Uppgradera grafikkort, hur snabbt innan processorn blir flaskhalsen?
Jag försöker hjälpa en kollega att uppgradera hans sons speldator, och här brister mina kunskaper om vad blir bäst då jag i princip inte spelar alls längre.
Datorn har nu en Core i5-3450 (3,1 GHz basfrekvens, turbo på 3.5 GHz, ej överklockningsbar) med en GTX 650 Ti, som börjar bli för långsam.
8 GB DDR3.
Moderkortet har Z77 chipset (så det går att överklocka K-processorer).
Skärmen är en 1920x1080 144Hz.
PSU är en Corsair CX430, så lite klen, men borde klara en del ändå. Den har en ensam 6+2 pin kontakt till grafikkortet, så grafikkort med 2x6-pin går ej.
Det spelas nu mest CS:GO, men även en del andra spel, och önskan är att få en speldator som kan duga ett par år till, även med kommande moderna spel.
Min känsla är att grafikkortet är den största flaskhalsen för de flesta moderna spel, men att CS:GO i 144 Hz även gärna skulle se en snabbare processor. Men vad är lämpligt?
Sonen har önskat sig en GTX 1070 i julklapp, men min känsla är att den kommer flaskhalsas av processorn även i moderna spel, och kommer inte ge någon större förbättring i CS:GO. Stämmer det?
Hur snabbt grafikkort tro ni den nuvarande processorn klarar utan att bli för stor flaskhals?
Hur snabbt grafikkort om de köper en begagnad 3570K eller 3770K utan att överklocka processorn?
Och hur snabbt grafikkort om de byter processor och överklockar till dryga 4GHz?
Jag tror de vill köpa ett nytt grafikkort och inte ett begagnat, och budget för hela uppgraderingen ligger på ca 5000 om det går att få en dator som klarar sig ett par år till så. Eller är det bättre att bara köpa en ny speldator?
Jag gissar att de inte är så sugna på överklockning, och det känns lite tveksamt om det lönar sig så mycket att byta processor för inte så mycket högre frekvens.
Jag funderar på att ge de valen, men jag är ganska osäker på om det är lämpliga balanserade val:
Köp ett GTX 1060 6GB bara.
Byt processor och överklocka, och köp ett GTX 1070.
Eller köp en helt ny dator, alternativt spara några få delar av den gamla datorn och byt ut resten.
Vad hade ni gjort?