Permalänk
Medlem

SCART till ny LED TV

Hej, har just inköpt en ny TV ( TCL LED-TV), den har ju ingen SCART kontakt men diverse HDMI. Nu har jag min gamla DVD (DVP 3520) spelare med just SCART plus RCA kontakter för Video out och Digital out.
Går det att koppla DVD spelaren till TV´n? Eller blir det att investera i en ny DVD?

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

@stenent: Har du en så gammal DVD-spelare att den inte ens har HDMI så bör du skaffa en ny. Kvaliteten på den genomsnittliga DVD-spelaren, eller idag då, Blu-ray-spelaren, är enormt mycket högre jämfört med DVD-spelarna från den tiden allt hade analoga utgångar.

En omvandlare spenderar endast pengar på att göra en redan dålig signal ännu sämre, så lägg pengarna på rätt resurs.

Edit: Med tanke vad en enkel instegs BD-spelare kostar idag...

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=606&o=produkt_pris_ink...

Permalänk
Medlem

Har du köpt en modern 4k TV och har inte ens förra generationens spelare till den??
Det kunde ju varit värre....det fanns ju VHS innan.

Du skall INTE investera (om det nu kan kallas det) i en ny DVD spelare utan du skall MINST ha en Blueray spelare.
Här har du en bra för 650 spänn. Värt varenda krona.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/hemmabio/blu-ray-sp...

Här har du en blillig och bra HDMI kabel med https://www.teknikdelar.se/datortillbehor/kablar-adaptrar/hdm... 68 spänn med frakt.

Åk nu sen till närmaste returstation och lämna bort ditt fossil för återanvändning

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

För 699kr som Scartadaptern som länkades kostar är det nog en bättre affär att istället köpa en ny spelare då du kan hitta nya DVD spelare runt 500kr med HDMI även om jag verkligen rekommenderar att istället köpa en Bluray spelare för några hundra till.

Bilden bör bli klart bättre om man slipper köra genom adaptern då sådana extra analog-digital omvandlingar brukar ge kvalitetsförluster men DVD är fortfarande i grunden lågupplöst SD som inte ger rättvisa på en modern tv.

Hade din nya teve redan haft Scart och du inte behövt lägga ut mer pengar kunde du kört vidare på det om du var nöjd med den förhållandevis dåliga bilden och rätt bortkastat på en ny tv.

Men att köpa en adapter för pengar du nästan får en ny Bluray spelare för är ingen större vits, om du nu inte verkligen har andra behov som att kunna koppla in en gammal video via Scart.

Adaptern är mer ett alternativ där det inte finns apparater med HDMI utgång som exempelvis om man vill kunna spela upp gamla analoga videoband från sin gamla VHS-Video.

Däremot skulle jag nog om jag var dig verkligen överväga om jag köper ny spelare om inte jag skulle ta en Bluray istället då du kan få en sådan för i stort samma peng adaptern skulle kostat. Själv skulle jag inte tvekat på att ta Bluray framför DVD då bilden är överlägsen.

En Bluray ger mycket bättre bild än DVD (man ser stor skillnad tydligt)och den kan dessutom spela DVD skivor med.

Speciellt som prisskillnaden är liten numer mellan DVD och Bluray skivorna, rätt ofta billiga Bluray i reabackarna. Ja faktiskt börjar det ibland bli mer Bluray än DVD i många backar.

Vad som ännu är relativt dyrt är(4k) UHD-Bluray spelare och skivor men det behöver man bara om man har en UHD (4k) tv och vill köra i just det formatet. Det går bra att koppla in en DVD eller Bluray även till en sådan tv men man får lägre upplösning.

DVD är i standardupplösning 576p, det som kallas SD och ger rätt dålig bild med dagens mått.

Bluray är i FullHD(FHD) 1080p och ser rejält mycket bättre ut än DVD och även färger är bättre så man märker stor skillnad mellan DVD och Bluray.

UHD-Bluray 2160p (i dagligt tal 4k) har HDR samt dubbel upplösning mot vanlig Bluray, Däremot ser man inte lika dramatisk skillnad på upplösningen på normalt tv avstånd. Med mycket bra syn syns det men däremot HDR och bättre färger gör mycket i bild under förutsättning att man har en tv som klarar av att visa det.

Ett alternativ däremot att köpa en lös UHD spelare om man vill spela UHD-Bluray filmer är att istället köpa Xbox One S spelkonsol då den har UHD-spelare för ungefär samma peng som billigaste UHD-spelaren men då få spelmöjligheten också. Köpte själv en sådan och lite knöligare att hantera men med Xbox mediafjärr går det rätt bra ändå och den får också bra uppdateringar hela tiden så jag är nöjd.

Nu är väl antagligen UHD 4k spelare inte aktuellt för dig speciellt inte om det inte är en sådan tv, men kan ändå vara bra att veta om vad det finns. Man kanske har funderingar på en spelkonsol och då kan det vara bra att veta att Microsoft Xbox One S och nya One X har inbyggd UHD-Bluray som kan visa film(även CD,DVD och vanliga Bluray då).

Konkurrenten Sony Playstation Pro 4 klarar inte UHD-Bluray då den bara fått vanlig Blurayspelare(FHD) märkligt nog för en 4k konsol.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Airborne:

DVD är i standardupplösning 576p, det som kallas SD och ger rätt dålig bild med dagens mått.

Det där är en sanning med modifikation.

MPEG-strömmen från DVD är aldrig progressiv, alltså är den antingen 480i eller 576i beroende på vad som ligger lagrat på skivan. För 576i är det dock möjligt att lagra bilden som 25PsF, vilket innebär att bilden som sådan är progressiv men lagras sammanflätat. Detta gör avflätningsprocessen (deinterlacing) enkelt. För 480i blir det desto svårare då kadensen inte är densamma som källmaterialet, om vi pratar om film förstås.

DVD är i grund och botten avsett för CRTs. Där kan bilden bli helt ok, mycket tack vare bildrörens förlåtande teknik och att signalen kan visas upp utan avflätning, uppskalning och dylikt. Ändock är MPEG-komprimeringen mycket destruktiv på DVD och på en modern bildvisare är det mycket påtagligt, utöver den lägre upplösningen och sämre färgrymden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det där är en sanning med modifikation.

MPEG-strömmen från DVD är aldrig progressiv, alltså är den antingen 480i eller 576i beroende på vad som ligger lagrat på skivan. För 576i är det dock möjligt att lagra bilden som 25PsF, vilket innebär att bilden som sådan är progressiv men lagras sammanflätat. Detta gör avflätningsprocessen (deinterlacing) enkelt. För 480i blir det desto svårare då kadensen inte är densamma som källmaterialet, om vi pratar om film förstås.

DVD är i grund och botten avsett för CRTs. Där kan bilden bli helt ok, mycket tack vare bildrörens förlåtande teknik och att signalen kan visas upp utan avflätning, uppskalning och dylikt. Ändock är MPEG-komprimeringen mycket destruktiv på DVD och på en modern bildvisare är det mycket påtagligt, utöver den lägre upplösningen och sämre färgrymden.

Sammanfattning, DVD är gjord för CRT TV apparater med "Interlaces" bildteknik. Bilden byggs upp linje för linje och blir verkligen dålig på en TV apparat som visar progressiv bild.

480i eller 576i (i står för interlaced, sammaflätad på svenska) DVD spelare och är gjorda för CRT TVs (tjockTV)

en fullHD TV har 1080P men det fanns HD förberedda TVs med 720P förr. (P står för progressiv bild) Dessa skall du ha Blue ray spelare till.

Har du köpt en 4k TV vilket jag tror du gjort (hittade inget annat på TCL modellerna) har du 4K UHD (2160p).
Du skall ha Blue ray spelare eller helst en 4k spelare och du tycker bilden är viktig. En bra 4K spelare (som även klarar DVD, Blue ray och 4K skivor) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3589129

Köp Blue ray Samsungen för 650 kr och kabeln för 70 kr om du inte vill lägga mycket pengar på en 4K spelare så är du i hamn. Du kan ju naturligtvis även spela upp dina gamla DVDer i Blue ray spelaren om du inte visste det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert

Jag är helt med på skillnaderna mellan sammanflätade och progressiva signaler. Men det jag framhäver är att begränsningen med DVD och sammanflätning inte enbart ligger i spelarna utan även i mediet som sådant. Progressiv video kan helt enkelt inte lagras på DVD.

Sedan låter det, på ditt inlägg, som att riktar dig mot TS? Jag har själv en DMP-UB700 som jag avnjuter mina UHD-BD:s ifrån, samt ett gäng dedikerade BD-spelare och andra källor för variabla format. Det är inte jag som funderar på något...

EDIT: HD Ready handlade för övrigt snarare om stöd för HDCP hellre än att panelen hade en viss upplösning.

Permalänk
Medlem

SCART till ny LED TV

Tack till samtliga för alla omfattande svar.
Utmynnar i stort sett vad jag anade
För mig gäller det bara att kunna spela upp befintliga DVD skivor med barnfilmer för barnbarn.
Inhandlar i morgon dag en ny spelare
Ha en trevlig helg och än en gång tack till alla

Permalänk
Medlem

@Nissling och @KingCobra

Var helt enkelt mer en förenkling för att ganska enkelt och pedagogiskt förklara att bilden från DVD är rejält mycket sämre än Bluray och UHD-bluray och då var det enklare att bara skriva 576p, 1080p och 2160p i upplösningsjämförelsen utan att blanda in skillnaden mellan interlace och progressivt och hur bilder lagras på skivorna.

Tyckte det kanske blir lite väl tekniskt att gå in på den skillnaden lika väl som redogöra för tekniska detaljer i hur UHD-Bluray inte bara har högre upplösning utan även bättre färgmöjligheter för någon som inte är insatt. Valde därför att förenkla men ändå ge en viss förståelse för skillnaden mellan formaten och hur den upplevs samt lite tips.

Kuriosa lite off-topic är att det fanns faktiskt enstaka CRT (tjockteve) på slutet av tjocktv-eran som hade HDMI ingång och tog progressiv signal med HDCP på den ingången.

Har kvar en Philips 16:9 sådan tv på övervåningen som ej längre används och det roliga var att pga av bildröret som inte har fasta pixlar definierade på samma sätt som en platt skärm så fick den inte kallas HD-Ready utan fick namnet HD-Prepared istället då det var något krav som ej uppfylldes.

Den hade även komponent ingångar vilket inte heller var vanligt på tv i europa även om det var vanligare i Usa.

Den köptes då första tidens platt-tv var så erbarmligt usla på bilden(i alla fall de man som vanlig fattig konsument hade råd med) För att vara en CRT var bilden väldigt bra och klart mycket bättre än en standard el-lada platt-tv var då.