Permalänk
Medlem

Phanteks Shift

Idag monterade jag en ny kylare och två nya fläktar för att få ner ljudet till ett minimum. Jag lägger upp som galleri för dels vill jag visa upp ett för mig favorit-chassi, och visa hur man kan köra kylningen pga dess utformning.

Har ingen fläkt direkt på CPU utan kopplar CPU_FAN till 140-PWM-chassi-fläkten till höger, jag tyckte det var lite neat. Har en förgrening så chassi-fläkten i botten går på samma kabel. Shift-chassit levereras med en enbart en 140-fläkt till höger om CPU och jag köpte en fläkt för att ersätta denna samt en extra fläkt för att hjälpa till med luftgenomströmningen från botten upp genom gallret i toppen på chassit. Övriga lufthål finns på sidorna av fram- och baksida, därav placeringen av fläktarna.

Specs:
Enklast möjliga 1151 H270I-system för surf och Dota 2. Asus moderkort och GPU. Corsair 450W nätagg.

Kylning:
Noctua NH-L9x65 CPU-kylare, monterad utan fläkt
Noctua NF-P14s redux 1500 PWM x 2

Har ställt ner fläktarnas RPM till minimum, 300, så länge moderkortet tillåter för CPU-temperaturen. Har kört Prime 95 en del och temperaturerna ser helt ok ut, är som ni ser inget monstersystem. Datorn är väldigt tyst, men inte knäpptyst så klart, man hör ett svagt sus. Betydligt mycket trevligare än vad jag hade innan. Alltså en Phanteks-fläkt i den övre platsen och en Cryorig C7 för CPU. Det lät ok men lite mer högfrekvent och vinande vilket jag är glad att jag slipper nu.

Hoppas ni gillar bilderna! Mvh / euro

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

@hypermode: Såg riktigt nice ut!

En fråga:
Om man skulle montera grafikkortet normalt? (Om det ens går?) Hur brett skulle det kunna vara för att fortfarande få på glaset?
Har själv tittat som fan på det chassit, skulle passat mej perfekt, om det inte var för faktum att GPU hamnar på baksidan.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

@eurodance: Såg riktigt nice ut!

En fråga:
Om man skulle montera grafikkortet normalt? (Om det ens går?) Hur brett skulle det kunna vara för att fortfarande få på glaset?
Har själv tittat som fan på det chassit, skulle passat mej perfekt, om det inte var för faktum att GPU hamnar på baksidan.

Kul att du gillade det. Jag tror att man får in ett grafikkort som är 2.5 platser tjockt så att säga, om det är det du menar, eller? GPU som är 2 platser tjocka går garanterat bra.

Kolla grafikkortshållaren här:

Men! Det som händer om man ska ha grafikkortet med fläktarna utåt mot glaset är dels att fläktarna kommer väldigt nära glaset vilket så klart påverkar kylningen en del, och sedan kan man få problem med utrymmet för kortet. Grejen är att pcie-riser-kabeln, i alla fall den jag fick, är för kort för att kunna vända fläktarna utåt och sedan montera grafikkortet i mitten. Man måste montera grafikkortet en del åt höger för att riserkabeln ska räcka. Om ditt grafikkort är för högt, eller om man kollar på grafikkortet vertikalt: för bred, så kan det bli problem att få plats med kortet eftersom det måste vara monterat en del åt höger och det är samma håll som nätagget är monterat. Så är grafikkortet längre ned än nätaggets början är det inte säkert att det ens går att montera grafikkortet med fläktarna utåt över huvud taget. Så kontentan blir att det är bäst att montera grafikkortet med ryggen mot glaset, även om jag håller med att det inte är lika coolt som med fläktarna utåt. Men har man en snygg backplate förmildrar det det hela en aning i alla fall.