Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator började helt plötsligt låta mycket från nätaggregat

Permalänk

Dator började helt plötsligt låta mycket från nätaggregat

Tjena mitt i spel så började tjejens dator låta mycket. Det låter ifrån nätaggregatet.
Fungerat klockrent innan.

Vad hände och måste ny psu införskaffas?

I5 2500k 4.4 Ghz
8 Gb ram 1600mhz
GTX 780
SSD och par hårddiskar

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Alla saker fungerar väl oftast klockrent innan dom går sönder?
Köp ny PSU.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tjena mitt i spel så började tjejens dator låta mycket. Det låter ifrån nätaggregatet.
Fungerat klockrent innan.

Vad hände och måste ny psu införskaffas?

I5 2500k 4.4 Ghz
8 Gb ram 1600mhz
GTX 780
SSD och par hårddiskar

https://www.youtube.com/watch?v=uYI58HQOGP0

Låter väl som att det är fläkten som mår dåligt

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Vad hände och måste ny psu införskaffas?

Lagren i fläkten har troligtvis börjat ge upp, och ja ny PSU måste införskaffas, om du inte är villig att pilla med med att byta ut fläkten i den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hur låter det? Fläktlagret som gått? Damm eller smuts som gör att fläkten går ojämnt? = Rengör/byt fläkt

Nån kondensator eller spole som låter? Kanske bäst att köpa nytt agg.

Obs det kan vara farligt att öppna och pilla i nätagget om det precis varit inkopplat till elnätet.

Edit: Lyssnade nu. Ja det där är inget elektriskt ljud utan fläktlagret som gått. Går att byta ut fläkten om man vill.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Lagren i fläkten har troligtvis börjat ge upp, och ja ny PSU måste införskaffas, om du inte är villig att pilla med med att byta ut fläkten i den.

Pilla inte i en PSU. Köp nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tjena mitt i spel så började tjejens dator låta mycket. Det låter ifrån nätaggregatet.
Fungerat klockrent innan.

Vad hände och måste ny psu införskaffas?

I5 2500k 4.4 Ghz
8 Gb ram 1600mhz
GTX 780
SSD och par hårddiskar

https://www.youtube.com/watch?v=uYI58HQOGP0

Kolla att du inte fått in nåt skräp i fläkten. Tandpetare, hårspänne o dyl kan ge sånt ljud.

Kan vara att fläkten håller på att dö också, men det brukar komma mera smygande.

Permalänk
Inaktiv

Om det blir sådär mycket damm i datorn sitter antingen dina fläktar fel (min blåser ut 95%) eller så har du inte städat där på flera år.

Damm och elektronik är INTE kompisar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Pilla inte i en PSU. Köp nytt.

Det är relativt lätt att byta ut fläkten i en nätdel, dock så har de flesta kablarna löddade direkt på kontroller kortet, så det krävs lite hemma modd för att ansluta en annan och innan någon kommenterar om att det är farligt, fläkten går på 12V, däremot så finns det naturligtvis 220V i nätdelen också, så man bör se till att den är tömd på ström så gott det går först.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det var inte dåligt med damm

Permalänk

Gjorde rent nätaggregatet det vi kunde, försökte skruva bort fläktgallret och skulle snurra på fläkten och se om lagret började bli slut men fick ej löst det.

Gjorde rent på damm, funkade igen som vanligt i ca 15 minuter. Låter nu igen.

Blir nog att kolla efter ett nytt nätagg då vi inte har mycket till lödkolvar osv.

Hur är det med t.ex tryckluft mot dammet i datorn? Även om mycket damm blåser bort så hamnar ju en del på nya ställen?

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Hur är det med t.ex tryckluft mot dammet i datorn? Även om mycket damm blåser bort så hamnar ju en del på nya ställen?

Gör det utomhus om möjligt och börja te.x bakifrån och gå framåt, var dock försigtig om du använder en kompressor och blås inte direkt på någon känslig komponent.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Dags att byta nätagg och blåsa bort dammet i burken. Jag hade investerat i ett nätagg av hög kvalitet för att minimera bland annat brandrisk, värmeutveckling och potentiell skada på andra komponenter. Dessutom blir det ekonomiskt att med säkerhet kunna fortsätta använda samma nätagg när det är dags att uppgradera 3-5-10 år framåt. Exempelvis denna Rolls-Royce modell från Seasonic med 10 års garanti:
https://www.inet.se/produkt/6902417/seasonic-focus-plus-550w-...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Addeez:

Det var inte dåligt med damm

Sluta dalta nu, det ser ut som en sanitär olägenhet och kan orsaka en brand utan problem. Trollar? Googla

"dammexplosion"

Och jo elektronik brinner fin-fint. Nu kan du googla "lithium battery fire"....

Tänk på grannar och anhöriga - städa burken alla snuskpellar! Det är inte för att det "låter illa" som man ska städa ur, det är pga brandrisken.

Eller ät det blåa pillret och stoppa tillbaka strutshuvet i sanden.

Permalänk

Bara för nytt nätaggregat beställdes så har nuvarande nätaggregat fungerat klockrent 2-3 dagar nu.
Är det ändå värt att byta/dumt att chansa att köra vidare på de gamla? Eller ska hon skicka tillbaka det?

Hon beställde https://m.prisjakt.nu/product/4159384 då seasonic var lite väl dyrt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

@juniorjesper: Behåll det nya aggregatet, ni kommer inte bli besvikna när det sitter på plats. Garanterat tystare, bättre verkningsgrad och helt okej garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av juniorjesper:

Tjena mitt i spel så började tjejens dator låta mycket. Det låter ifrån nätaggregatet.
Fungerat klockrent innan.

Vad hände och måste ny psu införskaffas?

I5 2500k 4.4 Ghz
8 Gb ram 1600mhz
GTX 780
SSD och par hårddiskar

https://www.youtube.com/watch?v=uYI58HQOGP0

Skrattar ihjäl mig här. Tror vi har exakt samma psu och jag la precis upp en tråd med länkad youtubefilm på mitt psu som låter lika illa som ditt 😂😂😂

Well, får väl lyda råden i den tråden (hej, rim) och köpa ny psu jag med...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Skrattar ihjäl mig här. Tror vi har exakt samma psu och jag la precis upp en tråd med länkad youtubefilm på mitt psu som låter lika illa som ditt 😂😂😂

Well, får väl lyda råden i den tråden (hej, rim) och köpa ny psu jag med...

Haha jadu bäst före datumet gick väl ungefär samtidigt haha.

Konstigt nog har det där nätaggregatet funkat hela den här veckan klockrent bara för hon beställde nytt nätaggregat, så har ej kopplat in det nya än (av lathet)

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile