Kommande Intel-processor med 8 kärnor och 16 trådar hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Kommande Intel-processor med 8 kärnor och 16 trådar hittar ut på webben

En ny processor från Intel skymtas nu i resultat från prestandatestet 3D Mark. Det handlar om en icke-lanserad modell med 8 kärnor och 16 trådar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Visst är det härligt att köpa nytt moderkort med varje ny cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

5år för sent, men bättre nu än aldrig.

Jag tror 8 kärnor är en sådan där magisk gräns som är rimlig att lägga sig på för den stora skaran, det finns datakraft att göra flera saker samtidigt. Gör man väldigt mycket samtidigt, ja då kanske inte mainstream hårdvara är rätt val för en.
Jag ser det lite som att om man med ett fordon ska frakta ett lass med 30ton gods, så är kanske inte den senaste Volvo XC90 man ska kolla på, besök istället Volvo lastbilar och fråga om de har något som passar en..

Jag tror processorn kommer bli riktigt bra och jag förväntar mig att alla som har köpt 370 moderkort självklart kommer få byta ut dessa om de skulle uppgradera, det vore ju knepigt annars.

Bortsett från detta så kommer AMD få det tufft, de lär inte kunna komma ut med en cpu som kan konkurrera emot denna för en viss typ av användare. Men användarskaran är stor och majoriteten köper inte de allra dyraste mainstreamcpuerna, utan jag tror att fokus istället bör vara processorer till de mobila datorerna.

*edit*
Att viss mjukvara redan idag har stöd för 16 core som Autodesk Revit, så riktar sig mjukvaran åt pro-users som köper pro-hardware, men visst i framtiden blir nog 8 core även snålt för mer vanliga personer som gör något vid sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Visst är det härligt att köpa nytt moderkort med varje ny cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Om inte z370 fungerar med dessa borde det nya chipset kallas z470 eller z490 istället enligt mig. När de gjorde haswell refresh så fungerade ju de gamla moderkorten ofta om man fick nytt bios.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Detta ser jag enbart som positivt. Om även Intel tar 8c/16t till mainstreamanvändare så innebär ju det att incitamentet att optimera för fler trådar ökar, vilket kommer oss med 8c/16t-processorer till gagn

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

5år för sent, men bättre nu än aldrig.

Jag tror 8 kärnor är en sådan där magisk gräns som är rimlig att lägga sig på för den stora skaran, det finns datakraft att göra flera saker samtidigt. Gör man väldigt mycket samtidigt, ja då kanske inte mainstream hårdvara är rätt val för en.
Jag ser det lite som att om man med ett fordon ska frakta ett lass med 30ton gods, så är kanske inte den senaste Volvo XC90 man ska kolla på, besök istället Volvo lastbilar och fråga om de har något som passar en..

Jag tror processorn kommer bli riktigt bra och jag förväntar mig att alla som har köpt 370 moderkort självklart kommer få byta ut dessa om de skulle uppgradera, det vore ju knepigt annars.

Bortsett från detta så kommer AMD få det tufft, de lär inte kunna komma ut med en cpu som kan konkurrera emot denna för en viss typ av användare. Men användarskaran är stor och majoriteten köper inte de allra dyraste mainstreamcpuerna, utan jag tror att fokus istället bör vara processorer till de mobila datorerna.

*edit*
Att viss mjukvara redan idag har stöd för 16 core som Autodesk Revit, så riktar sig mjukvaran åt pro-users som köper pro-hardware, men visst i framtiden blir nog 8 core även snålt för mer vanliga personer som gör något vid sin dator.

Hänger på vad den verkliga prislappen kommer att bli

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Visst är det härligt att köpa nytt moderkort med varje ny cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det kommer fungera, annars hade chipset haft annat namn.
Har ju talats om detta länge.

Tänk efter lite innan du postar dina märkliga inlägg

Från swecs artikel 2017-10-18
https://www.sweclockers.com/nyhet/24602-asus-intel-z270-kunde...
"Kan vara förberedande för fler kärnor
Trots sitt glasklara uttalande om att extra dedikerade kontaktstift i sockeln inte gör någon större skillnad idag, spekulerar Andrew Wu i att det är en förberedande åtgärd för processorer med fler kärnor. Detta ligger i linje med spekulationer om Intel Ice Lake på 10 nanometer släpps med åtta kärnor för att bättre konkurrera mot AMD:s åttakärniga serie Ryzen 7."

Permalänk
Medlem

xeon?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För oss gamers så känns det som att 8/16 är tillräckligt för en låååååååååååång tid framöver (tills man designar om hur man tänker från grunden). Så bra nyheter det här!

*ps: Till den som är nyfiken på att lära sig mer om parallellisering så kan jag rekomendera den här länken:
https://computing.llnl.gov/tutorials/parallel_comp/#Flynn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

Visst är det härligt att köpa nytt moderkort med varje ny cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktiskt rätt kul
Dock inte för plånkan

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Finns det något som indikerar att detta är till 115x-plattformen? Ser inget sådant i nyhetstexten... 8 kärnor finns ju redan till 2066, och är denna också till hedt så är det ju i princip inget nytt och spännande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Känner att min 8700k kommer hålla sig i många år framöver. Men kul att vi är på väg någonstans iallafall. Om nu bara utvecklarna kan börja utnyttja kraften också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av talonmas:

För oss gamers så känns det som att 8/16 är tillräckligt för en låååååååååååång tid framöver (tills man designar om hur man tänker från grunden). Så bra nyheter det här!

Jag tycker det är lite att se ner på gruppens gamers datoranvändande och vad de gör vid datorn. Dock lär 8 fria lediga core till mainstreamspel vara tillräckligt väldigt länge, men allt fler gör allt mer vid datorn samtidigt.
Fast samtidigt tuffar molntjänsterna på så folk ej behöver ha all datakraft i hemmet.

Det jag tror kommer ske är en stagnation, precis som det har varit med mycket som 1 Gbit nätverkskort. Det finns många som behöver ha snabbare, men sett till den stora skaran så är vi få och utvecklingen går trögt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

5år för sent, men bättre nu än aldrig.

Jag tror 8 kärnor är en sådan där magisk gräns som är rimlig att lägga sig på för den stora skaran, det finns datakraft att göra flera saker samtidigt. Gör man väldigt mycket samtidigt, ja då kanske inte mainstream hårdvara är rätt val för en.
Jag ser det lite som att om man med ett fordon ska frakta ett lass med 30ton gods, så är kanske inte den senaste Volvo XC90 man ska kolla på, besök istället Volvo lastbilar och fråga om de har något som passar en..

Jag tror processorn kommer bli riktigt bra och jag förväntar mig att alla som har köpt 370 moderkort självklart kommer få byta ut dessa om de skulle uppgradera, det vore ju knepigt annars.

Bortsett från detta så kommer AMD få det tufft, de lär inte kunna komma ut med en cpu som kan konkurrera emot denna för en viss typ av användare. Men användarskaran är stor och majoriteten köper inte de allra dyraste mainstreamcpuerna, utan jag tror att fokus istället bör vara processorer till de mobila datorerna.

*edit*
Att viss mjukvara redan idag har stöd för 16 core som Autodesk Revit, så riktar sig mjukvaran åt pro-users som köper pro-hardware, men visst i framtiden blir nog 8 core även snålt för mer vanliga personer som gör något vid sin dator.

Med tanke på läckan så tror jag denna är en bra bit bort. Tror inte AMD´s 2700X har så mycket att sätta emot denna processor. Jag tror AMD på 7nm kan bli lite jobbig för Intel däremot. Vem vet när prestanda processorer på 10nm från Intel kommer. Just my 2 cents.

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bankai:

Känner att min 8700k kommer hålla sig i många år framöver. Men kul att vi är på väg någonstans iallafall. Om nu bara utvecklarna kan börja utnyttja kraften också.

Behöver 10 kärnor.
Maxar min 8700k vid streaming direkt :S

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Denna blir en värdig uppgradering för min 8600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Känner att min 8700k kommer hålla sig i många år framöver. Men kul att vi är på väg någonstans iallafall. Om nu bara utvecklarna kan börja utnyttja kraften också.

Min 5820k rullar på fortfarande

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Behöver 10 kärnor.
Maxar min 8700k vid streaming direkt :S

Tänk då om du skulle göra en /importexport från något program samtidigt. Som sagt för mer avancerade användare finns det ingen i närheten gräns i hur mycket extra parallelldatakraft man behöver. Problemet är att den stora skaran som förser tillverkarna med mycket pengar och det är bara se på vad som helst, att om många har behov av något så kan utvecklingen gå snabbt. Men annars kan utvecklingen gå hur trögt som helst.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon159643:

Tänk då om du skulle göra en /importexport från något program samtidigt. Som sagt för mer avancerade användare finns det ingen i närheten gräns i hur mycket extra parallelldatakraft man behöver. Problemet är att den stora skaran som förser tillverkarna med mycket pengar och det är bara se på vad som helst, att om många har behov av något så kan utvecklingen gå snabbt. Men annars kan utvecklingen gå hur trögt som helst.

Mm slog på slow render i OBS gick från 50-80 % CPU till 100 % DIREKT och fps drops.

Hade behövt 10 core i typ 4.7GHz
Men det är 15-16k

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Behöver 10 kärnor.
Maxar min 8700k vid streaming direkt :S

köp en 12c threadripper som streaming dator, ganska billig för mängden kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Finns det något som indikerar att detta är till 115x-plattformen? Ser inget sådant i nyhetstexten... 8 kärnor finns ju redan till 2066, och är denna också till hedt så är det ju i princip inget nytt och spännande

Namnet på moderkortet indikerar att det är för Coffee Lake-S, d.v.s. samma som nuvarande Coffee Lake processorer. Hade det varit HEDT så hade det istället varit Coffee Lake-X enligt deras namngivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Visst är det härligt att köpa nytt moderkort med varje ny cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag uppgraderade från 2600K till 7700K, hade inte direkt förväntat mig eller ens velat ha kvar mitt moderkort vid det laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag uppgraderade från 2600K till 7700K, hade inte direkt förväntat mig eller ens velat ha kvar mitt moderkort vid det laget.

Skrivet av _Merc_:

Visst är det härligt att köpa nytt moderkort med varje ny cpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre är det med AMD då kunde du gå från Bulldozer till Ryzen utan att byta moderkort ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@_Merc_: De skulle lika väl kunna inkludera processorerna i moderkorten då man ändå byter både och.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av _Merc_:

köp en 12c threadripper som streaming dator, ganska billig för mängden kärnor.

Skickades från m.sweclockers.com

Neah vill ha IPC för mina 1080p spel
Annars lätt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kul att se att Intel följer AMD och ger folket vad det vill ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Namnet på moderkortet indikerar att det är för Coffee Lake-S, d.v.s. samma som nuvarande Coffee Lake processorer. Hade det varit HEDT så hade det istället varit Coffee Lake-X enligt deras namngivning.

Hmm, är det möjligt att detta är en nerskalad HEDT krets? Vi fick ju 7740X som inte direkt kan kallas för HEDT på X299. Det låter (enligt mig) inte helt omöjligt att det är en optimerad 7820X (på samma nod som Coffee Lake istället) som kommer kallas typ 8900k eller något, eller låter jag helt borta nu?

Skylake X LCC är ca 22.26 x 14.62mm enligt wikichip, och 8700k borde vara kring 16.18 x 9.21mm. Så i grova drag är kretsen dubbelt så bred, vem vet vad som kommer hända.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Kul att se att Intel följer AMD och ger folket vad det vill ha...

Varken Intel eller AMD ger någon något. Det handlar om att sälja och göra vinst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var ju ganska väntat, speciellt med tanke på att coffee lake kräver nya mobos. (förberedelse för en 8 core)

Permalänk
Medlem

9700k?

Fast i 2.2Ghz, väldigt alpha, alpha.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil