört kosmetiska grejer om de ville. De tar upp Vader just för att han ser likadan ut hela tiden, men de flesta andra karaktärerna byter kläder mellan filmerna, och alla de vanliga soldaterna kan ju se lite olika ut. Poängen är bara att de inte skulle bli rika på det. Många som köper hattar i TF2 gör det för att de vill supporta spelets utveckling och för att de gillar Valve. Det finns nog ingen som gillar EA och skulle köpa grejer till Star Wars av det skälet, och de har ju redan betalt för spelet, så det finns ingen anledning att supporta det av den anledningen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Helt rätt tänk här.

Fortsätter på samma boll. Varför har spelmarknaden statiska priser?! Nya PC spel, ca 500 och konsol ca 600kr som tak. Det är ju som att alla handelsvaror skulle kosta 500 kr oavsett mängd eller kvalité. För ett spel med lite innehåll tycker jag det är skrämmande att betala lika mycket som för ex. Witcher 3. Jag säger bara att ”spel” inte längre är en produkt utan idag är det en herrans massa underkategorier som borde vara fristående från varandra.
Ja, till viss del är det så idag, ex Dota, Hots etc, vilka verkar klara sig bra...
...men att sälja ett AAA spel och i samma andetag säga att du kan köpa mer saker i spelet, nope. Tänk om och skapa något gör oss välvilliga till att köpa extra innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Risken är väl då att vissa AAA-titlar skulle skena i pris. Hur många skulle kunna tänka sig att lägga 12-1500Kr på ett spel vid release även om det är ett kanonspel? Sen att många i slutändan lägger de summorna ändå via microtransaktioner spelar mindre roll, det är den inledande siffran man ser och håller kvar i minnet. Dock skulle det vara intressant att se vad som hände med kvaliteten på spel om utvecklarna fick utrymme för perfektion och inte bara "good enough" som nu är standard verkar det som.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Du kanske har missat att det är Lucas Art/Disney som äger varumärket/rättigheterna för Star Wars och varken EA eller Dice får ändra i någon större utsträckning utan att fått det godkänt av ovannämnda..

Vilket tas upp i det här klippet bl.a.
https://www.youtube.com/watch?v=G1Ky9-OoWyo

Som påhittade lootlådor som ploppar upp kort menar du? Dessa finns ju inte i filmerna tex...eller har jag missat nåt? Kanske nästa starwars film kommer ha lootlådor som ploppar upp här och där...De kommer förklara dessa som reklampauser som vi behöver för att njuta av filmen till max...

Permalänk
Medlem

Problemet är väl snarare att dom designat gameplay i battlefront II för p2w modellen, och att dom tonat ner det innan release. (billigare saker i press release tex)
Att det skulle vara "kritiskt för företagets framtid" är bara snack. EA tjänar ganska bra med pengar ändå, men dom har bestämt sig för att köra på den här modellen. vilket i mitt tycke antagligen är mer kritiskt för deras framtid, då folk helt enkelt kommer att välja bort deras spel.

Det tråkiga med pay2win modellen är ju att det påverkar gameplay i spelen. För även om det går att spela utan att betala, så påverkar det gameplay, grinding etc. Detta är ju än mer kritiskt i multiplayer.
Och sen har vi ju inte ens nämnt legaliteten i att köra random loot boxes, som i värsta fall kan räknas som oreglerat spel riktat till minderåriga, och i bästa fall oreglerat spel.
(med oreglerat menas att det finns ingen översyn, spelbolaget kan styra oddsen precis hur dom vill eller till och med fuska.)

Permalänk
Medlem

Vänta, det kunde funnits rosa Darth Vader men de valde bort det? Hade lätt köpt spelet om jag kunde spela som rosa Darth Vader, men nu? Aldrig!

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Risken är väl då att vissa AAA-titlar skulle skena i pris. Hur många skulle kunna tänka sig att lägga 12-1500Kr på ett spel vid release även om det är ett kanonspel? Sen att många i slutändan lägger de summorna ändå via microtransaktioner spelar mindre roll, det är den inledande siffran man ser och håller kvar i minnet. Dock skulle det vara intressant att se vad som hände med kvaliteten på spel om utvecklarna fick utrymme för perfektion och inte bara "good enough" som nu är standard verkar det som.

Är lite det jag menar. Vissa spel kanske klarar sig initialt med att sälja spelen för 500kr medans andra kanske inte gör det. Kostar ett spel 1200kr men utlovar över 100 timmar gameplay kanske det går att sälja och rättfärdiga en högre utvecklingskostnad. Tror att alla här är överens om att vi är trötta på att köpa hypat skräp med FATTIGT innehåll, ja, jag tittat på er Bungie!
Steg 1 för industrin är ju att sälja färdiga produkter och inte använda betalande kunder som ovetande beta-testare. Kräver det ett högre pris, ok. Microtransaktioner är inte svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Helt rätt tänk här.

Fortsätter på samma boll. Varför har spelmarknaden statiska priser?! Nya PC spel, ca 500 och konsol ca 600kr som tak. Det är ju som att alla handelsvaror skulle kosta 500 kr oavsett mängd eller kvalité. För ett spel med lite innehåll tycker jag det är skrämmande att betala lika mycket som för ex. Witcher 3. Jag säger bara att ”spel” inte längre är en produkt utan idag är det en herrans massa underkategorier som borde vara fristående från varandra.
Ja, till viss del är det så idag, ex Dota, Hots etc, vilka verkar klara sig bra...
...men att sälja ett AAA spel och i samma andetag säga att du kan köpa mer saker i spelet, nope. Tänk om och skapa något gör oss välvilliga till att köpa extra innehåll.

Skickades från m.sweclockers.com

Marknaden för spel är mycket större nu än förr. Den har hela tiden växt de senaste årtiondena. Eftersom det inte kostar mer att "tillverka" 10 miljoner digitala kopior av ett spel än 5 miljoner betyder det att intäkterna ökar trots att priserna är statiska över tid (spel kostade runt en femhundring på 90-talet också).

De som bestämmer vad priserna ska vara har analyserat marknaden och vet vad folk är beredda att betala. De vill inte sätta priserna för högt, för då säljs färre exemplar, men inte heller för lågt då vill maximera vinsten från varje försäljning. Jag tror personligen att utgivarna skulle tjäna på att lägga priserna kring hälften av vad de är idag (se bara hur mycket spel som säljs vid t.ex. Steam-rean), men de har väl gjort den analysen att det inte skulle löna sig.

Loot boxes och mikrotransaktioner är givetvis ett sätt att dryga ut intäkterna, men det är knappast så att spelutgivarna går på knäna och måste göra det för sin överlevnad. EA hade sist en omsättning på $4,396 miljarder och en vinst på $1,156 miljarder. Dessutom är nog inte utveckling ens den dyraste posten när det gäller t.ex. ett Star Wars-spel, utan det handlar mer om marknadsföring, licensieringskostnader för IP:n o.s.v. Några underbetalade utvecklare som sitter i ett mörkt rum och kodar kostar inte lika mycket i sammanhanget.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD