Permalänk
Medlem

Gammal i5 760@2.8Ghz

Efter ett missöde av kaffe för en tid sen så blev det att köra en i5 760 för tillfället.

Stock kylare var ingen hit med oc så skaffade en 212 evo och kör prime95 i skrivande stund. Är uppe it 21x175, alltså 3675mhz.

Det som gör mig lite osäker här är att lite då och då medan prime95 körs så ser jag både på realtemp och cpu-z att den dippar ner till 1500mhz en kort sväng då och då. Varje 1½ minut ungefär och är där några sekunder bara. Är detta normalt? Inte hållt på med oc på åratal.

Sen länkar jag även den "normala" bilden

Vad är det som händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angel78:

Efter ett missöde av kaffe för en tid sen så blev det att köra en i5 760 för tillfället.

Stock kylare var ingen hit med oc så skaffade en 212 evo och kör prime95 i skrivande stund. Är uppe it 21x175, alltså 3675mhz.

Det som gör mig lite osäker här är att lite då och då medan prime95 körs så ser jag både på realtemp och cpu-z att den dippar ner till 1500mhz en kort sväng då och då. Varje 1½ minut ungefär och är där några sekunder bara. Är detta normalt? Inte hållt på med oc på åratal.

https://imgur.com/usmVcDF/

Sen länkar jag även den "normala" bilden

https://imgur.com/Rw76KE9/

Vad är det som händer?

Har du VRM kylning?
Jag lyckades köra min i5 750 i 4,0 ghz utan större problem med en första generationens 212 kylare tror jag maxade strax över 70c.
Kör lite normala tester 3d mark lite spelande osv beter den sig likadant då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har ingen speciell kylning på vrm men hur ska jag kunna snapshotta när den dippar om jag spelar?

Det är inte tempen jag egentligen är rädd över, 60c är ju inte högt, bara fundersam över varför den dippar eller mer känns som throttling, vilket den inte borde göra.

40 min av small test i prime nu och inte gått över 61c så den verkar stabil iaf, såhär långt. Körde ju stock kylaren och 3.2Ghz när tempen maxxade ut på 73c efter timmar av spel utan problem, så är inte alls orolig över 61c nu

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Angel78:

Efter ett missöde av kaffe för en tid sen så blev det att köra en i5 760 för tillfället.

Stock kylare var ingen hit med oc så skaffade en 212 evo och kör prime95 i skrivande stund. Är uppe it 21x175, alltså 3675mhz.

Det som gör mig lite osäker här är att lite då och då medan prime95 körs så ser jag både på realtemp och cpu-z att den dippar ner till 1500mhz en kort sväng då och då. Varje 1½ minut ungefär och är där några sekunder bara. Är detta normalt? Inte hållt på med oc på åratal.

https://i.imgur.com/NySmLFs.jpg

Sen länkar jag även den "normala" bilden

https://i.imgur.com/mXxT4ZR.jpg

Vad är det som händer?

Vad har du för moderkort, spontant låter det som dålig VRM-kylning.
Dra på lite mer spänning om inte annat. 1.25V är lite lågt i mina ögon.

Jag kör 1.38V med gott samvete. 21 x 190 MHz = 3990 MHz.
Cinebench
Single: 118 Multi: 327 CB
CPU-Z
Single: 342,1 Multi: 1084.4

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Suttit med The Division i fullscreen windowed med realtemp ovanpå en stund, den har inte dippat som när jag körde prime95.

Kör P7H55 moderkort. Fast varför mer spänning om den är stabil? Kan säkerligen överklocka mycket mer, 56c som högst efter 30 min spel men är inte i behov av mer för tillfället känner jag, kör allt på hösta inställningarna i spelet utan problem.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Angel78:

Suttit med The Division i fullscreen windowed med realtemp ovanpå en stund, den har inte dippat som när jag körde prime95.

Kör P7H55 moderkort. Fast varför mer spänning om den är stabil? Kan säkerligen överklocka mycket mer, 56c som högst efter 30 min spel men är inte i behov av mer för tillfället känner jag, kör allt på hösta inställningarna i spelet utan problem.

Om den är stabil behövs självklart inte mer kräm. Jag är dock imponerad om så är fallet. Vad kör du för LLC?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om den är stabil behövs självklart inte mer kräm. Jag är dock imponerad om så är fallet. Vad kör du för LLC?

Enabled fortf. Kör hellst den på för att ha en mer stabil volt, men som jag förstår det så verkar det vara runt min hastighet när folk behöver ta bort den. Efter en timmes spel, högsta registerade temp är fort. 56c, ska dra igång twitchstream också, kan tänka mig att den kommer röra sig 1-2c

Orkare inte göra mer oc på den heller bara för att jag är lat, om jag nu skulle pressa och inte kunna boota up så måste jag ju öppna lådan för att resetta cmos, jobbigt