Stor påverkan av ram minnens hastighet? Samt volt?

Permalänk
Medlem

Stor påverkan av ram minnens hastighet? Samt volt?

Hej!

Jag går i funderingarna att köpa ny dator, och har gärna rätt mycket ram minne (t.ex. 64 GB eller möjligen mer). Jag spelar även och just snabbheten i minnena är viktigast för mig i spel, i övrigt är mängden viktigast. I spel påverkar inte hastigheten allt för mycket vad jag förstått, men hur mycket påverkar det? Tänk en vanlig speldator med något i stil med RTX 5070 osv.

Exempel 1, är det någon större skillnad i spel om ena minnet har högre Hz men även högre CAS så att fördröjningen blir densamma ändå?

• 4200 MHz 26-xx-xx-xx = ca 12 ns latens

• 6000 MHz 36-44-44-96 = 12 ns latens

Exempel 2, om ena minnet är snabbare både i MHz och i CAS, hur mycket kan det tänkas påverka i 1440p spelande?

• 6000 MHz 36-44-44-96 = 12 ns latens

• 6400 MHz 32-39-39-102 = 10 ns latens

Samt en till fråga, gör det någon större skillnad i livslängd eller annat vid 1,35V, 1,4V eller 1,45V? Allt här är DDR5 för vanlig stationär dator.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

I CPU-begränsade spelsituationer kan det öka prestandan med uppåt 5-10%, men oftast är grafikkortet den primära flaskhalsen, vilket lär bli troligt i 1440p med RTX 5070 så länge man spelar någorlunda krävande spel och/eller höga grafikinställningar.

Generellt rekommenderas 6000MT/s CL ~30 för AMD. Sikta även på två stickor om det är möjligt, då med fyra stickor blir det svårare för minneskontrollern att köra 6000MT/s.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

T.ex. TechPowerUp har gjort en del tester på sånt. Det gör skillnad, men oftast inte så stor skillnad att det är värt att köpa nya minnen bara för det.

Skrivet av kaptenperre:

Exempel 1, är det någon större skillnad i spel om ena minnet har högre Hz men även högre CAS så att fördröjningen blir densamma ändå?

Latensen är hur snabbt den efterfrågade datan börjar komma fram, medan frekvensen bestämmer hur snabbt den efterföljande datan anländer. Så vad som är viktigast beror på hur spelet använder minnet. Oftast är det latensen som är allra viktigast i spel men det varierar från spel till spel, och frekvensen påverkar oftast också en del.

Skrivet av kaptenperre:

Samt en till fråga, gör det någon större skillnad i livslängd eller annat vid 1,35V, 1,4V eller 1,45V? Allt här är DDR5 för vanlig stationär dator.

Så länge som minnena körs i den spänning de är gjorda för så är livslängden oftast inget man behöver fundera på. Däremot kan det vara viktigt att inte höja spänningen för mycket vid överklockning eftersom det kan påverka både minnen och CPU negativt.