Gaming Dator utan grafikkort.. 6k

Permalänk
Medlem

Gaming Dator utan grafikkort.. 6k

Hej! Jag är en 14 årig kille som vill ha en speldator. Mina föräldrar vill inte att jag köper begagnad.

Jag tänkte köpa en dator för gaming. Men priserna på grafikkort är ju galna nu. Min tanke var att köpa datorn utan grafikkort. Priset på andra komponenter sjunker ju då grafikkort priserna är så höga. Det kanske går att köpa något begagnat grafikkort eller vänta tills priserna är okej igen. Intel hd graphics 630 eller liknande är ändå okej mot det jag har nu. Då mitt favorit spel inte kräver mycket till gpu behövs det inte riktigt för mig just nu.

Jag kör mest racing spel. Favorit spelet är Live For Speed (Racing simulator från 2002) som sagt kräver inte mycket gpu.
Men skulle kunna vara kul att spela andra spel NÄR jag sätter i grafikkort. T.ex. Forza Horizon 3, Assetto Corsa, Project Cars 2 eller andra populära titlar i alla kategorier på spel.

Alltså Dator för ca 6k
1080p 60
Lättare spel+youtube etc till en början
Ska kunna uppgradera gpu för att spela mer krävande spel vid bra tillfälle.

Under här är 2 alternativ på det jag ungefär tänkt mig.

Ge råd/förslag på min idé, komponenter eller liknande. Det kanske är bättre att köpa datorn med grafikkort direkt?
Eller kom bara med bra argument för att övertala mina föräldrar att köpa begagnad.
(Jag är ganska osäker på val av komponenter)

https://imgur.com/a/TeVPC
Kul att PC vart slutet på länken xd.

https://imgur.com/NsDXb1V

Permalänk
Inaktiv

Om du inte har tänkt att köpa grafikkort så är det Ryzen 2400 alt 2200 som gäller.

Permalänk
Medlem

om du ska köra utan gpu så är det AMD som gäller. sen tror jag du få någ glömma 1080p60 även med ryzen APU:erna i alla fall på dem nyare spel. kan du verkligen inte lägga ut mer än 6k för att få med ett gpu så få du mycket mer av en begagnade dator för dem 6k.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon287298:

Om du inte har tänkt att köpa grafikkort så är det Ryzen 2400 alt 2200 som gäller.

Skrivet av Bernd_P1:

om du ska köra utan gpu så är det AMD som gäller. sen tror jag du få någ glömma 1080p60 även med ryzen APU:erna i alla fall på dem nyare spel. kan du verkligen inte lägga ut mer än 6k för att få med ett gpu så få du mycket mer av en begagnade dator för dem 6k.

Det vart kanske lite konstigt hur jag förklarade har uppdaterat först inlägget nu. Men här är rekommenderade specs för LFS som är nästan det enda jag spelar.

Recommended computer requirements
3 GHz CPU, 1024 MB memory,
3D graphics card with at least 512MB memory.
LFS is mostly CPU dependent due to its physics calculations.
A full multiplayer grid requires a fast CPU more than a fast GPU.

Sen skulle jag vilja ha möjligheten att stoppa i grafikkort och spela värre spel vid senare tillfälle.
Någon som vill sätta ihop en bra build för det?

Permalänk
Medlem

Tror du kan spela utan större problem med intels inbyggda grafik, men du kan behöva dra ner inställningarna och lägre upplösning för att det skall flyta på bra.
Men visst, förutom bättre grafikdel så kommer ju även ett AM4 moderkort kunna uppgraderas med nyare processor ett par år till, vilket troligtvis inte Intels dito kommer att kunna göra. Vilket gör att en Ryzen 5 2400G med passande AM4 moderkort är ett bättre köp i det långa loppet, samt att du får bättre prestanda från början.

Permalänk
Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

Köp en Ryzen 5 2400G istället, det är alltid trevligt med 8 trådar. Sedan får man en samsung 850 500gb för 1200 hos tyska amazon i npgra timmar till tror jag.

Visa signatur

Blank

Permalänk

@lasseTM en kompis beställde därifrån för ca en timme sedan och då kostade den 1300kr så priset har höjts igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 8700k. gtx 1070ti. 16gb ram

Permalänk
Medlem

@byggadator03: Det känns öndå vettigare att få en 850 500gb för 1300 istället för en 860 250gb för 1000

Visa signatur

Blank