Köp av trådlösa-telefoner för IP-telefoni

Permalänk
Medlem

Köp av trådlösa-telefoner för IP-telefoni

Har fiber från Bahnhof och nu har även farsan köpt till IP-telefoni. Han köpte då vad han trodde var en "telefonibox" men fick då hem Bahnhof:s "egna" router Tilgin HG2381. Jag har bara kopplat in Tilgin HG2381 "bakom" routern precis så som man gör då man kopplar en dator till ens router med kabel. Sitter alltså ethernet-kabel i LAN3-porten på ASUS-66UC som sedan går vidare till WAN-porten på Tilgin HG2381.

Fiderdosa (LAN1) --> (WAN) ASUS-AC66U
--> ASUS-AC66U (LAN3) --> (WAN) Tilgin HG2381

Så som jag förstår det så skall detta fungera enligt Bahnhof, se https://www.bahnhof.se/support/category/telefoni/fragor-och-s... men portar behöver öppnas. Har öppnat portar.

Hoppas allting stämmer så här långt. Farsan hade fått info om att man kan använda "vilken telefon som helst" av Bahnhof, tänker direkt att det inte kan stämma så han måste ha hört fel.

Har sökt runt men känner att jag inte får koll på det. Vill bara lösa det så smidigt som möjligt. Båda routrarna kommer befinna sig på våning 1, dock vill vi ha minst en telefon på våning 2. Vi kommer inte kunna dra nåt kablage så behövs en trådlös lösning.

DECT bas + trådlösa telefoner, är det de jag skall ha eller? Snälla hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eydam:

Farsan hade fått info om att man kan använda "vilken telefon som helst" av Bahnhof, tänker direkt att det inte kan stämma så han måste ha hört fel.

Tilgin routern har uttag (tror det är 2st) för telefon, och eftersom IP-telefoni'n sköts av routern, så kan man koppla in vilken (vanlig) telefon som helst.

Angående telefon på övervåningen, så har i stort sätt alla trådlösa telefoner's basstation stöd för flera handenheter, och många butiker säljer extra handenheter som går att ansluta till den man köper.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Tilgin routern har uttag (tror det är 2st) för telefon, och eftersom IP-telefoni'n sköts av routern, så kan man koppla in vilken (vanlig) telefon som helst.

Angående telefon på övervåningen, så har i stort sätt alla trådlösa telefoner's basstation stöd för flera handenheter, och många butiker säljer extra handenheter som går att ansluta till den man köper.

Tack så mycket! Jag blev förvirrad då farsan inte hade "vanliga" telefoner utan nån typ av special lösning från Tele2 eller nåt. Köpte hem c530 ip, kopplade in och allt fungerar fint.

fiber dosa -> asus router -> bahnhofs skit router -> dect bas

Permalänk
Rekordmedlem

Tele 2 har haft at man kan ringa över wifi, dvs en egen iptelefonapp.
Det finns flera andra ipteleappar så om man vet hur det ska konfas för den operatör man har så kan man alltså ringa med mobilen som "fast telefon" när man är hemma om man har wifitäckning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.