Permalänk
Medlem

Välja nätverkskabel....

Ska få in fiber i kåken senare i vår och planerar att investera i ett helt nytt wifi nätverk med unifi grejer.
Så nu är jag i färd med att beställa nätverkskabel. Tänkte göra egna kablar eftersom det blir en hel del olika längder.
Ska ha cat 6 u/utp, flertrådig (stranded), ca 50m. Har inte möjlighet att göra vägguttag med ethernet utan kommer istället att dra det mesta av kabeln via vinden med vanliga rj45 i varje kabelände.
Frågan är hur viktigt det är att välja kvalitet/märke på kabel? Har kollat på dessa 2 som måste anses vara budget:
Deltaco TP650, www.datapryl.se/products/Kablage/Natverkskablar---TP/DELTACO/...
Luxorparts, https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Deltaco är vad jag förstår ett standardmärke som anses pålitligt. Luxorparts är väl kjell.com egna vilket innebär att det kan vara vilket märke som helst i grunden?
Någon med erfarenhet av Luxorparts och Deltaco här ovan? Styvare/ mjukare? Mer lättjobbat när man ska crimpa? Enda skillnaden jag upptäckt rent spec-mässigt är att Deltaco är AWG 24 nedan Luxorparts är AWG 23(enligt uppgift från Kjell). Så Deltaco bör vara marginellt tunnare?
Något annat som rekommenderas?

Edit: Är det viktigt ifall ledarna är ren koppar eller kopparöverdragen aluminium? Verkar som många billiga kablar är det senare? Deltaco ska iaf vara ren koppar enligt specen på deras hemsida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Något annat som rekommenderas?

Goobay CCA Outdoor U/UTP Cat6 RJ45 - RJ45 75m
Längre (och billigare)

Specs:
Goobay

"Edit: Är det viktigt ifall ledarna är ren koppar eller kopparöverdragen aluminium? Verkar som många billiga kablar Öckerö det senare? Deltaco ska iaf vara ren koppar enligt sorgen på deras hemsida..."

Nja, både och, aluminium leder bra, men koppar leder bättre, om man tittar på metallens inbyggda motstånd.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack!
Ja, jag antar att egentligen kan man gå på billigare, lär knappast göra nån skillnad i ett mindre hemma nätverk?
Vad man skulle vilja ha är väl den mest lättjobbade kabeln men det kanske inte är nån skillnad i det avseendet heller?
Ser att den här är märkt som "outdoor", men det kanske inte betyder nåt mer än att plasthöljet är vattentätt? Vilket alla egentligen borde vara antar jag....

Permalänk
Medlem

Kjells kablar är CCA, dvs alu-kabel med kopparbeläggning. Hade kört ren koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztevie:

Ser att den här är märkt som "outdoor", men det kanske inte betyder nåt mer än att plasthöljet är vattentätt?

Inte det så mycket kanske, det är nog mer att den är mer mostånds kraftig mot UV strålning (d.v.s solljus), sen är vissa också nergrävningsbara (om denna är det, vet jag inte), fast det spelar mindre roll i ditt fall.

Vill du ha en mjuk kabel ska du undvika installations kabel då de i regel är ganska styva.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Här finns en Goobay patchkabel 100m med ren koppar i trådarna för 332:-: https://www.kopplat.se/Produkt/8534/Patchkabel-U-UTP-Cat6-100...

Den har dock AWG 26. Kan det vara en nackdel med så tunn när det gäller att montera de på kontakterna? Har för mig att på kontakternas specar står det ibland att de passar bäst med AWG 23-24?