Phanteks Shift
Idag monterade jag en ny kylare och två nya fläktar för att få ner ljudet till ett minimum. Jag lägger upp som galleri för dels vill jag visa upp ett för mig favorit-chassi, och visa hur man kan köra kylningen pga dess utformning.
Har ingen fläkt direkt på CPU utan kopplar CPU_FAN till 140-PWM-chassi-fläkten till höger, jag tyckte det var lite neat. Har en förgrening så chassi-fläkten i botten går på samma kabel. Shift-chassit levereras med en enbart en 140-fläkt till höger om CPU och jag köpte en fläkt för att ersätta denna samt en extra fläkt för att hjälpa till med luftgenomströmningen från botten upp genom gallret i toppen på chassit. Övriga lufthål finns på sidorna av fram- och baksida, därav placeringen av fläktarna.
Specs:
Enklast möjliga 1151 H270I-system för surf och Dota 2. Asus moderkort och GPU. Corsair 450W nätagg.
Kylning:
Noctua NH-L9x65 CPU-kylare, monterad utan fläkt
Noctua NF-P14s redux 1500 PWM x 2
Har ställt ner fläktarnas RPM till minimum, 300, så länge moderkortet tillåter för CPU-temperaturen. Har kört Prime 95 en del och temperaturerna ser helt ok ut, är som ni ser inget monstersystem. Datorn är väldigt tyst, men inte knäpptyst så klart, man hör ett svagt sus. Betydligt mycket trevligare än vad jag hade innan. Alltså en Phanteks-fläkt i den övre platsen och en Cryorig C7 för CPU. Det lät ok men lite mer högfrekvent och vinande vilket jag är glad att jag slipper nu.
Hoppas ni gillar bilderna! Mvh / euro