Dator till 3440x1440 Free sync skärm

Permalänk
Medlem

Dator till 3440x1440 Free sync skärm

Vad behöver man ha för dator för att kunna spela PVE i WoW i 3440x1440 Free Sync med skapligt bra inställningar?

Har en gammal i3 med GTX 660 idag och känns som att det är enklast att köpa en ny burk med AMD kort för att dra nytta av free sync. Ska främst använda till utveckling, kontorsarbete, surf men vore trevligt om det gick att spela på den också.

Kollat lite på inet och komplett men hittar bara burkar med Nvidia. Har precis köpt skärmen och gillar den så att byta till en med G-Sync känns inte aktuellt.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte kommentera just WoW men mitt GTX 980 håller sig runt gränsen till 60 FPS på de flesta speltitlar på medium-ultra beroende på spel.
Jag skulle rekommendera ett grafikkort som ligger ovanför GTX 980 i prestanda.

Men om din skärm kör freesync så kanske den har mer än 60hz?

Permalänk
Medlem

Det beror helt på vad du menar med skapligt bra inställningar?

Snackar vi raids med 20 personer så kommer du få dra ner inställningar lite om du vill ha en någorlunda bra FPS även med bra hårdvara.

Jag kan bara använda min burk jag spelade med senast i höstas som måttstock och vad jag hade för upplevelser.
Intel i7 7700K @ 4,5 GHz, GTX1080, 16GB RAM och spelet på SSD givetvis.
Skärm: Asus PG279Q 2560x1440 165Hz

Med högre inställningar så dippar FPSen rätt bra under bossfighter, jag valde att dra ner en hel del inställningar för att få bättre flyt.

Ska du dessutom köra ultrawide 3440x1440 så skulle jag nog rekommendera minimum 1080, om du vill ha lite högre inställningar. För AMDs del så vet jag inte riktigt vad det blir.
Känns jävligt kefft att rekommendera så pass dyr hårdvara för WoW, men sanningen är att det krävs mycket GPU-kraft i raids med högre partikelinställningar m.m.

Allt handlar om vad du är redo att kompromissa på, personligen så bryr jag mig inte speciellt mycket om grafikinställningar i just raids, då man tenderar att fokusera på annat än den fina omgivningen

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Vad behöver man ha för dator för att kunna spela PVE i WoW i 3440x1440 Free Sync med skapligt bra inställningar?

Har en gammal i3 med GTX 660 idag och känns som att det är enklast att köpa en ny burk med AMD kort för att dra nytta av free sync. Ska främst använda till utveckling, kontorsarbete, surf men vore trevligt om det gick att spela på den också.

Kollat lite på inet och komplett men hittar bara burkar med Nvidia. Har precis köpt skärmen och gillar den så att byta till en med G-Sync känns inte aktuellt.

Hej,

Wow är som tyngst på processorn om det är vad du huvudsakligen spelar. Så rekommenderar att du lägger extra kräm på den, grafikkortet not so much. Men det beror ju på om du bara spelar wow typ. Min dator som jag har i signaturen har problem att hålla sig över 60 fps i raider. Men av vad jag sett så spelar wow gladast på Intels prollar då det är ett spel som gillar snabbare enkeltrådad hastighet. (Sen gillar väl wow snabbt RAM nu för tiden? Kan ha fel...)

Så typ(?):
-Intel Gen 8?
-AMD Vega 56?

Glömde tillägga om RAM
Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

Spelar inte raids. Så räcker med att det flyter på i vanliga spelet. Har inte kört senaste expansionen så det är det jag kommer köra.

Provar det jag har hemma först så får
Vi se. 1080 / Vega känns som massivt overkill till ”bara” WoW.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Spelar inte raids. Så räcker med att det flyter på i vanliga spelet. Har inte kört senaste expansionen så det är det jag kommer köra.

Provar det jag har hemma först så får
Vi se. 1080 / Vega känns som massivt overkill till ”bara” WoW.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir nog bra det. Ja, hardcore-spelar du inte så kanske det är overkill. Spela ett tag i den nya expansionen och håll koll på FPS och var uppmärksam på hur det presterar, så kanske det ger mer insikt! GLHF

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Radeon 580 funkar till WoW, men du får räkna med FPS dippar i tätbefolkade områden. Det har mindre med grafikkortet att göra, än spelmotorn, och hur kass den är på att hantera spelare.
Med det sagt, så i 3440x1440, och max inställningar kommer du inte ligga 100+ konstant, men det är ju var free-sync är till för...
Jag hade lagt ett par hundra kronor extra för att få 8gB textur minne, även om det antagligen inte gör någon skillnad för WoW i dagsläget.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@fredl: Självklart ska du testa med det du har, sen är det upp till dig att bestämma om du vill uppgradera.

Ett tips om du känner att ditt system inte presterar tillräckligt bra, så be någon här i forumet att plocka ihop en kundkorg på webhallen eller inet som bygger datorn för dig. Det du vill ha är ett rx 580 det räcker gott och väl. Det kortet presterar ca 60 fps i metro last light i 3440x1440 som är mycket mer tungrott än wow.

Men problemet är att de färdiga systemen som finns idag med ett rx 580, inte har någon bra processor. Därför rekommenderar jag att låta någon hjälpa dig plocka ihop delar om nu uppgradering blir aktuell.

Permalänk
Medlem

@fredl: JayTwoCents gjorde test av att driva Ultrawide 21:9 bäst på gpu. Kan va en stor hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

@fredl: JayTwoCents gjorde test av att driva Ultrawide 21:9 bäst på gpu. Kan va en stor hjälp. https://www.youtube.com/watch?v=ahW5oUxM6l0

Fast han testar bara med Metro last light, (?) och det är inte riktigt jämförbart med WoW...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast han testar bara med Metro last light, (?) och det är inte riktigt jämförbart med WoW...

Jo men WoW kan inte va så jättekrävande att spela i 21:9 format. Ska nog kunna driva spelet i 60+fps beroende vilket grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har som sagt min gamla dator med i3 / GTX 660 som jag kan prova, blir ingen free sync på den. Sen har jag också en burk med E3-1220V3 som jag kan sätta i ett RX 460 som jag har. Moderkortet i Xeon burken är ju inte direkt optimerat för gaming om man säger så, men skadar inte att försöka.

Spelade Draenor med min i3 dock var det i lägre upplösning (1920x1080) med bra inställningar utan problem.

Har precis packat upp skärmen och testat med min kontorsdator, rejält stort! Ska bli kul att test WoW på den ikväll.

Tack för alla svar så här långt. Visar det sig att jag måste köpa en ny dator så är inte det hela världen.

Permalänk
Medlem

Mitt argument var snarast att Metro Last Light är jämförelsevis krävande för grafikkortet, medan WoW oftast anses inte vara det. Så siffrorna är inte speciellt relevanta.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.