Permalänk
Medlem

Thermaltake Core X9

Har klurat sedan i vintras (DHW17) vad jag skulle göra som nästa projekt, deltog i Open class på utställningen där mest för se att lära och se en massa fina byggen och jag det fanns det verkligen!

Massa tankar har då snurrat om vad jag skulle göra som nästa bygge, och som alla vet så är ju Dreamhack ett väldigt bra ställe att samla på sig ideèr osv, samt kolla och spana in massa nya grejer som kommit på marknaden, samt google är en väldigt bra källa för spana.

Men sprang en av dagarna där uppe över Asus monter och fastnade för ett moderkort ( Asus Rog Strix z370i) och tänkte det vill jag bygga runt. Visst det är et m-itx kort men tyckte att kombon svart/silver var väldigt snyggt och det ville jag bygga vidare på, samt med tanken att 2x m2 diskar får plats utan att det bromsar ev grafikkort osv,

Och vilken cpu passar inte bättre ihop med det kortet än en 8700k som även det fick beställas i samma veva som som moderkortet och minnen fick ju kluras på och det sökte jag även fram och bland dom snyggaste minnena som inte har RGB enligt mig är Corsairs dominator minnen så även 2x8gb sådana fick beställas. Samt en del delar fick behållas från mitt förra bygge.

Sen är det ju alltid en gåta hur man vill bygga och i vad, hade planer på och en massa skissar klara, men samtidigt ville jag ha en massa kylning så begränsningarna kom ju ganska snabbt så fick söka lite med ljus och lykta efter ett chassi som klarade mina mål.

Och tillslut så lyckades jag hitta Thermaltake Core x9 som hade det jag sökte dels på nätet osv, kollade lite beskrivningar osv angånde mått på detta och tänkte det blir kanon, men när jag väl beställt det och det kom hem, Jäklar vad stort det är! Men samtidigt är möjligheterna oändliga med detta chassi (fick hem det 12/2-18). Så moddning är påbörjat sedan det kom hem.

Komponentlista:
Moderkort: Asus Rog Strix z370i
Cpu: Intel Core i7 8700k
Minne: Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8GB) 3200Mhz
Grafikkort: EVGA GeForce GTX 1080 SC Gaming ACX 3.0
Nätagg: EVGA Supernova g3 650w
Hdds: Samsung 960 EVO 500GB 2st
Chassi: Thermaltake Core x9.

Vattenkylning:
2x EK-CoolStream XE 480 (Quad) (dom är tjocka och väldigt stora!)
8x be quiet! SilentWings 3 120mm PWM HighSpeed 2200 rpm 4x på varje radiator (ev fler?)
1x EK-FC1080 GTX - Nickel till Evga Kortet (Ref PCB)
1x EK-FB ASUS Z270I/Z370I Strix RGB Monoblock - Nickel till cpu/mobo (som jag efter lite googlande osv kom fram till passade mitt z370i kort och inte bara z270i som det va i början.)
1x Alphacool Eispumpe VPP755 med Eisdecke D5 - Plexi V.3 (mycket kompetent pump om man kollar speccs)
Barrow fittings och rör (14mm).
Reservoir en custom gjord ( 127mm x 254mm x 23mm ) och med 6st portar samt en EK-RES X3 110.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Kommer du ens behöva några fläktar med tanke på att det endast är en cpu och en GPU du ska kyla?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Kommer du ens behöva några fläktar med tanke på att det endast är en cpu och en GPU du ska kyla?

Kan tänka mig att han tänker försöka överklocka en hel del, så fläktar kan ju va bra för o hålla nere tempen

Permalänk
Medlem

Jag måste bara fråga om ditt custom res, har du designat det själv och fått det cnc millat av någon eller har du hittat någon som säljer färdiga av denna typen? Finns det något namn du kan tipsa om för att göra ett liknande?

Permalänk
Medlem

@WorriedElk:
Helt rätt, kommer försöka uppnå 5ghz på cpu att börja med, samt min gpu kommer klockas upp till max igen när det väl kommer vatten i det. Det resultatet vet jag redan vad jag kan uppnå för att få det stabilt. 2126mhz med och 5500mhz på memory (11000mhz då det är gånger 2).

Permalänk
Medlem

Varför har du fläktarna att blåsa neråt ? Värme stiger.. Eller ska du vända på bygget ? Sen känns det sådär med mITX är ett jumbo chassi.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

8+ fläktar för en vattenkyld dator, damn. Samt att värmeutsläppet är uppåt (värme stiger) och du har riktat samtliga neråt vilket trycker tillbaka värmen in i datorn igen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@Palme_570:

Dom kommer vändas

Kom på det efter bilderna togs osv, men är lite kvar att fixa innan slutet kommer.

Permalänk
Medlem

@hakd: dom kommer vändas innan bygget är klart

Ja förhoppningsvis skall det räcka med 8x men återstå att se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

8+ fläktar för en vattenkyld dator, damn. Samt att värmeutsläppet är uppåt (värme stiger) och du har riktat samtliga neråt vilket trycker tillbaka värmen in i datorn igen.

Med så stora radiatorer blir nog luften max 1-2 grader varmare, om ens det! Varm luft stiger ja, men det beror på temperaturskillnaden

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: fläktarna är ändrade + lite annat fix har gjorts under dagen idag dock kommer bilder snart