Vad kostar det att bygga en speldator för dessa ändamål?

Permalänk
Medlem

Vad kostar det att bygga en speldator för dessa ändamål?

Jag har haft skruttiga datorer hela mitt liv och kör allt på lägsta grafik för att få upp min FPS.
Just nu spelar jag mycket CS:GO och ligger runt 80-100 FPS, 40-60 på vissa banor som är lite mer krävande.
Jag lyckas faktiskt spela någorlunda bra ändå, men jag försökte nyligen streama lite och det funkade inte så bra.
Spelar även en del rust, vilket tar hundra år att dra igång och PvP är i princip omöjligt för mig då min fps är så låg.

Det jag försöker säga är att jag inte är speciellt kräsen, men inser att det är dags att köpa en ny dator.
Tyvärr hittar jag inget jobb i den lilla skitstaden jag bor i, så jag har begränsat med tillgångar.
Men jag vill ändå veta vad det skulle kosta att bygga en dator så jag har ett mål.

Jag vill kunna spela CS:GO med minst 200 FPS i vettig upplösning samtidigt som jag streamar till Twitch i någorlunda bra kvalité. (Jag tror både CS:GO och OBS Studio är mest påfrestande på CPU'n)

Sen vill jag kunna spela RUST med någorlunda bra fps. (Enligt vänner så skall ram och SSD vara viktigast.)

Det hade varit kul att kunna spela lite nyare spel som pubg, men jag vill dra gränsen här för att se hur dyrt det blir.
Jag äger redan ett stort fint oanvänt chassi, samt ett schysst nätagg på 800watt.

Jag är tacksam för en estimerad kostnad, och ännu mer tacksam för ytterligare köpråd.
Är det tex värt att köpa alla delar beggade? Blir det väldigt mycket billigare då?

Tackar så hemskt mkt för svar, ha en trevlig kväll.

Permalänk
Medlem

@Lennings: Nytt runt 14-20, beroende på om man snålar på grejer eller inte.

Värt att köpa begagnat? Ja absolut. Så fort man köpt grejerna så börjar de ju tappa i värde. Sen så finns det ju special snowflakes som tror att de kan få tillbaka 80%+ av investeringen, så kan vara svårt att hitta till rimligt pris.

Men typ något åt det här hållet

https://www.sweclockers.com/marknad/151353-komplett-dator-i5-...

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

@Arcec: Tack för ditt svar! Problemet för mig med att köpa en hel dator beggad är att jag måste betala hela summan direkt, om jag köper nytt kan jag göra det på avbetalning eller om jag köper enskilda delar beggat så kan jag betala en del i taget.

Antar att enskilda delar också är betydligt mycket billigare än nya delar, men tycker det verkar svårt att lägga bud när jag inte vet.

Permalänk
Medlem

@Lennings: Jup. T.ex https://www.sweclockers.com/marknad/151327-saljes-asus-geforc...

Nytt går på 3.7+

Ja, i det fallet är ju nytt bättre då man kan köra på avbetalning. Vill man köra beg i det fallet får man istället köpa in komponenter styckvis enligt budget.

Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A