Tappar expansionskort när ytterligare installeras

Permalänk

Tappar expansionskort när ytterligare installeras

Jag har ett Supermicro X7DBE moderkort, kortet har 3st PCI-X platser varav 2st 133mhz och 1st 100mhz med ZCR stöd. Jag använder mig av AOC-SAT2-MV8 kort för att utöka antalet diskplatser. Nu är det fullt på 2 kort och samtliga SATA portar på moderkortet används.

Nu till själva problemet.
När jag sätter in det tredje kortet i servern men utan diskar inkopplade till det så hittar servern alla tre kort och samtliga inkopplade diskar på de två andra korten.
Om jag kopplar in en disk till det tredje kortet så tappar servern ett av kontrollerkorten så bara 2 av 3 kort syns i BIOS. Ett antal diskar verkar också försvinna från de "fungerande" korten. Jag har testat att flytta runt kontrollerkorten mellan de olika platserna, samtliga kort verkar fungera som de ska och jag kan inte se att det följer ett mönster förutom att något händer när 3 kort är installerade och samtliga kort har minst 1 disk inkopplad.

Är det någon som har en aning om vad som kan tänkas orsaka det här? Om jag förstått det hela rätt så ska slotten med ZCR vara adaptiv och enbart köra ZCR när ett kort för detta är installerat och annars ska porten fungera som en vanlig PCI-X port. Men jag kanske fått det om bakfoten?

Permalänk
Medlem

@DrDolittle:
Kan vara att det blir för mycket för bussen att hantera.

In PCI, a transaction that cannot be completed immediately is postponed by either the target or the initiator issuing retry-cycles, during which no other agents can use the PCI bus. Since PCI lacks a split-response mechanism to permit the target to return data at a later time, the bus remains occupied by the target issuing retry-cycles until the read data is ready. In PCI-X, after the master issues the request, it disconnects from the PCI bus, allowing other agents to use the bus. The split-response containing the requested data is generated only when the target is ready to return all of the requested data. Split-responses increase bus efficiency by eliminating retry-cycles, during which no data can be transferred across the bus.

Källa:
PCI-X

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.