Ny router (TP-link) men hittar ej internet, fiber. Varför?

Permalänk
Medlem

Ny router (TP-link) men hittar ej internet, fiber. Varför?

Hej!

Har fiber genom Ownit och har fram till nu haft en Asus rt12ne. Den är gammal och har av någon anledning strulat mycket det senaste (förlorat uppkoppling på morgonen så den kräver omstart, ibland väldigt ostabilt med chromecast, tappar ofta internet i ett par sekunder et.c.). Därför köpte jag igår in en TP-link Archer C50 v 3 http://www.tp-link.com.au/products/details/cat-9_Archer-C50-V....

Problemet är att setupen med den nya routern funkar bra, men den kan ej ansluta till internet. Kan ej hitta en IP-adress. Den förra routern gick att koppla direkt till fiberuttaget, vilket inte den nya TP-linken kan, uppenbarligen.

Jag kan dock koppla Fiber -> Asus (som brygga) -> Tp-link. Då får TP-linken internet, men samma ostabila internet kvarstår eftersom Asusen finns i kedjan. Om det nu är den som gör att mitt internet är ostabilt.

Varför går det ej att ansluta Tp-link-routern direkt till fiberuttaget? Måste jag ha ett modem emellan? Har jag missat något i setupen?

Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att din slot med ip-adress är upptagen av din gamla router. IP-lånet måste förfalla innan den nya routern kan tilldelas den enda ip-adressen. Låt den nya sitta ansluten ett dygn eller i vart fall ett antal timmar..

Du kan testa med att konfigurera din nya router till att ha samma mac-adress som den gamla ("mac-spoofing"), då bör den nya tilldelas samma gamla ip-adress direkt..

När det gäller den skakiga anslutningen, så har jag haft ett liknande problem. Det var strömadaptern till fiberomvandlaren som var defekt och inte klarade av att leverera rätt spänning under belastning. När jag mätte på strömadaptern obelastad, så höll den rätt spänning..

Visa signatur

Intel Xeon E5-2697 v2 - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnel:

Hej!

Har fiber genom Ownit och har fram till nu haft en Asus rt12ne. Den är gammal och har av någon anledning strulat mycket det senaste (förlorat uppkoppling på morgonen så den kräver omstart, ibland väldigt ostabilt med chromecast, tappar ofta internet i ett par sekunder et.c.). Därför köpte jag igår in en TP-link Archer C50 v 3 http://www.tp-link.com.au/products/details/cat-9_Archer-C50-V....

Problemet är att setupen med den nya routern funkar bra, men den kan ej ansluta till internet. Kan ej hitta en IP-adress. Den förra routern gick att koppla direkt till fiberuttaget, vilket inte den nya TP-linken kan, uppenbarligen.

Jag kan dock koppla Fiber -> Asus (som brygga) -> Tp-link. Då får TP-linken internet, men samma ostabila internet kvarstår eftersom Asusen finns i kedjan. Om det nu är den som gör att mitt internet är ostabilt.

Varför går det ej att ansluta Tp-link-routern direkt till fiberuttaget? Måste jag ha ett modem emellan? Har jag missat något i setupen?

Mvh Andreas

Kolla så du inte är tilldelad ett fast IP nummer istället för dynamiskt från ISP, inte så vanligt men förekommer..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av andnel:

Hej!

Mvh Andreas

Det är sällan man stöter på mac-låsning, jag har iaf aldrig gjort det och ingen jag känner heller. Men ett sätt för att åtgärda den typ av problem är att du antingen väntar ca 30 minuter utan någon enhet inkopplad. Eller att du loggar in på routern som har ip/internet och går till wan-status. Där brukar man sedan kunna trycka "release" så att du släpper ifrån dig ipt. Sedan kopplar du in din nya enhet och testar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Koppla ur båda routrarna, eller kör bara med den nya. Efter några timmar hoppar det säkert igång. Leverantören tillåter säkert bara en aktiv IP-adress.