Hårddisken (hdd) på speldator körd?

Permalänk

Hårddisken (hdd) på speldator körd?

Hej,

Jag har en speldator som gått slött på sistone, kan ta ett par minuter att öppna spel, nån halvminut att öppna webbläsare osv..

Har öppnat aktivitetshanteraren och tittar på grafen när jag spelar/drar upp webbläsaren brukar disken gå slå upp i 100% och stuttering framstår.

Har kört felsökning på disken men enligt den så är den frisk (vilket jag inte tror).

Vad tror ni experter?

Specs:
Gtx 1060 6gb
I7-7700
8gb ram
500w nätagg
B250 moderkort
1 TB kingston hdd

Permalänk
Medlem

@Firestarta: Hur full är disken?

Sen fundera på en SSD att ha systemet (Windows) på, det gör underverk...

EDIT: Kingstone hdd, det var udda, säker på att det är en Kingston?
Aldrig hört talas om att Kingstone gjort HDD.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@Firestarta: Hur full är disken?

Sen fundera på en SSD att ha systemet (Windows) på, det gör underverk...

EDIT: Kingstone hdd, det var udda, säker på att det är en Kingston?
Aldrig hört talas om att Kingstone gjort HDD.

Disken är inte ens halvfull.

Det var en seagate hdd.... vet inte hur jag lyckades blanda ihop dom två! Tack för tips med ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Firestarta: Testa tex http://www.hdtune.com/ ladda ner och kolla.

Kolla också Aktivitetshanteraren flik prestanda, CPU så inte CPU har fastnat på failsafe hastighet (800Mhz)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

@Firestarta: Testa tex http://www.hdtune.com/ ladda ner och kolla.

Kolla också Aktivitetshanteraren flik prestanda, CPU så inte CPU har fastnat på failsafe hastighet (800Mhz)

Har redan kollat hdtune men visar att den är OK, sedan funkar min nya i7-7700 mycket bättre än min gamla g4560 så tror nog den ej låst sig men ska kolla upp. (Har ej tillgång till datorn just nu). Tack för tips återigen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu är jag hemma med datorn och printscreena lite från aktivitetshanteraren.

första bilden visar hur hårddisken går på idle (startade upp chrome och den drog i taket i slutet):

andra visar när jag inte gör nånting men hårddisken blir helt muppig:

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du har backup.

Det har varit några fall det det börjat som för dig. Disken dog några dagar efter att de bett om hjälp i forumet. Flera av dom hade redan kontrollerat disken med program som sa att den var ok.

Även om disken verkligen är frisk så har man med backup möjlighet att testa att ta bort allt på disken, installera om Windows ifall något hänt där. Även om man redan letat efter virus mm så kan det vara något annat som kommit in.

Ta bort partitionerna också för att fixa fel där det inte räckte att formatera och installera om. Tar bara några sekunder extra när man ändå håller på.