Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bugg i Apples operativsystem – indiskt tecken orsakar krasch

Permalänk
Melding Plague

Bugg i Apples operativsystem – indiskt tecken orsakar krasch

De senaste månaderna har Apple fått en del kritik efter uppgifter om sänkt prestanda och diverse säkerhetshål. Nu hamnar bolaget återigen i hetluften till följd av en allvarlig bugg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är väl gammalt? Minns att folk skickade sms som kraschade andras mobiler för mer än ett år sen...

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Det är ingen bugg, det är en feature.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av FZL:

Det här är väl gammalt? Minns att folk skickade sms som kraschade andras mobiler för mer än ett år sen...

Liknande saker har hänt tidigare, men det här är nytt. The Verge skriver följande: "Back in 2015 a tiny string of text disabled iMessage, and a year later in 2016 a 5-second video crashed iPhones"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FZL:

Det här är väl gammalt? Minns att folk skickade sms som kraschade andras mobiler för mer än ett år sen...

Inte för jag råkat ut för att nån skickat sånt till mig men ja, har varit massa såna här buggar i iOS genom åren med länkar och tecken som kraschar mobilen. När dom fixat ett dröjer det inte länge förrns nästa kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det är ingen bugg, det är en feature.

Marknasför det under "innovation" och "nytänkande", eller hur? Det vore väldigt kul att se vilket hopplöst tecken det är som är så svårt att ladda. Kanske någon vill delge tecknet inbäddat i en spoiler för att då inte göra livet alltför surt för applefans?

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Kan inte någon här skriva vad det är för symbol så alla surfande apple-användare får sig en överraskning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Kan inte någon här skriva vad det är för symbol så alla surfande apple-användare får sig en överraskning?

జ్ఞ‌ా

Dold text
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

är nog inte alla enheter dock, flickvännens iphone funkade det inte på, samt suger lite att man inte ens kan skriva symbolen på FB utan det klassas som spam innan man ens publicerat skiten -.-'

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Vilken bokstav är det? Finns stora möjligheter till ett gott ondskefullt skratt här känner jag!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Apple och buggar börjar bli synonymer. Glad att man lämnat.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Testing ಜ್ಞಾ
Testing జ్ణా
Testing జ్ఞా

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Man kan inte göra tecknet på Facebook

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Sitter på en macbook och kollade ofrivilligt, varken safari eller något har kraschat ännu. vilket OS ska vara drabbat? sitter på 10.13.3

Visa signatur

520 watt Ace rawdeal... geforce GTS 250... asus M4A78 pro... 1tb budget hdd.. AMD phenom 945 @ 3458 Mhz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Kan inte någon här skriva vad det är för symbol så alla surfande apple-användare får sig en överraskning?

Händer ju inget om man kollar på det när man bara surfar det är ju när man får det som meddelande i tex sms, instagram, snap messenger osv

Edit: Såg nu att det stod i nyheten att det skulle krascha om man såg det i safari, det stämmer inte.

Permalänk
Medlem

अब अपना फोन क्रैश कर रहा है?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

"Det bara funkar"

Eller?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Antar att problemet inte hittats förrän nu då indier inte har råd med Apples produkter? ;P

Permalänk
Medlem

Trodde att det inte fanns några buggar på Apples grejer, inte heller finns det några säkerhetshål. Detta måste vara en innovations-feature va?

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Är det symbolen för #metoo på Telugu måhända?

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Dennisthegamez:

Sitter på en macbook och kollade ofrivilligt, varken safari eller något har kraschat ännu. vilket OS ska vara drabbat? sitter på 10.13.3

Skrivet av Jackss:

Händer ju inget om man kollar på det när man bara surfar det är ju när man får det som meddelande i tex sms, instagram, snap messenger osv

Edit: Såg nu att det stod i nyheten att det skulle krascha om man såg det i safari, det stämmer inte.

Har inte kunnat verifiera det själv (då jag inte äger en dator med Mac OS) och använde därför följande information från The Verge: "Italian Blog Mobile World spotted the bug, and we’ve tested it successfully on multiple iPhones running iOS 11.2.5, and found it also works on the macOS versions of Safari and Messages".

Det handlar sannolikt om en specifik version även när det kommer till Mac OS, men denna specificeras inte.

Permalänk
Medlem

I could say something very insensitive here....

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Kan se tecknet utan problem med senaste versionen av macOS och Safari, så verkar ju inte vara något problem där. Ser att andra rapporterar samma sak här.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Kan inte någon här skriva vad det är för symbol så alla surfande apple-användare får sig en överraskning?

Verkar inte hända något för mig med Firefox i alla fall.

Skrivet av NoNamesWayne:

Apple och buggar börjar bli synonymer. Glad att man lämnat.

Skulle säga att det inte är så farligt som man kanske får för sig när man läser alla rapporter, men kul om du är nöjd på annat håll.

Skrivet av scara:

"Det bara funkar"

Eller?!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, för det mesta funkar det bra och stabilt tycker jag. Självklart finns det undantag och Apple har absolut gjort en del missar på senare tid.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Ett (till) bevis på att Google gör bättre och (oftast) stabilare system/applikationer, än vad Apple gör. Så otroligt skrattretande

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

...

Dotterns andriodplatta behöver ju startas om hyfsat ofta, applikationer kraschar ofta.
Grabbens Ipad, inte haft ett enda problem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ett (till) bevis på att Google gör bättre och (oftast) stabilare system/applikationer, än vad Apple gör. Så otroligt skrattretande

Hände väldigt ofta att Android krånglade för mig när jag hade olika generationer av de bästa Samsung modellerna mellan 2012 och 2017. Android är inte ett buggfritt OS och det är inte iOS heller. Sen att du kanske inte ser att problemen finns är en annan sak. Google tillåter även så mycket skräp att komma upp på Play Store. Skräp som ser ut som 'the real deal' tills det börjar att krångla till med inställningar i din telefon utan att du vet om det.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Dotterns andriodplatta behöver ju startas om hyfsat ofta, applikationer kraschar ofta.
Grabbens Ipad, inte haft ett enda problem.

Och jag har stött på massor med problem på båda iPhones och Ipad. Var tvungen att starta om farsans Ipad t.ex. 3 gånger när jag skulle sätta upp den för första gången. Tangentbordet buggade och dök aldrig upp. Aldrig varit med om något sådant på något annat OS.
Fast jag förstår inte varför du tar upp detta ens? Vi pratar nu om ett större rapporterat problem på Ios och macos. Varför prata om Android då?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av NoNamesWayne:

Och jag har stött på massor med problem på båda iPhones och Ipad. Var tvungen att starta om farsans Ipad t.ex. 3 gånger när jag skulle sätta upp den för första gången. Tangentbordet buggade och dök aldrig upp. Aldrig varit med om något sådant på något annat OS.
Fast jag förstår inte varför du tar upp detta ens? Vi pratar nu om ett större rapporterat problem på Ios och macos. Varför prata om Android då?

Antagligen för det kom upp tidigare i diskussionen knepiga jämförelser hur överlägset Android är mot iOS.

Jag skulle inte sätta något av systemen på en piedestal. Vare sig Android eller iOS är ens i närheten av perfekta, och båda lider av problem. Dels buggar, dels design- och funktionsbeslut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S