Kommande Intel-processor med 8 kärnor och 16 trådar hittar ut på webben

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vangen:

9700k?

Fast i 2.2Ghz, väldigt alpha, alpha.

Vi får verkligen hoppas att hastigheten ökar en del innan släpp. Som det är idag så är det inte så många program eller spel som utnyttjar fler kärnor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Lite spekulation, men en 9600K med 8 kärnor hade ju varit nice. Behövs egentligen mer kärnor än så?

Permalänk
Skrivet av Vangen:

9700k?

Fast i 2.2Ghz, väldigt alpha, alpha.

Nu står det ju iofs " basfrekvensen specificeras till 2,2 GHz. Det sistnämnda tros dock vara resultatet av en felaktig avläsning i mjukvaran."

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Datavetare
Skrivet av talonmas:

För oss gamers så känns det som att 8/16 är tillräckligt för en låååååååååååång tid framöver (tills man designar om hur man tänker från grunden). Så bra nyheter det här!

*ps: Till den som är nyfiken på att lära sig mer om parallellisering så kan jag rekomendera den här länken:
https://computing.llnl.gov/tutorials/parallel_comp/#Flynn

Finns ett par riktigt bra saker där

"Before spending time in an attempt to develop a parallel solution for a problem, determine whether or not the problem is one that can actually be parallelized. "

Är rätt många problem vi har på skrivbordet som faktiskt inte kan köra på ett effektivt sätt på flera kärnor. D.v.s. med MIMD, däremot har det börjat hända lite roligt kring att använda SIMD i en del av dessa fall.

Och detta är väldigt vanligt på skrivbordet

"The ability of a parallel program's performance to scale is a result of a number of interrelated factors. Simply adding more processors is rarely the answer.

The algorithm may have inherent limits to scalability. At some point, adding more resources causes performance to decrease. This is a common situation with many parallel applications."

Nästa sak
"I/O operations are generally regarded as inhibitors to parallelism."

Är betydligt vanligare att problem (utanför spel) är I/O-bundna än att de är beräkningsbundna -> fler kärnor är helt fel strategi, högre prestanda per kärna är klart mer värt även om det bara handlar om relativt små vinster.

Väldigt mycket i programmeringsvärlden, speciellt i C++ världen, snurrar just nu kring att bättre hantera I/O. Då pratar man om saker som "async I/O", "coroutines" och "concurrency". Det är inte alls samma sak som "multitrådning" och "parallellism" (som var det riktigt heta i 2011 års upplaga av C++ standarden).

Så man kan nog ändå se fram emot förbättringar från programvara, men inte p.g.a. bättre användande av flera kärnor.

Är det något som är rejält underanvänt så här långt så är det SIMD. Stora problemet är att enda vettiga modellen för detta är OpenCL/CUDA som är lite väl riktat mot GPUer. Auto vektorisering tar oss en bit, men förhoppningsvis kommer det vettigare modeller direkt i programspråk (utanför Fortran) framöver. Intrinsics är inte praktiskt gångbart, blir ju bundet till en CPU-arkitektur/modell (rätt drygt att bara stödja SSE, AVX, AVX512 samt NEON om det inte sker "automatiskt" av en kompilator).

Skrivet av wowsers:

Hmm, är det möjligt att detta är en nerskalad HEDT krets? Vi fick ju 7740X som inte direkt kan kallas för HEDT på X299. Det låter (enligt mig) inte helt omöjligt att det är en optimerad 7820X (på samma nod som Coffee Lake istället) som kommer kallas typ 8900k eller något, eller låter jag helt borta nu?

Skylake X LCC är ca 22.26 x 14.62mm enligt wikichip, och 8700k borde vara kring 16.18 x 9.21mm. Så i grova drag är kretsen dubbelt så bred, vem vet vad som kommer hända.

Av flera själ, låt oss hoppas att det inte handlar om att man nu kommer ta SKL-X designen till S-plattformen. Varför?

SKL-X bygger på Skylake SP där den stora nyheten var att Intel till slut delade upp designen för skrivbordet och designen för servers. Är det dyrare? Självklart, men vad som är rätt för servers och vad som är rätt för desktop har divergerat allt mer ju fler CPU-kärnor man stoppar in i servers.

SP = Scalable Platform. Det som är skalbart här är saker som hur RAM, I/O och LLC är kopplat till CPU-kärnorna. Men som med all ingenjörskonst handlar det om avvägningar. Denna väsentligt bättre skalbarhet är på det stora hela en klar fördel för server, men det är i majoriteten av fallen en nackdel för desktop!

Den ringbuss och cache-policy som S-serien använder går inte effektivt att skala förbi ~10 kärnor, men det är ett totalt icke-problem när ytterst få applikation på skrivbordet ser någon relevant skalning ens till 6 kärnor. Den cache-policy och det faktum att en ringbuss är extremt enkel (-> går att klocka riktigt högt) som S-serien har medför optimal kiseldesign för applikationer som löser ett problem och använder fler än en CPU-kärna till att jobba på det problemet.

Skylake SP (och även Zen) är optimerad för fallet där man har många oberoende uppgifter som var och en är i idealfallet enkeltrådade(!) men då man har många av dessa kan man nyttja flera CPU-kärnor. Här ger S-seriens tightare integration mellan CPU-kärnan ingen fördel alls, är i praktiken en nackdel då denna tightare integration påverkar saker som bandbredd hos LLC negativt (lägre bandbredd i LLC kvittar för desktop, där är i princip alltid latens > bandbredd).

Finns dock en design som skulle kunna peta bort Intels S-serie från tronen som bästa desktop design: Apples ARM CPU. Det mest optimala måste vara två brutalklockade (vilket Apple ännu inte har) och brutalbreda (vilken man har, de är bredare än SKL/Zen och med högre IPC) CPU-kärnor för interaktivt arbete (som extremt sällan kan använda mer än en CPU-kärna) kombinerat med ett gäng mindre kärnor för de få saker som trots allt skalar med CPU-kärnor (Apple har fyra stycken i A11, så totalt 6 kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ypsi:

Lite spekulation, men en 9600K med 8 kärnor hade ju varit nice. Behövs egentligen mer kärnor än så?

Core i7-9700K blir kanske inte så mycket dyrare.
På frågan behov så beror det för vilken användare, frågan är lite som om ett externt grafikkort behövs eller ej. Där svaret för den stora skaran är nej och man kan nästan säga att nästan alla klarar sig utan externt grafikkort om man bortser från rena nöjesapplikationer.

Jag tror dock vi kommer få se en stagnation nu, svenssons users behöver ej ha mer och det blir lite pengar i utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Känner att min 8700k kommer hålla sig i många år framöver. Men kul att vi är på väg någonstans iallafall. Om nu bara utvecklarna kan börja utnyttja kraften också.

Absolut. Det finns ju en del mjukvara idag som nyttjar flera kärnor effektivt, men det behöver bli bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Finns ett par riktigt bra saker där

"Before spending time in an attempt to develop a parallel solution for a problem, determine whether or not the problem is one that can actually be parallelized. "

Är rätt många problem vi har på skrivbordet som faktiskt inte kan köra på ett effektivt sätt på flera kärnor. D.v.s. med MIMD, däremot har det börjat hända lite roligt kring att använda SIMD i en del av dessa fall.

Jag ser frågeställningen med antal kärnor lite som hur mycket ström man behöver ha in i sin fastighet. Där vissa kan hävda att det finns ingen mening med att ge tvättmaskinen mer än 3000W och man därför inte har något behov för hela fastigheten kunna ta emot mer effekt. Vissa hävdar då att mer än 3000W går allt använda till uppvärmning av vattnet, men man kanske vill kunna köra torktumlaren, torkskåpet, spisen, kylskåpet, tv, datorn etc samtidigt? D.v.s. multitaska på datorspråk.

Inom datorsammanhang så kör väldigt många väldigt mycket samtidigt, där alla dessa delar är helt oberende av varandra förutom det faktum att de delar hårdvara och blir begränsad av att de får vänta på denna. Hur många kärnor som kan utnyttjas beror då enbart på hur de olika hårdvarorna flaskar varandra. SSD och ram är självklart en stor begränsning, min 7700K mår inte alls bra med bara 64GB och jag borde åka dit för processorplågeri när jag har så lite ram till den och den ej får visa vad den går för.

Frågeställningen hur man får ett visst problem att lösas snabbare är dock intressant, men jag tror inte längre har så mycket med vanliga datoranvändare att göra om man bortser från spel. *edit*
En stor del av all väntetid idag beror på en server som kan stå i ett annat land, jag sitter nu i sharepoint, segt som tusan. Att byta cpu i min egen dator ger 0% prestanda.

Permalänk
Medlem

@tvelander hur fan får du till 100% på 8700k när du streamar? Vad streamar du och i vilket format/bitrate som äter så mycket kraft?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Skrivet av Masyve:

@tvelander hur fan får du till 100% på 8700k när du streamar? Vad streamar du och i vilket format/bitrate som äter så mycket kraft?

Skickades från m.sweclockers.com

skulle tippa på x264 i slow om ja tolkar han rätt, det äter prestanda hur man än gör.
Men vill du ha bra kvalité på väldigt låg bitrate (2-3k) så får man betala xd

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zero Walker:

skulle tippa på x264 i slow om ja tolkar han rätt, det äter prestanda hur man än gör.
Men vill du ha bra kvalité på väldigt låg bitrate (2-3k) så får man betala xd

Kör 6500 bitrate och 1080p 60 FPS vill kunna få max kvalité
Behöver ju inte köra det men hade velat !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Inom datorsammanhang så kör väldigt många väldigt mycket samtidigt, där alla dessa delar är helt oberende av varandra förutom det faktum att de delar hårdvara och blir begränsad av att de får vänta på denna. Hur många kärnor som kan utnyttjas beror då enbart på hur de olika hårdvarorna flaskar varandra. SSD och ram är självklart en stor begränsning, min 7700K mår inte alls bra med bara 64GB och jag borde åka dit för processorplågeri när jag har så lite ram till den och den ej får visa vad den går för.

Ställer mig rätt skeptiskt till att ens "power-user" kör speciellt många saker samtidigt. Att ha massor med program igång samtidigt är inte samma sak om att de faktiskt försöker använda några systemresurser samtidigt.

Sedan ser behovet väldigt olika ut beroende på om de program man kör är primärt uppgiftsparallella, dataparallella eller I/O-parallella.

I första fallet vill du ha många kärnor, i andra fallet vill du ha maximal SIMD-kapacitet (CPU eller GPGPU beroende exakt på vad det är) medan du i sista fallet vill ha maximal enkeltrådprestanda + snabbast tänkbara I/O-enheter.

Kör rätt mycket på min laptop, trots att det är en 2C/4T modell är antalet kärnor väldigt sällan flaskhalsen. Det trots att systemet drar runt Win10 samt två virtualiserad OS (Ubuntu samt FreeBSD). Flaskhalsen är långt oftare I/O och enkeltrådprestanda än något annat (och då har denna laptop snabbare I/O än de flesta desktops p.g.a. CPU med eDRAM, den hjälper att dra upp I/O-kapaciteten då Skylake och senare har eDRAM kopplad så den även cachar DMA(!)).

För saker där antalet CPU-kärnor är flaskhals har jag både en R5-1600 samt en dual socket Xeon.

CPU i artikeln är ju inte precis första Intel CPU för konsumentbruk med 8-kärnor, har ju funnits HEDT modeller sedan Broadwell med 8-kärnor. Dessa har i praktiken varit rätt dåliga val även om man helt ignorerat priset. Orsaken? De har legat långt efter i enkeltrådprestanda -> sämre I/O-kapacitet, sämre interaktiv respons -> helt enkelt sämre som typisk desktop.

i7-8700K är dels den modell med högsta enkeltrådprestanda "out-of-the-box" någonsin + den har 6-kärnor. För de stora massan är den första egenskapen oftare en fördel än den andra.

Om nu i7-9700K kommer ha 8-kärnor hänger dess framgång på om man kan hålla kvar samma fina enkeltrådprestanda som hos i7-8700K, annars blir det en nedgradering för de flesta. Fler kärnor i sig är självklart bra, men bara om man får det utan att offra enkeltrådprestanda! (Självklart finns undantag, men de är just undantag).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Många undrade varför Intel kontrade med 6 kärnor och inte 8 i 8700K. Min gissning varatt de sparade två kärnor för att ha något att komma med i en 9700K. Intel har som bekant en del problem med sin planerade krympning och den har skjutits upp flera ggr. Så Intels 8700K var bara en 7700K med två extra kärnor. Men detta kan de inte gör i evighet. Så istället för att bränna av allt på en gång med 8 kärnor i 8700K och sedan ha risken att sitta i en sitta där de i princip inte hade något att komma med i en 9700K så gissade jag att de skulle gå för 6 kärnor och sedan slänga på ytterliggare två till 9700K. För tillfället verkar denna gissning stämma. Om detta visar sig vara en ny arkitektur så faller det dock. Men om denna per kärna är runt en 8700K plus några procent så är vi mycket möjligt vid just denna slutstation. Efter detta måste Intel få till sin krympning av processen eller börja sänka klockfrekvenserna för att kunna slänga på ännu fler kärnor. Något de inte vill då deras något snabbare singeltrådade prestanda är vad de har över AMD. Lägg där till att nästa generationers Zen är on-track och deras krympning till 7nm verkar ske som planerat så kan det börja bli lite svettigt för Intel om de inte lyckas lösa sina issues innan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Kör 6500 bitrate och 1080p 60 FPS vill kunna få max kvalité
Behöver ju inte köra det men hade velat !

Fast har du inte då nått en bit-rate där NVENC eller QuickSync gör ett lika bra jobb utan att belasta CPU?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@tvelander:

Jo förstår, på 3.5k så är varje ökning något man vill ha, hade ja själv fått välja hade ja velat kunna köra Slower,
det känns som det typ "bästa" slöare än det har för liten vinst.

Dock streamar jag i typ 30Mbps till Youtube som ändå encodar om, men ja kan iaf låtsas som kvalitén är hög!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kör 6500 bitrate och 1080p 60 FPS vill kunna få max kvalité
Behöver ju inte köra det men hade velat !

Då behöver du mer ön 10 vore. Jag har provat med en 7900x. Den går bokstavligen på knäna om man slår på very slow ix264 För att inte tals om värmen, jag gick underklocka den för att hålla det i schack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Meh. Jag tror det kommer bli som så att 8700k klockar högre och på så vis vara ett bättre val för oss som spelar ändå. Ser framemot release och jag har gärna fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ställer mig rätt skeptiskt till att ens "power-user" kör speciellt många saker samtidigt. Att ha massor med program igång samtidigt är inte samma sak om att de faktiskt försöker använda några systemresurser samtidigt.

Sedan ser behovet väldigt olika ut beroende på om de program man kör är primärt uppgiftsparallella, dataparallella eller I/O-parallella.

I första fallet vill du ha många kärnor, i andra fallet vill du ha maximal SIMD-kapacitet (CPU eller GPGPU beroende exakt på vad det är) medan du i sista fallet vill ha maximal enkeltrådprestanda + snabbast tänkbara I/O-enheter.

Kör rätt mycket på min laptop, trots att det är en 2C/4T modell är antalet kärnor väldigt sällan flaskhalsen. Det trots att systemet drar runt Win10 samt två virtualiserad OS (Ubuntu samt FreeBSD). Flaskhalsen är långt oftare I/O och enkeltrådprestanda än något annat (och då har denna laptop snabbare I/O än de flesta desktops p.g.a. CPU med eDRAM, den hjälper att dra upp I/O-kapaciteten då Skylake och senare har eDRAM kopplad så den även cachar DMA(!)).

För saker där antalet CPU-kärnor är flaskhals har jag både en R5-1600 samt en dual socket Xeon.

CPU i artikeln är ju inte precis första Intel CPU för konsumentbruk med 8-kärnor, har ju funnits HEDT modeller sedan Broadwell med 8-kärnor. Dessa har i praktiken varit rätt dåliga val även om man helt ignorerat priset. Orsaken? De har legat långt efter i enkeltrådprestanda -> sämre I/O-kapacitet, sämre interaktiv respons -> helt enkelt sämre som typisk desktop.

i7-8700K är dels den modell med högsta enkeltrådprestanda "out-of-the-box" någonsin + den har 6-kärnor. För de stora massan är den första egenskapen oftare en fördel än den andra.

Om nu i7-9700K kommer ha 8-kärnor hänger dess framgång på om man kan hålla kvar samma fina enkeltrådprestanda som hos i7-8700K, annars blir det en nedgradering för de flesta. Fler kärnor i sig är självklart bra, men bara om man får det utan att offra enkeltrådprestanda! (Självklart finns undantag, men de är just undantag).

Jag skaffade min Ryzen för att få extra prestanda för bildbehandling = rendera ner bilder. Kompilering av mjukvara. Och musikskapande. Förutom i fallen med musikskapande så används CPUn en kortare tid. Några minuter på sin höjd. Dock skulle det ta dubbelt så lång tid med en intel CPU. I bildfallet är det ett engångsjobb då och då och i programmeringsfallet beror det på om jag kompilerar om ofta. I fallet med musikskapande kan jag slänga på mer syntar och effekter med en Ryzen CPU under skapandeprocessen vilken är en stor fördel. När man renderar går det också fortare. Sen går det ju utmärkt att spela på Ryzen också även om intel är lite bättre där

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Vila i frid

Är våldsamt besviken över SingleThreadPerformance på moderna Intel-cpuer. En 8700k i default är ynka 13% snabbare än min moderat klockade sju år gamla och antika i5-2500k.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Ställer mig rätt skeptiskt till att ens "power-user" kör speciellt många saker samtidigt. Att ha massor med program igång samtidigt är inte samma sak om att de faktiskt försöker använda några systemresurser samtidigt.

Prousers kan betyda mycket, de som jobbar med större datorsystem kör självklart väldigt mycket samtidigt. Men de gör det nödvändigt inte på deras egen dator.
Det räcker att man ska testa sitt system emot distribuerade databaser lokalt på sin dator 8 kärnor redan det kan bli tajt och vi pratar alltså om saker som ungdomar i årskurs 1 på högskolan kan syssla med.

Det jag dock tror med 8 kärnig cpu är att det kommer stanna där ett bra tag på mainstreammodellerna. Detta av hur många anledningar som helst, som att hur ska de göra med waffern? Vilken är en intressant fråga redan nu? Det blir väl samma som till de resterande, vilket innebär att 6 kärniga cpuer kommer ha 2 avaktiverade. Att öka steget till 10 kärnor, nja jag tror inte de kan få en spridning på försäljningen som motiverar de få 10 core som de säljer.

Skrivet av Yoshman:

CPU i artikeln är ju inte precis första Intel CPU för konsumentbruk med 8-kärnor, har ju funnits HEDT modeller sedan Broadwell med 8-kärnor. Dessa har i praktiken varit rätt dåliga val även om man helt ignorerat priset. Orsaken? De har legat långt efter i enkeltrådprestanda -> sämre I/O-kapacitet, sämre interaktiv respons -> helt enkelt sämre som typisk desktop.

De tidigare HEDT hade väldigt låga klockfrekvenser, de senare är det stora problemet priset. Hade man fått 18 kärniga med moderkort för runt 10 000kr, herre jävlar vilken dator man hade fått och den hade säljst som smör.
visst majoriteten köper sin dator enbart för nöjen, men många gör annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Är våldsamt besviken över SingleThreadPerformance på moderna Intel-cpuer. En 8700k i default är ynka 13% snabbare än min moderat klockade sju år gamla och antika i5-2500k.

Tänk sedan på hur mycket du kan klocka 8700K, vad blir prestanda vinsten då tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

--snip--
Väldigt mycket i programmeringsvärlden, speciellt i C++ världen, snurrar just nu kring att bättre hantera I/O. Då pratar man om saker som "async I/O", "coroutines" och "concurrency". Det är inte alls samma sak som "multitrådning" och "parallellism" (som var det riktigt heta i 2011 års upplaga av C++ standarden).

Så man kan nog ändå se fram emot förbättringar från programvara, men inte p.g.a. bättre användande av flera kärnor.
--snip--

Coroutines övergavs av många när flerkärniga processer kom för att det begränsar just I/O hastigheter (fanns inte riktigt SIMD att utnyttja vid den tiden dock), Async I/O kan implementeras på många sätt och står bara för hur operationen beteer sig, man kan då t.ex. implementera det som flera trådar, coroutiner eller avlastning med SIMD operationer (om detta är en möjlighet).

Just fördelen med att kunna avlasta huvudtråden med andra trådar gör att det blir enkelt att ladda generell data, speciellt sånt som inte tråd 0 behöver tillgång till direkt (bara genom referenser helt enkelt). Om man t.ex. behöver ladda in en stor textur till RAM/GPU kan man lätt köra igång en ny tråd som hanterar själva datan separat, sedan har man bara ett mutex som säger om filhämtarfunktionen har returnerat eller inte. Om samma sak ska försökas med coroutines brukar man få problem med att man bara kan hämta x antal data på varje programcykel.

Concurrency är till viss del samma sak som att coroutines, fast det hanteras helt enkelt på processorn som olika trådar, om man är finurlig försöker man belasta olika delar av processorn för att inte bromsa andra trådar.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

AMD sätter press på Intel!
Annars skulle den här fortfarande vara 4 kärnor med 8 trådar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

AMD sätter press på Intel!
Annars skulle den här fortfarande vara 4 kärnor med 8 trådar!

Och Intel sätter press på AMD, är väl så konkurrens fungerar?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Varken Intel eller AMD ger någon något. Det handlar om att sälja och göra vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Min FX-8370 har jag faktiskt fått gratis av AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Min FX-8370 har jag faktiskt fått gratis av AMD

Gött. Hur kommer detta sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sjukt att min dator kommer vara 7 år gammal till sommaren. Har bytt grafikkort 2 gånger bara.

AMD eller Intel, nästa uppgradering verkar bli 4 gånger så många trådar. Det är roligt, men jag är ändå lite kluven till att jag har klarat mig så länge.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd

en av mina vänner jobbar på intel så han vet att 9000serien kommer den 21 agusti komande modeler är i3-9000 i3-9000T i3-9100 i3-9300 i3-9300T i5-9400 i5-9400T i5-9500 i5-9600 i5-9600K i7-9700K
i seien Coffee Lake R
prosrer med t=35w resten 65w förutom i5-9600k och i7-9700k dom kör 95
i3 kör 4/8
i5 kör 6/12
i7 kör 8/16

i3 har 8mb l3
i5 har 12mb l3
i7 har 16mb l3
funkar endast med z 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av dilen4141:

en av mina vänner jobbar på intel så han vet att 9000serien kommer den 21 agusti komande modeler är i3-9000 i3-9000T i3-9100 i3-9300 i3-9300T i5-9400 i5-9400T i5-9500 i5-9600 i5-9600K i7-9700K
i seien Coffee Lake R
prosrer med t=35w resten 65w förutom i5-9600k och i7-9700k dom kör 95
i3 kör 4/8
i5 kör 6/12
i7 kör 8/16

i3 har 8mb l3
i5 har 12mb l3
i7 har 16mb l3
funkar endast med z 390

Såg att du var ny ville bara hälsa dig
välkommen till sweclockers

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dilen4141:

en av mina vänner jobbar på intel så han vet att 9000serien kommer den 21 agusti komande modeler är i3-9000 i3-9000T i3-9100 i3-9300 i3-9300T i5-9400 i5-9400T i5-9500 i5-9600 i5-9600K i7-9700K
i seien Coffee Lake R
prosrer med t=35w resten 65w förutom i5-9600k och i7-9700k dom kör 95
i3 kör 4/8
i5 kör 6/12
i7 kör 8/16

i3 har 8mb l3
i5 har 12mb l3
i7 har 16mb l3
funkar endast med z 390

Allt verkar rimligt och det är mycket lovande om det är är på detta sättet. Då kommer alla kunna köpa bra datorer för det mesta.

Men en av mina polare jobbar på Area 51 och han har sagt att Trump har gett AMD tillgång till Alien teknologi för deras nästa cpu.. Min poäng är att även om det du skriver är rimligt, så är det inte mycket källkritisk fakta att gå på.

Nå välkommen hit. Jag är skeptisk emot vad alla påstår utan källa, speciellt mig själv.
Nå allt du skrev verkade rimligt till skillnad från mitt påstående. Jag tror AMD kommer få det väldigt tufft.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av petabyte:

Då behöver du mer ön 10 vore. Jag har provat med en 7900x. Den går bokstavligen på knäna om man slår på very slow ix264 För att inte tals om värmen, jag gick underklocka den för att hålla det i schack.

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha, får la testa med 18 core på jobbet

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240